Internkabel til høyttalere, hva anbefales.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Leter etter ny internkabel som er forholdsvis nøytral eller heller svakt mot det varme..
Er Monster der fra før og det faller ikke i smak :-[
Trenger ikke å koste all verden en slik kabel, men åpner gjerne lommeboka om det finnes noe som er meget bra, til prisen 8)

Vurderer Mundorf 0,5mm men tror den kanskje kan bli litt "tynn" til å brukes til alt.?
Cardas sin internkabel går det ikke an å lodde, så det var bortkasta penger..
Syns det er leit å kaste penger ut av vindu, det er en hobby jeg gjerne vil være foruten, så jeg håper at det er noen der ute som kan assistere meg litt.?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva med flatsølv fra KA Rasmussen............? ;D
Funker her...........

mvh
Proffen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Internkablingen bidrar vel en mikroskopisk del av totalresultatet. Så hvordan vet du at det er internkablingen som ikke faller i smak? At det ikke er andre aspekter ved systemet som høres bedre med f.eks den kabelen? Jeg går ut ifra at du selv skiftet fra original kabel til Monster, men da fremkom det et eller annet som ikke falt i smak?

Hva er du i så fall ut etter å oppnå?

Bare lurer. Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.803
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lakkert kobbertråd á la Anticables bidrar til lyden her. 1mm diameter mener jeg den er.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Proffen skrev:
Hva med flatsølv fra KA Rasmussen............? ;D
Funker her...........

mvh
Proffen
Har du par meter med "stereo" kabel å selge meg da.?
Eller på evig lån.? ;D
Skulle hatt dette i forrige uke, så jeg orker ikke å vente i evigheter på at noen skal valse, så skal det sendes, så går det i glemmeboka, så blir det snø på bakken og jaggu står ikke julenissen ute å vinker, men no kabel.................det har vi ikke sett ::) ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Rotekroken skrev:
Leter etter ny internkabel som er forholdsvis nøytral eller heller svakt mot det varme..
Er Monster der fra før og det faller ikke i smak :-[
Trenger ikke å koste all verden en slik kabel, men åpner gjerne lommeboka om det finnes noe som er meget bra, til prisen 8)

Vurderer Mundorf 0,5mm men tror den kanskje kan bli litt "tynn" til å brukes til alt.?
Cardas sin internkabel går det ikke an å lodde, så det var bortkasta penger..
Syns det er leit å kaste penger ut av vindu, det er en hobby jeg gjerne vil være foruten, så jeg håper at det er noen der ute som kan assistere meg litt.?
Du kan jo se om elektrikeren har etterlatt noe sist han var i huset. Du kan selvfølgelig bruke alt mulig annet, men bedre blir det ikke for det.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
realist skrev:
Rotekroken skrev:
Leter etter ny internkabel som er forholdsvis nøytral eller heller svakt mot det varme..
Er Monster der fra før og det faller ikke i smak :-[
Trenger ikke å koste all verden en slik kabel, men åpner gjerne lommeboka om det finnes noe som er meget bra, til prisen 8)

Vurderer Mundorf 0,5mm men tror den kanskje kan bli litt "tynn" til å brukes til alt.?
Cardas sin internkabel går det ikke an å lodde, så det var bortkasta penger..
Syns det er leit å kaste penger ut av vindu, det er en hobby jeg gjerne vil være foruten, så jeg håper at det er noen der ute som kan assistere meg litt.?
Du kan jo se om elektrikeren har etterlatt noe sist han var i huset. Du kan selvfølgelig bruke alt mulig annet, men bedre blir det ikke for det.
Huff!!!!!!! sier jeg bare!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vidar P skrev:
Internkablingen bidrar vel en mikroskopisk del av totalresultatet. Så hvordan vet du at det er internkablingen som ikke faller i smak? At det ikke er andre aspekter ved systemet som høres bedre med f.eks den kabelen? Jeg går ut ifra at du selv skiftet fra original kabel til Monster, men da fremkom det et eller annet som ikke falt i smak?

Hva er du i så fall ut etter å oppnå?

