Forsterkere Integrert forsterker 30-40000 kr anbefalinger

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273
Vurderer sterkt og bytte ut min Electrocompaniet ECI5 mkii, men siden det er en jungel der ute, er det vanskelig å velge, men jeg ønsker i utg pkt ikke rør eller transistor forsterker, en Bryston forsterker er nok drømmen, men blir nok litt dyre, men..., hvis noen skulle ha noen anbefalinger vil jeg bli glad for tilbakemeldinger, tar gjerne imot tips om gode tilbud el på brukte integrerte forsterkere, send gjerne en PM, så skal jeg vurdere det. Jeg har forresten Tannoy Definition DC-8 høyttalere. Og jo, forsterkeren trenger ikke ha DAC, da jeg har en god Bryston DAC.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Bladelius Thor III! Finnes det bedre da? Auditor sier..ikke i den klassen:cool: En brukt ASR eller Gryphon Diablo er heller ikke å forakte..sammen med Rega Osiris- til høyere pris enn Thor III- har du alle mine integrerte favoritter i superklassen i ett innlegg.

Sist redigert:
M

musicus

Gjest
En brukt Bryston burde da kunne oppdrives til det budsjettet!? ellers er Audionet SAM V2 eller G2 absolutt på höyde med Bryston´s alternativ, joda, har testet begge og eier en V2...

mvh

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Hva med McIntosh Ma 7000? Burde kunne skaffes brukt til den prisen du kan legges på bordet. Hørt at McIntosh og Tannoy er kjempe match.
Lykke til.

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Hadde for et par år siden en Chapter Precis Mk II som drev et par ProAc SC1 og Piega CL90X og det er det beste jeg har hørt av integrert. Kanskje ikke like elegant som Accuphase, men fantastisk lyd og helt tyst. Så det lå en nyere utgave til salgs for under 40k nylig. Den hadde jeg kjøpt hadde det ikke vært for at jeg fikk tak Bryston 14B til en god pris. Alternativt, hør på Sugden. Spiller musikk så det holder. Lykke til med valget :)

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Om du er i Oslo, så sjekk med Stereofil hva du kan få deres Rega Osiris for. Antar at det er litt å gå på der. Har hatt den selv tidligere før jeg byttet til Onkyo Pre/ power settet og det er en veldig "musikalsk" forsterker med vekt på rytme og driv. Ikke dønn nøytral som Onkyoen jeg bruker nå, men veldig moro.

Bladiusen Auditor nevner har jeg også hørt i flere oppegående anlegg og den er god til prisen også.
Personlig fikk jeg ikke MKII versjonen av den til på et sett Klipsch P-17b, men de er også notorisk ekle i impedansen i bassområdet, så US/ Japanske "sveise apparater" må ofte til på slike vanskelige last for at det ikke skal hardne til.

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273
Hjertelig takk for anbefalinger, mye interessant og tenke på og sjekke ut her, jo, det var nypris på Bryston jeg tenkte på, da det ikke virker og være så mange brukte Bryston til salgs her til lands, monoblokker blir nok i det kraftigste laget for meg, og min stue, vurderer kanskje og hente en brukt fra England, men er litt tungvint, om det mot formodning skulle skje noe med den, og lette av vekt er de jo heller ikke. En fordel er jo at høyttalerene jeg har er lettdrevne, men dette spiller ikke så stor rolle med disse forsterkerene. Ellers er det mange godbiter som blir nevn, som jeg bare har hørt om, blir nok en tur til tigerstaden for og sjekke ut noen forsterkere. Problemet er at de selges fra sørlandet i sør til Troms i nord, og da en ikke har bil for tiden blir det ekstra tungvint, ikke for at jeg hadde reist norge på tvers uansett men. Takker som sagt for innspillene, og tar gjerne imot fler, det er allerede noen anbefalinger her som er nye for meg.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Husker ikke helt om det var Høium eller HiFiHuset der hadde en Bryston B-100 brukt. Bryston har en ny integrert ute, B-135.
Da jeg skulle kjøpe ville jeg ha en kompakt sak da den er inne i et skap, har innstallert dac kort i etterkant, meget bra.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hvorfor ikke nysjerrig på rør?
Det finnes masse Tannoy eiere der ute som utelukkende sverger til rør

Trafomatic har en knakende god integrert som ligger spot on ift din prisklasse.
Trafomatic Elegance Integrated

Det er imo den beste integrerte rørforsterkeren jeg har hatt. Og den har plenty av power

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273
Ja, har sett B-135 på nett, og det er vel den som i utg pkt står øverst på lista, med tanke på Bryston, tror jeg, jeg vil også gjerne ha den kompakt, B-135 er en utseendemessig perfekt match til de to andre Bryston komponentene jeg har, men sier ikke nei til en B-100, skal sjekke de to nettbutikkene igjen.

