Integrert forsterkerjakt med klare spesifikasjonsønsker

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Er på nåværende tidspunkt på undersøkelsesstadiet til en ny integrert forsterker til mitt oppsett. Jeg har noen klare kriterier som må være på plass, og har gjort noen undersøkelser selv på hvilke kandidater som er aktuelle. De soleklare kravene forsterkeren må inneholde er følgende:

1. Ikke koste mer enn maks kr 35.000,- villedende. Kan gjerne kjøpe brukt for å få ned prisen også om det rette blir tilgjengelig.
2. Må ha HT-inngang/prosessorinngang slik at den kan benyttes som ren effekt til filmoppsett.
3. Må ha preout/subout slik at subwoofer kan kobles til.
4. Innebygget DAC slik at eksterne kilder (Mac/Sonos/Drivverk) kan kobles til som kilde

Forsterkeren skal kobles til mine nydelige Sonus faber Guarneri Homage. Lydmessig har jeg en MBL 7006 integrert forsterker som passer godt til mine høyttalere, men som svikter på punkt nr 3 og 4.

Kandidatene jeg har sett på til nå er Stello IA500, Naim SuperNait, SimAudio Moon i3.3, Pathos Ethos. Jeg har kun erfaring med SuperNait og er usikker på om det er veien å gå. Jeg leser mye godt om Stello uansett hvor det er, så den er spennende. Moon har jeg jo god erfaring med i7, og det bør være en lydmessig god match. Pathos er en helt ny forsterker, og ditto ubeskrevet.

Noen andre jeg bør se på?
 

ModernArt

Medlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Hei!

Forsterkeren bør være en Nad M3, den oppfyller alle dine krav. Har en bygge og komponent kvalitet som
overgår de fleste int.forsterkere. Prisen er også hyggelig, jeg vet at Klubben nå selger ut demo modeller til
en ekstra hyggelig pris. Forsterkeren hadde A rating i Stereophile og M.Fremer skrev som en avslutning på testen
at forsterkeren er "a work of art" !

Jeg ville iallefall prøvd den!

Ps. må du ha innebygget dac så er vel M2 å foretrekke.

Mvh :)
Art
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Innebygget DAC er å foretrekke, ja. Det blir ofte billigere, og dersom produsenten har gjort en god jobb så bør resultatet også bli bra. I tillegg blir det mer stilrent og en boks mindre i racket.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Thor MKIII har jeg sett på. Litt usikker på det lydmessige. Ønsker ikke en høyttaler som blir for pågående i toppen, da mine Guarneri Homage allerede bidrar meeeget godt i det området. Tidligere lytter på Thor har ikke gitt meg den beste magefølelsen, men de har muligens gjort MKIII noe "varmere" (i mangel på et bedre ord) enn MKII?
 
C

Cyber

Gjest
Bladelius er vel nokså rett gjennom og kan bikke over å klinisk? Slik jeg forstår det er du ute etter noe som låter nøytralt, men heller en anelse rolig i toppen enn ekstra "luft" der oppe?
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
351
Antall liker
319
Sted
South of heaven
Jeg er meget fornøyd med min Thor mkII. I mitt oppsett oppleves ikke lyden som klinisk eller pågående i toppen. Men den er nok relativt direkte. Jeg hadde et par Hegel forsterkere på hjemlån og de synes jeg låt langt mer pågående oppover.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
cybervision_ skrev:
Bladelius er vel nokså rett gjennom og kan bikke over å klinisk? Slik jeg forstår det er du ute etter noe som låter nøytralt, men heller en anelse rolig i toppen enn ekstra "luft" der oppe?
Stemmer! "Luft" er greit, men ikke et "overdrevet fokus"... ;)
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Hei!
Uten å kjenne til dine høytalere og musikksmak vil jeg tro at en amp til disse bør vere litt "frampå"(?)
Har selv hatt Sonus Faber Cremona Auditor. Med disse hadde jeg mest suksess med strømsterke/kraftige "amper" som gav litt "juling". De måtte liksom "pushes" til å spille "tøft"... Som sagt så kjenner jeg ikke til dine høytalere, men om de slekter lydmessig på Cremona serien er mitt tips noe litt frampå(uten å bli for pågående i toppen).

Har egentlig lite tips til amper da du hadde endel kriterier som gjør det jeg har testet uaktuelt...