Bare lurer. Mvh Vidar P
Hei Vidar..
Jeg ønsker å oppnå null brems i lyden med bedre internkabel, men det er jo ikke mulig..
Er så leit at bremsene står på full skrubb med Monster, at jeg vil ha noe annet som slipper musikken lettere gjennom kabelen..
Har byttet kabler før med meget gode resultater, håper på samma gode resultatet nå..

Jeg vet at de 15 år gamle filtrene ikke er helt i tipp topp shape, men det er et litt større lerret å bleke, det kommer i løpet av året håper jeg..
Er bare noen gamle travere som jeg ikke klarer å kvitte meg med, så det er ikke snakk om ekstreme høyttalere..
Men likevel så vil jeg ha en viss standard på alt..

Har vel 20-30 meter med maken Monster kabel liggende å slenge, selv på meget dårlige anlegg så hører man lett at det ikke er stort å skryte av..

Det er ca en meter med internkabel i høyttalerene og jeg bruker en meter med høyttalerkabel på utsiden, jeg vil tro at samme lengde innenfor og utenfor kassa gi det samma lydmessige resultatet.?
Monster innvendig - Monster utvendig = 0 poeng..
Monster innvendig - Oblivion utvendig = 50 poeng..
Oblivion innvendig - Monster utvendig = 50 poeng..
Oblivion innvendig - Oblivion utvendig = 100 poeng..

Tror ikke dette er så veldig langt unna sannheten så lenge det er samma lengde innvendig som utvendig.?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Yepp! Du har jo selv det selvfølgelige svaret på dette :)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
realist skrev:
Rotekroken skrev:
Leter etter ny internkabel som er forholdsvis nøytral eller heller svakt mot det varme..
Er Monster der fra før og det faller ikke i smak :-[
Trenger ikke å koste all verden en slik kabel, men åpner gjerne lommeboka om det finnes noe som er meget bra, til prisen 8)

Vurderer Mundorf 0,5mm men tror den kanskje kan bli litt "tynn" til å brukes til alt.?
Cardas sin internkabel går det ikke an å lodde, så det var bortkasta penger..
Syns det er leit å kaste penger ut av vindu, det er en hobby jeg gjerne vil være foruten, så jeg håper at det er noen der ute som kan assistere meg litt.?
Du kan jo se om elektrikeren har etterlatt noe sist han var i huset. Du kan selvfølgelig bruke alt mulig annet, men bedre blir det ikke for det.
Har en rull som er halvfull..
Har pusset og strøket løse ledere, tvunnet de med 1cm mellomrom, lagt i plast og pyntet med slyfe, men det fikk ikke et langt liv her hos meg..
Det er nok best å bruke det til strøm tror jeg.?
Har laget noen meter med "grøftekabel" av den kveilen også, fulgt oppskrifter her på HFS, men jeg ga bort noen lengder og kastet resten..
Men de prosjektene kostet meg ikkeno da ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Valentino skrev:
Lakkert kobbertråd á la Anticables bidrar til lyden her. 1mm diameter mener jeg den er.
Sikkert grei nok den kabelen der, men det er vel ingen som fører de i Norge.?
Har du link i så tilfelle.?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Valentino skrev:
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Lakkert kobbertråd á la Anticables bidrar til lyden her. 1mm diameter mener jeg den er.
Sikkert grei nok den kabelen der, men det er vel ingen som fører de i Norge.?
Har du link i så tilfelle.?
Det er jo Elfa da. Klikk her og så på LACKISOLERAD KOPPARTRÅD i menyen.
www.anticables.no

For info:
Anticables er et varemerke, ikke en type kabel.
Det blir som å si at Ladafabrikken lager også Mercedes (men det de har til felles er at de lager biler).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
Cardas sin internkabel går det ikke an å lodde, så det var bortkasta penger..
...
Hva er problemet med å lodde Cardas? Har du evt. kraftig nok loddebolt?

mvh
KJ
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KJ skrev:
Rotekroken skrev:
...
Cardas sin internkabel går det ikke an å lodde, så det var bortkasta penger..
...
Hva er problemet med å lodde Cardas? Har du evt. kraftig nok loddebolt?

