Irriterende

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.168
Antall liker
537
Det er ikke alltid slik at salgstallene forteller enn noe om hva som er bra og hva som er dårlig HiFi-kjøp, ergo kan man ikke blindt se mot disse og konkludere med at det ene er bedre enn det andre nettopp fordi et produkt selger mye bedre enn et annet og tilsvarende. Salgsuksessen kan basere seg på god markedsføring heller enn lydmessige egenskaper, eller kanskje en butikk/selgers ønske om å selge et produkt på bekostning av et annet (grunnet f.eks. større fortjeneste med det ene salget kontra det andre).

Og hvorfor irriterer jeg meg så over dette?

Jo... Fordi en jeg kjenner kom og spurte meg om råd ved kjøp, og råd gav jeg han. Til min store overraskelse hadde han kjøpt et annet produkt enn min anbefaling, sågar i samme butikk jeg hadde anbefalt han kjøpet... Kan tro jeg ble skuffet!!

Da jeg overasket spurte om hvorfor, så svarte han at selger hadde gitt en annen anbefaling og skrytt av et annet produkt som solgte bedre. Jeg spurte så om hvordan han opplevde forskjellen og hvorfor han likte selgers forslag bedre enn mitt, og fikk til svar at han ikke en gang hadde lyttet til min anbefaling.

I mine øyne betalte han ca 1000 kroner mer for et dårligere produkt om jeg skal bedømme kjøpet. Klarer ikke å slå meg til ro med at han var så dum å la seg overtale uten å en gang teste produktene opp mot hverandre. Men verst av alt er at han er fornøyd med sitt kjøp (unner jo han dette, for all del), men jeg mener bestemt at han har gjort et dumt kjøp og ikke brukt hodet i det hele tatt. Det har jeg fortalt han direkte også. Dessverre er han uinteressert i å være med meg butikken igjen, for å virkelig få demonstrert at han har betalt mer enn han skulle og sågar fått mindre igjen for merprisen.

Jeg skulle vært med han i butikken, da hadde jeg nektet å forlate denne uten at han hadde vurdert min anbefaling og hadde opplevd forskjellene, hadde argumentert mot alt annet. Hadde vært mye mer komfortabel med hans handel, dersom han i det minste hadde hørt begge produktene og falt ned på den han endte med, det gjorde han jo som kjent aldri...

Det irriterer meg litt for mye. Burde det det når han er fornøyd og ikke engasjerer seg? Selv mener jeg det er greit å irritere seg over slik alt ble, rett og slett fordi et godt anlegg jo nødvendigvis har hatt en viss betydning for han siden han ville ha en utgift med dette og ønsket noe ok i 15.000 kroners klassen. Jeg anbefalte han sågar å kjøpe brukt, det ble det heller ikke da han ville ha nytt . Han gjorde også en feil med å handle alt på samme sted spør dere meg, noe han også gjorde.

Vil irritere meg hver gang jeg besøker han og ser anlegget hans dette, uff!!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ta deg en pils, slapp av og stol på at andre er fornøyde med sine valg.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg kan forstå irritasjonen, men ikke at den blir værende ;). Slipp den løs .... Du har sagt det, han hørte det.
 
P

Parelius

Gjest
Skal en nå også begynne å irritere seg over nesten bare fordi de ikke logrer med halen og gjør som de blir fortalt?

Pul på deg noen unger og bli vant med det.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvilke to produkter var det snakk om, og hva skulle de pares med?
Hvis din bekjente har valgt å overse ditt råd, og dermed i dine øyne gjort en bommert, hvorfor kaste bort tid på å irritere seg. Da er det kanskje like greit å ha det i bakhodet til en annen gang han kommer og ber om råd. Da kan du lett humoristisk parere med at du ikke har noe å komme med, fordi det ikke blir tatt hensyn til anyway. What goes around, comes around... ;D

mvh
Proffen
 
F

fjellvåk

Gjest
Hvis du fremstår på samme måte i det praktiske liv som i det digitale så forstår jeg veldig godt at han ikke gadd høre på deg. Jeg synes at du fortsatt skal irritere deg, men husk at det kan bli hjerteinfarkt av slikt.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Har du tenkt tanken at din venn kan ha ignorerte rådet du gav for å bevisst irritere deg? Noe å tenke på og kanskje irritere seg over.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Parelius skrev:
Skal en nå også begynne å irritere seg over nesten bare fordi de ikke logrer med halen og gjør som de blir fortalt?

