Ipad 2 - nettverksproblemer

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hei
Kjøpte en Ipad2 til kona som bursdagsgave i April/Mai. Vi er veldig fornøyd med maskinen men vi opplever et tilbakevendende problem. Tilkoblingen til den trådløse routeren er ustabil og vi mottar til stadighet meldinger om at forbindelsen er brutt for deretter å koble opp igjen etter noen minutter. Forholdet er ganske så irriterende.

Vi bor i enebolig og har i tillegg 3 bærbare og en stasjonær PC. Disse tilbakemelder "god" eller "svært god" forbindelse uansett hvor de er i huset. Jeg har aldri opplevd nettverksproblemer med noen PC som har vært i huset og vi har hatt flere. Stråleboksen står i en bod i kjelleren.

Hva kommer dette av?
Er det en kjent problemstilling at Ipad2 sliter med trådløs tilkobling?
Hva kan gjøres? Finnes det programvare som fikser problemet?

Mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Vet du om det er noen andre åpne nettverk i området?

Har du krysset av for at din iPad skal ignorere disse?

Er noen av dine andre enheter satt opp slik at de skal redistribuere WiFi-signalet? Dvs. at f.eks. en datamaskin er gjort til relay-stasjon.

Gå inn i WiFi valgpanelet og kryss av så den kun får inn din hovedsender, og sjekk om det skjer relay fra andre enheter av dennes signal.

iPad2 skal ha bedre WiFi-stabilitet enn førstegenerasjonen ...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ipad1 som jeg har har elendig wifi mottaker men detter ikke ut slik du beskriver det.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Mac ser ut til å være mest stabil tilkoblet deres egne trådløse enheter.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ikke nødvendigvis men jeg har inntrykk av at noen routere ikke liker Mac. Jeg hadde en d-link dir655 (tror jeg), med den mistet Mac-en og iPhone kontakt med nett stadig.

Hva slags router har du, Billa?
 
V

vredensgnag

Gjest
Har ikke noen opplevelse av det, Roald. Mac kobler straks opp mot WiFi overalt i verden, og mange av standardene som anvendes av andre produsenter betaler de lisens til Apple for å få bruke. De fleste gjeldende WiFi-protokoller er det Apple som har stått bak å drive.

Mulige problemområder:

1. At sender er dårlig plassert - faste datamaskiner får ikke problemer, mens enheter som bæres får signalvariasjoner, og allerede har dårlig signal. Det lønner seg å bruke tid på plassering av hovedsenderen.

2. At mottakerenhet er satt "fri" så den kobler seg til sterkeste signal, og dermed kobler av og på.

3. At man ikke bruker videresendere når signalet blir for svakt i deler av hjemmet.

4. At Airport Express er satt til å videresende nettverksadgangen, og at denne plukkes opp selv om signalet er svakt. Jeg har satt mine AE-enheter til å videreformidle musikk og ta imot print-instruksjoner, men de videresender ikke WiFi-signalet til andre enheter. (Jeg har opplevd at en iPad "vippet" mellom hovedsender og AE).

5. At noe faktisk er galt med antennen/chip på mottakerenhet ...

Men det kan også lønne seg å kikke på signalstyrken fra sende-enhet, samt sjekke om denne bytter sendekanal, slik at mottakere må roame for å finne denne, når de reaktiveres. Best å ha samme sendekanal, og da velge en som andre ikke ligger på.

Jeg bor i en gård med veldig tykke murvegger, og der det gir merkbare utslag å plassere hovedsender og videresendere rett i forhold til hverandre og ønsket bruk. Det går fra å erfare drop-outs til fullstendig stabil kontakt med stor overføringskapasitet - og der forskjellen avgjøres av om en enhet står 50cm høyere eller lavere, eller til venstre eller høyre.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Vet du om det er noen andre åpne nettverk i området?

Har du krysset av for at din iPad skal ignorere disse?

Er noen av dine andre enheter satt opp slik at de skal redistribuere WiFi-signalet? Dvs. at f.eks. en datamaskin er gjort til relay-stasjon.

Gå inn i WiFi valgpanelet og kryss av så den kun får inn din hovedsender, og sjekk om det skjer relay fra andre enheter av dennes signal.

iPad2 skal ha bedre WiFi-stabilitet enn førstegenerasjonen ...

Takk til alle for engasjementet:
Det er andre nettverk i området som vises på PC. De fleste er kryptert. Ipaden er ikke satt opp på disse og er satt opp kun på hovedsender. Ingen av de andre PC er er satt opp som relay. Problemet er forøvrig uavhengig av om andre PCer er i bruk samt uavhengig av tid på døgnet.