mvh
KJ
Kraftig nok til at jeg smelter plast 20mm fra loddepunkt, så jeg antar at det blir varmt nok da.?
Kobber blir også litt misfarget av varmen, det har jeg aldri opplevd før, men så har jeg heller aldri prøvd å varme kablene i over 60 sekunder for å legge på loddetinn heller..
Uansett åssen jeg prøver å lodde Cardas kabelen, så blir det bare perler som faller av, det vil ikke feste seg på trådene i det hele tatt..
Tok kordelene fra hverandre på treplate og strøk tinnet på, men ikke engang det var til noe hjelp, det bare preller av som vann på gåsa :p

Det virker som om det er et beskyttende lag på kobberet, som gjør at det ikke kan loddes på normal måte, vet ikke om de kablene bare er beregnet til sølv lodding.?
Noe veldig merkelig er det hvertfall, for jeg har aldri vært borti lignende noen gang..

Nå har jeg tatt 2 andre kabler av kobber for å prøve å se om det var mine loddekunskaper som var elendig, men der får jeg loddet uten prob..
Når jeg loddet om delefilter så fikk jeg perfekte loddinger (meget bra om jeg må si det selv ;D) på alle punkter..
Har brukt WBT loddetinn og Billiton med ekstra flussmiddel..
Billiton var faktisk mye lettere å få skikkelige loddinger med enn WBT..

Jeg kan forsøke og dra kniveggen over kordelene for å se om det hjelper, gjøre det mange nok ganger til at "belegget" blir borte og loddetinnet biter.?
Fikk et tips av @Pengwin om å bruke sandpapir, tror jeg har noe smergelpapir liggende som jeg kan prøve..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bruk noe smergel papir og puss dem. Evt. en Dremel. Mulig de er beskyttet av noe lakk.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.803
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
Valentino skrev:
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Lakkert kobbertråd á la Anticables bidrar til lyden her. 1mm diameter mener jeg den er.
Sikkert grei nok den kabelen der, men det er vel ingen som fører de i Norge.?
Har du link i så tilfelle.?
Det er jo Elfa da. Klikk her og så på LACKISOLERAD KOPPARTRÅD i menyen.
www.anticables.no

For info:
Anticables er et varemerke, ikke en type kabel.
Det blir som å si at Ladafabrikken lager også Mercedes (men det de har til felles er at de lager biler).
Det blir det ikke.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
Kraftig nok til at jeg smelter plast 20mm fra loddepunkt, så jeg antar at det blir varmt nok da.?
Kobber blir også litt misfarget av varmen, det har jeg aldri opplevd før, men så har jeg heller aldri prøvd å varme kablene i over 60 sekunder for å legge på loddetinn heller..
...
60 sekunder er for lenge etter min smak. Dersom du må varme opp mer enn ca 10 sekunder, til nød 20 sekunder, så vil jeg si at du har for liten loddebolt til oppgaven.

...
Uansett åssen jeg prøver å lodde Cardas kabelen, så blir det bare perler som faller av, det vil ikke feste seg på trådene i det hele tatt..
Tok kordelene fra hverandre på treplate og strøk tinnet på, men ikke engang det var til noe hjelp, det bare preller av som vann på gåsa :p
Det virker som om det er et beskyttende lag på kobberet, som gjør at det ikke kan loddes på normal måte, vet ikke om de kablene bare er beregnet til sølv lodding.?
Noe veldig merkelig er det hvertfall, for jeg har aldri vært borti lignende noen gang..
... snodig ...

...
Jeg kan forsøke og dra kniveggen over kordelene for å se om det hjelper, gjøre det mange nok ganger til at "belegget" blir borte og loddetinnet biter.?
Fikk et tips av @Pengwin om å bruke sandpapir, tror jeg har noe smergelpapir liggende som jeg kan prøve..
Det kan virke. Er det «fersk» kabel ute irr?

