Ønsker anbefaling Integrert forsterker og sub til Linn Majik 109

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Hei,

Lurte på om noen har forslag til integrert forsterker til Linn Majik 109? Spiller ganske variert i musikk sjangere og høyttalerne blir også brukt til tv/film titting så litt av alt. Har tidligere brukt Bryston effekt, rotel forforsterker og en billig dac. Tenker i prisklasse på rundt 30k på brukten ca.

Kunne trengt en sub som passer til og. Savner litt ekstra trykk og har ikke lyst og gå for større gulvhøyttalere.

Mvh.
Jarle
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Majik 109 er skikkelig gode stativhøyttalere. Den beste forsterkerløsningen til disse høyttalerne er å benytte aktive delefiltre og triamping. Det krever samtidig at du benytter en løsning med separat forforsterker og 6 effekttrinn.

Hvis du er heldig kan du finne en Tunebox på bruktmarkedet, der du setter inn de aktive delefiltrene. Men jeg må innrømme at jeg er usikker på om en Tunebox passer sammen med filtrene til Majik 109. Hvis den gjør det kan du benytte effektforsterkere av hvilket som helst fabrikat. Eller du kan benytte effektforsterkere fra Linn, som har plass for å sette inn delefiltre. Da trenger du ikke en Tunebox.

En veldig nærliggende løsning er å gå for Linn Majik 6100 - en sekskanals effektforsterker med plass for delefiltre. Du må i tillegg kjøpe delefiltrene. Jeg fant dem ikke i Kontrapunkt sin prisliste nå, så det er mulig at Linn har sluttet å markedsføre dem etter at de introduserte Exakt digitale delefiltre. Det er en enda bedre løsning, men også dyrere.

Når det gjelder Subwoorfer, har jeg selv testet Majik 109 i kombinasjon med Linn subwoofer. Det fungerte veldig bra, men det fines selvfølgelig andre løsninger som også fungerer utmerket.
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Tusen takk for bra og utfyllende svar :)

Hele greiene med Linn og deres "teknologi" eller hva jeg skal kalle det er ganske nytt og ukjent for meg (tenker på streaming, nettverk, aktiv del og dette). Men trenger jeg f.eks:

1x Linn Majik 6100
3x Linn LK100
1x Dac

For og få dette komplett? Er det Linn dac som gjelder i tilfelle? Og eventuelt hvilken? Er det mulig og begynne uten aktive delefiltere hvis jeg ikke skulle finne noe på brukten? Eller må jeg ha alt?

Takk for svar angående subwoofer, hvilken Linn subwoofer brukte du Karl_Erik? Har selv eldre 10" sunfire i dag.

På forhånd takk.

Mvh.
Jarle
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Tusen takk for bra og utfyllende svar :)

Hele greiene med Linn og deres "teknologi" eller hva jeg skal kalle det er ganske nytt og ukjent for meg (tenker på streaming, nettverk, aktiv del og dette). Men trenger jeg f.eks:

1x Linn Majik 6100
3x Linn LK100
1x Dac

For og få dette komplett? Er det Linn dac som gjelder i tilfelle? Og eventuelt hvilken? Er det mulig og begynne uten aktive delefiltere hvis jeg ikke skulle finne noe på brukten? Eller må jeg ha alt?

Takk for svar angående subwoofer, hvilken Linn subwoofer brukte du Karl_Erik? Har selv eldre 10" sunfire i dag.

På forhånd takk.

Mvh.
Jarle
Hei!

Har også et par 109. Nydelige høyttalere, men trenger definitivt kraft for å våkne. Jeg har ikke testet aktivt selv foreløpig.
Men vær oppmerksom på at streaming og det å gå for en aktiv løsning er to forskjellige ting, og du kan godt velge det ene uten det andre.

Majik 109 er en 3 veis høyttaler. Derfor behøver du en 6100 forsterker, med aktive delefiltere/kort installert. Samtidig må det gjøres et inngrep i dine høyttalere slik at ikke høyttalerens egne delefiltere er involvert. Da har du en ekte aktiv forsterker løsning.
Det du så behøver for å spille musikk, er en vanlig forforsterker. Med eller uten dac, streaming muligheter osv.er opp til deg.
Selvsagt fint å bruke en Linn forforsterker med streaming innebygget, men det blir DYRT.
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
BritFi: Takk for svar, hvilke inngrep må du gjør i høyttaleren for og kjøre aktiv?

Har linn forforsterkere uten streamere? Noen anbefalinger av dac og forforsterker til Linn 6100?

På forhånd takk :)
 
Topp Bunn