Digitale avspillere Intern eller ekstern DAC til Hegel H80?

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Har kjøpt en brukt Hegel H80 som snart dukker opp i heimen. Har tidligere benyttet Abrahamsen V6.0 DAC med balansert kobling til Electrocompaniet ECI 3. Det har fungert utmerket med CD-spiller og Bluesound Node som kilder. Nå ser jeg at Hegel H80 har innebygd DAC. Usikker på kvaliteten på denne vs. Abrahamsen V6.0. Om det er hipp som happ er vel det beste å tenke "less is more". Altså kvitte seg med V6.0 og la H80 fungerer både som DAC og forsterker. Noen som har erfaring eller tanker rundt dette?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fant en gammel omtale:
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ankepunktet mitt når jeg hadde H80 innom, var at den testet mot andre amper låt litt tynt og spinkelt ved lav volumsetting. (Men våknet mer ved høyere volum)
Om den DAC du har er litt varm og fyldig i signaturen, så hold an salget litt?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Dacen i H80 spiller helt greit, litt på den tilbaketrukne siden til å være Hegel. Ikke forvent et fyrverkeri av oppløsning, så jeg råder deg ikke til å selge V6 hvis du liker den.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Har hatt H80 innom. Spiller fint til prisen og særlig/ eller egentlig når den får litt pulver. Enig me gutta over her..

På lavt volum er det vanskelig å få til noe i denne prisklassen. Det skyldes nok ikke dac.
Men uansett får du jo snart inn forsterkeren, så liten vits i å ikke prøve v6 før du selger.
Brukte Hd25 på min med marginal forbedring. Komponentene etter dac må være bedre for å skille kvaliteteten på dac anvendt. Dac som sitter i H80 er nok sånn sett greit avstemt til forsterkeren.
Lykke til!
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
En enkel sammenligning av Bluesound streamer og CD-spiller koblet balansert via Abrahamsen V6.0 til forsterker. Så med coax rett på H80. Det åpenbarte ingen store forskjeller. Ble i alle fall ikke noe dårligere. DAC i H80 skal være temmelig identisk med HD11. Så nå er V6.0 solgt. Mindre apparat og ledninger er også et pluss 😎
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
beviser bare hvor lite viktig en dac er? H95 fikk jo nærmest stryk av ASR. er argumenter om at spenningen var satt for høyt etc. men en eksemplarisk dac er det nok ikke, og gode nok slike får man nå fra smsl og topping for et par tusen.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Jepp, alt henger sammen. Forrøvrig beviser det ingenting.
 

Dalix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2019
Innlegg
116
Antall liker
43
Bruker HD10 dac på H80en, koblet balansert. Låter marginalt bedre enn dac i H80, men jeg gikk for den komboen. HD10 har en litt annen analogdel. Har hatt HD30 innom, men syns ikke opplevelsen sto i stil med prisen.
 
Topp Bunn