Ser NAD M2 er tipset om lenger oppe. Denne kan fungere(?) Men koster vell 40k veil, og trur ikke jeg har sett denne på brukten enda....

Lykke til med leting etter den ultimate amp, artigt å se hva du ender opp med:)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg har veldig lyst å si SAM V2, i alle fall av lydmessige grunner.
Den kan bygges ut med DAC-kort, men har ikke teater-inngang.
Har en liten feeling på at den kan matche høyttalerne dine bra.

Hey, glemte jo at det har kommet en G2. Kanskje du bør titte litt på den? :)

Mvh
Rolf

EDIT:
Det ser ut som DAC-option er borte, men at det nå er mulig å konfigurere en inngang til HT-input.....
Man tager og man giver ;D ;D

http://www.audionet.de/main/elektronik/vollverstaerker/sam-g2/daten/page.html?L=en
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
oddemann skrev:
Hei!
Uten å kjenne til dine høytalere og musikksmak vil jeg tro at en amp til disse bør vere litt "frampå"(?)
Der de fleste går "litt på" med tanke på Sonus faber. Guarneri Homage i mitt rom låter ikke "laidback" på noen måte, som mange mener at "alle" Sonus faberhøyttalere er. I mitt rom er komboen MBL-SF GH meget bra, og bør gi en pekepinn på hvor jeg vil. En forsterker med litt for mye å tilby i toppen vil bli krasj, garantert!!
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
RoDa skrev:
Jeg har veldig lyst å si SAM V2, i alle fall av lydmessige grunner.
Den kan bygges ut med DAC-kort, men har ikke teater-inngang.
Har en liten feeling på at den kan matche høyttalerne dine bra.

Hey, glemte jo at det har kommet en G2. Kanskje du bør titte litt på den? :)

Mvh
Rolf

EDIT:
Det ser ut som DAC-option er borte, men at det nå er mulig å konfigurere en inngang til HT-input.....
Man tager og man giver ;D ;D

http://www.audionet.de/main/elektronik/vollverstaerker/sam-g2/daten/page.html?L=en
Lydmessig så har jeg vært nysgjerrig på "ditt" merke, men som du selv skriver, så svikter den på et av mine 4 viktige punkter....
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
[/quote]

Der de fleste går "litt på" med tanke på Sonus faber. Guarneri Homage i mitt rom låter ikke "laidback" på noen måte, som mange mener at "alle" Sonus faberhøyttalere er. I mitt rom er komboen MBL-SF GH meget bra, og bør gi en pekepinn på hvor jeg vil. En forsterker med litt for mye å tilby i toppen vil bli krasj, garantert!!
[/quote]

Ok, SF som jeg hadde vart som du sier litt for "laidback" om en ikke "pushet". Dette var ene og alene grunn for salg. SF har jo en ENORM finish og eierglede! Har selv hørt din MBL, og den var en sterk kandidat da jeg hadde Tannoy ht. Endte opp med Arcam, som jeg synes er kjempeamp, men desverre mangler vell mange av dine kriterier:)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Bare vær sånn... ;D
Da anbefaler jeg Stelloen, bare vær obs på at selv om den innebygde DACen er god så låter det bedre med f.eks en HRT II.
Jeg synes Stello er litt varm og klangrik, kan passe bra med det du søker?

Mvh
Rolf
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
RoDa skrev:
Bare vær sånn... ;D
Da anbefaler jeg Stelloen, bare vær obs på at selv om den innebygde DACen er god så låter det bedre med f.eks en HRT II.
Jeg synes Stello er litt varm og klangrik, kan passe bra med det du søker?

Mvh
Rolf
Hørs sånn ut. Jeg kunne ønske litt mer i mellomtonen.

Stello Ai500 ligger best an for øyeblikket. Avventer svar på mail fra importør. Du testet AI500 for Fidelity?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Anfield skrev:
RoDa skrev:
Bare vær sånn... ;D
Da anbefaler jeg Stelloen, bare vær obs på at selv om den innebygde DACen er god så låter det bedre med f.eks en HRT II.
Jeg synes Stello er litt varm og klangrik, kan passe bra med det du søker?

Mvh
Rolf
Hørs sånn ut. Jeg kunne ønske litt mer i mellomtonen.

