Jantzen superior z-cap vs silver z-cap

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Skal brukes som dc blokker på inngangen i en Aleph J med verdi 1uf.

Jeg leser mye bra om disse, men hva mener dere? Ønsker å gå for silver, men noen mener den er mot det analytiske.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Det er kanskje ikke så mange som har testet disse capene mot hverandre)

Tar også forslag til andre capper som anbefales. Jeg har liggende 0,47uf Mundorf sølv i olje som kanksje kan brukes, men de skjærer kanskje av for mye i bassen (16 hz ved minus 3db). Nå spiller jeg på noen hornhøyttalere som ikke går dypere en 30-35 hz, så mulig det ikke betyr noe.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Du stiller vanskelige spørsmål.

Går ut fra at du har lest forskjellige tester, f.eks. Humble Homemade Hifi - Cap Test

Det meste handler om synergi, smak og frekvensgang. Og pris. Med horn uten delefilter er det vel kanskje lurt å gå for de litt varmere kondensatorvariantene. Rent intuitivt uten å vite noe om resten av anlegget ditt så ville jeg gått for Mundorf sølv i olje. Men en større variant enn 0,47uF. Mitt inntrykk er at Mundorf blir bedre og bedre jo større de er (innenfor rimelighetens grenser). Tror nesten bare du må prøve deg fram og heller gi oss lesere råd om hva som funker i ditt oppsett. Det er jo litt artig å teste kondensatorer også da.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Ja dette er ikke lett. Har selvfølgelig lest alt av tester, og den du refererer til handler vel om delefilterkondensatorer. Nå blir det kanskje noe annet i elektronikk.

Jeg prøvde Mundorf Supreme sølv i olje tidligere på utgangen i en preamp og da låt det altfor lett og mot det overanalytiske. Mulig det blir noe annet på inngangstrinnet.
Ut fra det jeg leser av tester, så er det lett å have på Jantzen Superior Z-cap. Det virker som det er en veldig musikalsk kondensator som ikke "tipper over"
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Bruker konsekvent Jantsen Superior z, enten det er i pre eller høyttalere.
Handler noe om hva en får pengene. Ikke prøvd silver versjonen.

Håvard
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Ja dette er ikke lett. Har selvfølgelig lest alt av tester, og den du refererer til handler vel om delefilterkondensatorer. Nå blir det kanskje noe annet i elektronikk.

Jeg prøvde Mundorf Supreme sølv i olje tidligere på utgangen i en preamp og da låt det altfor lett og mot det overanalytiske. Mulig det blir noe annet på inngangstrinnet.
Ut fra det jeg leser av tester, så er det lett å have på Jantzen Superior Z-cap. Det virker som det er en veldig musikalsk kondensator som ikke "tipper over"
Min erfaring er at kondensatorer beholder noenlunde samme lyden uansett om de brukes i delefilter eller elektronikk.

Har også mislikt Mundorf ganske sterkt. Løsninga for min del var som nevnt å gå langt høyere opp i verdi. Da ble de faktisk gode. Tredimensjonal mellomtone, stort rom og flott dynamikk. Slett ikke kalde og overanalytiske.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Ja dette er ikke lett. Har selvfølgelig lest alt av tester, og den du refererer til handler vel om delefilterkondensatorer. Nå blir det kanskje noe annet i elektronikk.

Jeg prøvde Mundorf Supreme sølv i olje tidligere på utgangen i en preamp og da låt det altfor lett og mot det overanalytiske. Mulig det blir noe annet på inngangstrinnet.
Ut fra det jeg leser av tester, så er det lett å have på Jantzen Superior Z-cap. Det virker som det er en veldig musikalsk kondensator som ikke "tipper over"
Min erfaring er at kondensatorer beholder noenlunde samme lyden uansett om de brukes i delefilter eller elektronikk.

Har også mislikt Mundorf ganske sterkt. Løsninga for min del var som nevnt å gå langt høyere opp i verdi. Da ble de faktisk gode. Tredimensjonal mellomtone, stort rom og flott dynamikk. Slett ikke kalde og overanalytiske.
Hvor langt opp i verdi må man gå? Er 1uf for lite?
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Jeg vil si at om en går for Mundorf sølv i olje så ville jeg ihvertfall ha valgt minst det dobbelte av hva som teoretisk sett anbefales på skjema og slikt. Har du en tegning som foreskriver 1uF så ville jeg glatt gått for 2uF eller mer. Hvorfor Mundorf synes å bli bedre med større verdier enn nødvendig vet jeg ikke og mine anbefalinger må tas med en klype salt. Tror du vil finne at svært få er enige med meg. Men har hørt mange kondensatorer. Inkludert V-Cap kobber og Duelund Cast kobber. Har imidlertid ikke hørt Jantzen eller Audyn så disse skal jeg ikke uttale meg om.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.319
Antall liker
2.558
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
De er godt oppløste uten å være analytiske. Bedre enn AN copper som de erstattet.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Er heller ikke heeelt fornøyd med mylar'ene til AN. Litt samme plastlyd som teflon, men mer musikalske enn sistnevnte.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg er stor fan av Jantzen Alumen Z. Jeg har gått over for å bruke de overalt hvor jeg kan. Har sammenlignet de direkte med Duelund Cast cu og Jupiter Copper foil i delefilter for diskanten. For meg er ikke prisdifferansen opp til de Duelund og Jupiter verdt det. Alumen Z har en varm karakter, stikk motsatt av Mundorf silver oil som jeg også har noen av.

Når jeg oppgraderte Doxa dacen min fikk jeg Trond til sette inn Alumen Z i den også. Der var de 10 ganger større da, 10uF i utgangen på den. Meget fornøyd med dem.
 

Lilleeng Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.12.2019
Innlegg
10
Antall liker
18
Torget vurderinger
3
Bruker konsekvent Jantsen Superior z, enten det er i pre eller høyttalere.
Handler noe om hva en får pengene. Ikke prøvd silver versjonen.

Håvard
Er det noen som forhandler jantzen i norge?
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.416
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
er jo billigere å kjøpe Jantzen fra Hificollective da mtp at Hificollective og er service innstilte mtp toll så lenge enn legger ved ønske om det,så for meg er Hificollective det mest alreighte stedet å handle kondiser olign, rask frakt og på vanligvis max 5 dager,
jeg syns også forøvrig Arizona blue cactus kondensatorene er intressante og mye for penga også,
Jantzen z superior er relativt neutral og straight forward syns jeg,men mange syns nok den er gjevn og god
Mvh
 
Topp Bunn