Jakten på bunndraget!

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Da var tiden inne for en nyinvestering.
Denne gang i form av bunndrag...som gir en vanedannende følelse en virkelig ikke vil være foruten dersom en har blitt vant med det.
Høytalerene jeg har i dag klarer seg meget godt uten noe ekstrahjelp i bassen,men når en fra tidligere av er vant med draget fra to aktive tolvere så bli det for lite med sjutommere i bassrefleks....

Så hva skal en velge?
Alternativene er mange,men jeg ønsker primært å satse på små trykkammer-subber.
Mest på grunn av plasseringsvennligheten og den estetiske fordelen disse har.
Så en kan jo begynne med å liste opp mulige valg i forskjellige prisklasser.

En billig og grei sub er SVS SB12,som har et lekkert utseende og kan velges i forskjellige finisher.
Denne ble valgt bort pga av den ikke var så god som det opplåste ryktet den har fått.
Etter et par tester og målinger som definerte klart at den ikke levde opp til ryktet,hverken på lydtrykk eller lydkvalitet ble siktet stilt inn på dyrere og bedre subber.
Friluftsmåling av SB-12 viste bare 90 db ved 20 hz og det er ikke mer enn hva en Peerless 10" i trykkammer klarte...klart underkjent!

Siktet ble deretter stillt inn på en velkjent storhet med godt rykte og gode tester rundt om i verden,nemlig Velodyne Spl 1200-R
Denne var relativt dyr så et felleskjøp ble forsøkt satt i gang,desverre uten særlig interesse.
Dette var synd,siden prisen såg ut til å bli meget bra...
Denne er midlertidig satt på vent,men jeg håper å få ordnet med et hjemlån på sikt.

Så ble jeg tipset om at http://www.audiofil.no på Karmøy hadde en kjekk sak,nemlig denne:

Amphion Impact 500


En aldeles nydelig sak som selvfølgelig måtte prøves,så hjemlån ble arrangert! :D



Denne har et tolvtoms Peerless element,sannsynligvis fra XXLS serien og en kraftig forsterker på 500 watt.
Det som imponerte mest på denne var byggekvaliteten!
30 mm mdf på alle vegger borger for en solid konstruksjon.



En brukervennlig bakside.

Class-D
RMS 500W output
T.H.D. --- <1%
Line voltage 115/230 vac switchable
Anti-clipping circuit
Over load protection circuit
Phase control switch --- 0-180°
Auto-on switch
Auto turn-on level --- 3 mV
Time to stand-by --- 10-15 min
Volume control, range --- >70dB
Variable crossover control, adjust range --- 30-100 Hz
X-over/direct switch
Line level input (R,L), max. sensitivity --- 80mV
Line level output (R,L)
Speaker level input (R,L), max sensitivity --- 2V
Speaker level output
Twin color LED indicator for signal ON/OFF
Power switch
Fuse T5AL 250V for 230V input or T9AL 250V for 115V input

Bass-unit
Long stroke
high power 12” unit
with nomex- cone

Frequency range –3dB: 19Hz
Measurements 390 x 390 x 435 mm
Weight 30 kg

Her er data også,så folk slepper å spørre.

Nå fant jeg prislisten på hjemmesiden til Audiofil,så siden det var spørsmål om pris så linker jeg den her.
http://www.audiofil.no/prislister/Amphion Loudspeakers kundepriser.pdf

Veil pris er 12000 for en i svart og 12900 for en i Cherry eller Natural Birch.
Nå har Audiofil et introtilbud med 15% rabatt også,for Amphion produktene så en kan spare noen kroner på disse nå. :D

Prisene er relativt gode siden Amphion selger direkte til forhandler istedenfor å gå igjennom en importør.


Så...hvordan er da lyden på denne Finske tungvekteren,forkledd som stuepynt?

Den er meget bra på det meste.
Bassen er dyp og godt hørbar helt ned til 25 hz med god kontroll.
Lett å følge bassganger som starter høyt og jobber seg nedover.
Slagkraftig og pen bass på samme tid.
Det har den typiske Peerless signaturen med en tørr og veldefinert bass som aldri blir feit,selv med hjørneplassering.
Veldig lett å integrere hos meg,bare noen få småjusteringer etter øret så satt bassen så ei kula!