Routeren heter: Speedtouch Multimodem ST 780 WLT
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Min kone sier nå at problemet ikke oppstår når Ipad er i noen områder av huset men om Ipad er på Tv stue eller stue så gjelder problemet.
Typisk situasjon: Ligge på sofa med Ipad eller bærbar PC på fanget. Ipad har da problemer mens de siste 4-5 bærbare PCene har ikke hatt problem. Liggende på sofa kvitterer PC med "fullt signal - 54Mbit/s" mens Ipad kobler inn og ut.
???
 
V

vredensgnag

Gjest
Billa skrev:
vredensgnag skrev:
Vet du om det er noen andre åpne nettverk i området?

Har du krysset av for at din iPad skal ignorere disse?

Er noen av dine andre enheter satt opp slik at de skal redistribuere WiFi-signalet? Dvs. at f.eks. en datamaskin er gjort til relay-stasjon.

Gå inn i WiFi valgpanelet og kryss av så den kun får inn din hovedsender, og sjekk om det skjer relay fra andre enheter av dennes signal.

iPad2 skal ha bedre WiFi-stabilitet enn førstegenerasjonen ...

Takk til alle for engasjementet:
Det er andre nettverk i området som vises på PC. De fleste er kryptert. Ipaden er ikke satt opp på disse og er satt opp kun på hovedsender. Ingen av de andre PC er er satt opp som relay. Problemet er forøvrig uavhengig av om andre PCer er i bruk samt uavhengig av tid på døgnet.

Routeren heter: Speedtouch Multimodem ST 780 WLT
Bruker du WEP-passordet som står i bunnen av modemet når du logger deg på? Eller har du satt opp en WPA-forbindelse?

Har du koblet deg til modemet og sjekket oppsettet? Kan være verdt å gjøre.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
vredensgnag skrev:
De fleste gjeldende WiFi-protokoller er det Apple som har stått bak å drive.
Hva tenker du på her? Apple var vel ikke engang medlem i Wi-Fi Alliance men ble sponsor etterhvert.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Det er ikke første oppkobling som er problematisk men når macen bare er slappet igjen eller har gått i dvale, så klarer den ikke å assosiere seg med nettet den var påkoblet når man vekker den…..

Dette gjelder selv om nettverket er lagt inn i nøkkelknippet og prioritert på topp, prøver man manuelt å koble til spør den på nytt etter wpa2 nøkkelen som allerede er lagt inn.

Dette har jeg observert på flere forskjellige pro nett, Cisco, Motorola, Meru, Colubris.

Når det gjelder trådløse nettverk og utviklingen der tror jeg det er mange som ville ristet på hodet av dette, de som er nevnt foran pluss noen flere er vel de som har ledet an.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Bruker du WEP-passordet som står i bunnen av modemet når du logger deg på? Eller har du satt opp en WPA-forbindelse?

Har du koblet deg til modemet og sjekket oppsettet? Kan være verdt å gjøre.
[/quote]
Ja. Når jeg slo på Ipad første gang foreslo den automatisk mitt nettverk og jeg tastet inn WEP-passordet. Etter dette har jeg ikke gjort noe med nettverksoppsettet. Jeg sjekket "innstillinger" "wi-fi" nå og kun mitt ligger inne.
Når jeg er inne i dette bildet dukker til stadighet søketegnet opp - roterende sirkel. Dette til tross for at Ipaden er koblet til mitt nettverk som er angitt som eneste alternativ.

Koble til modemet? Mener du med kabel?

Kan det være et antenneproblem på Ipad2?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Oppsett av ruteren din er problemet.
Bruk WPA/WPA2 og AES kryptering.
Bytt frekvenskanal. Bruk enten 1, 6 eller 11.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ipad2 har en elendig wifidel. Her hjemme sliter den med å plukke opp nettverket hvis jeg er mer enn 4-5m fra routeren. (Og det er en ganske kraftig router også)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
3 etg hus, ingen problemer med iPad2 i kjelleren selv om routeren er i 2 etg
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hvis den sliter ved 4-5m så er ikke iPaden problemet.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Siden problemet bare gjelder i enkelte rom så er det naturlig å anta at det kun er snakk om dekningsproblemer. Hvis du tenker deg en rett strek i luftlinje til aksesspunktet ditt fra ipadens lokasjon i problemområdet, er rommene du har problemer da slik stilt at den rette streken går f.eks på skrå gjennom gulv/tak/vegger. En vegg som er kun 15cm tykk vil fremstå som f.eks 1 meter tykk om signalet i luftlinje går på skrå gjennom veggen. Dette gjør at rom som tilsynelatende kan stå relativt nærme et aksesspunkt har dårlig dekning, mens andre rom enda lengre unna har god dekning.

