Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At null er et tall og ikke et tomrom, er nøkkelen til så uendelig mye. Uten denne forståelsen hadde feks mobiltelefoner og det meste som vi tar som en selvfølge i den moderne verden vært umulig. Et av de største gjennombrudd i menneskehetens historie, og igjen et eksempel på at prinsipper er så uendelig mye viktigere enn regning.

    Uten null ville vi ikke hatt et posisjonsbasert tallsystem og fortsatt famlet rundt som romerne gjorde. Noen som har prøvd å multiplisere V med X? I følge romerne blir svaret L (om jeg husker romertallene rett). At 5 ganger 10 blir 50 er noe enklere for å si det mildt.
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Null er vel ikke et naturlig heltall? Var vel asiatene som introduserte null. Uten null, bare tull.🤔
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En definisjonssak. 0 er definert som et heltall, men ikke et naturlig tall. Det faller vel dermed i samme kategori som negative tall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det er subjektivt (avhengig av hvem som sier det). ;) Matematikken er objektiv.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    At null er et tall og ikke et tomrom, er nøkkelen til så uendelig mye. Uten denne forståelsen hadde feks mobiltelefoner og det meste som vi tar som en selvfølge i den moderne verden vært umulig. Et av de største gjennombrudd i menneskehetens historie, og igjen et eksempel på at prinsipper er så uendelig mye viktigere enn regning.

    Uten null ville vi ikke hatt et posisjonsbasert tallsystem og fortsatt famlet rundt som romerne gjorde. Noen som har prøvd å multiplisere V med X? I følge romerne blir svaret L (om jeg husker romertallene rett). At 5 ganger 10 blir 50 er noe enklere for å si det mildt.
    Selve konseptet null satt langt inne å akseptere:

    I 628 e.Kr. definerer den indiske matematikeren Brahmagupta tallet 0, og opphøyer dermed ingenting til et tall. Den nye kunnskapen er så forvirrende at mennesker i hele verden kommer til å hate nullen. Italienerne gikk så langt som til å forby den ved lov.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og dermed tok det lang tid før den ble akseptert i Europa. Har ikke studert dette, men tipper at katolsk teologi kunne ha noe med dette å gjøre. Dogmer er ikke bra når det gjelder å ta ting inn innover seg. Religion har i det hele tatt gjort mange fremskritt vanskelig (men også bidratt til noen, det var ikke uten grunn at Gutenberg stort sett trykket bibler og religiøse løpesedler de første årene).

    Araberne brukte den før europeerne.

    Religion er for øvrig et tema som passer bra i en irritasjonstråd.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja, og dermed tok det lang tid før den ble akseptert i Europa. Har ikke studert dette, men tipper at katolsk teologi kunne ha noe med dette å gjøre. Dogmer er ikke bra når det gjelder å ta ting inn innover seg,

    Araberne brukte den før europeerne.
    Tok opp historie i voksen alder, og konseptet null var tema der. Så det er idéhistorie i tillegg til matematikk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Den stadige pågående misforståelsen som politikere legger for dagen når de tror de er folkets "Barnehagetanter"!


    Er det noen som ikke vet at det medfører fare å sette seg bak rattet når man er påvirket av alkohol?
    Noen som tror at de som gir fan vil ombestemme seg av en "advarsel" på ølflaska, - a'la sigarettpakken?

    Noen som ikke vet at høyt forbruk av alkohol generellt utgjør en helsefare? Vil noen bremse sitt forbruk av alkohol på grunn av en slik advarsel?

    Har merkene på sigarettpakkene bremset røyking? Tvilsomt! Det som har hatt størst innvirkning på røykerne er vel at det ikke lenger er sosialt akseptabelt å røyke!

    Det er ikke sunt å røyke, men hindrer det meg i å ta en cigar av og til? NEI! Det som har bremset forbruket er kun at jeg må sette meg på terassen og ikke nyte faneskapen inne. Men det er eget valg og kun fordi det lukter grønnjævlig dagen derpå! Vil en advarselslapp på whiskyflaska endre mitt meget moderate forbruket av brunt drikke? NEI! Og for å ikke ødelegge humøret mitt vil jeg helle det over på en krystallkaraffel uten Tante Sofie merking! Og resultatet vil i praksis føre til et noe høyere forbruk da brunt drikke ikke har godt av å stå i sådan beholder over tid!

