- Ble medlem
- 08.07.2005
- Antall liker
- 2
Enig i at dette er et dårlig valg. Det er derfor jeg alltid vil anbefale alle å bruke funksjonen "La iTunes organisere musikkmappen"..marsboer skrev:To ting:Greven skrev:Det er jo bare å ta en backup av databasefilen.
Først hovedpoenget. Poenget var ikke at det var vanskelig med databasefilen, poenget er at man kan flytte og/eller åpne musikken med en helt annen mediaplayer og fremdeles få tilgang til all informasjonen man la inn med itunes. Dette kan man vanligvis gjøre om man bruker f.eks foobar2000s bibliotek.
Jeg sier bare at dette er typisk apple-måten å gjøre det på. Når man etterhvert har lagt inn store mengder itunes-library-only informasjon vil man etterhvert ikke orke å bytte mediaplayer siden informasjonen ikke nødvendigvis er knyttet til filene, men til itunes-bibliotek.
Den andre tingen gjelder om man da kan automatisere backup av databasefilen slik at det skjer ved hver endring? Dette er jo et krav for at backupen av denne skal være like up-to-date som informasjonen ville vært om den var helt knyttet til filene.
Det er her jeg detter av lasset. Om man benytter iTunes som filbehandler er det totalt likegyldig hvordan iTunes musikkmappen er organisert. Det er som sagt også en fordel i de fleste tilfeller å la iTunes ta seg av filbehandlingen av musikkmappen. Feks tar det meg kanskje 10 sek å starte en overførsel med alle album fra 1999 til ekstern disk om jeg skulle ønske det, selv om musikkmappen er organsiert artist->album. Hvorfor skal det så være sortert på årstall i filstrukturen når man bare kan sette iTunes til å vise denne tagen? Om du kunne organsiere artist->årstall->album, måtte du uansett inn på hver artist for å finne feks 1999. Det er jo noe av poenget med iTunes som filbehandler - du har mulighet for dynamisk sortering etter akkurat hvilke kriterier du måtte ønske.Så lenge man ikke kan bestemme filstrukturen selv så er det en fullstendig tankeløs og ubrukelig funksjon. Jeg kunne overhodet ikke tenke meg en struktur som kun består av Artist/Album over hele fjøla. Jeg vil ha inn årstall i loopen, en egen undermappe per CD i multidisk-sett samt at musikken også skal lagres i to ulike mapper, en for lossless og en annen for lossy.Greven skrev:iTunes organiserer da mappen etter Artist->Album. Jeg synes dette er en meget hensiktsmessig sortering, men kan jo være enig i at man kanskje burde hatt et valg der man selv kan definere slike avanserte instillinger. Jeg forstår allikevel ikke hva som gjør denne metoden totalt ubruklig? Filene blir jo renamet etter tagsene og kvaliteten blir jo da deretter.
I tillegg har jeg sett noen poster om at itunes bryter opp various artist album i ulike mapper på filsystemnivå om den får lov til å organisere selv. Dette er i såfall hårreisende, selv om det MÅ være funksjonalitet i itunes som kan forhindre dette. F.eks ved å merke albumet som compilation, men hvor mange brukere vet dette (om det i det hele tatt er tilfelle)
Men tanken er god den, det er bare gjennomføringen som står til karakteren stryk. Et enkelt valg for å customize filstrukturen og dette hadde vært en glimrende funksjon.
For samlealbum: Se svaret mitt et par poster oppe.
I det ene tilfeellet man vil ta en fullstendig backup av hele musikkmappa, er selvfølgelig det enkleste å gå til mappa i Utforsker/Finder og trekke hele mappa over på feks en ekstern disk. Om man da har valgt at iTunes skal organsiere mappa, skal i tillegg alle tags bli med uten at man behøver å tenke på en library-fil. Det kan tilmed se ut til at Parelius har vist at slike tags blir skrevet til filene uten at man har satt på dette valget.Dette er ikke helt feil. Å kopiere musikkmappa når man skal ta backup av den er den mest intuitive og eneste fornuftige måten for de aller fleste. Jeg kan aldri tenke meg at det er "enklere" å i tillegg måtte tenke på at biblioteket blir med, at ting må konsolideres og gud vet hva. Kanskje selve operasjonen er enkel i form av antall tastetrykk, men det er en idiotisk måte å gjøre det på når en intuitiv kopiering av filene burde vært nok.Greven skrev:Dette er helt feil, men sikkert en vanlig misforståelse og en grunn til at det er mye diskusjon angående mappestrukturen.
Å "skjule" filsystem-laget for brukeren er en svært dårlig måte å gjøre ting på siden man da må hengi seg fullt og helt til programmets "logikk" uten egen kontroll. Man må rett og slett bare håpe på at de som laget programmet tenkte ut de gode løsningene.
Itunes demonstrerer jo, på samme måte som andre apple-produkter forsåvidt, at de kun tenker fasade. Det viktige er å fremstå greit for brukeren, mens det ser ut som en dass når man ser bak kulissene (ref, etter en "omorganisering" av musikkbiblioteket). Typisk sope dritten fra gulvet inn under teppet holdning, som desverre bare er fordummende ovenfor brukeren og som gjør at det utrolig nok er folk som har brukt PCen mange timer hver dag siden de var gamle nok til å nå opp til tastaturet, men som fremdeles ikke skjønner et fnugg om man ber dem gå til c:\ i windows utforsker. (Selv om Microsofts idiotiske "Mine Dokumenter"-konsept også er en hovedsynder her. Han som fant på det konseptet burde vært skambanket)
Ellers er jeg helt enig i at det optimale hadde vært at alle programmer hadde kommet i to utgaver - amatør og avansert. Da kunne man gitt de avanserte brukerne muligheten til de avanserte funksjonene som sannsynligvis bare ødelegger for nybegynnerne. Også litt enig i det du sier om å overgi seg til programmets logikk, men kan ikke helt se ulempen i dette tilfellet. Paradokset er kanskje det at for å forstå alle mulighetene med slik innebygd logikk, må du allikevel forstå bakgrunnen for denne logikken og at det slik sett er mest forståelig for de som allerede ser logikken bak.
Ingen problem. Du har da vist at iTunes faktisk skriver tags til filer som ikke ligger i musikkmappen. Dette var nytt for meg.Parelius skrev:Nå har jeg gjort de samme operasjonene med en fil som er egendigitalisert vinyl. Alle taggene som ble lagt til ved digitaliseringen (Audio Hijack Pro) er inntakt. Jeg la til ekstra tagger via programmet Fission. De ble skrevet til fil og kom opp i iTunes ved import. Jeg la inn coverbilde manuelt i iTunes, og det samme coverbildet vises som mini-mini i Finder, samt i info i Finder. Åpner jeg filen i Fission, så er coverbildet med.
Hva er egentlig problemet her?
Uansett er denne diskusjonen kun av akademisk interesse og jeg tror jeg kan slå fast at forskjellen fra program til program sannsynligvis er mindre enn tiden det tok å skrive dette innlegget...