Isotek G2 minisub noen erfaringer

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
309
Antall liker
0
Hei

Noen som har erfaringer med ovennevnte produkt.
Er den f.ks dynamikk drepende ved bruk av kraftige effekt trinn.

Så den hadde en maximum output på 10 ampere på to av uttakene og 2300watt.

Alle erfaringer tas i mot med takk

mvh
Rune
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har opplevd mange strømremedier som strupende på dynamikk og liv, imo. Har ikke opplevd MiniSub G2 som dynamikk-drepende. Tvert om så har den fungert bra her.

En dråpe i havet ift å virkelig oppgradere på sentral elektronikk i systemet imo; men like fullt et steg i rett retning.

Mvh Vidar P
 

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
309
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Jeg har opplevd mange strømremedier som strupende på dynamikk og liv, imo. Har ikke opplevd MiniSub G2 som dynamikk-drepende. Tvert om så har den fungert bra her.

En dråpe i havet ift å virkelig oppgradere på sentral elektronikk i systemet imo; men like fullt et steg i rett retning.

Mvh Vidar P
Nå har ikke jeg noen planer om å oppgradere elektronikken med det første,bortsett fra en Cj act2 serie2 til høsten

mvh
Rune
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ingen anelse om hvordan den vil virke hos deg. Hva savner du da?

Mvh Vidar P
 

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
309
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Har ingen anelse om hvordan den vil virke hos deg. Hva savner du da?

Mvh Vidar P
Spurte bare på generelt grunnlag,kan ikke si om jeg savner noe før jeg for effekt rinnet,men har jo lest tesater ,og den for jo overstrømmende tester rund for bi.
Hva savnet du?og hvordan hjalp den deg?

mvh
Rune
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Har testet den på både røreffekttrinn og en McIntosh MA6800 på 2x150 watt.
Har testet den på to ulike stereoanlegg. Samme effekt. Økt dynamikk, selv på denne kraftige effektforsterkeren, mikrodetaljer blir tryllet fram og lydbildet blir mer organisk. Diskanten blir litt mer livlig, ikke fordi det blir kraftigere diskant, men fordi støy ikke sjuler ting lengre, så om anlegget ditt allerede spiller litt for lyst, kan dette tippe over til for lyst lydbilde når du får denne minisuben i systemet ditt. Men sangstemmer låter mer mykt, og det erfarte jeg på instrumenter også.

Går du opp ett trinn, får du enda bedre effekt, og da vil diskanten henge mer sammen med instrumentene også. Jeg kjører lyden hos meg først gjennom minisubben og deretter gjennom en Transparent nettfilter til 25.000. Da ble lyden hos meg helt magisk og fortryllende. Men jeg oppnådde en god del magi bare med minisubben også. Så jeg har seriekoplet to nettstøyfilter og fikk altså en god del bedre lyd av det. Det sier meg at nettstøyfilter kan bli en god del bedre ennå.

Jeg vet om en som erfarte at hans anlegg ikke spilte bedre med denne minisubben. Men han hadde en svært kraftig effektforsterker. Prøver du en 2x350 watter på den eller mer, kan det nok gå galt. Men med 2x150 watt gjekk det helt greit. En DP på 2x250 watt fungerte også, men den var nok helt på grensen til for kraftig. Ble ikke så stor effekt da av den. Kanskje også fordi DP har god filtrering av strømforsyningen. Den DP-en jeg brukte da kostet 43.000 kr. Altså ikke den aller dyreste. Toppmodellen har kanskje minisubben enda mindre effekt på. Bruker du en klasse A forsterker på minisubben, da gjelder ikke noe av det jeg har skrevet her. Da kan du bruke så store forsterkere du vil på den uten at dynamikken begrenses.

Men tenk over om lydbildet ditt tåler at flere mikrodetaljer kommer fram før du kjøper den.

Jeg opplevde også at cd-spillere, pre, og annet slikt hadde en tilsvarende endring av lydbildet som beskrevet over. Husk å kople effekttrinn på de uttakene som er laget for største strømmer. De er også dårligst filtrert for å ikke drepe dynamikken i effektforsterkere. Seriefiltrering må begrenses når en skal bruke store klasse ab forsterkere på den, siden strømmen da pulses svært mye i nettledningen i takt med musikken. Og seriefiltrering lager en liten treghet i denne pulseringen.