Pul på deg noen unger og bli vant med det.
ikke alle burde pule
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Parelius skrev:
Skal en nå også begynne å irritere seg over nesten bare fordi de ikke logrer med halen og gjør som de blir fortalt?

Pul på deg noen unger og bli vant med det.
ikke alle burde pule
+1
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Jan Helge . Ta deg en skikkelig RUNK så går nok irritasjonen over skal du se -gjør det ikke det så ta deg en ny RUNK . En skikkelig utblåsning hjelper -etter erfaring . ;D ;D
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Kan det tenkes at han har spurt flere enn deg og selger om råd og at flere enn selger har anbefalt det andre produktet? På jobben blir jeg spurt av kolleger om valg av komponenter. Jeg råd så godt kunnskapen min tillater, men det er jo strengt tatt min personlige oppfatning av saken. Skal jeg da kaste bort energi på å bli irritert over at noen velger noe annet. Det blir i mine øyne meningsløst.

Eksempel: Dama kommer å spør om hun skal velge den blå eller den røde kjolen til selskapet. Jeg synes den blå tar seg best ut og sier det. To minutter senere kommer hun gående i den røde. Jeg forteller hvor vakker hun er og at det virket som et godt valg. Jeg bruker ikke en kalori på å irritere meg over valget, for det kan være gjort av flere grunner. 1. Hun spurte for å få en second opinion, 2. Hun prøver å irritere meg, 3. Jeg har ikke peiling på kjoler, men hun synes det er hyggelig å høre min oppfatning.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Er kompisen din fornøyd selv? For det er vel det som teller er det ikke? Hva du mener er jo klinkende likegyldig så lenge han som betalte og har anlegget er fornøyd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.683
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men hvorfor spørre om råd når man har tenkt å kjøpe det selgeren anbefaler uansett? Han var jo i sjappa og det ville vel tatt i størrelsesorden 2 minutter å sjekke om rådet hadde noe for seg.....og hvorfor drøfte utstyr på HFS når vi bare kan kjøpe det selgerne anbefaler?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kanskje eksemplet viser at det er noe i ordtøkja "like barn leker best" tross alt.....;D

mvh Proffen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Jeg har noen kompiser jeg gjerne spør om råd for så å gjøre det motsatte av det de svarer, med stort hell.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Huff, nå synes jeg dere er uhøffelige. Her åpner Jan-Helge sitt hjerte, og deler sine tanker med oss, og så blir han møtt med oppfordringer om ikke bare å onanere, men sogar ha samleie.
Hva er dette slags nettiquette? Jeg kjenner at jeg ble litt rystet.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det verste som kunne ha skjedd i en slik situasjon som trådstarter beskriver, er at kameraten hadde fulgt det rådet han fikk, og endt opp med å være misfornøyd. DET ville ha vært noe som trådstarter aldri ville klare å vri seg unna. Nei - ta deg sammen og gled deg over kameratens suksess. Kameraten er tross alt fornøyd - hva er problemet?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
"You can lead a horse to water, but you can't make it drink."

Sa de i gamle Vesten.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Ulf-B skrev:
Det verste som kunne ha skjedd i en slik situasjon som trådstarter beskriver, er at kameraten hadde fulgt det rådet han fikk, og endt opp med å være misfornøyd. DET ville ha vært noe som trådstarter aldri ville klare å vri seg unna. Nei - ta deg sammen og gled deg over kameratens suksess. Kameraten er tross alt fornøyd - hva er problemet?
enig
what´s the problem?
hvorfor trenger vi å vite om dette; dette skjer oss alle hele tiden; alle vil finne opp hjulet på nytt:
både ungene, stereokompisene og tom kona
who cares?
mvh
Leif
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jan-Helge skrev:
Det er ikke alltid slik at salgstallene forteller enn noe om hva som er bra og hva som er dårlig HiFi-kjøp, ergo kan man ikke blindt se mot disse og konkludere med at det ene er bedre enn det andre nettopp fordi et produkt selger mye bedre enn et annet og tilsvarende. Salgsuksessen kan basere seg på god markedsføring heller enn lydmessige egenskaper, eller kanskje en butikk/selgers ønske om å selge et produkt på bekostning av et annet (grunnet f.eks. større fortjeneste med det ene salget kontra det andre).