Og hvilken kraft!
I hjemmekinoen og på aggressiv musikk så trøkker denne veldig bra og går aldri tom for krefter.
Lfe spor på DTS dvd`er håndteres med største letthet. :D
De 500 Watt er ikke bare skrytewatt med andre ord....

Eneste ankepunktet jeg har mot denne på musikk er at den kan mangle noe varme i bassen,jeg foretrekker en noe varmere signatur her.
Det er ikke et problem når delfrekvensen settes til 40,men når en strekker seg opp mot 90 hz er dette hørbart for meg.

Dette er ikke nødvendivis en feil eller ulempe hos andre lyttere,men jeg er kresen på bass og vet hvordan jeg vil ha den. :'(

Amphion subben er en knakende god sub og det manglet bare et hårstrå på at denne nydelige og kompetente designsubben ble stående hos meg....

Så ferden fortsetter!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Hva koster den downfire-subben der? Ser forøvrig ut som den kommer til å lande på månene, hehe ;D

Mvh. Bjørn
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.463
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Prisen er 14-1500 Euro.

Har lånt med meg en Rel Storm 1 fra hifihuset nå. ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Forhandler André Rel nå?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.463
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Nei, men han har jo et og annet brukt. ;)






Frontene mine går ned til drøye 40. Ved hvilken drekvens er det da best å dele? 47? 52? 38?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
tja... -effektivt ruller de vel av jevnt og trutt før det, men du kan vel prrøve med 50-60Hz først -legger du lista der først så får du kanskje en mer kjøttfylt og sprek lyd, legger du den ned mot 50Hz, blir den antagelig tørrere. Min antagelse er at 55-60Hz kommer til å passe ganske godt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Spennede å se hva det blir med REL...siden det er solgt til et Amerikanske firma som igjen setter produksjon til kina... Blir neppe den samme walisiske swungen da... :(
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.463
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Relen har desverre ikke noe å stille opp med mot Bag Enden.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
Hva koster den downfire-subben der? Ser forøvrig ut som den kommer til å lande på månene, hehe ;D

Mvh. Bjørn
La inn link til priser i første innlegg.

Månelandings designet gjorde seg veldig godt i stua.
Og subben er ikke stor,snarere liten vil jeg si.
Rundt 30 liter innvendig er det minste jeg har sett Peerless elementet montert i.
Men det fungerer veldig godt lydmessig.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
C._Alshus skrev:
Relen har desverre ikke noe å stille opp med mot Bag Enden.
Den Rel subben er vel ganske gammel?
Får du intergrert den skikkelig med monitorene dine?
Har selv hatt gode resultater med høy delefrekvens på sub og pluggede bassrefleksrør på små monitorer,men det er jo slikt som må testes ut i rommet og anlegget til hver enkelt.

Men Rel er jo kjent for å fungere best med en lav delefrekvens nede på 20 tallet da....
De har en veldig slak avskjæring fra delefrekvensen og oppover.
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Hva med å sjekke ut Definitive Technology sine sub'er? De har dessverre ikke importør i norge lenger (jeg kjøpte min på deres opphørssalg). Har fått bra omtale og er trykkammer basert. Selv har jeg en (+én i leveranse - hjemmekinobruk) SuperCube Reference (14" - 1800 W).
Det forefinnes leverandør i UK som sender hit - jeg har sjekket priser og praktiske forhold. Mulig at det kan være en løsning?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
C._Alshus skrev:
Relen har desverre ikke noe å stille opp med mot Bag Enden.
...spørrs hva du bruker sub'en til...REL er i min bok mer musikalsk og lettere å få fletta inn i lydbildet...Bag end er tøft og har masse skyv og dybde til film og boom-bang... ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Du kan jo også vurdere Respons passive subber.
De har jeg vurdert som for store i min stue.
Men i et eget lytterom hadde jeg nok kjøp inn et par.
Men da hadde de nok også blitt modifisert og bygget om til aktive basser.