    Er jeg sur og "pissed off"? JA!!

    EDIT:
    Men ulovlige rusmidler som narkotika skal kunne nytes straffefritt? Både det som røkes, injiseres elles tas oralt!!

    HVOR FAN ER LOGIKKEN?

    Ja jeg har latt meg provosere av Høie, igjen!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, og dermed tok det lang tid før den ble akseptert i Europa. Har ikke studert dette, men tipper at katolsk teologi kunne ha noe med dette å gjøre. Dogmer er ikke bra når det gjelder å ta ting inn innover seg. Religion har i det hele tatt gjort mange fremskritt vanskelig (men også bidratt til noen, det var ikke uten grunn at Gutenberg stort sett trykket bibler og religiøse løpesedler de første årene).

    Araberne brukte den før europeerne.

    Religion er for øvrig et tema som passer bra i en irritasjonstråd.
    Kirken var ikke veldig glad i Gutenberg! Nå kunne skriftene i Bibelen masseproduseres slik at folk kunne lese det selv. Dermed mistet prestene en del av makten de hadde hatt. Og hva skulle munkene gjøre? Dette var ikke populært!

    Jeg har hørt muslimer i dag som mener at det er en uting at Koranen oversettes. Den boken er så vanskelig å forstå at den må tolkes av en Imam. Ikke les det som står der, men hør på Imamens tolkning av det.
    Det ligner litt på hvordan kirken så på Gutenberg - Bibelen til folket? Å fy å fy!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    luther ville fjerne alle disse institusjonaliserte interpretene. det står i boka, sa han visst. (som om det var så klart det som stod der)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kirken var ikke veldig glad i Gutenberg! Nå kunne skriftene i Bibelen masseproduseres slik at folk kunne lese det selv. Dermed mistet prestene en del av makten de hadde hatt. Og hva skulle munkene gjøre? Dette var ikke populært!

    Jeg har hørt muslimer i dag som mener at det er en uting at Koranen oversettes. Den boken er så vanskelig å forstå at den må tolkes av en Imam. Ikke les det som står der, men hør på Imamens tolkning av det.
    Det ligner litt på hvordan kirken så på Gutenberg - Bibelen til folket? Å fy å fy!
    Det er for så vidt rett, i hvert fall den katolske kirken. Men det var andre, og ikke minst; et marked blant folk som trodde at å kunne lese i bibelen sikret evig liv. Det var for øvrig Luther som gjorde den lesbar for vanlige folk; Gutenberg gjorde den bare tilgjengelig (stort sett for rike).

    Mye rart og mindre pent å si om Luther, men hans bibeloversettelse og Gutenbergs trykkekunst gjorde mirakler for leseferdighet, og dermed indirekte for opplysningstiden, den industrielle revolusjon og, ironisk nok, for sekulariseringen. Problemet er at når folk kan lese, blir det vanskelig å styre hva de leser. Noe som svært mange gjenværende despoter fortsatt strir med. Det er en grunn til at Taliban bomber skoler, og at Putin og andre kjører knallhard kontroll på media.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Sånne som ikke bruker munnbind og ikke holder avstand. Jeg tror det må være en del tung psykiatri inne i bildet enkelte ganger, men andre ganger er det kanskje bare god gammel ignoranse som slår ut.

    De burde gjetes ut i innhegninger med elektriske gjerder, hvor de kunne gresse og omgåes hverandre i fred for oss som helst ikke vil bli smittet.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gode spørsmål:

    Hvorfor er klassisk musikk fjernet fra P2?
    Hvorfor er NRK Klassisk blitt en jukeboks?
    Hvorfor behandles ikke lenger kunstmusikk redaksjonelt i radio og TV?
    Hvorfor er musikkritikken fjernet fra lufta?
    Hvorfor favoriseres bare mainstream pop?
    Hvorfor avvises klagene av kringkastingssjefen?
    Er det ingen voksne hjemme i NRK?

    https://www.aftenposten.no/meninger...musikkelskende-lyttere-er-det-noen-i-ledelsen