mvh
KJ
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
bambadoo skrev:
Bruk noe smergel papir og puss dem. Evt. en Dremel. Mulig de er beskyttet av noe lakk.
Du har helt rett.!
Kablene er lakkisolerte :p
Ikke noe rart at jeg ikke fikk loddet kablene da :D
Dremel har jeg ikke, så jeg må gjøre dette på den manuelle måten, finne kniv eller smergel for å få av lakk, kanskje brenne av lakken på en eller annen måte..
Da skal jeg gi Cardas en ny sjanse ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
Du har helt rett.!
Kablene er lakkisolerte :p
Ikke noe rart at jeg ikke fikk loddet kablene da :D
Dremel har jeg ikke, så jeg må gjøre dette på den manuelle måten, finne kniv eller smergel for å få av lakk, kanskje brenne av lakken på en eller annen måte..
Da skal jeg gi Cardas en ny sjanse ;)
Du kan prøve å brenne lakken av med en lighter e.l.

mvh
KJ
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KJ skrev:
Rotekroken skrev:
...
Kraftig nok til at jeg smelter plast 20mm fra loddepunkt, så jeg antar at det blir varmt nok da.?
Kobber blir også litt misfarget av varmen, det har jeg aldri opplevd før, men så har jeg heller aldri prøvd å varme kablene i over 60 sekunder for å legge på loddetinn heller..
...
60 sekunder er for lenge etter min smak. Dersom du må varme opp mer enn ca 10 sekunder, til nød 20 sekunder, så vil jeg si at du har for liten loddebolt til oppgaven.

...
Uansett åssen jeg prøver å lodde Cardas kabelen, så blir det bare perler som faller av, det vil ikke feste seg på trådene i det hele tatt..
Tok kordelene fra hverandre på treplate og strøk tinnet på, men ikke engang det var til noe hjelp, det bare preller av som vann på gåsa :p
Det virker som om det er et beskyttende lag på kobberet, som gjør at det ikke kan loddes på normal måte, vet ikke om de kablene bare er beregnet til sølv lodding.?
Noe veldig merkelig er det hvertfall, for jeg har aldri vært borti lignende noen gang..
... snodig ...

...
Jeg kan forsøke og dra kniveggen over kordelene for å se om det hjelper, gjøre det mange nok ganger til at "belegget" blir borte og loddetinnet biter.?
Fikk et tips av @Pengwin om å bruke sandpapir, tror jeg har noe smergelpapir liggende som jeg kan prøve..
Det kan virke. Er det «fersk» kabel ute irr?

mvh
KJ
1. på de andre kablene så er det snakk om ca 10 sekunder før tinnet legger seg pent på plass, men jeg måtte se om laaang tid kunne gjøre at tinnet festet seg på bare løse ledere, men ikke det heller hjalp..
Sjekket litt på nett og ser at Cardas er lakkisolerte, så jeg må gjøre en skikkelig jobb der for å få den til å feste..

2. Lakkisolerte, så det var jo ikke noe rart da :-[

3. Kabel kom i posten i går, det er ikke lenge siden Vidar fikk ny kabel på lager, så denne er ganske så fersk ;)
Har ikke hatt den ute så noe irr blir det heller ikke på kabelen..

Tror jeg skulle hatt en gassbrenner for å fått av lakk, men får prøve med den manuelle metoden først og se resultat da..

Takk for tips og råd så langt folkens..
Skulle det være noe mer jeg lurer på så spør jeg ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KJ skrev:
Rotekroken skrev:
...
Du har helt rett.!
Kablene er lakkisolerte :p
Ikke noe rart at jeg ikke fikk loddet kablene da :D
Dremel har jeg ikke, så jeg må gjøre dette på den manuelle måten, finne kniv eller smergel for å få av lakk, kanskje brenne av lakken på en eller annen måte..
Da skal jeg gi Cardas en ny sjanse ;)
Du kan prøve å brenne lakken av med en lighter e.l.

mvh
KJ
Får fylle opp Zippo og prøve, tror det kan være litt lurt å gi den en sjanse først..
Eller så får jeg stikke i butikken og se om jeg finner en rimelig stormlighter, de utvikler vel enda høyere varme enn bensin og normale gass lightere.?
Kjell
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kan være et rent h.... å få av! Jeg kjøpte en slik "skjærebrenner på box" på Biltema som jeg svir av lakk på isolerte kabler med. Det skjer veldig kjappt slik at metallet ikke blir unødvendig opphetet. Det som er igjen etterpå er bare litt sot som børstes lett av med smergel.