Husker ikke helt om det var Høium eller HiFiHuset der hadde en Bryston B-100 brukt. Bryston har en ny integrert ute, B-135.
Da jeg skulle kjøpe ville jeg ha en kompakt sak da den er inne i et skap, har innstallert dac kort i etterkant, meget bra.

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273
Jo, rør låter sikkert ypperlig, men jeg tror en integrert passer bedre for meg, og min stue, men der kan jeg ta feil, men det blir nok integrert på meg, men takk for svar.

Det er imo den beste integrerte rørforsterkeren jeg har hatt. Og den har plenty av power

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273
Hei,

ser at hverken Høium eller HiFi Huset har B-100 til salgs, kan det være en annen butikk? Høres veldig interessant ut, b-100 ville vært ypperlig. Nå blir det en tur ut i solen, et sjeldent værfenomen nå for tiden

Ja, har sett B-135 på nett, og det er vel den som i utg pkt står øverst på lista, med tanke på Bryston, tror jeg, jeg vil også gjerne ha den kompakt, B-135 er en utseendemessig perfekt match til de to andre Bryston komponentene jeg har, men sier ikke nei til en B-100, skal sjekke de to nettbutikkene igjen.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland

Enig med Vermin. Tannoy pleier å funke godt sammen med rør.

Nå har jeg ikke hørt DC-8 (stativvarianten med 8" DC-element, ikke sant?). Godt mulig at DC-serien er bittelitt annerledes voicet enn Prestige-serien, men Tannoy brukte selv rør da de lanserte storebroren DC-8T på en hifimesse i England for noen år tilbake.

Har selv kjørt Bryston 4bsst på Tannoyene jeg hadde (Prestige Sandringham) + Lavry DAC som nok ligger nokså nært Brystons digitale produkter rent klangmessig. Full Hegel-pakke (CDP4/H200) er også prøvd. IMO mister man veldige mye "soul" og spilleglede ved å bare kjøre nøytralt transistorutstyr på Tannoy - med forbehold om at disse Tannoyene ikke er så totalt annerledes voicet enn Prestige-serien.

Samtidig innrømmes det at det funker bra i bassen med solid transistorkontroll. Derfor blir mitt tips en hybridløsning. Rørpre + SS power - gjerne Bryston. Å henge seg opp i integrerte løsninger blir fort et lydmessig tapsprosjekt IMO.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ellers kan jeg kanskje tenke litt høyt rundt ECs integrerte (ECI-3 for min del): Husker at de låt veldig bra sammen med Arcams grommeste digitalis (FMJ). Og Arcam digital har aldri vært dumt! En mulig godkombo. ECI-5en du har er uansett mer enn nok til å drive DC-8.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg ville kikket og lest meg litt opp på den Line Magneticen på bruktbørsen. Den med KT120 rør. Den ville nok filleristet høyttalerene dine. En kombinasjon av stålkontroll og sødme bør passe dine Tannoyer.
Det er absolutt ingen grunn til å styre unna rørforsterkere.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.049
Torget vurderinger
5
Hei!

Hiver meg innpå for å støtte anbefalingen av Karan KA-I 180mkII. Vurderte Bryston til mine Magnepaner. Før jeg kom så langt fikk jeg anledning til å teste ute Karanen hjemme. Den hadde alle de gode egenskapene jeg var ute etter. Forførerisk og kraftfull. Letingen stoppet der. Det er forøvrig kjekt med integrert. Sparer plass og kabelkroner.

Fikk med meg Paul McCartney på NRK i natt. 100" lerrett og nydelig lyd! Filosoferte litt over hvor tilfreds jeg var over anlegget før jeg forsvant inn i musikken igjen.

Har vært lykkelig eier nå siden sommeren i fjor og kan anbefale Karanen på det varmeste.

Lykke til videre!

mvh Olav E.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Morsomme, disse serberne...strøm kan de iallefall..min DeZorelpadde er håndbygd utafor Beograd..med Medical Grade støpsler, internkabling fra van den Hul og modifisert av NAT i Oslo med Furutech rhodiuminntak. Skal lure på om Milan Karan har hatt noe med den å gjøre- ikke helt sikker.

Sist redigert:

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273
Ja, god og ren lyd er ren velvære for kropp og sjel, hva er gjennomsnitts levealder på en Karan forsterker, må ærlig innrømme at jeg ikke har vært borti merket før, ser det er en Karan på torget, men det å gi så myefor en brukt, er litt gambling pga garanti, føler jeg.

Hei!