    Noen utdrag:

    Alle kulturer vi vet om i verden og historien, tilkjenner musikken en vesentlig betydning i menneskelivet. Mange millioner mennesker, også i Norge, er dypt engasjert i musikk. Musikk er en kilde til glede, opplevelse og selvinnsikt, og bidrar til identitet og sosial tilhørighet. Musikk og musikkbruk er ikke en isolert sak, men er dypt integrert i livet til den enkelte og i samfunnslivet. Dette er grunnen til at musikk bør behandles journalistisk, redaksjonelt, kritisk, verbalt – ikke i nisjekanaler, men i NRKs allmennkanaler.

    Det skjer ikke lenger i dag.

    Tidligere integrerte NRK musikken i sine allmennkanaler og ga den redaksjonell behandling i P1, P2 og P3 og NRK 1 og 2. Musikken ble tidligere sett i sammenheng med andre kunstarter, med hele kulturlivet, med folks dagligliv og eksistens og med bredere samfunnsmessige diskusjoner. Dette har forandret seg drastisk i NRK.

    De fjernet Spillerom på P2 i 2019. Dermed forsvant fem timer ukentlig musikkjournalistikk, den siste journalistiske flaten. Spillerom ble erstattet av Drivkraft, som handler om noe helt annet, og Kulturstripa, som bringer anbefalinger, ikke kritikk.

    På fjernsyn ble Hovedscenen flyttet fra NRK1 til NRK2 og får da langt mindre ressurser enn før. Programmet er et fyrtårn og et vindu mot norsk og internasjonal kunstmusikk og jazz, men hvorfor skal Hovedscenen så å si ikke gjøre egenproduksjoner for NRK lenger? Svensk og finsk fjernsyn gjør cirka én egenproduksjon i måneden.

    I radio er også følgende programmer blitt fjernet:

    Midt i musikken var et musikkjournalistisk aktualitetsprogram som gikk alle hverdager kl. 15-16, med stor bemanning, med reportasjer, kulturpolitikk, opplevelsessaker, anmeldelser, gjester og livemusikk i studio, det hele på tvers av sjangrer.

    På sporet var mektig populært i årevis, med musikkritikk og diskusjon av nytt på cd. Man fjernet Studio Sokrates, med jazz og filosofi, og en rad med andre jazzprogrammer, som Jazzbasillen, Swing & Sweet, Jazz på CD, Blå minutter. Videre: Radiofront, Popfront, Tropisk aroma, Bak Lydmuren, Sløyt & drøyt. Man fjernet Musikkantikk, Visebølgen, Klang i katedralen. Man fjernet Orkesterplass på torsdagskvelder (og mange fredager): Direktesendte konserter med norske institusjonsorkestre. Man hadde egne konsertsendinger fra festivaler for kammermusikk, samtidsmusikk, kirkemusikk, folkemusikk. Man fjernet Opera på lørdagskveldene. Morgenkonserten søndag. En mengde frie temaprogrammer, halvannen times flater med fordypning i forskjellige temaer, med lytting og gjester.

    Faglig ligner det derfor en misforståelse av NRK å rendyrke hver sjanger i sin egen kanal (...) Å velge én kanal som bare spiller jazz hele døgnet? Hva er begrunnelsen?

    Jeg hører på NRK Klassisk på dagtid. Det kjennes ille: Jeg kastes fra det ene til det andre, jeg hører et nummer fra en Verdi-opera, et nummer fra en barokksuite, en melankolsk Grieg-sang, en feiende janitsjarmarsj, en pianoetyde av Debussy, litt gregoriansk sang, og en scherzosats fra en symfoni som blir hengende totalt i luften, fordi du aldri fikk fortsettelsen. Spillelisten surrer og går, uten sammenheng, rundt og rundt. Og dette skal folk høre på, lyttere som har et personlig forhold til denne musikken?
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Kjøtt og karbonadeig man får kjøpt i kjøttdisken. Hvorfor er det alltid fullt av vann, sånn at det blir kokt istedenfor stekt når man legger det i stekepanna?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Kjøtt og karbonadeig man får kjøpt i kjøttdisken. Hvorfor er det alltid fullt av vann, sånn at det blir kokt istedenfor stekt når man legger det i stekepanna?
    1. Du er kjip og kjøper det billigste, det som faktisk er tilsatt vann
    2. Du kan ikke steke kjøttdeig. Du er for kjip med temperaturen, eller du fyller stekepannen.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    1. Du er kjip og kjøper det billigste, det som faktisk er tilsatt vann
    2. Du kan ikke steke kjøttdeig. Du er for kjip med temperaturen, eller du fyller stekepannen.
    Nei, det er feil.