Hvordan minisuben vil fungere på klasse D forsterkere har jeg ikke noen erfaring med.
Kan hende det er liten gevinst der. Har noen erfaring med dette?

Consen
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Utrolig hvordan en enkelt kondensator ( uttak for effekttrinn på Isotek G2 ) kan påvirke gjengivelsen ! :-\

up
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
cdjazz skrev:
Vidar P skrev:
Har ingen anelse om hvordan den vil virke hos deg. Hva savner du da?

Mvh Vidar P
Spurte bare på generelt grunnlag,kan ikke si om jeg savner noe før jeg for effekt rinnet,men har jo lest tesater ,og den for jo overstrømmende tester rund for bi.
Hva savnet du?og hvordan hjalp den deg?

mvh
Rune
Mine opplevelser sammenfaller med Consen sine; jeg liker å tro at støygulvet senkes, og flere detaljer dukker opp. Disse detaljene er jo helt meningsløse dersom de enten er gevinst for innbyttet dynamikk og liv, eller ikke gir musikalsk mening; og det gjorde de her, i motsetning til rimeligere strømbokser jeg har prøvd.

I motsetning til Consen, og for å belyse at resultatet kan være forskjellig fra system til system, så opplevde ikke jeg annet enn at det reduserte støygulvet/økningen i detaljeringsgrad var jevnt fordelt over hele frekvensspekteret. Hos meg ble ingenting noe lysere iallefall.

Jeg kjøpte modellen over, Sigmas; og denne byr på en lydforbedring hvor musikkens hovedlinjer og de små detaljene i større grad virker sammenhengende; detaljeringen med MiniSub virker litt "fragmentert" i forhold til Sigmas; hvorpå jeg synes den er vel verdt mellomlegget.

I andre systemer kan resultatet være helt annerledes. Det vet jeg ingenting om.

Mvh Vidar P
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Hadde vært interessant med en sammenligning mellom Isotek sine produkter og PS Audios Power Plant Premier. Noen som har testet?
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
VidarP:
Når detaljerinen øker, vil jeg som oftest kalle et lydbilde lysere.
Jeg skrev da også at diskantnivået ikke økte.
Og når det ble mer organisk også, så vil det hele jo låte mer naturlig.

Jeg mente bare at; når detaljeringsnivået øker, kan lyden virke mer pågående,
bare det som lå i begrepet lysere, ikke at det ble mer diskantnivå.

Og når detaljeringsnivået går opp (fordi støy blir borte), da har hjernen mer ting i lyden som fanger oppmerksomheten (før var det jo dekket til av et støyteppe).
Da kan dette føre til at oppmerksomheten går bort fra de store linjene i musikken, og en sitter og opptar seg med alle smådetaljene. Noen blir stresset av dette, og ønsker det ikke. Ser derfor at ikke alle nødvendigvis vil sette pris på et slikt strømfilter.

Var det ikke noe av dette du hadde en egen tråd på for en tid siden også?
At: "Ikke alltid at bedre lydkvalitet gav en større musikknytelse?"

Jeg har det vel slik at om jeg er svært opplagt, har fått mye søvn og er avslappet, da liker jeg disse ekstra detaljene. Er jeg sliten og trøtt, da kan disse detaljene godt være maskert bort i støy for meg. For da tretter de meg ut og stresser meg.

Derfor tror jeg ikke alle mennesker til alle tider vil sette pris på et slikt strømfilter.
Men at det gir en mer åpen og riktig lyd, ja det tror jeg. Jeg kunne også lettere høre veggene i konsertsalen med minisubben i mitt oppsett.

Håper det oppklarte misforståelsen.
Lyd kan være vanskelig å forklare med ord. Og når en i tilllegg bruker få ord, kan misforståelsene ofte være der. Jeg tror du og jeg egentlig er helt enige VidarP. Vi ordlegger oss bare litt forskjellig.

Consen
 

jmolnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.808
Antall liker
5.769
Prøvde G2 minisub då eg hadde Krell kav-400xi og 280cd i kombinasjon med Dali'ane mine. Eg opplevde ingen positive effektar av G2. Dette samsvarte også med erfaringane til selgaren som hadde eit oppsett med mellom anna Bryston. Ser likevel ikkje vekk frå at lokale forhold med tanke på straumkvalitet kan ha noko og bety.
 

