Iphone som remote

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Noen av dere som bruker pc som kilde? Og har en Iphone? (Eller en android telefon)

Jeg har savnet remote til anlegget, og nylig foretok jeg et app store søk etter noe som kunne endre på det.

Finnes flere applikasjoner som dekker formålet, en til å styre Itunes, med de begrensninger det innebærer. (Ikke støtte for FLAC, konverterer WMA til AAC osv) En applikasjon til VLC, VLC har jeg ikke brukt i noen særlig grad, og applikasjonen er ikke grenseløst intuitiv, men den virker. (Dog med noe lag fra tid til annen.)

Selv om jeg etter hvert begynner å få mangle plater rippet i FLAC, er det liten tvil om at Apple sin remote app fungerer utmerket. God mulighet til å sortere, artist eller album. Bra søkefunksjon også!

Så da har jeg bekvem tilgang til 70-80 % av musikken min, resten må jeg bevege meg for å lytte til. ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
iPeng til SqueezeServer? Bruk evt softsqueeze e.l. dersom du ikke har/bruker SqueezeBox.

mvh
KJ
 

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
327
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Finnes en flac-plugin til itunes.
Ellers bruker jeg remote på iphone, venter i spenning på ipad-versjonen...

E
 
S

Stereo_Mono

Gjest
leik skrev:
Finnes en flac-plugin til itunes.
Ellers bruker jeg remote på iphone, venter i spenning på ipad-versjonen...
E
Det som er litt artig å noe få mennesker vet er at en av tidlig beta versjoner til Mac OS X 10.5 inneholdt full FLAC støtte i Quicktime og ergo iTunes. Hvorfor det ble fjernet er uvisst, men hadde vært kjekt med nativ støtte gitt.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Enig, ser frem til ipad remotes. :)

Visste ikke det fantes til foobar, må sjekkes ut! :eek:
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Hmmm... Fant ikke ut av hvordan jeg får den *.dll fila til å bli en app...

Remote fra Apple er suveren! Enkelt å søke, responsiv og veldig bra grensesnitt. Tror jeg har blitt fanboy! ;)
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Jeg er i villrede!

Konverterte alle FLAC-filer til Apple lossless (ALAC), slik at jeg ville kunne spille de i iTunes, bra. Men... jeg blir mer og mer irritert over at jeg ikke kan sortere i iTunes på mapper. Jeg har en rekke album som er rippet, hvor artistens navn kun står på mappa. Den kommer da følgelig ikke opp i iTunes, og det blir vanskelig å finne en del artister.
Så lastet jeg ned iampremote, som angivelig skal være svært lett å sette opp, for å kontrollere Winamp.
Jeg har lastet ned addons til winamp, slik at den skal kunne spille ALAC og FLAC. Winamp spiller ikke alle disse filene... og iAmpremote vil f**n ikke fungere, den vil rett og slett ikke la meg kommunisere med pc'en over det trådløse nettet. Jeg har selvsagt fulgt anvisningen, lagt inn rett ip og et enkelt passord i prog og app.

Noen som har bedre alternativer til meg? Trenger en god avspiller, som støtter alle formater, og som kan kontrolleres av iPhone/iPad.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har lagt merke til at en Android-telefon kan fjernstyre SqueezeServer/Transporter. Anlegget sto på "random play" her i går. Etterhvert syntes jeg det ble påfallende hvor ofte forskjellig svartmetall og lignende kom opp på playlist. Jeg har da ikke så mye av denslags? Til slutt tilsto femten-åringen at han hjalp til litt fra siderommet...
 
O

Oblivion

Gjest
Jeg bruker iTunes eller iTunes med Pure Music (venter på full støtte av DXD i Pure Music),
og iPhone / iPod touch / iPad som fjernkontroll.

iTunes støtter nå også wav med albumbilder så lenge albumbildene finnes i iTunes...
Flac støttes via Pure Music.

wav spiller med best lydkvalitet etterfulgt av Flac og til slutt Apple formatene.

Årsaken er den ekstra prossesering / konvertering som Flac og Apple formatene krever.
Apple formatene var dessverre laget den gang Apple ikke brukte Intel prosessorer.
Intel er little-endian og Apple formatene er kodet / lagret i big-endian.

For de som har en Mac uten Intel prossesor vil Apple formatene spille best fordi da er både filene, prossesor, applikasjon og OS big-endian....
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Asbjørn skrev:
Jeg har lagt merke til at en Android-telefon kan fjernstyre SqueezeServer/Transporter. Anlegget sto på "random play" her i går. Etterhvert syntes jeg det ble påfallende hvor ofte forskjellig svartmetall og lignende kom opp på playlist. Jeg har da ikke så mye av denslags? Til slutt tilsto femten-åringen at han hjalp til litt fra siderommet...
;D Det her synes jeg var en utrolig flott historie, driftig ung mann.
Honnør også til faren til femtenåringen som faktisk godtok svartmetall uten å slenge forsterker eller andre komponenter i peisen.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
rumath skrev:
Jeg er i villrede!

Konverterte alle FLAC-filer til Apple lossless (ALAC), slik at jeg ville kunne spille de i iTunes, bra. Men... jeg blir mer og mer irritert over at jeg ikke kan sortere i iTunes på mapper. Jeg har en rekke album som er rippet, hvor artistens navn kun står på mappa. Den kommer da følgelig ikke opp i iTunes, og det blir vanskelig å finne en del artister.
Så lastet jeg ned iampremote, som angivelig skal være svært lett å sette opp, for å kontrollere Winamp.
Jeg har lastet ned addons til winamp, slik at den skal kunne spille ALAC og FLAC. Winamp spiller ikke alle disse filene... og iAmpremote vil f**n ikke fungere, den vil rett og slett ikke la meg kommunisere med pc'en over det trådløse nettet. Jeg har selvsagt fulgt anvisningen, lagt inn rett ip og et enkelt passord i prog og app.

Noen som har bedre alternativer til meg? Trenger en god avspiller, som støtter alle formater, og som kan kontrolleres av iPhone/iPad.
Hvis du ønsker en ekte server-klient arkitektur kan du se på en løsning basert på music player daemon. MPD er kun en ren avspillerserver uten eget GUI. Klienten er GUIet og det finnes mange ulike klienter til alle former for enheter, dvs iphone (mpod), ipad (mpod og snart mpad), android (flere forskjellige klienter), Linux (mange) og Windows (mange). Klienten styrer da mpd over nettverket men er helt frikoblet for all avspilling. Mpd krever ca null ressurser siden den ikke drar noen form for eget GUI eller klientfunksjonalitet.

Mpd støtter de formatene du ønsker og bitstreamer opp til 24/192 her hjemme.

Forøvrig er Squeezebox-konseptet også glimrende med svært gode kontrollapplikasjoner for mobile enheter og pad'er.

Apples løsning fungerer sikkert også brillefint.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Squeezebox og iPad med Squeezepad som fjernstyring er helt topp! iPeng er sikkert like bra.
 
Topp Bunn