Integrasjon av aktive høytalere og HTPC

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Hei

Har noen KRK Rokit høytalere som jeg ønsker å utvide til 5 kanaler og integrere med min HTPC.
Finnes det et lydkort med ”desktop-enhet” som fungerer som prosessor/linjetrinn der jeg kan kople HT rett på?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Stemmer - har hørt mye god omtale av dette Onkyo kortet. Finnes det i en 5-kanals utgave også for DVD-Audio og filmbruk? Eller andre alt. til formålet?
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Det på bildet over er femkanalsutgaven. Det har en dedikert stereodel med RCA ut, og en dedikert flerkanalsdel med analog multikanal ut. Jeg bruker tokanalsversjonen, og lyden er sensasjonelt bra. Se diagram:
 

Vedlegg

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Jøss - det var jo rett å slett griselekkert og midt i blinken til midt formål. Regner med at det følger med ditto SW og mutingskretsløp som hindrer plopp i HT ved "power-on" osv...
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Jeg har kjørt mitt rett inn i effektforsterker ved en tidligere anledning. Volumkontrollen er 100% analog så ikke noe problem med det.

Ang. "plonk" ved oppstart var mitt helt tyst, men dette kommer vel også an på hovedkort og strømforsyning tenker jeg. Men du har vel volumkontroll på aktive monitorer så det går vel greit.

Onkyo har laget en pimpet versjon av kortet med noe bedre komponenter og beskyttelse av den analoge output-delen, koster $260 mot $170 for standardkortet hos geekstuff4u.

Jeg vet ikke om man kan bruke stereo RCA-utgangene samtidig som 7.1-kanalsutgangene eller kombinere disse slik at stereodelen forsyner frontene og flerkanalsdelen resten. Er egentlig to lydkort på et board dette her, stereodelen har sin egen DAC og eget utgangstrinn. Lyden er uansett latterlig bra i forhold til prisen, SE-90 (stereo-lilleroren) er så bra at det kan brukes som primærkilde i ganske kostbare oppsett.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Utofordringen med et slikt oppsett er å sette opp avstandsmåling, likt volumnivå og annet som receivere gjør automatisk. Det er mulig å få til med plugins og eventuelt console dersom det skal fungere med alle programmer, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Har inntrykk av det ikke er så enkelt å få til.

Derimot så kan du få fantastisk åpen lyd ved å kutte ut forforsterker. Prøvde nylig et Asus multikanals lydkort og koblet rett i effektrinn. Sendte det riktig nok tilbake p.g.a. bugs og noe hardhet i øvre mellomtonen, men fyttis grisen for en åpen og null slørete lyd. Nå er riktig nok ikke min Yamaha receiver noe state of art, men en forforsterker kan jo ikke forbedre signalet (kunne forandre det). Så dersom du får til denne løsningen og klangbalansen med lydkort, effektrinn og høyttalere sitter; så kan du få knall bra lyd.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Utofordringen med et slikt oppsett er å sette opp avstandsmåling, likt volumnivå og annet som receivere gjør automatisk. Det er mulig å få til med plugins og eventuelt console dersom det skal fungere med alle programmer, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Har inntrykk av det ikke er så enkelt å få til.
Riktig - det er et poeng. Før tune etter øret, er voluminnstilling på hver HT.
 
Topp Bunn