Bil, båt og motorsykkel Jaguar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Hva er "galt" med Jaguar ?
    Ser at prisfallet er markant for godt utstyrte bruktbiler med plenty av hk og gode nybiltester, også i bruktbiltestrapport fra Svensk Bilprovning. Where's the catch ?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Premium biler raser alltid veldig i pris de første årene de ruller ut av butikken.
    Ta en titt på Mercedes S klasse, BMW 7 serie, Audi A8 osv på Finn.no Verditapet er enormt, så bruktkjøp på disse er svært så gunstig. Men det er en stor sannsynlighet at drifts og vedlikeholds kostnadene på slike doninger er svært høye når slitedelene må skiftes ut.

    Nye Jaguar XF har forøvrig fått stående applaus fra bilpressen. Startpris på 750k nå. Blir nok et supert kjøp om 2 år ;D
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Den nye Jaguar FX er fantastisk lekker! Forrige helg parkerte en slik ved siden av meg. Sjåføren må ha passert 80, likeså hans kone. De gliste noe veldig da de steg ut døra og jeg kommenterte den lekre bilen og den meget vellydende V8. Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt en slik:

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da Arne Bendiksen forklarte hvorfor han likte Jaguar så godt for meg, så la han vekt på at han kunne lytte til de vareste platene til Chet Baker i dem, uten forstyrrelser. ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Antar at når jeg blir gammel nok til å kjøpe Jaguar er det kun lov å kjøre bensindrevne biler ved spesielle anledninger, og da etter søknad til politiet :mad:
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    torem skrev:
    Antar at når jeg blir gammel nok til å kjøpe Jaguar er det kun lov å kjøre bensindrevne biler ved spesielle anledninger, og da etter søknad til politiet :mad:
    Hehe! Er nok stor fare for at fossilt baserte drivstoff er fy fy om alt 20-30 år ;D Men vi får håpe at så lenge bilen er vetran får du spesialløyve ;)

    Glanet litt på denne utenfor Jaguar Norge, som ligger rett ned i gaten her. Veldig lekker maskin.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Barbaresco skrev:
    Nå må dere bli enige om hva den heter ;D
    Her er dagens lineup:

    Jaguar XF - mid-size saloon
    Jaguar XJ - full-size saloon
    Jaguar XK - coupé and cabriolet

    De finnes også i sprekere R utgaver også.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    tomerik skrev:
    Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt en slik:

    Er dette XF coupe? Den har jeg ikke hørt om, men den ser veldig bra ut :D
    Få slike nye jagger i Trøndelag, så ikke så lett å holde oversikten her.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    torem skrev:
    Er dette XF coupe? Den har jeg ikke hørt om, men den ser veldig bra ut :D
    Få slike nye jagger i Trøndelag, så ikke så lett å holde oversikten her.
    Jepp! Denne er så ny at jeg visste ikke at den var på veien i Norge enda. Veldig snasen!
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Gleder meg til prisen er under Himalayas nivå om jeg fremdeles har lappen. Får slite på den bleke kopi sålenge (Xedos).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Prosentregning er gøy. Disse 90% verditap er ca en mill. for Jaguaren. På en "vanlig" bil hadde man tapt 150.000..
    Det er tross alt penger man lever av, ikke prosenter.
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Om inntekten er høy eller ubegrenset er da ikke 1 mil. penger over tid.
    Men hvis du er blakk og har marginalt med inntekt tilsvarer 1 mil. 1.666,67,- i mnd. over 50år...

    Jeg ville ikke blunke om jeg svidde av noen millioner på en Veyron om jeg kunne tillate meg det. Det kan jeg nå ikke,
    så det får ev. bli en Jaguar før 2000...


    Jon A
     

    duality

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Innlegg
    325
    Antall liker
    1
    Pink_Panther skrev:
    Prosentregning er gøy. Disse 90% verditap er ca en mill. for Jaguaren. På en "vanlig" bil hadde man tapt 150.000..
    Det er tross alt penger man lever av, ikke prosenter.
    Man kjøper jo en sånn bil om lommeboka tillater dette. Om man sammenligner med en bil på 250k og man har en intekt på 300k, tilsvarer det av man kjøper en bil for 1.25mill med 1.5mill i lønn. Greit nok at bilen taper mer i verdi mtp penger, men prosentvis i forhold til nypris OG i forhold til lønn taper man like mye. Jeg syns nå at det er det som gjelder.. Hvis man kjøper en bil for 1,2 mill, forventer meg seg jo att tapet er en god del mer enn i forhold til en mazda 6 sedan.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    bilen over i annonsen koster nok sitt på verksted og når den har bikket 200 000 km ville jeg nok ikke sittet på den om jeg ikke hadde ett rikelig servicebudsjett. Nydelig bil, vil ha, men vil ikke betale det det koster og vedlikeholde/service.