Stello Ai500 ligger best an for øyeblikket. Avventer svar på mail fra importør. Du testet AI500 for Fidelity?
Hørte den i gruppetest sammen med bl.a. Hegel. Har ikke hatt den hjemme.
Hørte den ho en kjenning også, sammen med Audiovector. Låt meget overbevisende!

R
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Se det (eller rettere sagt hør det) du. Har lest ekstremt mye bra om Stello AI500. HRT er jo en videre oppgradering, og i tillegg så er det den som er en av de rimeligste jeg har listet opp.

Ser jo ikke så galen ut heller.. :)
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Har du vurdert/prøvd Lyngdorf TDAI 2200? Usikker på om den oppfyller ditt krav nr. 2, men skal ellers være full av muligheter for å tilpasse lyden.
 
T

timc

Gjest
MF A1008int

En av inggangene er beskrevet som AUX/HT, men litt usikker på hva de egentlig mener.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
timc skrev:
MF A1008int

En av inggangene er beskrevet som AUX/HT, men litt usikker på hva de egentlig mener.
Den ser sprek ut! Ligger til og med en på bruktbørsen.
 
T

timc

Gjest
Det gjør det jo. Jeg kjenner han som skal selge også ser jeg.

Har hørt på den en del, og den klarer seg meget bra til prisen.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Accuphase må jo vera løysningen her.

Accuphase har alt du er ute etter + mykje meir som feks headamp,RIAA og tone kontroller.(Om du trenger dette då)

Veit ikkje kor mange watt du trenger,men brukt så skulle det vel vera innenfor budsjett.

Mvh
TAF
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
kablang skrev:
Har du vurdert/prøvd Lyngdorf TDAI 2200? Usikker på om den oppfyller ditt krav nr. 2, men skal ellers være full av muligheter for å tilpasse lyden.
Har testet ut denne ja, og den falt ikke såå i smak at jeg vurderer denne til Guarneri Homage.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
timc skrev:
MF A1008int

En av inggangene er beskrevet som AUX/HT, men litt usikker på hva de egentlig mener.
Hmm, dette var et godt tips. Leser mye godt om denne. Ser jo ut som et kolombi-egg, har jo også RIAA-trinn. Det er en bonus. Godt med krefter hjelper også på Guarneriene vil jeg tro... :)

Når det gjelder AUX/HT så burde dette være prosessorinngang. Da kanskje med en liten switch. Skal se om jeg ikke får letet opp en brukermanual her....

Edit: Det er en switch bak på forsterkeren for å sette AUX-inngangen til HT.....
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
RoDa skrev:
Jeg har veldig lyst å si SAM V2, i alle fall av lydmessige grunner.
Den kan bygges ut med DAC-kort, men har ikke teater-inngang.
Har en liten feeling på at den kan matche høyttalerne dine bra.

Hey, glemte jo at det har kommet en G2. Kanskje du bør titte litt på den? :)

Mvh
Rolf

EDIT:
Det ser ut som DAC-option er borte, men at det nå er mulig å konfigurere en inngang til HT-input.....
Man tager og man giver ;D ;D

http://www.audionet.de/main/elektronik/vollverstaerker/sam-g2/daten/page.html?L=en
Om den skulle velge separat DAC, så er jo denne aktuell. Finner lite info om norsk importør, priser m.m. Kan du bidra der også?
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Endte du opp med A1008? Ser den er solgt...
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Nå fyller vel ikke denne kravet om DAC, men ser forøvrig veldig spennende ut..

http://www.anthemav.com/products/anthem/integrated-amp/integrated-225

Vet ikke hva man kan forvente rent "lydmessig" av en forsterker til veil/vill pris på rundt 14k ny fra forhandler?? Finner også lite av omtaler og erfaringer fra brukere på denne..

"NOEN" som vet, eller har hørt denne??
 
T

timc

Gjest
G-K skrev:
Nå fyller vel ikke denne kravet om DAC, men ser forøvrig veldig spennende ut..

http://www.anthemav.com/products/anthem/integrated-amp/integrated-225

Vet ikke hva man kan forvente rent "lydmessig" av en forsterker til veil/vill pris på rundt 14k ny fra forhandler?? Finner også lite av omtaler og erfaringer fra brukere på denne..

"NOEN" som vet, eller har hørt denne??
Den er veldig god til prisen, og har mye krefter, men å sette den på en Guarneri vil jeg kalle blasfemi.
 
Topp Bunn