Og hvorfor irriterer jeg meg så over dette?

Jo... Fordi en jeg kjenner kom og spurte meg om råd ved kjøp, og råd gav jeg han. Til min store overraskelse hadde han kjøpt et annet produkt enn min anbefaling, sågar i samme butikk jeg hadde anbefalt han kjøpet... Kan tro jeg ble skuffet!!

Da jeg overasket spurte om hvorfor, så svarte han at selger hadde gitt en annen anbefaling og skrytt av et annet produkt som solgte bedre. Jeg spurte så om hvordan han opplevde forskjellen og hvorfor han likte selgers forslag bedre enn mitt, og fikk til svar at han ikke en gang hadde lyttet til min anbefaling.

I mine øyne betalte han ca 1000 kroner mer for et dårligere produkt om jeg skal bedømme kjøpet. Klarer ikke å slå meg til ro med at han var så dum å la seg overtale uten å en gang teste produktene opp mot hverandre. Men verst av alt er at han er fornøyd med sitt kjøp (unner jo han dette, for all del), men jeg mener bestemt at han har gjort et dumt kjøp og ikke brukt hodet i det hele tatt. Det har jeg fortalt han direkte også. Dessverre er han uinteressert i å være med meg butikken igjen, for å virkelig få demonstrert at han har betalt mer enn han skulle og sågar fått mindre igjen for merprisen.

Jeg skulle vært med han i butikken, da hadde jeg nektet å forlate denne uten at han hadde vurdert min anbefaling og hadde opplevd forskjellene, hadde argumentert mot alt annet. Hadde vært mye mer komfortabel med hans handel, dersom han i det minste hadde hørt begge produktene og falt ned på den han endte med, det gjorde han jo som kjent aldri...

Det irriterer meg litt for mye. Burde det det når han er fornøyd og ikke engasjerer seg? Selv mener jeg det er greit å irritere seg over slik alt ble, rett og slett fordi et godt anlegg jo nødvendigvis har hatt en viss betydning for han siden han ville ha en utgift med dette og ønsket noe ok i 15.000 kroners klassen. Jeg anbefalte han sågar å kjøpe brukt, det ble det heller ikke da han ville ha nytt . Han gjorde også en feil med å handle alt på samme sted spør dere meg, noe han også gjorde.

Vil irritere meg hver gang jeg besøker han og ser anlegget hans dette, uff!!
Du skjønner at det å kjøpe brukt elektronikk ikke er så lurt. Du vet aldri når en pakning ryker, eller kanskje bensinpumpa er gåen. Hva med skjulte rustskader? Aldri godt å si hvor nedslitt elektronikken er på et gammelt anlegg før du finner ut at du har kjøpt katta i sekken. Ikke minst kablene. Brukte kabler er noe hærk, for de blir spesiellt fort slitt, og leder ikke strøm så godt etter at de er brukt. Dårlig "veigrep" gjør at lyden lekker ut av isolasjonen på kablene - spesiellt hvis de er veldig lange, og plutselig tar en sving. "Kablen svingte, men det gjorde ikke signalet" - skjønner? Nei, kjøp nytt EU-godkjent anlegg. Da er du sikker på at både pakninger og drivknuter holder seg lenge - ikke minst godt "veigrep" i kabelen. Jeg forstår imidlertid frustrasjonen din, over at en kompis har gått bak ryggen din og kjøpt et nytt anlegg som helt sikkert ikke er mindre slitt enn et gammelt og mye bedre anlegg.

Men folk må ha meninger om hva som er bra og dårlig. Som fatter hørte på et foredrag i forsvaret: "Det er umulig å endre folks mening. Eneste måten å endre folk på er å skyte dem. Men siden det å drepe folk ikke er lov, må man bare snu ryggen til og finne noe man KAN gjøre noe med".