Har du det for travelt til å vente på Rasmussen så kan du jo ta en telefon til Duelund (Fredrik Caroe). Han har glødet og valset flatsølv 4x0.4mm med bomullstrømpe. Fungerer som bare det.

Men skal du virkelig få det til å svinge i høytalerne dine, må du go'prate med Whistler slik at han lager noen meter av den helt spesielle kablen som jeg kjøpte til Khorna. 99,99% rent 1.5mm rundt sølv som er Glødet, Cryobehandlet og Palladiumlegert - har passert ekvator to ganger i produksjonsprosessen og kan derfor betegnes som "Whistler Double Linje". ;)
Den funker den å'.

Uten slik internkabel er det nok bare å glemme å få noen brukanes lyd i høytalerne ;D
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Erland skrev:
Kan være et rent h.... å få av! Jeg kjøpte en slik "skjærebrenner på box" på Biltema som jeg svir av lakk på isolerte kabler med. Det skjer veldig kjappt slik at metallet ikke blir unødvendig opphetet. Det som er igjen etterpå er bare litt sot som børstes lett av med smergel.

Har du det for travelt til å vente på Rasmussen så kan du jo ta en telefon til Duelund (Fredrik Caroe). Han har glødet og valset flatsølv 4x0.4mm med bomullstrømpe. Fungerer som bare det.

Men skal du virkelig få det til å svinge i høytalerne dine, må du go'prate med Whistler slik at han lager noen meter av den helt spesielle kablen som jeg kjøpte til Khorna. 99,99% rent 1.5mm rundt sølv som er Glødet, Cryobehandlet og Palladiumlegert - har passert ekvator to ganger i produksjonsprosessen og kan derfor betegnes som "Whistler Double Linje". ;)
Den funker den å'.

Uten slik internkabel er det nok bare å glemme å få noen brukanes lyd i høytalerne ;D
He, he... hjelper nok ikke å godsnakke en gang. Hele prossessen tok nesten 6 måneder, og kostet omtrent det samme som utviklingsbudsjettet til Kamerun. ;D ;D
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
whistler skrev:
Erland skrev:
Men skal du virkelig få det til å svinge i høytalerne dine, må du go'prate med Whistler slik at han lager noen meter av den helt spesielle kablen som jeg kjøpte til Khorna. 99,99% rent 1.5mm rundt sølv som er Glødet, Cryobehandlet og Palladiumlegert - har passert ekvator to ganger i produksjonsprosessen og kan derfor betegnes som "Whistler Double Linje". ;)

Uten slik internkabel er det nok bare å glemme å få noen brukanes lyd i høytalerne ;D
He, he... hjelper nok ikke å godsnakke en gang. Hele prossessen tok nesten 6 måneder, og kostet omtrent det samme som utviklingsbudsjettet til Kamerun. ;D ;D
Med "godsnakke" mener jeg sæææææææriøs kryping med tilhørende økonomiske godtgjørelser ;D ;D ;D
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Valentino skrev:
Distinctive skrev:
Valentino skrev:
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Lakkert kobbertråd á la Anticables bidrar til lyden her. 1mm diameter mener jeg den er.
Sikkert grei nok den kabelen der, men det er vel ingen som fører de i Norge.?
Har du link i så tilfelle.?
Det er jo Elfa da. Klikk her og så på LACKISOLERAD KOPPARTRÅD i menyen.
www.anticables.no

For info:
Anticables er et varemerke, ikke en type kabel.
Det blir som å si at Ladafabrikken lager også Mercedes (men det de har til felles er at de lager biler).
Det blir det ikke.
???
Tenker du på at Paul Speltz sine AC kabler ikke er varemerkebeskyttet (de står som Anti-Cables TM) ?
http://www.anticables.com/technical.html

<The Hi Performance-Low Cost Solution to Typical Speaker Cables

The solid Copper lead out wires on the ZERO-Autoformers are so transparent sounding, I have made them available on their own. Since they virtually eliminate the most common problems of typical speaker cables (usual sonic signatures, and high prices) they have been named the
"ANTI-CABLES"

Paul Speltz>
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.803
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi skriver kanskje forbi hverandre her, Distinctive.