Nå har jeg forresten oppdatert førsteinnlegget med noe små lydmessige betraktninger om Amphion subben.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
OKKing skrev:
Hva med å sjekke ut Definitive Technology sine sub'er? De har dessverre ikke importør i norge lenger (jeg kjøpte min på deres opphørssalg). Har fått bra omtale og er trykkammer basert. Selv har jeg en (+én i leveranse - hjemmekinobruk) SuperCube Reference (14" - 1800 W).
Det forefinnes leverandør i UK som sender hit - jeg har sjekket priser og praktiske forhold. Mulig at det kan være en løsning?
Var inne å kikket på disse etter tipset ditt.
De er desverre ikke aktuelle på grunn av finishen,men takker for tips alikevel.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.463
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
HCS skrev:
C._Alshus skrev:
Relen har desverre ikke noe å stille opp med mot Bag Enden.
...spørrs hva du bruker sub'en til...REL er i min bok mer musikalsk og lettere å få fletta inn i lydbildet...Bag end er tøft og har masse skyv og dybde til film og boom-bang... ;D
Helt uenig. Bag Enden er strammere, integrerer meget bra. Joda, den er en stor sak, men gir ikke så mye skyv som man skulle tro.
Relen er en buldrekasse hos meg. Iallefall sammen men Naim/Monitor Audio. Men jeg har ikke lånt den mer enn noen dager. Bag End har jeg hatt i 9 år...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
C._Alshus skrev:
HCS skrev:
C._Alshus skrev:
Relen har desverre ikke noe å stille opp med mot Bag Enden.
...spørrs hva du bruker sub'en til...REL er i min bok mer musikalsk og lettere å få fletta inn i lydbildet...Bag end er tøft og har masse skyv og dybde til film og boom-bang... ;D
Helt uenig. Bag Enden er strammere, integrerer meget bra. Joda, den er en stor sak, men gir ikke så mye skyv som man skulle tro.
Relen er en buldrekasse hos meg. Iallefall sammen men Naim/Monitor Audio. Men jeg har ikke lånt den mer enn noen dager. Bag End har jeg hatt i 9 år...
Spørrs nok hvilken REL du har lånt.. :D. Synes også Sunfire kan være et artig alternativ , ihvertfall ifht plassering...At du har hatt bagend i 9 år er bra, det viser at den er rett for DEG :)
 
O

omholt

Gjest
Jeg vurderer en REL B3 eller REL B2. Disse får mye skryt, men det er foreløpig ikke mange tester og erfaringer da de er såpass nye. Styrken til REL virker utifra brukere å være musikalitet og sømnløs integrering ved høynivå.
Det jeg er litt usikker på er om en 10" holder eller man bør å gå for noe større.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.463
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
HCS skrev:
Spørrs nok hvilken REL du har lånt.. :D. Synes også Sunfire kan være et artig alternativ , ihvertfall ifht plassering...At du har hatt bagend i 9 år er bra, det viser at den er rett for DEG :)
Om du hadde sett på bildet, ser du at det er den originale. ;) Bruker ikke sub for øyeblikket. Den tjener som rack for diverse komponenter. Kanskje jeg kobler den inn igjen?
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Slinger skrev:
En billig og grei sub er SVS SB12,som har et lekkert utseende og kan velges i forskjellige finisher.
Denne ble valgt bort pga av den ikke var så god som det opplåste ryktet den har fått.
Etter et par tester og målinger som definerte klart at den ikke levde opp til ryktet,hverken på lydtrykk eller lydkvalitet ble siktet stilt inn på dyrere og bedre subber.
Friluftsmåling av SB-12 viste bare 90 db ved 20 hz og det er ikke mer enn hva en Peerless 10" i trykkammer klarte...klart underkjent!
Hvor finner jeg dette på nettet?
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Var inne å kikket på disse etter tipset ditt.
De er desverre ikke aktuelle på grunn av finishen,men takker for tips alikevel.
[/quote]
Det viktigste er lyden - ikke finishen på boksen. Sub'er vil alltid være en boks som man ønsker å gjemme unna. Lyden derimot ønsker man velkommen pm den kan harmoneres.
 