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
309
Antall liker
0
takker for alle innspill tror nok jeg kommer til å holde meg unna denne,da min effekt forsterker er på 2+235 watt

mvh
Rune
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Det går an å bruke den på alle andre komponenter enn effektforsterker, om det går galt akkurat der. Og du kan likevel vinne mye lydmessig. Du burde fått lånt den hjem på prøve og hørt selv. Kan hende du hadde blitt svært positivt overrasket.

Consen
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
En ting til jeg kom på:

Om det står en stor mengde med kondensatorer i strømforsyningen din, da vil de avlaste denne pulsingen på nettet, og da vil dette strømfilteret lettere kunne fungere hos deg. Til mer kondensatorer din AB forsterker har, til jevnere strøm vil den trekke fra nettet (stikkontakten), og til større er sjansen for at det vil fungere uten å drepe dynamikken. Så du kan få god utteling med dette filteret. Klasse A-forsterkere trekker jo helt jevn strøm hele tiden, så der kan en trygt legge inn et strømfilter.

En til ting, har ikke vært borti de som hevder at akkurat denne Isoteken dreper dynamikken ennå. Så du har stor sjanse for å lykkes.

Consen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Consen; vi er enige; til din siste kommentar; Isotek dreper ikke dynamikk; tvert om så synes avstanden fra støygulv til amplitude-topp større; noe alle omtaler jeg har lest også støtter. Så vi er enige der også.

Å angi en forsterker på 2x235W å være uegnet for 10A uttak på MiniSub er langt hinsides min fatte-evne. En smule optimistisk ift forsterkerens effektevne? Sigmas har forresten 16A, noe som er mer enn de fleste har i sin stuekurs.

Mvh Vidar P
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Har kun gode erfaringer med Minisub G2. Har ikke opplevd noen for for dynamikkreduksjon med mine sluttrinn som er 100watt rør og 240 watt transistor. Derimot opplevde jeg at litt av klarheten og renheten i lyden ble mindre da jeg prøvde å ta den vekk. Mange av mine venner har også kjøpt denne da de hørte effekten av den hjemme hos meg. Anbefales.

Samleren
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Vidar skrev: Å angi en forsterker på 2x235W å være uegnet for 10A uttak på MiniSub er langt hinsides min fatte-evne.

Hvem er det som har skrevet det da Vidar? Finner i hvertfall ikke at noen i denne tråden har gjort det. Når jeg skriver at 2x350 watt ikke gir noen garanti for et godt resultat, så har det heller ikke med at ikke 10 A klarer å gi nok strøm til denne forsterkeren. Det hele ligger ikke på det planet. Derfor jeg også skriver at om forsterkerne har store mengder med kondensatorer, blir resultatet bedre (hundedyre high-end forsterkere har ofte mye kondensatorer i strømforsyningen). En forsterker med mye store kondensatorer, trekker jo samme strømmen som en med mindre mender kondensatorer. Startstrømmen kan jo øke da, men det er jo noe helt annet, og har ikke noe med dette lydmessige å gjøre. Det hele har med hvor mye pulsering det blir på nettledningen til forsterkeren. Og dette vet vi i utgangspunktet ikke noe om. Det har med hvordan forsterkeren er konstruert, og ikke hvor mye utgangseffekt den har. Men sjansen for at den pulser mye, er større om den er svært kraftig. Og som sagt tidligere, en klasse A-forsterker pulser jo ikke i det hele tatt på nettledningen, så det er jo en perfekt forsterker til et støyfilter.

Derfor kan dette deles opp i følgende kategorier:
De som får bedre lyd, og de som ikke gjør det. Og de som får dårligere.
Vil tro at de aller fleste vil få bedre lyd.
Men poenget er at det ikke er gitt.
Derfor jeg skrev til han som plutselig ikke ville ha det likevel,
at han kanskje hadde blitt for pesimistisk.
De fleste vil nok oppleve en lydforbedring.
Og derfor jeg skrev at han burde prøve det i sitt oppsett.

Jeg har alltid opplevd lydforbedringer med det, både i mitt oppsett og i andres.
Men har også hatt kontakt med folk her på hifisentralen som ikke har gjort det.
Da må jeg jo tro på dem. Ikke rett av meg da å si at de tok feil, jeg har jo ikke hørt dette støyfilteret i deres oppsett. Og jeg ser at det er i kombinasjon med svære AB-forsterkere at det kan gå galt. Gjerne i kombinasjon med litt lite kondensatorer i strømforsyningen.

