Intro/aktiv MTM med subwoofer

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Som ny deltaker på forumet ble jeg nylig oppfordret av et hyggelig med-medlem om å introdusere meg og hva jeg holder på med. Takk for en hyggelig invitasjon, @Naturlyd - håper jeg husket riktig kallenavn ☺

Syns du tekst er kjedelig, så beklager jeg på forhånd, for det syns ikke jeg 😂 Det kommer bilder også, jeg lover.

Jeg er egentlig elektronikkutdannet (serviceelektronikk, lyd & bilde), men jobbet så tretten år som telekom.montør, før jeg begynte i en liten, atypisk blikkenslagerbedrift der jeg driver mye med spesialarbeider innen metall.

Det å jobbe med problemløsing, produktutvikling og design for kunder til daglig er noe jeg finner veldig givende, og jeg håper og tror at det finnes behov for en håndverkers pragmatisme i lydverdenen også. Kall det gjerne en motvekt til de profittdrevne aktørene som dominerer markedet.

Nerd som jeg er, har jeg alltid vært glad i research. Heldigvis er det hele tiden noe nytt å lære. Her på forumet har jeg sett med ydmyke øyne at det er enormt med kunnskap å fråtse i, så det er bare å håpe på at man ikke blir HELT besatt av grafer og målinger. Jeg sliter allerede med en gammel yrkesskade i form av akutt allergi mot intetsigende floskler og udokumenterte påstander. 🤓

Ellers er jeg en uhøytidelig person som er fryktelig glad i nesten alle typer musikk.

Men nok om meg! Her er første utkast av neste prosjekt, en spesialproduksjon for et lytterom på ca 15m².
Screenshot_20210323-074250.png


Det kan tenkes at den vokser litt med brukerens ønske, for han er vant med PA og ønsket seg et kompakt design med mulighet for god dynamikk. Akkurat hvor balansen mellom dynamikk og kompakt ligger, er ikke eksakt definert enda...

Elementene i førsteutkastet er noen personlige favoritter, med veldig godt forhold mellom ytelse og pris:
Peerless XT25TG30
Dayton Audio Reference RS150-4
Dayton Audio Reference RSS210HF-4
 
M

MarkusH

Gjest
Spennende, mtm-høyttalere er annenrangs favoritt her i gården. Får man et oppsett med doble basser under så øker gleden enda mer. Har planer om et sub-bygg til en mtm-høyttaler etterhvert som jeg har veldig troa på.
Hvorfor/hvordan er dette tiltenkt å fungere optimalt i et rom på 15 kvadrat? :)
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Jeg er også veldig glad i MTM. Hos meg ligger det nok bare bak linjekilder 😀 Hva leder som favoritt hos deg?

Rommets størrelse (eller mangel på sådan) og bruksmønster gjør at separat subwoofer er utelukket, og fotavtrykket må holdes på et minimum. Det er snakk om at kanskje 10" kan være akseptabelt, men det krever jo enda større kasse, så det spørs...

Siden han har som uttalt mål at han vil spille veldig høyt, har masse effekt og mulighet for aktiv deling, er det egentlig bare om å gjøre og øke effekthåndteringen og følsomheten så mye som mulig. MTM er i hovedsak valgt for å få opp følsomheten og effekthåndteringen i mellomtonen. XT25 spiller temmelig høyt i seg selv, og RSS210HF spiser 500watts topper i mellombassen til frokost ☺
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Spennende tråd.
Selv er jeg i tvil om hva jeg skal bygge av satelitter, men de blir 2-veis.
Egentlig tror jeg det heller mot en 12" med kompdriver i horn over, men jeg vurderer også en MTM løsning
med Bliesma T35B i midten.

Er midt i en byggeprosess på stereo basstårn som kan brukes opp til 100 Hz.
De fyller opp til taket så satellitter må stå ved siden av.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Det er visst veldig mye blest om BlieSMa for tiden. Interessante drivere, og da spesielt om resten av bygget holder samme standard!

Hva slags basstårn snakker vi om? Apropos "i vinden", så er jo det også absolutt i vinden 😀
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.607
Antall liker
14.536
Sted
Langesund
Velkommen til forum og med knall åpningstråd :)

Hyggelig med Holmestand-folk med hifi-interesse. Bodde der de første 45 årene og kjenner jo litt til håndverkerbransjen der. Blikkenslager?

Ellers bor jeg nå i Langesund.

Blir å følge med litt her. Har selv en MMTMM som må ha litt spesiell behandling av rommet - Bemer som helvete.

Bergfinn BlieSMa T-35B ? Ny modell?

Min mellomtone/diskant-løsning
 

Vedlegg

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hva slags basstårn snakker vi om?
4 x 170 liter netto reflekskasser med 21"
2 kasser pr side blir ca 195 cm høy.
Passer akkurat da takhøyden i hula mi er 2 meter.

Men dette blir småtteri mot The Shy sine 8 x 24" i lukket "scene" ;)
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg er også veldig glad i MTM. Hos meg ligger det nok bare bak linjekilder 😀 Hva leder som favoritt hos deg?

Rommets størrelse (eller mangel på sådan) og bruksmønster gjør at separat subwoofer er utelukket, og fotavtrykket må holdes på et minimum. Det er snakk om at kanskje 10" kan være akseptabelt, men det krever jo enda større kasse, så det spørs...
Jeg er nok en såpass "enkel" sjel at en standard 3-veis, med diskant øverst, mellomtone og så to 10" nederst er klar favoritt. Linjekilder er bra, men det blir for åpent for min del der musikk-reportuaret går fra hver sin yttergrense. Har følsomme ører så mellomtone/diskant må være noe dempet for at jeg skal orke lange lytteøkter, da blir det meste jeg har hørt av linjekilder, horn og elektrostater for friske i de øvre frekvensene. Nøytralitet (som har vært en omdiskutert beskrivelse her inne i det siste) er i mine ører det eneste "rette", i nøytralt legger jeg stort sett det de fleste her inne havner på etterhvert signatur-messig. Jeg begynte min "hi-fi" med mtm og gikk videre til nevnte 3-veis, men jeg klarte ikke å skilles ad med mtm-høyttalerne, så de er i bruk cirka 50-50 med 3-veisen. Samme diskanten i de to og nesten samme mellomtone, blir et lite "bassbygg" med to 10" til hver mtm-høyttaler også. ;)
 
Topp Bunn