Hiver meg innpå for å støtte anbefalingen av Karan KA-I 180mkII. Vurderte Bryston til mine Magnepaner. Før jeg kom så langt fikk jeg anledning til å teste ute Karanen hjemme. Den hadde alle de gode egenskapene jeg var ute etter. Forførerisk og kraftfull. Letingen stoppet der. Det er forøvrig kjekt med integrert. Sparer plass og kabelkroner.

Fikk med meg Paul McCartney på NRK i natt. 100" lerrett og nydelig lyd! Filosoferte litt over hvor tilfreds jeg var over anlegget før jeg forsvant inn i musikken igjen.

Har vært lykkelig eier nå siden sommeren i fjor og kan anbefale Karanen på det varmeste.

Lykke til videre!

mvh Olav E.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
De er bygd som panservogner, da, så det er vel ikke helt uholdbart--spørs bare hvor mye "Slobo" legger i av monikker på produksjonssida..i Alingsås håndbygges alle forsterkere..og godkjennes av Mikael personlig.

Sist redigert:

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.049
Torget vurderinger
5
Hei igjen!

Jeg kan ikke si annet enn at min forsterker har fungert eksemplarisk så langt. Byggekvaliteten i form av materialvalg og layout er eksemplarisk. Etter det som blir sakt og skrevet, så er produsent/ konstruktør både erekjær og serviceinnstilt. Det er kortere veg til Serbia enn til USA og Kina. ;-) Og den kommer i en skrudd trekasse som tåler en tur opp og ned til Serbia om det skulle være behov for det.

Forsterkeren er etter det jeg forstår bygget opp slik at den spiller hovedsakelig i klasse A. Det betyr behagelig, noen kaller det "rørklang", gjengivelse med et anstrøk av varme. Jeg vil kalle det kropp og sjel. I tillegg er det bunndrag og krefter. Selv mine Magnepaner spiller opp med engasjement ved lave volumer. Og bassen er der, selv når volumknappen er skrudd ned. Som en kuriositet kan jeg nevne at ved lavt inngangsnivå, så har jeg registrert at jeg har skrudd volumet på full pinne. Ingen forstyrrende forvrengning og absolutt stillhet, når det skal være tyst!

Hifi-viruset ligger å slumrer latent. Er det noe som frister videre, så er det å forsøke Tannoy DC8T eller 10T. Litt mer slam & bang enn det mine maggies byr på, kunne vært morsomt. Men min Karan bytter jeg nok ikke.... Det måtte i så fall blitt å kjøre for- og effekt fra Karan. Men da var det det med plass og kabelhelvete da.

Mvh Olav E.

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.562
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Flott og kreativt. Har selv bygd et hifi og et tv anlegg, i hver sin ende av stuen, med hver sin sofa, kjøpte for store skinn sofaer:D, så derfor står det en god ekornes foran hvert anlegg.
haha, samme her, men Ikea i stedet for Ekornes :cool:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.822
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Karan på brukten må være fristende innenfor budsjettet ditt?
Ellers ville jeg nok vurdert sterkt en ny Audionet SAM G2, såklart!
Har hørt ecn mot min gamle SAM V2 og det var mer forskjeller enn bedre, og når jeg vet hva G2 er så bør det sjekkes ut før kjøp. ;)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Audio Note M2 + Audio Note L4 EL34 blir min anbefaling. Vet det er pre/power men jaja. Tannoy var grunnen til jeg oppdaget dette merket, og hadde jeg hatt stuen til det hadde jeg nok gått tilbake til Tannoy på høyttaler siden igjen ( Prestige serien ). Hadde vært greit å vite hvorfor du vil bytte ECI 5 dog. Ble det litt for kjedelig lyd ?

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
De er bygd som panservogner, da, så det er vel ikke helt uholdbart--spørs bare hvor mye "Slobo" legger i av monikker på produksjonssida..i Alingsås håndbygges alle forsterkere..og godkjennes av Mikael personlig.
Karan Acoustics Benelux importer since 1999 - History

Har lyst å dele en link samtidig som jeg støtter det OlavE skriver.
Mener å huske at produksjonsstaben er på tre årsverk, hvorav Milan Karan er en av dem. Altså er gutten direkte involvert. :)
Lay out ser like bunnsolid og gjennomtenkt ut som boksene imho.

mvh
StingrayV

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.590
Sted
Oslo
Jeg fikk nylig en Densen B-150+, og den høres bra ut, selv om jeg ikke har fått nye høyttalere i hus ennå. Nå driver den noen gamle ProAc Studio 1.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
StingrayV: Joda, solid nok, det- MK veit fortsatt å gjøre ting bra. Men det finnes som sagt bedre alternativer- selv til halve prisen. Om Klasse A på lettdrevent og monsterforsyning er ønsket, behøver du ikke se lenger enn til Mikaels TYR II NORGE...vel yter den "bare " 35W pr side, men med 1,2 kVA forsyning holder det i massevis for det meste..:cool: Trolig uansett impedanskurve..jeg kan love deg den slår hardere enn den ser ut til--småsignaldelen er så gjennomsiktig at det er en fryd! Her har Mikael tatt en standard Tyr II, og spesialbygd den for å levere rein klasse A- for Norge og NAT! Anbefaler å låne øre til den..gjerne på et par PMCer.. tror det vil overraske flere enn deg..