Jeg skrev "a la Anticables", dvs. slik som Anticables (bemerk A, ikke a).
Jeg har intet imot Anticables og mener at de er priset riktig til og med, terminert og i gilde farger.

Men at selve lederen (gitt likt tverrsnitt) og lakken låter og varer annerledes enn Elfa-rullen finnes det ikke belegg for å påstå.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Valentino skrev:
Vi skriver kanskje forbi hverandre her, Distinctive.

Jeg skrev "a la Anticables", dvs. slik som Anticables (bemerk A, ikke a).
Jeg har intet imot Anticables og mener at de er priset riktig til og med, terminert og i gilde farger.

Men at selve lederen (gitt likt tverrsnitt) og lakken låter og varer annerledes enn Elfa-rullen finnes det ikke belegg for å påstå.
No sweat, Valentino :)
Tilsvar var mest for å tipse om at de kan skaffes i Norge.
I tillegg så er det mange som kaller alle lakkisolerte DIY kabler på rull for 'Anti-Cables', noe jeg tenkte jeg skulle kommentere.
Det er heller ikke belegg for å påstå at disse er bedre enn andre tilsvarende kabler, med unntak av alle AC testimonials og test i TAS & Fidelity.
Spørsmålet er jo om alle Elfa ruller hadde fått akkurat det samme resultatet.
Er der forskjell på LMC og andre installasjonskabler, osv. osv. - Da er vi jo rett inni kabeldiskusjonen igjen....

Jeg kjører dem på min senterhøyttaler, og min største innvending er at når de er så stive, så er ligger det et lite rotasjonsmoment på forsterker og høytttalerterminalene.
Før eller senere så kan (vil) disse skru seg opp hvis ikke du har noen avlastning.
Anbefaler derfor det som er nevt her inne. Begynn med å skrape (ikke brenne) av lakk og deretter terminer dem i spade eller banan.
Bruk først krympetang og deretter lodd og sett på en liten krympestrømpe. Lodding skal aldri være første kontaktpunkt.

Dist
 
L

lark

Gjest
Rotekroken skrev:
bambadoo skrev:
Bruk noe smergel papir og puss dem. Evt. en Dremel. Mulig de er beskyttet av noe lakk.
Du har helt rett.!
Kablene er lakkisolerte :p
Ikke noe rart at jeg ikke fikk loddet kablene da :D
Dremel har jeg ikke, så jeg må gjøre dette på den manuelle måten, finne kniv eller smergel for å få av lakk, kanskje brenne av lakken på en eller annen måte..
Da skal jeg gi Cardas en ny sjanse ;)
Kjøp flussmiddel på tube og dypp kabelendene i flussmiddelet før du lodder. Da flyter tinnet lettere ut og forenkler loddingen mye.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Dersom du har mange trådender som skal avisoleres, anbefaler jeg en loddepotte fra ELFA dersom lakken er gjenstridig. Trådene i Whistler COANDA-kablene er lakkisolerte. Den raskeste måten jeg har kommet fram til for å fjerne lakken er å påføre endene et flussmiddel. (Jeg bruker ett som er basert på bivoks.) Deretter holder det med bare 3 sekunder i loddepotta før endene er perfekt aviolert og fortinnet. Jeg bruker et tinn med høyt innhold av sølv og med svært lite flussmiddel, men det funker sikkert greit med andre tinntyper også. (Har også testet med smergel eller avskraping med kniv, men det er veldig lett å skade tråden.)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.803
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor kraftige er trådene i kablene dine, Whistler?
Subsidiært: Har du prøvd loddepottemetoden på grove saker, som f.eks Ø 1.5mm?
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Valentino skrev:
Hvor kraftige er trådene i kablene dine, Whistler?
Subsidiært: Har du prøvd loddepottemetoden på grove saker, som f.eks Ø 1.5mm?
Har bare prøvd på Ø 0.5mm og Ø 1mm, ikke tykkere.
 
Topp Bunn