Men om dette skjer, hvorfor ikke plugge effektforsterkeren rett i veggen da, og bruke dette filteret på alt annet? Det har jo god positiv virkning der også.
Da får en jo en lydgevinst i alle tilfeller. At noen ikke vil høre denne lydgevinsten i sitt oppsett, må vi også respektere. En i denne tråden har allerede meldt om det med en Krell forsterker. Hva grunnen til dette er, er ikke godt å si. Testet han det midt på natten? (Da er jo støyen på nettet ofte mye mindre). Tungindustrien tar ofte pause da. Og naboen har ikke vaskemaskinen med slepebørstemotoren i gang.
Den andre naboen står heller ikke med borremaskinen sin. Ting er ikke alltid godt å vite. Kanskje denne Krell-karen er bare er superheldig og bor på en plass der det faktisk generelt er lite støy på nettet. Vil tro at store byer er mer utsatt for nettstøy enn mindre småplasser. Enda en annen grunn til at akkurat denne Krell forsterkeren kanskje ikke trivden så godt med dette støyfilteret, er at akkurat denne Krellen har lite kondensatorer i glattingen på strømforsyningen. Og da pulser den kraftig på nettledningen. Og som sagt, dette er ikke gunstig mot et nettstøyfilter.

Andre Krell-forsterkere har svært store mengder med kondensatorer, og vil ikke ha et tilsvarende problem mot nettstøyfilter.

En gang hadde jeg en forsterker med 3 millioner mikrofarad i strømforsyningen.
Denne forsterkeren hadde lite pulsing på nettledningen.
Har forsterkeren 10.000 mikrofarad, da får en mye pulsing i kombinasjon med AB-drift. Og om den har stor utgangseffekt samtidig, da blir pulsingen desto større.

De teknisk interesserte av dere, og de som har utdannelse innen elektronikk,
vil skjønne det som her står. De andre får prøve å skjønne konklusjonene.

De som ikke skjønner noe av det,
bruk ørene og hør hva som er best.
Og stol på ørene.
Ingen klarer å regne ut ha som låter best likevel.
Alle som kjenner meg vet at dette er min linje.

Mine ører forteller meg i hvertfall at dette strømfilteret har noe for seg.
Og jeg anbefaler alle å prøve det i sitt oppsett.
Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg har kjøpt det.
Når jeg tok det med til en kamerat og han fikk høre sitt oppsett med og uten,
da kjøpte han det også. Han var heller ikke i tvil om gevinsten.

Men som sagt, jeg kan ikke garantere effekten hos alle i alle mulige kombinasjoner,
og heller ikke vet jeg hvor mye støy det er på nettet hos hver enkelt.

Koz dere med mange gode musikkstunder framover.
Snart er høsten over oss igjen, og da skal jeg høre enda mer på musikk.

Consen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
consen skrev:
Vidar skrev: Å angi en forsterker på 2x235W å være uegnet for 10A uttak på MiniSub er langt hinsides min fatte-evne.

Hvem er det som har skrevet det da Vidar? Finner i hvertfall ikke at noen i denne tråden har gjort det.
Da har du vel ikke letet særlig godt :) ;

cdjazz skrev:
takker for alle innspill tror nok jeg kommer til å holde meg unna denne,da min effekt forsterker er på 2+235 watt

mvh
Rune
Det var iallefall slik jeg oppfattet denne konklusjonen fra trådstarter; at han holder seg unna MiniSub fordi hans forsterker er på 2x235W. MiniSub har 10A kapasitet på uttakene.

Mvh Vidar P
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Da håper jeg at cdjazz har tatt tegningen fra både meg og VidarP da han trakk en feil konklusjon når han skulle holde seg borte fra dette filteret med sin forsterker. Jeg skjønte ikke at det var cdjazz sin konklusjon som VidarP brukte for sitt sitat. Men skjønner det nå.

Og skjønner også nå at cdjazz har misforstått det jeg har skrevet.
Kommunikasjon er ikke lett.
Og vi alle er nok oftest mer enige enn vi er klar over pga. kommunikasjonssvikt.

Consen
 
Topp Bunn