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
hva med ein sugden masterclass ia4 er 49990 for denne , men med litt pruting tenker jeg så ordner det meste seg. Norsk Hi-Fi Center, Krokstadelva
Jeg er enig i at trådstarter absolutt bør lytte til denne, men vil også klart anbefale at du lytter til (og fortrinnsvis tester hjemme selvfølgelig) en rørforsterker. F.eks. Leben CS600 (som jeg har selv) ligger i nedre del av den prisklassen du har skissert.

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Antall liker
273
Takker, for alle nye anbefalinger, ble litt opptatt, men skal prøve og kommentere mer senere ikveld. Hvis jeg bytter ut EC'en, bør det bli mot en integrert som ikke okkuperer stua med utseendet:cool:, dog vil lyd alltid ha 1 prioritet men det finnes mye bra mellom 20-30 som ikke er en koloss. Karan virker og være SOLID ja, og sikkert eminent på lyd.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Et alternativ til Masterclass ia4 (som fysisk er relativt stor) har du i lillebroren Sugden A21AL Series 2 (som jeg også har). Det kan kanskje hende at den effektmessig er litt i svakeste laget for DC-8 med sine (dog overraskende kraftige) 23 klasse A watt, men jeg har positive erfaringer mht hvordan den er i stand til å drive mine Liuto.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Har du prøvd Bryston på høyttalerne dine? Noe sier meg at du kan finne forsterkere som matcher bedre. Jeg har hørt høyttalerne dine et par ganger, og uten at jeg skal påberope meg noen spisskompetanse på å matche disse ville jeg kanskje vurdert noe litt annet rent klangmessig. Det samme gjelder for øvrig Hegel og Bladelius (nå får jeg vel et par hifimenigheter på nakken).

Hvis jeg hadde eid dine høyttalere (hvilket jeg gjerne skulle-)), og skulle ha transistor, ville jeg kanskje testet ut noe fra Accuphase, Densen, Sugden eller ASR. Det finnes jo et hav av gode forsterkere der ute..

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Tviler ikke på denne ampen, jeg har ikke hørt den. Bedre er ofte snakk om smak om matching etter min begrensede erfaring. :) Det skal jeg ikke mene noe om i dette tilfellet. Men jeg kan gjerne låne et øre til Tyr ved anledning.
Selv har jeg levd godt med karan siden september i fjor. Riktignok pre og effekt.

mvh
StingrayV

StingrayV: Joda, solid nok, det- MK veit fortsatt å gjøre ting bra. Men det finnes som sagt bedre alternativer- selv til halve prisen. Om Klasse A på lettdrevent og monsterforsyning er ønsket, behøver du ikke se lenger enn til Mikaels TYR II NORGE...vel yter den "bare " 35W pr side, men med 1,2 kVA forsyning holder det i massevis for det meste..:cool: Trolig uansett impedanskurve..jeg kan love deg den slår hardere enn den ser ut til--småsignaldelen er så gjennomsiktig at det er en fryd! Her har Mikael tatt en standard Tyr II, og spesialbygd den for å levere rein klasse A- for Norge og NAT! Anbefaler å låne øre til den..gjerne på et par PMCer.. tror det vil overraske flere enn deg..

U

utgatt60135

Gjest
^ Et alternativ til Masterclass ia4 (som fysisk er relativt stor) har du i lillebroren Sugden A21AL Series 2 (som jeg også har). Det kan kanskje hende at den effektmessig er litt i svakeste laget for DC-8 med sine (dog overraskende kraftige) 23 klasse A watt, men jeg har positive erfaringer mht hvordan den er i stand til å drive mine Liuto.

Eller den mellomste 21SE som jeg har eid lenge nå. Den er en strålende forsterker jeg fint kunne levd med for alltid. Veldig engasjerende, pondus i bassen, ikke minst åpent og stort lydbilde. Litt fet i bassen og ørliten tiltalende varme. Noen bedre til prisen?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Salvatore: Nye Bladelier har ikke like analytisk lyd som Thor Mk1 og Mk2- langt derifra..stikk og prøv en nå, du..da spiser du i det det der..de elsker å drive alt fra PMC til Sonus Faber.

Topp Bunn