Vidar
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
oddgeir skrev:
Huff, nå synes jeg dere er uhøffelige. Her åpner Jan-Helge sitt hjerte, og deler sine tanker med oss, og så blir han møtt med oppfordringer om ikke bare å onanere, men sogar ha samleie.
Hva er dette slags nettiquette? Jeg kjenner at jeg ble litt rystet.
+1 (mangel på folkeskikk hos endel her?)
 
J

J.J

Gjest
MrAnnoing sier: irriterende ...

Jeg skal fortelle deg noe ...... nei jeg skal la vær.....

Bruk dette: Keep It Simple Stupid
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Hvis man først blir bedt om råd - og gir råd - er det naturlig psykologi at man blir litt skuffet om rådet ikke en gang blir sjekket ut. Hvorfor ba han da om råd?
Jeg tror de fleste vil reagere slik.

Synes forøvrig folk skal ta det litt med ro i forhold til trådstarter, leste en tråd nylig hvor han lovet å bli litt rundere i kantene. Da går det jo an å gi fyren en sjanse...
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.441
Antall liker
3.563
Sted
Sunnmøre
Det å spørja om råd er sosialt lim. Det er ikkje alltid ein førespurnad om gratis konsulentbistand.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.168
Antall liker
537
Nå er det ikke noe stor sak dette, da HiFi sjelden eller aldri er tema mellom oss, diskuterer det emnet i mye større grad med andre venner. Ergo er jeg ikke i faresonen for å stryke med av hjerteinfarkt som følge av høyt blodtrykk og stress grunnet dette.

Dog synes jeg at når han først skulle kjøpe seg anlegg, så burde han vært mer kritisk enn det han var, og i det minste lyttet til mer enn han gjorde da han bare hørte enkeltprodukter han ble foreslått og ukritisk kjøpte disse... Må være mulig å irritere seg over dette uten at det blir ille...

Dog kom jeg med forslag for han innenfor hans egne ønsker. Det første jeg foreslo var at han skulle kjøpe seg en Luxman L10 som har ligget for salg en stund på Finn.no, denne kjenner jeg og vet at er av kvalitet. Foreslo også en Marantz CD-spiller for han. Og rådet han til å legge restrerende i så gode høyttalere han kunne få til en restrerende pris etter hvor mye han ville betale for disse... Dog ville han ikke kjøpe brukt, dessuten ønsket han noe som matchet hverandre stilmessig, noe han ikke synes Luxman-forsterkeren og en CD-spiller fra Matantz gjorde... Jeg kom derfor opp med nytt forslag med komponenter av samme merke og høyttalere fra en annen leverandør - fortrinnsvis forsterkervalget og ikke minst høyttalerkjøpet hans jeg var utilfreds med og mener skulle vært vurdert opp mot annet før han bestemte seg. Hadde ikke kostet han noe annet enn litt ekstra tid det.

Om han i minste hadde hørt alternativer så hadde jeg ikke irritert meg noe, at han dog ikke gjorde det og ukritisk lot seg lede av selger kan jeg irritere meg over selv om han er fornøyd selv (noe jeg jo er glad for at han er, at noen skal ha meg til å se det annerledes får i så fall stå for deres regning).

Tror flere enn meg ville irritert seg litt om noen dem kjenner var så ukritisk.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.928
Antall liker
19.786
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ambings skrev:
oddgeir skrev:
Huff, nå synes jeg dere er uhøffelige. Her åpner Jan-Helge sitt hjerte, og deler sine tanker med oss, og så blir han møtt med oppfordringer om ikke bare å onanere, men sogar ha samleie.
Hva er dette slags nettiquette? Jeg kjenner at jeg ble litt rystet.
+1 (mangel på folkeskikk hos endel her?)
Slett ikke uvanlig her inne.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jan-Helge skrev:
Tror flere enn meg ville irritert seg litt om noen dem kjenner var så ukritisk.
Ærlig talt: Couldn't care less. Hva vennene mine gjør, er da ikke mitt problem. Om de roter bort pengene sine - selv om det skulle skje etter at de hadde spurt meg om råd - hvilken rett har jeg til å blande meg borti det? De fleste av vennene mine tar - i mine øyne vanvittige og helt ukritiske - beslutninger på ganske spesielle områder som ikke betyr mye for meg. Bilkjøp, ferieturer, viner... you name it. De ser helt sikkert på meg på samme måten - gjennom sine briller. Vi har alle våre særegenheter.

