Intelligent Sound demo på Lytterommet.no

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Hei
Da var det på tide med et besøk hos Lytterommet.no og den nye butikken med demo av Intelligent Sound høytalere,
Petter , konstruktøren bak Intelligent Sound høytalerene informerte om hva som skiller IS høytalerene fra tradisjonelle høytalere.
Kort fortalt ble det 4 timer med MYE ny lærdom (ivertfall for meg) regner med at det samme gjalt for mine meddeltakere,
Petter brukte mange enkle øvelelser der han prater i mikrofon og bruker det mest gjennkjennelige vi vet, nemmelig stemmen som referanse, han tar oss igjennom mange øvelser der vi får høre (og se) hva som skiller IS fra vanlige høytalere.
Det som er essensen er at vi alle ønsker et mest naturlig lydbilde både mht informasjonsmengde klang og og plassering av stemmen, når Petter står langt ut på siden av høytalerene og snakker høres IS,ene behagelig, avslappet og naturlig og viktigst stemmen hans kommer ut av munnen hans selv om lyden forsterkes igennom et musikkanlegg som befinner seg flere meter unna.
Når det byttes til vanlige høytalere (Sonus Faber) så blir det ikke like naturlig, det er klangforsjeller som er til å leve med men mye av kroppen mangler det blir mere stressende å høre på og hjernen forrvirres ved at lyden kommer fra et annt punkt enn munnen.

Petter demonstrerer mange slike øvelser og forklarer hvorfor det er slik, det har med fase å gjøre, han sier det er det grunnleggende problemet med alle høytalere , faktisk det at de ikke er faselinjær.

Flere øvelser viser oss at IS høytalerene er befriende fri for sweetspot vi rusler rundt i lokale og ender opp på lageret for å konstatere at vi fremdeles kan høre både rom og detaljer uten å se høytalerene, hmmmm rart

Den siste timen ble viet til musikklytting på det dyre anlegget (til nå har vi brukt vanlige hi-fi komponenter 3-4K pris) og i tillegg kobles subbene inn og med bedre drivverk /dac, vi lytter på kjente opptak, Petter avbryter oss og vennlig men bestemt underveis og forklarer hvilke unoter vi hører, er det mikrofonplassering er det 80 talletes tynne synth lyd eller er det 90 tallets pompøse bass eller dagens digitale komprimering.
Mange innspillinger lider av unoter og ikke alle plater er like bra på et så oppløst musikkanlegg men når det går en stund siger skuldrene ned og musikken sniker seg inn bakveien, selv om høytalerene er brutalt avslørende så er de en fantastisk god musikkformidler, fins det dritt på plata så formidler de det, mens så lenge det fins spor av musikalitet på plata så får du i bøtter.

Mange intrykk og tanker sitter igjen eter en slik dag,

Mange takk til godt vertskap og lærerikt og særdeles underholdene lærdom fra Petter


Per
 

Vedlegg

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Ser at det er åpent hus i helga også, Coda ser ut til å være på planen, jeg skal ikke men regmer med at det er plass til andre som måtte ha behov for å beskue Flatebys eneste Hi-Fi butttik,
jeg satt forresten igjen platerensemaskinen (USC) nå med prototypekjøling, kan beskues og sikles på i Flateby.

Ps blir det kanapèr eller?
 

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Innlegg
257
Antall liker
48
Sted
Telemark
Bra innlegg! Jeg har et par gulvstående IS selv og kan bare bekrefte det som nevnes her. Jeg kan gå til andre enden av leiligheten og fortsatt høre musikken med grei balanse. :) De har et interressant delefilter. Jeg leste i en artikkel i Musikkpraksis at de bruker DSP i det.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Tilbake hos Øyvind i helga, super service som vanlig, hadde med svoger fra metropolen Biri og vi fikk full pakke.
Vi gikk stigen fra Krix høytalere med Coda forsterker over til IS6 pro mk2 med Gdis elektronikk som jeg ikke er ukjent med, det var derimot Franks første møte.
Selv om jeg har hørt disse høttalerne noen ganger overrasker de meg hver gang, Frank var hakket mere imponert, himmelfallen passer kansje?

Takk for demo Øyvind vi koste oss som vanlig synd tiden går alt for fort fort 4 timer er alt for lite,
Eneste alternativ er å kjøpe et sett IS 6 og få sjelefred

Per
 
Topp Bunn