Bor man slik til at det er kort vei til UK eller lavkostland hva gjelder bilverksteder, kan man med stor glede kjøpe slik kjøredoning. Men den er engelsk, vi snakker ikke om japansk eller tysk "spitzenklasse" hva gjelder kvalitet her, ikke glem det. Engelskmennene kan dette med å lage "herreklubb på hjul" eller "yacht" som andre kaller det når bilene ikke har tynt "skinn" interiør men oksehud og en halv regnskog spredt rundt i kupeen. Dette er sinnsykt dyre biler i Norge og merkeverksteder vet at kundene gjerne har mer penger enn peiling på bil når priser på deler og arbeid fastsettes! Som jeg har skrevet noen ganger tidligere er det mye å hente på å importere deler fra England og skru selv, hvis man kan selvsagt. Jaguar er noe mer intrikat å skru enn Range Rover, men likefullt meget tilgjengelig for en litt dedikert amatørmekaniker
eier. "Eier" understreket for dette er ikke noe du skal la naboen din drive med fordi han er "så flink med bil". Du bør eie bilen selv for å den nødvendige motivasjon for å gjøre jobben nøyaktig og riktig. Er ofte noe tungvindt ulogisk pirk på engelske biler, ikke vanskelig, men ulogisk pirkete og lett klønete konstruert så det tar gjerne litt tid.
Når det gjelder dagens Jaguarer har jeg minimal erfaring, men den forrige generasjonen XJ er, til tross for at den er griselekker, ikke den mest praktisk bilen i verden. Vakker ja! Utvilsomt, og pompøst stor,- utvendig! Den har et mikroskopisk bagasjerom, ca 350 liter og plassen i baksetet er ikke imponerende hvis man da ikke kjøper en LWB versjon, da sitter man til gjengjeld behagelig der bak. Kan man i tillegg leve med at bagasjen kommer etter i en stasjonsvogn - "shooting brake" av passende "pedigree" er det bare å si : Go for it!
Jaguar sin store sedan er dessuten en "drivers car" den er bare praktfull å kjøre, går du i tillegg for en R versjon vil du oppleve at om du kanskje ikke kjører fra en Bayersk M5, så kjører ikke M5'en fra deg heller! Fem og en halv meter bil som suuuuger seg fast gjennom svinger i hastigeter man normalt ville tiltrodd brødrene Solberg i rallytunede løpsbiler er et syn for guder.
NB! "Don't do this at home!" Newton fant noen kjiipe fysiske sammenhenger som ofte benevnes som "naturlover" og ingen bil er ennå laget som opphever disse!
Og for til slutt å gjenta meg selv nok en gang, jeg droppet Jaguarkjøpet i hovedsak på grunn av et alt for lite bagasjerom, og litt på grunn av baksetet, selv om akkurat det er et løsbart problem.