Jazz i verdens klasse.....

O

om.s

Gjest
Hei om.s!
Nevnte to cder finnes hos meg også og jeg er enig i at de er bra (også rent musikkmessig.
Nå kommer jeg til Gøteborg i neste uke (se PM) og da må du ha platespiller oppe å gå slik at jeg kan få hørt PB "Companion" på vinyl :D
Jeg har nylig kjøpt flere lp til min oppgraderte vinylrigg noe brukt og en helt ny  "Lunatico" med Gotan Project (dobbellp).
Tangoelectronica visstnok mindre electronica enn på foregående fra Gotan Project men uanset flott musikk og mer Gotan Project blir det nok på meg (haddde ikke noe fra før)
Jazz er nok det jeg kommer til å satse litt på på vinylsiden som alternativ til cdinnkjøp.
Har allerede kjøpt (brukt) ecm med Rypdal og Garbarek.
Jeg satser primært på å unngå dobbelt opp på cd og vinyl, men vil nok en sjelden gang (i mellom ) kanskje kjøpe en 180g vinyl selv om jeg har en cdversjon fra før og da vil f.eks. Companion være et eksempel på slikt tilfelle.
Siste til Neil Young kostet hele 400.- hos Big Dipper og dette synes nå jeg begynner å bli ganske drøyt når en får den for 149 på PK og sikkert ytterligere billigere om en stund ::)

Mvh.KW

Hei igjen KW..

Platespilleren er oppe, men puén (Benz-Micro LP) er ikke innspillt enda, den har bare 5-6 timer på spilleren enda, men man får iallefall ett inntrykk, kanskje vi skulle lagt veien om en brukt sjappe til uka?

mvh
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.672
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Sitter akkurat og hører på THE RAY BROWN TRIO - Bassface (live at Kuumbwa).
En utrolig bassist, og en Trio som svinger noe vanvittig. Lyd i absolutt toppklasse.

Kan også anbefale Soular Energy med samme trio.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet ikke helt om den er nevnt, men Patricia Barber "Cafe Blue" er en helt igjennom fantastisk plate.....
 
O

om.s

Gjest
For de av dere som liker settingen Radka Toneff/Steve Dobrogosz og "Fairytailes", vil jeg anbefale Anna Christoffersson/Steve Dobrogosz "Its always you", selvsagt ikke like på høyde som RT men gi denne unge damen noen år til og det blir virkelig verdens klasse over vokal arbeidet.

En stemningsfull og god plate i settingen vokal/piano, anbefales!...

mvh
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
prøv Jacqui Naylor - birdland

den er vel ikke reinspikka jazz, men dama kan å synge og mange gode tolkninger.
 
O

om.s

Gjest
Her hører absolutt Helge Lien Trio " to the little radio" inn, vakkert, melodiøst og en anelse melankolsk, denne kommer å surre flittig her hjemme når kveldene blir lange og mørke.
For dere som liker Tord Gustavsen Trio er dette ett must!....

mvh
 

Vedlegg

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Her er fire stk plater som absolutt hører hjemme i denne kategorien. Fra bill evans glansdager hvor han valfartet sammen med Scott LaFaro (bass) og Paul Motian (trommer).

I kronologisk rekkefølge:

Portrait in jazz
Explorations
Waltz for debby
Sunday at the Village Vanguard

Jeg ble en meget lykkelig mann da far overleverte disse, på "kakedagen" tidligere i år.

Kvaliteten på innspillingene er det heller ikke noe og utsette på, uansett så er det ikke noe man burde bry seg med på disse skivene, fantastisk samspill!! ka-dang...
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
For dere som liker kvinnelig vokal jazz er JACINTHA ett navn dere bør merke dere, om dere ikke har gjort det enda, fikk igår "autumn leaves" the songs of Johnnny Mercer, på 180 gr vinyl, og dette er standard kvinnelig vokal jazz av verdens klasse, anbefales sterkt både pga lyd og musikk, men glem ikke navnet, denne orientalske jenta (?) kan, og synger med sjel.....
(utgitt på Groove note records)

Det er jo heller ikke feil at det følger med en xtra 45 rpm med 4 låter også de av meget høy klasse lyd og musikalsk.....
Fikk mine Jacintha-xrcd'r idag, utrolig dame gitt.
Knallinnspilling, spesiellt min favoritt "Moon river" ;-)
 