K

kbwh

Gjest
Tangen AV Design (theStig) utvikler en kompaktsub for tiden.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
OKKing skrev:
Det viktigste er lyden - ikke finishen på boksen. Sub'er vil alltid være en boks som man ønsker å gjemme unna. Lyden derimot ønsker man velkommen pm den kan harmoneres.
Hvorfor velge en stygg sub med god lyd,når det finnes nydelige subber med god lyd?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
OKKing skrev:
Slinger skrev:
En billig og grei sub er SVS SB12,som har et lekkert utseende og kan velges i forskjellige finisher.
Denne ble valgt bort pga av den ikke var så god som det opplåste ryktet den har fått.
Etter et par tester og målinger som definerte klart at den ikke levde opp til ryktet,hverken på lydtrykk eller lydkvalitet ble siktet stilt inn på dyrere og bedre subber.
Friluftsmåling av SB-12 viste bare 90 db ved 20 hz og det er ikke mer enn hva en Peerless 10" i trykkammer klarte...klart underkjent!
Hvor finner jeg dette på nettet?
Her:
http://www.hometheatershack.com/forums/40030-post353.html

BK Xls200 har et fall fra 63 til 20 hz på 17 db mens Svs SB 12 har et fall på 22 db i samme område.
Den selvbyggde XXLS titommern viser samme oppførsel som BK.

Ser du på alle frekvensene og setter de inn i et diagram,så ser du også at XLS og XXLS har en mye jevnere frekvensforløp enn SVS

Svs elementet er montert inn i en altfor liten kasse,kassen burde ha vært dobbelt så stort.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Slinger skrev:
Amphion subben er en knakende god sub og det manglet bare et hårstrå på at denne nydelige og kompetente designsubben ble stående hos meg....
Så ferden fortsetter!
Den er god ja! Denne subben har også imponert meg stort! Har vel nevnt dette før tror jeg!
Du synes den ble litt tørr? Den var ny du!
Nåja, av det jeg har hørt synes jeg da at denne eventuelle "tørrheten" er mer som "spot on" i mine ører altså.
Dette er en meget kapabel sub, det er helt sikkert!

mvh
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
el_mariachi skrev:
Hva skjedde med prosjektet med Peerless XXLS?
Elementene ble solgt på grunn av høytalerkjøp,se på avataren. ;D
Prosjektet ble midlertidig skrinlagt...

Forsøker nå å finne noe som er bedre enn hva selvbygget var.
Det er ikke lett,det kan jeg love deg....
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Imperial skrev:
Slinger skrev:
Amphion subben er en knakende god sub og det manglet bare et hårstrå på at denne nydelige og kompetente designsubben ble stående hos meg....
Så ferden fortsetter!
Den er god ja! Denne subben har også imponert meg stort! Har vel nevnt dette før tror jeg!
Du synes den ble litt tørr? Den var ny du!
Nåja, av det jeg har hørt synes jeg da at denne eventuelle "tørrheten" er mer som "spot on" i mine ører altså.
Dette er en meget kapabel sub, det er helt sikkert!

mvh
Ja jeg likte Amphion veldig godt,spesielt med en lav delefrekvens så passet den som hånd i hanske.
Passet riktignok ikke helt med finishen på mine eksisterende,så det er litt derfor også.
Når det gjelder lyd så kan det være små nyanser som er avgjørende for meg og da kan disse nyansene bli overdrevet i beskrivelsen også... ;)
Så en bør se på totalopplevelsen og teste hjemme selv.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
omholt skrev:
Det kommer en test av den rimeligste suben i B-serien (REL B3) i neste nummer eller nummeret deretter i Lyd&Bilde. B3 ble kåret til årest subwoofer i et engelsk magasin.