    Min kamerat hadde en 1986 jaguar som han syntest brukte formye drivstoff, han løste dette ved å kjøpe en 1996 modell med større motor;-)

    Tydeligvis noe med disse bilene!
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    988
    Det jeg har lest til nå av buyers guides på X300en gir inntrykk av en svært solid og driftssikker bil (servicehistorie er dog viktig), men delene koster litt om noe først går istykker. Og ja, 3.2-literen skal være like tørst som 4.0-literen. Tolveren drikker derimot betydelig mer...
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hva bruker en slik på mila? Min BMW 520 liker en liter på mila ca.

    Varebilen jeg kjører til daglig som er større og mindre bruker ca halvparten.

    McLaren
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    McLaren skrev:
    bilen over i annonsen koster nok sitt på verksted og når den har bikket 200 000 km ville jeg nok ikke sittet på den om jeg ikke hadde ett rikelig servicebudsjett. Nydelig bil, vil ha, men vil ikke betale det det koster og vedlikeholde/service.
    Jeg ville ikke latt meg skremme av kilometerstand på 200 000, hvis bilen er godt holdt vil det ofte bety at mye er byttet og vil vare lenge før det trenger å byttes igjen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekker bil iallefall. Min "gamle" sjef kjøpte en X300 da den kom (tror det var i '95), og etter korte prøveturer dengang var jeg overbevist til de grader. Fantastisk bil, og hadde det vært praktisk overkommelig skulle jeg gjerne hatt en.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    988
    McLaren skrev:
    Hva bruker en slik på mila? Min BMW 520 liker en liter på mila ca.

    Varebilen jeg kjører til daglig som er større og mindre bruker ca halvparten.

    McLaren
    Ca 0,9-1,0 per mil på langkjøring ser det ut til. Men varebilen er altså større og mindre? ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Bor man slik til at det er kort vei til UK eller lavkostland hva gjelder bilverksteder, kan man med stor glede kjøpe slik kjøredoning. Men den er engelsk, vi snakker ikke om japansk eller tysk "spitzenklasse" hva gjelder kvalitet her, ikke glem det. Engelskmennene kan dette med å lage "herreklubb på hjul" eller "yacht" som andre kaller det når bilene ikke har tynt "skinn" interiør men oksehud og en halv regnskog spredt rundt i kupeen. Dette er sinnsykt dyre biler i Norge og merkeverksteder vet at kundene gjerne har mer penger enn peiling på bil når priser på deler og arbeid fastsettes! Som jeg har skrevet noen ganger tidligere er det mye å hente på å importere deler fra England og skru selv, hvis man kan selvsagt. Jaguar er noe mer intrikat å skru enn Range Rover, men likefullt meget tilgjengelig for en litt dedikert amatørmekanikereier. "Eier" understreket for dette er ikke noe du skal la naboen din drive med fordi han er "så flink med bil". Du bør eie bilen selv for å den nødvendige motivasjon for å gjøre jobben nøyaktig og riktig. Er ofte noe tungvindt ulogisk pirk på engelske biler, ikke vanskelig, men ulogisk pirkete og lett klønete konstruert så det tar gjerne litt tid.

    Når det gjelder dagens Jaguarer har jeg minimal erfaring, men den forrige generasjonen XJ er, til tross for at den er griselekker, ikke den mest praktisk bilen i verden. Vakker ja! Utvilsomt, og pompøst stor,- utvendig! Den har et mikroskopisk bagasjerom, ca 350 liter og plassen i baksetet er ikke imponerende hvis man da ikke kjøper en LWB versjon, da sitter man til gjengjeld behagelig der bak. Kan man i tillegg leve med at bagasjen kommer etter i en stasjonsvogn - "shooting brake" av passende "pedigree" er det bare å si : Go for it!

    Jaguar sin store sedan er dessuten en "drivers car" den er bare praktfull å kjøre, går du i tillegg for en R versjon vil du oppleve at om du kanskje ikke kjører fra en Bayersk M5, så kjører ikke M5'en fra deg heller! Fem og en halv meter bil som suuuuger seg fast gjennom svinger i hastigeter man normalt ville tiltrodd brødrene Solberg i rallytunede løpsbiler er et syn for guder. :D NB! "Don't do this at home!" Newton fant noen kjiipe fysiske sammenhenger som ofte benevnes som "naturlover" og ingen bil er ennå laget som opphever disse!

    Og for til slutt å gjenta meg selv nok en gang, jeg droppet Jaguarkjøpet i hovedsak på grunn av et alt for lite bagasjerom, og litt på grunn av baksetet, selv om akkurat det er et løsbart problem.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Kjørte Jaguaren ut av garasjen i dag for første gang på flere måneder. Alltid en nytelse det! Det hører med til historien at totalservice av motor etc tar litt tid i garasjen når man ikke har tid. ::) Kjøper man en Jaguar som alt har sunket det i verdi den kommer til å synke gitt at den holdes i stand, så kan vel ikke det sies å være annet enn et godt kjøp? Flott kvalitetsfølelse. Men som med engelske biler, noe rart kan jo dukke opp. ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    shaunv skrev:
    Men som med engelske biler, noe rart kan jo dukke opp. ;D
    Vær glad du ikke har en gammel italensk superbil du. ;D
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Voff skrev:
    shaunv skrev:
    Men som med engelske biler, noe rart kan jo dukke opp. ;D
    Vær glad du ikke har en gammel italensk superbil du. ;D
    Heldigvis ikke jeg som er eier. Bare skrur og kjører jeg. ;D

    Jeg har riktignok lyst på noe italiensk en eller annen gang. ;) Selv om skinnet kan bedra.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med penger følger det ofte en arroganse mot virkeligheten. Høyt nok selvbilde fører ofte til at voksne menn tror de er hevet over naturlover, og andre lover for denslags skyld.
     
    N

    nb

    Gjest
    baluba skrev:
    Med penger følger det ofte en arroganse mot virkeligheten. Høyt nok selvbilde fører ofte til at voksne menn tror de er hevet over naturlover, og andre lover for denslags skyld.
    Ja, det er visstnok veldig mange som åpenbart tror de har mye bedre bremseeffekt bare de har firehjulstrekk.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Godt å se at Nick har sans for stil og eleganse
    (når han ikke er ute og kræsjer, altså)



    Gjetter på at det ikke var bilen som kunne lastes for dette.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bilindustrien har gjort dyptpløyende og kostbare studier av personlighetstrekk og assosiasjoner til bilmerker.

    BMW-eiere er de verste til å parkere ulovlig (og gi blaffen i boten), kjøre et brukbart stykke over fartsgrensen, føle at biler foran dem har å komme seg ut til siden, og til å bli provoserte så det koker over litt dersom de føler noen forulemper dem i trafikken ...

    "BMWs are sharks" var headingen på en studie jeg så.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Bilindustrien har gjort dyptpløyende og kostbare studier av personlighetstrekk og assosiasjoner til bilmerker.

    BMW-eiere er de verste til å parkere ulovlig (og gi blaffen i boten), kjøre et brukbart stykke over fartsgrensen, føle at biler foran dem har å komme seg ut til siden, og til å bli provoserte så det koker over litt dersom de føler noen forulemper dem i trafikken ...

    "BMWs are sharks" var headingen på en studie jeg så.
    Ligger noen av disse på nettet?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er klart det vreden; vi har jo i alle år vært kompromissløse på at vi vil ha veien for oss selv. Det kravet står vi ved :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Bilindustrien har gjort dyptpløyende og kostbare studier av personlighetstrekk og assosiasjoner til bilmerker.

    BMW-eiere er de verste til å parkere ulovlig (og gi blaffen i boten), kjøre et brukbart stykke over fartsgrensen, føle at biler foran dem har å komme seg ut til siden, og til å bli provoserte så det koker over litt dersom de føler noen forulemper dem i trafikken ...

    "BMWs are sharks" var headingen på en studie jeg så.
    Ligger noen av disse på nettet?
    Det finnes sikkert tilsvarende studier. Jeg har hatt oppgaver for enkelte bilmerker, og fikk dette materialet i forbindelse med disse.

    Det er klare personlighetsassosiasjoner forbundet med bilvalg, nesten så man noen ganger må stusse. Men samtidig er det fint - folk er forskjellige, og valg av "hest" vil selvsagt også uttrykke denne forskjellen.

    Nå kommenterte jeg noe spesifikt ved det som ble nevnt i tråden - BMW-eiere er også ekstremt kvalitetsbevisste, kresne og hyperkrevende.

    Såpass at da AUDI bestemte seg for å prøve å konkurrere med dem så fant de oppgaven nærmest uoverkommelig vanskelig, fordi det gikk opp for AUDI hvor utrolig mye arbeid som legges i å få BMW opp på det nivået de ligger, kvalitetsmessig.

    (For en illustrasjon av dette er det bare å se på hva som skjedde med Mini, etter at BMW tok over.)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    "BMWs are sharks" var headingen på en studie jeg så.
    Næh. Denne posisjonen er overtatt av SUV eiere; av alle merker (kanskje bortsett fra Suzuki).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    vredensgnag skrev:
    (For en illustrasjon av dette er det bare å se på hva som skjedde med Mini, etter at BMW tok over.)
    Jadda, de brukte 6 år til å lage en lavkvalitetsbil for så å presentere dagens "Mini." "Mini" er så fjernt fra opphavet som man kan komme. Slik er det forresten med alle disse "Retrobilene" En bil for massene er omgjort til en bil for de urbane, hippe velstående.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    988
    Billigste X300 på Finn for øyeblikket; kr. 111 557,-



    Frister å hoppe fra italiensk til engelsk. Passer det seg egentlig å kjøre Jaguar når man er under 30...? ???
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Vær kritisk....kjør britisk. 8)
    Selv om Jaguar og Norton ikke akkurat er for meg....halstørkledoninger begge to. ;D
    I like it more dirty.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    988
    "How to be dirty while retaining a stiff upper lip - an illustrated guide"



    ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn