Japansk vinyl, hva kjøpe?

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
688
Antall liker
624
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Hei
Til uka drar jeg på en rundreise i Japan. Ettersom det skrives mye pent om japanske vinyl-pressinger, både her på HFS og andre steder, er det fristende å kjøpe med seg noe av denslags. Er det spesielle ting en da bør se etter, - utgaver, labeler, merker, o.l.? Tips mottas med takk.
Når det gjelder artister og innspillinger, er alle musikksjangere aktuelle (med noen unntak - death metal, elektronika, hop hop, o.l.).

Mvh. Ole G
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.899
Antall liker
4.383
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
hei hvis du hører endel på jazz så kan jeg gå god for alt fra three blind mice, tsuyoshi yamamoto trio ,kazumi watanabe,sadao watanabe,marcus miller,walter bishop jr,lee ritenour, er det jeg kommer på nå
mvh
ivan
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kjøp med deg noen eks av Yamamoto/ Three Blind Mice, og legg ut på torget.
De vil få respons.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Labeler å se etter:

EW (East Wind Records)
Flying Disk
JVC-Victor
King Records
Nippon Grammaphon
TBM (Three Blind Mice)
Teichiku Records Co., Ltd.
Toshiba-EMI Ltd
Trio
Trio-Kenwood
Venus Records
Victor Musical Industries
 
Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Synes japan-pressinger, av vestlige band/artister, er en smule oppskrytt. De har ofte gjort mye ut av pressingene mht innlegg, cover o.l. Men i de fleste tilfellene har de fått tapekopier som grunnlag for pressingene sine. Så pressingene fra opprinnelseslandet er gjerne å foretrekke. Muliggens er det mulig å si at de har en tendens til å U-tweake pressingene, altså at de booster bunn og topp på bekostning av mellomtone. Tror det er en del som lar seg "lure" av dette.

Litt kontroversielt kanskje, men men...
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Min erfaring etter å ha saumfart blant annet disk union i store deler av tokyo, er at det er veldig lite three blind mice, og ellers god japansk jazz å finne i butikkene.
Tror nok det er veldig ettertraktet, så markedet er skrapa for gamle gode utgivelser.
jeg hadde i alle fall en diger liste med gamle japanske utgivelser jeg skulle kjøpe, og fant så godt som ingen ting.

om du har flaks så er du der dog samtidig som en god re-utgivelse kommer i butikkene!
jeg måtte reise hjem dagen før Isao Suzuki Quartet sin Blue City ble represset, og måtte betale i dyre dommer for å få den shippet fra utlandet :p

om det er vanlig, ikke-japansk jazz du er ute etter så er markedet et eneste stort overflødighetshorn, og det er bare å plukke favoritter.
husk å sjekke platene på disken sammen med en ansatt før du kjøper dem, da "B" kvalitet kan være alt fra lytefri til oppskrapt.

"A" kvalitet plater er stort sett alltid mint, så der kan du nok stole på graderingen.

ps: om du finner en fornuftig priset LP repress av Ryo Fukui sin Scenery eller Mellow dream, så er nok det et godt kjøp.
ble re-utgitt i fjor sommer, men mange ble kjøpt opp av discogs/ebay flippere, så bruktprisene er forholdsvis høye.
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
688
Antall liker
624
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Flott, takker så mye alle!

Mvh
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Synes japan-pressinger, av vestlige band/artister, er en smule oppskrytt. De har ofte gjort mye ut av pressingene mht innlegg, cover o.l. Men i de fleste tilfellene har de fått tapekopier som grunnlag for pressingene sine. Så pressingene fra opprinnelseslandet er gjerne å foretrekke. Muliggens er det mulig å si at de har en tendens til å U-tweake pressingene, altså at de booster bunn og topp på bekostning av mellomtone. Tror det er en del som lar seg "lure" av dette.

Litt kontroversielt kanskje, men men...
Dårlige opptak vil det være lite å gjøre noe med i ettertid.
Japanske pressinger var nettopp aller mest kjent for den gjennomgående høye kvaliteten både på vinylmassen (råmaterialet) og jobben som ble gjort i pressa og på resten av sluttproduktet. Vestlige artister er blitt presset på lisens uten remastring og med gjennomgående like bra, eller bedre kvalitet over hele linja - sammenlignet med resten av verdens øvrige produksjonssteder.