Jeg har selv testet Ipad 2'en min mot en standard laptop på jobb i dårlige dekningssoner og laptopen har ingen problemer med trådløst nett der ipad 2'en ikke klarer å komme på nett i det hele tatt.
Ipad 2 er derfor ikke helt på høyden med laptoper når det gjelder signalkvalitet. Dette kan forklare at du ikke har problemer med laptoper der ipad 2 faller ut jevnlig.

Selv har jeg ingen problemer med Ipad 2'en når det gjelder trådløs stabilitet så lenge jeg er i soner med grei dekning (f.eks mitt eget hus).

Forøvrig kan det godt hende at routeren din kunne vært bedre også. Du bør skaffe deg en moderne N-standard router om du ikke har dette fra før. Ikke på grunn av hastigheten men fordi den tredje antennen disse bruker gir de muligheten til å analysere ytterligere et mottatt signal slik at de er mye flinkere til å plukke ut datasignalet fra støy og refleksjoner.
Man vil ved å gå over til n-standard støttet aksesspunkt oppleve at dekningen er omtrent den samme, men at man har mer stabilt nett og høyere hastigheter i hele dekningssonen, selv om man kun benytter 54mbit/s nettverk på alle enheter.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Dette gir mening. Det er minst problem i rommet rett opp i etasjen over multimodemet. Jo lengre unna på skrå i samme etasje jeg går, altså gosofaen, er problemet størst. Reiser jeg meg opp og går til et rom med vinkelrett retning mot modemet, kobler den opp med en gang.
Når det gjelder andre typer kryptering og moderne modem så må jeg diskutere med datafolk på jobben. Har hjemmekontor med bærbar PC og kobler til jobbserver hjemmefra. Hos oss er vi hysteriske på sikkerhet.
Takk så langt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jepps, samme her. Vinkelen i forhold til veggene ser ut til å være avgjørende. Men Ipaden faller ut når andre enheter som SB Boom eller laptopper ikke har noen problemer.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Billa skrev:
Dette gir mening. Det er minst problem i rommet rett opp i etasjen over multimodemet. Jo lengre unna på skrå i samme etasje jeg går, altså gosofaen, er problemet størst. Reiser jeg meg opp og går til et rom med vinkelrett retning mot modemet, kobler den opp med en gang.
Når det gjelder andre typer kryptering og moderne modem så må jeg diskutere med datafolk på jobben. Har hjemmekontor med bærbar PC og kobler til jobbserver hjemmefra. Hos oss er vi hysteriske på sikkerhet.
Takk så langt.

Om sikkerheten er viktig bør du skifte til wpa2, wep tar ikke lange tiden å knekke………….

Om du laster ned inSSIDer så kan du finne signalstyrken i problemområdene samt hvilke kanaler naboene bruker, så setter du den beste kanalen. Multimodemet ditt har mulighet for auto kanal valg den bør settes til off.

Om du ikke får inn alt for mange nett så kan du avtale kanalvalg med naboene, husk 1, 6, 11
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Routeren heter: Speedtouch Multimodem ST 780 WLT
Jeg grøsser med tanken med denne ruteren..- Jeg opplevde bare problemer med våres Speedtouch og ett av dem var maskiner som datt inn og ut av nettverk.
Når jeg bridget denne og satt opp en D-link 655 som skulle ta seg av rutingen/Wi-Fi signalene var det hele løst. I tillegg fikk jeg forbedret hastighet og rekkevidde.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Routeren har vært fullstendig problemfri inntil fikk fikk Ipad2 i hus ???
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Prøv og sett opp med WPA2 kryptering, om du har WEP idag kan bare sikkerheten bli bedre. Og som Roald nevner sjekk kanalvalget, interferens på nettverket kan skape de merkeligste problemer.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Ett annet tips kan være og ta med iPaden til en kompis og prøv den der....
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Har snakket med datafolk på jobben og jeg får prøve en "D-link" (mener jeg han sa) som kan viderekobles fra modemet via en R45 kontakt. Den er har muligens WPA.

På dagens modem / router så finnes det en kode som starter slik WPA/WEP....deretter tall og bokstaver. Jeg lastet disse verdiene inn i 64bit WEP feltet.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Billa skrev:
Har snakket med datafolk på jobben og jeg får prøve en "D-link" (mener jeg han sa) som kan viderekobles fra modemet via en R45 kontakt. Den er har muligens WPA.