I ditt tilfelle har du en ukritisk kamerat som er godt fornøyd etter at han har vært "ulydig". Kan hende er det der skoen trykker: han gjorde ikke som du sa han skulle gjøre? Fy - han burde fått smekk på lanken - sånt gjør man da ikke! Kontrollfreak er et vanlig brukt uttrykk om det du prøver deg på. Snu på flisa: gled deg over at kameraten din har såpass tillit til deg, at han spurte deg om råd. Og gled deg over at han klarte å gjøre et kjøp som han er fornøyd med.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Huff. Slitsomt med venner som ikke lyer. Du burde kanskje være mer kritisk når du velger dem.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.168
Antall liker
537
Ulf-B skrev:
Jan-Helge skrev:
Tror flere enn meg ville irritert seg litt om noen dem kjenner var så ukritisk.
Ærlig talt: Couldn't care less. Hva vennene mine gjør, er da ikke mitt problem. Om de roter bort pengene sine - selv om det skulle skje etter at de hadde spurt meg om råd - hvilken rett har jeg til å blande meg borti det? De fleste av vennene mine tar - i mine øyne vanvittige og helt ukritiske - beslutninger på ganske spesielle områder som ikke betyr mye for meg. Bilkjøp, ferieturer, viner... you name it. De ser helt sikkert på meg på samme måten - gjennom sine briller. Vi har alle våre særegenheter.

I ditt tilfelle har du en ukritisk kamerat som er godt fornøyd etter at han har vært "ulydig". Kan hende er det der skoen trykker: han gjorde ikke som du sa han skulle gjøre? Fy - han burde fått smekk på lanken - sånt gjør man da ikke! Kontrollfreak er et vanlig brukt uttrykk om det du prøver deg på. Snu på flisa: gled deg over at kameraten din har såpass tillit til deg, at han spurte deg om råd. Og gled deg over at han klarte å gjøre et kjøp som han er fornøyd med.
Det er ikke slik at jeg heller har for vane å blande meg bort i hva mine venner bruker sine penger på, de fleste av dem bruker penger på mye rart, og det gjør jeg selv også. Dog er HiFi en sterk interesse hos meg, selvfølgelig unner jeg da andre et godt anlegg og er engasjert i akkurat det. Er da ikke helt sprøtt at jeg er skuffet over at han ukritisk ledes av hva en selger foreslår og ikke en gang tar seg bryet med å lytte til annet som jeg mener han ville vært tjent med. I alle fall skyter han seg med det seg selv i foten og lærer seg aldri alternativer å kjenne, alternativer han for alt jeg vet kunne ha foretrukket fremfor det han endte opp med.

Om venner bruker penger på mye annet bryr meg i grunn ikke, er opp til dem det. Dog bryr jeg meg om hvilken lyd dem har, da dette engasjerer meg. Å ikke være engasjert i og bry seg om en av ens hobbyer er ikke normalt, i lys av dette har jeg bare tanker og følelser rundt dette som er helt vanlige og som alle har. Dessuten er det ikke så ille å si ifra til venner om deres prioriteringer til tider, verre er det å aldri gjøre dette, det har INTET med det å være kontrollfreak å gjøre. Kontrollfreak er noe av det siste noen av mine venner ville funnet på å si om meg.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Her handler det vel også om at man ønsker sine venner alt det beste. Og da er det litt frustrerende at en tilfeldig selger gir andre råd, som etter din mening gjør at kompisen ender opp med dårligere utstyr.
(Hadde vennen ikke spurt om råd, hadde nok ikke trådstarter engasjert seg heller, regner jeg med).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg forstår Jan-Helges indignasjon her, men han må også forstå sin venn. Han ønsket noe nytt og i hans øyne stilig, og det gir ham nok like stor musikkglede som et bedre system. Slik er folk flest. Mine foreldre elsker musikk, og har vært sterkt engasjert i brass tidligere, men en diskmann med billige hodetelefoner gir min far like mye glede som jeg får av mitt system. De lytter sikkert på en litt annen måte, slik er det vanskelig å sette seg inn i for andre enn dem selv.