Booster-påstander er ganske så ukjent for meg - ihvertfall i praksis - men det er mulig at du vet noe jeg ikke vet Goggen8. Imidlertid har asiatere moderne tid vært glad i å eie stor og tung hi-fi selv i middels til små rom. Derav rattet de enkelte ganger en tilpasset lyssignatur som var populær i spesielle tidsperioder. Men, da primært på egne artister. Av et femsifret antall japanpress, har jeg kanskje hatt mindre enn tretti slike. -Plater med noe lysere klangfarger, sammenlignet med andre pressinger av like titler.

Les historien om labelen og gutta i Toshiba, så får man en forståelse. Det finnes jo lite som rocker lyden bedre enn de første MOFI-pressingene som alle var laget i Japan. Noen av disse Toshiba-legendene finner man også igjen i labelen Three Blind Mice. Disse hadde bl.a. en unik måte å mikke opp før opptak, samt plassere musikere og instrumenter.

Prøv engang å lån øret til Venus Records Inc. - gjerne på vinyl eller SACDene fra senere års prod. Kanskje liker du den særegne huslyden i opptakene og «kroppen og sjela» i mastringene.
Videre kan du se etter internasjonale artister som bare er gitt ut i Japan. Ett av mange gode eksempel er skiva The Crusaders - Ongaku Kai, Live in Japan. Let også etter Toshiba-pressinger som går under «pro-use» serien, herunder Dark Side of The Moon.
-Det er spesielt i Tokyo du finner de råeste sjappene.

Selvfølgelig finner vi plater utenfor Japan som er helt fantastiske, men man kødder ikke med hardt opparbeidet sannhet og yrkesstolthet for et fag som disse japsene stod bak - til tross for jeg også har noen, men veldig få grelle eksempler å vise til.
 
Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Han tar feil. Riktignok er det et diskantløft på endel CBS Mastersound utgivelser, men generelt er det intet galt med mastringen på japanske utgivelser. Det er vel heller amerikanerne, om noen, som har litt spesiell sound.
Har forøvrig over 100 Japanske pressinger. De fleste favorittplater som jeg har i flere utgaver. Har aldri hørt bassboost på noen av dem.
Hele den audiofile vinylindustrien startet ved at amerikanske audiofile startet å importere japanske pressinger til USA på 70-tallet fordi de låt bedre. På bakgrunn av dette ble MOFI startet da man så et brukbart forretningskonsept.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Av et femsifret antall japanpress, har jeg kanskje hatt mindre enn tretti slike. -Plater med noe lysere klangfarger, sammenlignet med andre pressinger av like titler.
Mitt eneste bidrag i diskusjonen, er at min Japanske Odeon "solid blue triangle"-førstepressing av Dark Side Of The Moon låter litt lysere/slankere og skarpere/klarere enn mine andre pressinger av denne. (F.eks. UK A3/B3 2. pressing, som er favoritten.)

Det kan selvsagt være pga. mindre forvrengning, men jeg liker A3/B3-en best.

Har en Megadeth koreapressing som virker som den har samme karakter, men der har jeg ikke noe annet å sammenlikne med.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har ca tusen Japan press LP`r hjemme, og over femti av disse er Japan Master Sound skiver. Synes Japan skivene låter veldig bra, og det er høy kvalitet på pressingene og vinylen som er brukt. Det er få jeg har hørt hjemme som skiller seg ut fra originalen i dårligere grad. En jeg kommer på i farta er Japan førstepress Magician`s Birthday med Uriah Heep hvor den japanske er en del slankere i bassen enn Uk førstepressen. :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Har to dårlige japanske utgaver. Den ene er Derek & the Dominos "Layla" originalpressing. Den andre er Chick Corea "Light as a feather" repress tidlig 80-tall.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Hvilke webbutikker regnes som de beste, eller er det som teller når det gjelder god kvalitet på platene, og ikke koster skjorta?
 
Topp Bunn