O

om.s

Gjest
Fikk mine Jacintha-xrcd'r idag, utrolig dame gitt.
Knallinnspilling, spesiellt min favoritt "Moon river" ;-)
Godt å se at hun blir oppdaget av musikkfolket ;D , har selv en ubrutt 180 gr som skal spares til nettene blir lange og kulda setter inn, Jachinta og en god malt mmmmmm...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Jeg tror også at Madeleine Perroux hörer hjemme i denne klassen etter å lyttet litt hennes siste skive og den forrige "careless love" er det ett bekjentskap man föler seg trygg på å anbefale videre...

mvh
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
For de av dere som liker settingen Radka Toneff/Steve Dobrogosz og "Fairytailes", vil jeg anbefale Anna Christoffersson/Steve Dobrogosz "Its always you", selvsagt ikke like på høyde som RT men gi denne unge damen noen år til og det blir virkelig verdens klasse over vokal arbeidet.

En stemningsfull og god plate i settingen vokal/piano, anbefales!...

mvh
Jeg har en annen anbefaling i settingen vokal/piano som jeg vil (for å være ærlig er det så bra og såpass ukjent i forhold til de syngedamene som oppgis her at jeg innerst inne ikke vet om jeg egentlig VIL??!!) anbefale. Man deler vel sine dypeste skatter med gode hifisentralvenner??!!!!

Det er nok ikke Jazz (selv om det er i særklasse), og det er definitivt ikke ungt og lovende (som Anna Chrisofferssen) ;D. Platen jeg fikk assosiasjoner til ved å lese alle anbefalingene i linken her er "Maybe I'll Cry" med Mama Estella Yancey. Mama "synger" sin blues med hele sjelen og den stemmen hun har, og Erwin Helfer klamprer og komper på pianoet.

Det å høre Mama Yancey på 87 år her blant annet synge "Baby, Won't You Please Come Home?" er rett og slett en morbid kombinasjon av hjerterå skjørhet i det hun synger kombinert med det faktum at min lille hjerne ikke klarer å unngå en assosiasjon om at grunnen til at hennes baby ikke har kommet hjem nok skyldes at det tar litt tid å få rullatoren helt hjem igjen (hvis hennes baby i det hele tatt husker hvor han bor)!! Prøv denne blues damen (i verdensklasse selv om "ingen" har hørt om henne) om dere kan få fatt på den...
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
En av mine favoritter er Flora Purim. Hun hadde vokalen på Return to Forever -Chick Corea , og har gitt ut mange album på sitt eget navn. Herlig latin-jazz. Har også gitt ut album sammen med mannen sin Airto Moreira. Så har vi jo Radka Tonnef , hun er ikke så værst hun heller. Synes at mye av jazzen blir "muzak" aktiv og ikke mye bra.
Du verden, jeg kan ikke huske at noen har nevnt hennes navn på "forumet"!! Jeg hører ofte på hennes soloplater "Nothing will be as it was ----tomorrow" og "Carry on" og plater forøvrig fra Chick Corea-miljøet på vinyl. Ikke å forglemme Al di Meola i denne sammenhengen.
 
O

om.s

Gjest
Har nå skaffet meg to skiver av en Svensk dame som jeg tror andre vil kunne glede seg over, Jeanett Lindström "Walk", samt en duo skive sammen med Steve Dobrogosz "Feathers" (Ja, mannen som spillte piano med Radka Toneff på Farytailes).....

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Er det så viktig å plassere Norah Jones da, bortsett fra som bakgrunnsmusikk til hyggelig samtale etter middag?

Denne filmen er det vel jazz i verdensklasse på?
 
T

theStig

Gjest
Jeg orker ikke Norah Jones som bakgrunnsstøy en gang... .. da setter jeg heller på noe god gammel Nat King Cole trio eller Oscar Peterson
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Da tror jeg at theStig er klar for den langt røffere 87 år gamle blues lady'n Mama Estella Yancey som jeg anbefaler noe lengre opp i linken....
 
O

om.s

Gjest
For ikke snakke om de pop, folk og blues retningene man kan ane.....

mvh
Siden jeg mener at Midnight Choir er av verdensklasse så synes jeg at denne fortjener å løftes frem, kanskje ikke mange som forbinder tidligere Midnight Choir med jazz, men den tidligere bassisten Ron Olsen har for en tid siden slept en skive som jeg mener fortjener å høres, om ikke for annet så enn for de som liker ståbass og Midnight choir, god lyd er det også....



mvh
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
hugin skrev:
Fikk mine Jacintha-xrcd'r idag, utrolig dame gitt.
Knallinnspilling, spesiellt min favoritt "Moon river" ;-)
Hvor kjøpte du de ifra?
 
Topp Bunn