Samtidig synes jeg ikke Jan-Helge fortjener å bli møtt på den måten som han har blitt av noen i tråden. Jeg kan ikke huske hans tidligere synder, men de kan da ikke være så fæle at han fortjener å bli avfeid på den måten. Hvordan hadde det vært hvis jeg straffet Deph (eller motsatt) andre steder på forumet på grunn av vår ganske dyptgripende uenigheter om religiøse anskuelser? Vi kan være ganske slemme med hverandre i retorikken her på OT, men perlevenner andre steder på forumet (og IRL hvis vi skulle møtes der).
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Den Luxman ampen du anbefalte er kjempegammel. Det er ikke alles "cup of tea", og det med rette imho! jeg digger vintage hifi sjøl, både mtp lyd og utseende, men det er ikke det jeg ønsker meg i primæroppsettet mitt. Ikke fordi det ikke kan låte idiotisk bra (og absolutt like bra eller bedre enn mye nytt), men fordi ting SKJER nå og da med disse gamle gullklumpene.. (og jeg er ikke god nok med loddebolten til å holde det i live selv.. hvilket betyr masse $$ og venting på at andre assisterer)
Mulig han tenker slik også? Jeg forstår absolutt at for noen er 5 års "forsikringen" mot feil man får ved å kjøpe nytt, viktig.. :)

Ser ikke bort fra at rådet du gir er et godt råd ang value for money, men jeg tror samtidig, som nevnt over, også at det er litt mer for "spesielt interesserte", hvis du skjønner hva jeg mener.

Jan-Helge skrev:
Nå er det ikke noe stor sak dette, da HiFi sjelden eller aldri er tema mellom oss, diskuterer det emnet i mye større grad med andre venner. Ergo er jeg ikke i faresonen for å stryke med av hjerteinfarkt som følge av høyt blodtrykk og stress grunnet dette.

Dog synes jeg at når han først skulle kjøpe seg anlegg, så burde han vært mer kritisk enn det han var, og i det minste lyttet til mer enn han gjorde da han bare hørte enkeltprodukter han ble foreslått og ukritisk kjøpte disse... Må være mulig å irritere seg over dette uten at det blir ille...

Dog kom jeg med forslag for han innenfor hans egne ønsker. Det første jeg foreslo var at han skulle kjøpe seg en Luxman L10 som har ligget for salg en stund på Finn.no, denne kjenner jeg og vet at er av kvalitet. Foreslo også en Marantz CD-spiller for han. Og rådet han til å legge restrerende i så gode høyttalere han kunne få til en restrerende pris etter hvor mye han ville betale for disse... Dog ville han ikke kjøpe brukt, dessuten ønsket han noe som matchet hverandre stilmessig, noe han ikke synes Luxman-forsterkeren og en CD-spiller fra Matantz gjorde... Jeg kom derfor opp med nytt forslag med komponenter av samme merke og høyttalere fra en annen leverandør - fortrinnsvis forsterkervalget og ikke minst høyttalerkjøpet hans jeg var utilfreds med og mener skulle vært vurdert opp mot annet før han bestemte seg. Hadde ikke kostet han noe annet enn litt ekstra tid det.

Om han i minste hadde hørt alternativer så hadde jeg ikke irritert meg noe, at han dog ikke gjorde det og ukritisk lot seg lede av selger kan jeg irritere meg over selv om han er fornøyd selv (noe jeg jo er glad for at han er, at noen skal ha meg til å se det annerledes får i så fall stå for deres regning).

Tror flere enn meg ville irritert seg litt om noen dem kjenner var så ukritisk.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pstraums skrev:
Den Luxman ampen du anbefalte er kjempegammel. Det er ikke alles "cup of tea", og det med rette imho! jeg digger vintage hifi sjøl, både mtp lyd og utseende, men det er ikke det jeg ønsker meg i primæroppsettet mitt. Ikke fordi det ikke kan låte idiotisk bra (og absolutt like bra eller bedre enn mye nytt), men fordi ting SKJER nå og da med disse gamle gullklumpene.. (og jeg er ikke god nok med loddebolten til å holde det i live selv.. hvilket betyr masse $$ og venting på at andre assisterer)
Mulig han tenker slik også? Jeg forstår absolutt at for noen er 5 års "forsikringen" mot feil man får ved å kjøpe nytt, viktig.. :)

Ser ikke bort fra at rådet du gir er et godt råd ang value for money, men jeg tror samtidig, som nevnt over, også at det er litt mer for "spesielt interesserte", hvis du skjønner hva jeg mener.