Her er en bruker erfaring av B1. Sies at den er bedre en REL Stadium III.
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?rspkr&1144022560&read&3&4
Stikk innom på de amerikanske nettsidene til Rel,der finner du fler tester av B modellene.
Husker ikke adressen akkurat nå.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4





Teknisk:
Frekvens område low-pass mode: 20Hz-180Hz
Frekvens område full range mode: 10Hz-28Khz
Effekt- Stereo / mono: 240W/ 600W
Inngangs følsomhet:130mV
Low pass:40-180Hz variabel
Fase:0- 180 grader
Booster: -3db- +6db
Vekt:12Kg
Mål:430mmX102mmX356mm ( BXHXD)
Farger: blank eller sort front.

Pris Kr 11.000.-

http://www.anthonygallo.co.uk/ref-amp/sa-amp.php


Denne forsterkeren fra Gallo ser ut til å kunne brukes på selvbygde subber.
Noen som har erfaring med denne?
Grei pris også.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Slinger skrev:





Teknisk:
Frekvens område low-pass mode: 20Hz-180Hz
Frekvens område full range mode: 10Hz-28Khz
Effekt- Stereo / mono: 240W/ 600W
Inngangs følsomhet:130mV
Low pass:40-180Hz variabel
Fase:0- 180 grader
Booster: -3db- +6db
Vekt:12Kg
Mål:430mmX102mmX356mm ( BXHXD)
Farger: blank eller sort front.

Pris Kr 11.000.-

http://www.anthonygallo.co.uk/ref-amp/sa-amp.php


Denne forsterkeren fra Gallo ser ut til å kunne brukes på selvbygde subber.
Noen som har erfaring med denne?
Grei pris også.
Jepp, har denne!
Bruker den på Gallos egne 3.1 høyttalere og det fungerer utmerket.
Den har mange innstillingsmuligheter v. behov.
Kan godt forestille meg at den kan gjøre jobben også på andre passive subber!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
yasman skrev:
Jepp, har denne!
Bruker den på Gallos egne 3.1 høyttalere og det fungerer utmerket.
Den har mange innstillingsmuligheter v. behov.
Kan godt forestille meg at den kan gjøre jobben også på andre passive subber!
kansje du kan si litt om basskvaliteten på denne forsterkeren?
Hvordan er den i forhold til feks Midgard blokkene,Electrocompaniet,Dynamic,evt andre kjente forsterkere?
Dynamikk,slagkraft,dypbass,detaljering og lignende i bassområdet.

Teknisk sett er den veldig fleksibel og passe kraftig.
Ser ihvertfall ut til å være et gunstig kjøp til et par stereo subber.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Slinger skrev:
yasman skrev:
Jepp, har denne!
Bruker den på Gallos egne 3.1 høyttalere og det fungerer utmerket.
Den har mange innstillingsmuligheter v. behov.
Kan godt forestille meg at den kan gjøre jobben også på andre passive subber!
kansje du kan si litt om basskvaliteten på denne forsterkeren?
Hvordan er den i forhold til feks Midgard blokkene,Electrocompaniet,Dynamic,evt andre kjente forsterkere?
Dynamikk,slagkraft,dypbass,detaljering og lignende i bassområdet.

Teknisk sett er den veldig fleksibel og passe kraftig.
Ser ihvertfall ut til å være et gunstig kjøp til et par stereo subber.
Jeg bruker denne på Gallo Ref. 3.1.
Det fungerer på den måten at den driver spole 2 i bassen.
Gallo høyttaleren får full range fra Gryphon og får i tillegg støtte fra SA Amp i mitt tilfelle fra 40hz og nedover.
Dette kan imidlertid justeres etter behov; jeg kjører den uten bass boost og altså bare fra opp til 40 hz
Hadde Burmester tidligere; og da ga jeg litt bass boost samt at jeg drev tom. 50 hz; det ga mer bass, samt at den tilfører noe mer oppover i mellomtonen.

Jeg vil beskrive denne som meget fleksibel, med nøytral og kraftig bass. (har ikke prøvd den som ren forsterker; ja den kan brukes til det også.......)
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Nå, hvordan går det med leitingen etter ny sub Slinger. Har du lagt det på is eller? Selv er jeg på utkikk nå etter det samme, og Velodyne SPL-1200R er en het kandidat.
 
Topp Bunn