På dagens modem / router så finnes det en kode som starter slik WPA/WEP....deretter tall og bokstaver. Jeg lastet disse verdiene inn i 64bit WEP feltet.
Husk å skru av WI-FI delen i Speedtouchen (gjøres med ett tastetrykk mener jeg å husker) og kjør den i bridge modus, Telenor har fine support sider for å gjøre dette. Så er det bare å logge seg på D-Linken og sette denne opp som hvilken som helst ruter med WPA kryptering.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Oppsett av ruteren din er problemet.
Bruk WPA/WPA2 og AES kryptering.
Bytt frekvenskanal. Bruk enten 1, 6 eller 11.
Hvorfor gjør du ikke dette, som tar deg kun et par minutter, før du styrer på med ny ruter som garantert gir deg nye problemer?
Jeg VET at denne ruteren har stabilitetsproblemer med enkelte Apple-produkter om man ikke bruker de ovenstående innstillingene. (som uansett er anbefalt uansett type ruter)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Takk Grandis og Man. Jeg skal diskuttere begge forslagene med datamannen på kontoret i morgen.
Hvordan stiller jeg inn frekvens på modemet?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Billa skrev:
Takk Grandis og Man. Jeg skal diskuttere begge forslagene med datamannen på kontoret i morgen.
Hvordan stiller jeg inn frekvens på modemet?
Du går inn på Wireless Network Settings, og ser etter Wireless Channel. Menyene ser litt forskjellig ut fra router til router, men du ser etter noe slikt:

 

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Hos meg, i et plundrete hus med "døde" soner, er iPad2 merkbart dårligere i de dårlige sonene enn min MBP. Som i sin tur er dårligere enn min bedre halvdels Dell PC og jentungens Toshiba PC.

Det rare er at min gamle MBP (2008), virker som har bedre wifi enn min nye.


Router er Apple Airport Extreme. Brukte tidligere D-link, men når MBP koblet seg på, koblet PC'ene seg av og vice versa, uansett hva jeg oppdaterte og stilte inn.

Funker greit nå, bruker WPA2, og statisk kanal 11.


Så det kan virke som iPad'en har dårligere wifi-hardware en andre.
Uten at jeg har testet det vitenskaplig.
Løser det med å bruke en Airport Express som repeater i de verste sonene.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg har nå koblet opp en D-Link (3 antenner) kablet til Telenor Multimodemet og konfigurert i WPA 2.
Nettverkshastigheten til Ipad2 ble raskere med en gang og har ikke fallt ut ennå. Jeg vil evaluere over lengre tid og fra flere rom før jeg konkluderer, men det ser lovende ut.
Om det fortsatt ser lovende ut vil jeg stenge av WiFI på multimodemet og kun benytte D-link til alle nettverksoppkoblinger i huset.

Tusen takk til alle dere som kom med kostruktive innspill. :) ;) :D

Kommer tilbake med konklusjon
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
iPad2 støtter vel også 802.11n, noe ikke engang alle nye(re) laptops gjør. Mulig det har noe å si også?
Setter du kanaler på 802.11n nettet, heter det ikke lengre 1, 6 og 11, men vel helt opp til 140?
inSSIDer viser iøvrig nett på både 2.4 og 5 GHz.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
DIr-655 er ikke noe spessielt stabil ruter i seg selv (veldig varierende fra enhet til enhet, typisk D-link!). Men det jeg ofte opplever med 802.11n nettverk er at de er ustabile. Løsningen på de fleste er å tvinge enten enheten som skal kobles itl til 54mbit (G nett) eller slå av N nettet i ruteren! Det fungere som oftest veldig bra, men du mister da seff de hastighetene (og muligens dekningen) et N nett kan bistå med!
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Har Ipad2 MIMO antenne?

Vel man bruker fremdeles kanal 1-6-11 på 2,4g for 801.11an 5g har man flere kanaler, men da dårlig dekning kan være problemet er ikke an løsningen siden 5g gir betraktelig dårligere dekning en 2,4.

Om ikke det finnes mange trådløse klienter er nok ikke g en flaskehals.

Uansett fint at det ser ut til å løse seg…………………
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
spurv skrev:
DIr-655 er ikke noe spessielt stabil ruter i seg selv (veldig varierende fra enhet til enhet, typisk D-link!). Men det jeg ofte opplever med 802.11n nettverk er at de er ustabile. Løsningen på de fleste er å tvinge enten enheten som skal kobles itl til 54mbit (G nett) eller slå av N nettet i ruteren! Det fungere som oftest veldig bra, men du mister da seff de hastighetene (og muligens dekningen) et N nett kan bistå med!
Hos meg har den vært dønn stabil i lengre tid...
 
Topp Bunn