Jan-Helge skrev:
Nå er det ikke noe stor sak dette, da HiFi sjelden eller aldri er tema mellom oss, diskuterer det emnet i mye større grad med andre venner. Ergo er jeg ikke i faresonen for å stryke med av hjerteinfarkt som følge av høyt blodtrykk og stress grunnet dette.

Dog synes jeg at når han først skulle kjøpe seg anlegg, så burde han vært mer kritisk enn det han var, og i det minste lyttet til mer enn han gjorde da han bare hørte enkeltprodukter han ble foreslått og ukritisk kjøpte disse... Må være mulig å irritere seg over dette uten at det blir ille...

Dog kom jeg med forslag for han innenfor hans egne ønsker. Det første jeg foreslo var at han skulle kjøpe seg en Luxman L10 som har ligget for salg en stund på Finn.no, denne kjenner jeg og vet at er av kvalitet. Foreslo også en Marantz CD-spiller for han. Og rådet han til å legge restrerende i så gode høyttalere han kunne få til en restrerende pris etter hvor mye han ville betale for disse... Dog ville han ikke kjøpe brukt, dessuten ønsket han noe som matchet hverandre stilmessig, noe han ikke synes Luxman-forsterkeren og en CD-spiller fra Matantz gjorde... Jeg kom derfor opp med nytt forslag med komponenter av samme merke og høyttalere fra en annen leverandør - fortrinnsvis forsterkervalget og ikke minst høyttalerkjøpet hans jeg var utilfreds med og mener skulle vært vurdert opp mot annet før han bestemte seg. Hadde ikke kostet han noe annet enn litt ekstra tid det.

Om han i minste hadde hørt alternativer så hadde jeg ikke irritert meg noe, at han dog ikke gjorde det og ukritisk lot seg lede av selger kan jeg irritere meg over selv om han er fornøyd selv (noe jeg jo er glad for at han er, at noen skal ha meg til å se det annerledes får i så fall stå for deres regning).

Tror flere enn meg ville irritert seg litt om noen dem kjenner var så ukritisk.
Veldig enig i det. Og jeg tror det finnes ganske mange som ikke synes at vintage er like vakkert som jeg synes det er, selv de som synes det mens du diskuterer det med dem. For de fleste ser vel skjønnheten i en gammel Lux, men det betyr ikke at de vil ha den selv.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Det er viktig å huske at et råd er bare veiledende. Man bør ikke irritere seg over slikt. Man slutter jo å be om råd dersom de skulle bli forpliktende. Jeg tror jeg har fulg mindre enn 5 % av rådene jeg har fått innen hifi.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.441
Antall liker
3.563
Sted
Sunnmøre
BT skrev:
Man slutter jo å be om råd dersom de skulle bli forpliktende.
Eller, ein sluttar å gje råd til vener dersom dei skulle vore forpliktande. Det er noko med å ta på seg (del)ansvar for om andre er fornøgde eller ikkje.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Et råd om å kjøpe et bestemt produkt av andre enn seg selv eller en nær person kan aldri bli forpliktende, selv om den som mottar rådet sier at vedkommende skal følge rådet. Det er så mye som spiller inn. Rådgiver vil jo ikke tape noe på at mottakeren istedenfor brukt fra en ukjent på Finn velger å kjøpe nytt på Soundgarden eller Elkjøp.

Men har man takket ja til en selger så bør man holde seg til det, sålenge det ikke dukker opp noen ukjente faktorer underveis som tekniske feil etc. Men juridisk forpliktende blir det ikke under noen omstendighet, og den moralske plikten vil uansett være tvilsom sålenge det dreier seg om et råd.

Jeg synes det er irriterende når noen ikke vil ha råd, ikke om de velger en annen løsning. Men det er fordi jeg elsker å høre min egen stemme, og fordi jeg er avhengig av å vise fram min kompetanse. ::)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Jeg tror trådstarter driver litt gjøn med oss, jeg. ;)
 
Topp Bunn