    Det er også ganske irriterende med sånne som alltid skal snu ting mot den som påpeker en faktisk mangel eller et problem.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar at det i en tråd som denne også må være tillatt å irritere seg over de som deltar i den?

    :LOL::rolleyes::devilish:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi få en tråd om kjøttkverner og gleden ved å kverne selv snart?
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Det og kverne kjøttdeig er en prosess som øker varmen i emnet, altså kjøttet, og da blir det tilsatt is/kaldt vann.

    Bruk høy varme.
    Stek i mindre batcher.
    Bruk kvalitetskjøtt.
    Og ikke glem og marinere kokken !!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Det er STOR forskjell på kjøttdeig og kjøttdeig!
    Det vi kjøpte i Finland da grensen var åpen var helt uten vann og salt. Men det meste av det vi får i våre hjemlige KIWI,REMA eller COOP er tilsatt mer eller mindre vann.
    Nå skal det sies at butikken i Finlandet var en ordentlig slakerbutikk, i tilleggg til at de har all verdens andre matvarer også, og verktøy og scooterutsryr/reservedeler! Og ikke minst et enormt utvalg i ulike ølsorter.
    Der kunne du be om å få akkurat den steika du så og be om å få den malt opp til kjøttdeig! Genialt!
    Og som andre sier også, nok varme og ikke for mye om gangen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Nå snakker jeg ikke bare om karbonadedeig, og jeg vet selvsagt at det lønner seg å steke mindre mengder av gangen.

    Jeg snakker også om kjøttstykker av f.eks. gris og kylling. Istad brunet jeg først tre løk samtidig, så to paprikaer, og når turen kom til oppskårne kyllingfiletèr ble straks hele greia gjort om til en dampkoker istedenfor stekepanne. Skrudde opp varmen nesten til max. for å få vannet til å fordampe, men det tok jammen sin tid.

    Klarer ikke helt å tro på at det skal være sånn. Eller er kanskje grise og kyllingkjøtt mye mer vannfyllt enn stykker av oksekjøtt? Dette skjer jo ikke når man steker f.eks. biff.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Manufactured in the USA, Silver Sonic audio cables utilize a synergistic combination of silver and oxygen free copper conductors, advanced dielectrics, and vibration damping materials for superior performance.

    :sick:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Irritasjonsdemper på kjøttdeigfronten. Henges rett og tilsetter ikke vann i kjøttdeigen. Fantastisk kvalitet. Det går å bestille fra dem, om man befinner seg i rimelig avstand.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Irritasjonsdemper på kjøttdeigfronten. Henges rett og tilsetter ikke vann i kjøttdeigen. Fantastisk kvalitet. Det går å bestille fra dem, om man befinner seg i rimelig avstand.

    Hvorfor har de 40% kjøttdeig i pakkene sine?? Fordi folk i Norge er så hyppe på kjøttdeig? Når jeg skal ha top notch kjøtt og betale deretter så skal jeg i alle fall ha så lite kvernet kjøtt som det er mulig å slippe unna med. Når jeg kjøper en halv liten gris på ca 25kg leveranse får jeg ca 5% kjøttdeig. I Frankrike blir vel 5% av ei ku til kjøttdeig eller hva det nå er, resten brukes til noe mer vettugt. Det har stått Kjus Viltslakteri på pakkene jeg har fått ferdig oppstykket og vakumert (selve grisene har vært fra Svartskog)

    Kverne kan man alltid gjøre selv om man vil ha noe av sorten.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Har laget en liste over ting som irrirerer voldsomt men får ikke lagt den inn her, får beskjed om at fila er for stor. Irriterer meg VOLDSOMT
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn