IWATA Horn beryllium & PHL Audio

Haglund84

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2010
Innlegg
818
Antall liker
1.129
Torget vurderinger
18
Har med tiden tenkt til å bygge en mest mulig kompromisløs høytaler som gir mest mulig" Best bang for my buck"
Hovedvektlegger Dynamikk og høy "x faktor"men uten å miste oppløsning og gjennomsiktighet.
Tenkte det var like greit å dele galskapen med dere medentusiaster.
Løsning er tenkt rundt et IWATA horn(LMC type) med 2" kompdriver med 4" membran.

Valg av enheter
TAD kompresjonsdrivere med Beryllium membran og alnico magneter er spennende saker.
Sjefskonstruktøren Bart Locanthi sine mesterstykker 4001 og 2001 er for meg tenkt brukt.

PHL Audio sine elementer er for meg veldig spennende.
Var så heldig å havne på samme cad kurs som Rune Skramstad for et par år siden.
Han anbefalte PHL sine elementer.
kjøpte meg et 6090 element for litt siden som en test, og fikk bakoversveis av lyden! her var det dynamikk i bøtter og span. elementet hadde en reinhet/glatthet i spillestilen som jeg likte veldig godt. Det som gjør PHL sine elementer så spesielle er at de har ekstremt god byggekvalitet. alle deres elementer er bla utrustet med kortsluttningsring.
6090 ellementet i hende har bla Flott resin behandlet cellulose membran hvor kon er helt gjennom impregnert. Senterkoppen er av karbonfiber. Generelt flott byggekvalitet.

tenkt Coax/Midbass løsning:
Coax er valgt for å få en mest mulig punktskilde mellom midbass diskant og mellomtone.
12"PHL 4070 coax er klargjort for mulighet for fritt monasjevalg av komp driver på baksiden av magnet.
(1" hull på bakside som går i et horn ut til senterkoppen av ellementet)
tenkte på TAD 2001.(Berylium)

Bass løsing:
dobbe 15" phl 6090 montasje i bånd av høytaler.

bassrefleks er generelt ikke ønsket pga porten aldri får optimal impulsrespons i fase med elementet.
Har fundert på en ventilert løsning, hvor portenes avstemmes rundt 20 hz (utenfor bruksområde)for å ungå grøting av lyden.
Tenker en ventilert løsning også er å foretrekke framfor trykkammer, da man vil ungå undertrykk/overtrykk,akslerasjonsforsinkelser oppover i delehz??
Tenker at ventilert løsning airloader elementene på en god måte.

Åpen baffel er høyest aktuelt!
med åpen baffel regner jeg med å få en ryddig gjennomsiktig rein "HIFI"lyd mange foretrekker, men jeg red for å miste noe av det dynamiske headrommet i midbass nedre mellomtone??(dvs 80-500hz området)?

Sub bass blir det også (kasser snart klare) to stk Skramstad subbere besykket med 18sound 18LMW9600!

Setter pris på tanker og tilbakemelding på overnevnte fra HIFI medentusiaster her?

Mvh Erik
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Dette virker å kunne bli veldig spennende! Elementvalget skulle ta høyde for godlyd såfremt filteret er godt. Har du tenkt noe på passiv/aktiv deling? Designet er forøvrig veldig pent!
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Spenstig komponenter og tøff idé med valgfri 1" driver montert inne i mellomtonen, det tror jeg ikke jeg har sett før i noe DIY prosjekt.
Har du noen linker til folk som har gjort dette? Med så dyre drivere er det vell kritisk at det er god match mellom horn-halsen og geometrien til driveren (faseplugg osv).
Virker som et gjennomtenkt konsept dette her, men hadde vært spennende å høre om hvordan du skal dele hærligheten, 4-veis passivt er vell ikke direkte enkelt?
Hvor får du tak i TAD driverne? Hørt det er mangelvare på nye, og de er vell ikke akuratt hyppig tilgjengelig på brukten med intakte membraner. Eller tar jeg feil?

Sykt spennende prosjekt ihvertfall!
 

Haglund84

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2010
Innlegg
818
Antall liker
1.129
Torget vurderinger
18
Hei,

Takk for komplimenter.

Tanker rundt forsterkere og filter:
Deling av Sub, bass og midbass løsning er tenkt kjørt aktivt.
Ønsket er å oppnå maksimal kontroll i bassen, Har meget positiv erfaring med Crown XTI6000.
Hadde derfor tenkt å ta dette enda lenger ut, og kjøre aktiv drift med Crown sine itech forsterkere! henholdsvis 3 trinn.

Mellomtone og diskant er tenkt kjørt passivt med tradisjonele filter komponenter.
Av trinn til dette, har jeg lyst til å prøve meg på rør.
Ønsker en magisk varm mellomtone uten å miste dynamikk og oppløsning.
Endelig valg av trinn er ikke avgjort. kom gjerne med anbefalinger??
Audio Note Interstage mono block parallel 300B ser for meg ut som en spennende kandidat?
Noen med AN erfaring?

preamp:
Audio resertch har spennende saker, som er å se på brukten til en overkomlig pris.
LS26 & Ref 3 er interessant.
Noen anbefalinger av forforsterkere??

Mvh
 

Haglund84

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2010
Innlegg
818
Antall liker
1.129
Torget vurderinger
18
Når det kommer til coaxial løsningen, så kan det by på utfordringer med integrering av 2001.
En mulig løsning er å modifisere senterhornet hvis det går galt. Praktisk prøving vil gi svar.
Har desverre ingen linker. Har funnet veldig lite info om PHL på nett.
Når det kommer til kjøp av TAD drivere: Brukt prisen er høy. Jeg ser en høy risiko for at membraner må byttes.
Nye membraner koster penger.
Brukt driver med ny membran vil ikke ligge langt under ny pris. eller?
proaudiodesign selger ny TAD. Tvitvi.. Forhåpendligvis ikke mangelvare der.
Det ligger et par brukte 4001 fra 80 åra til 3000,- hos jamminjersey, hvis noen kunne tenkt seg brukt.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.951
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
begge mine membran var ødelagt men jeg handlet med en hedersmann og fikk kliss nye ettersendt
spiller som en drøm
verre om magnetene er slått ut av posisjon.......
ellers finnes det 4002 også, eller 4003........
2001 finnes og om HF er mere prioritert enn midrange

mvh
Leif
 
Topp Bunn