Innstillinger/ kalibreringer

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Har forstått det slik at og skru volumet over 0 db ikke er serlig bra, fra 0 db forsterkeren begynner og klippe osv (grove tall)

For øyeblikket bruker jeg en Onkyo Sr705 som forsterker. (Forsterker med prosessoringang for stereo lytting kommer) denne Onkyoen har auto Kalibrering. Har brukt denne for best mulig innstilling til film osv.

Når denne stiller seg inn med auto så vil hver enkel høytaler stilles inn, og går jeg inn i oppsettet som er lagret etter denne autokalibreringen så står alle høytalerne til -db, dvs frontene står i -9 db, mens bak står -12 db osv.

Forsterkeren er også blit bi-amp`et, til frontene (Triangle Elte Ex)

Ved lytting må jeg opp på ca -18db for et passe høyt nivå.. ganske nært 0 pungtet dette syns jeg.

Før jeg kjøpte denne forsterkeren hadde jeg en liten Yamaha på 5x 65watt som jeg brukte på høytalerne i en uke før den Nye Onkyoen kom i hus. og på Yamahaen var -30db høyere en -18db på Onkyoen,Som har/skal ha mye mere krefter en den Yamahaen..

Så til spørsmåla...

Er det pga at frontene er stilt med -9db at jeg må helt opp til -18db og lavere?? ( ja har prøvd og stille de til 0, og det blir bedre, men stiller spørsmålet ihåp om bedre forklaring)

Når f.eks utgangene er stilt til -9db kan en da gå opp til 9db på volumet før den oppfører seg likt som i 0db??

Dersom jeg stiller inn alle høytaleutgangene med +9db i forhold til nå, slik at frontene får 0db og de bak får -3db osv. Vil jeg lage trøbel med den instillingen Auto kalibreringen har lagret da?? er jo andre faktorer en avstand også den tar hensyn til osv.....
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
JLmorten skrev:
Er det pga at frontene er stilt med -9db at jeg må helt opp til -18db og lavere?? ( ja har prøvd og stille de til 0, og det blir bedre, men stiller spørsmålet ihåp om bedre forklaring)

Når f.eks utgangene er stilt til -9db kan en da gå opp til 9db på volumet før den oppfører seg likt som i 0db??
Helt korrekt. -18dB blir da -18dB -9 = -25dB

Dette har noe å gjøre med kinostandard der man forsøker å kalibrere likt nivå i salene/lytterommet som standarden tilsier. Det har ingen betydning for 2-kanals HiFi lytting. Det kan snarere tvert imot låte bedre om man ikke demper for mye.
 
O

OldBoy

Gjest
I mitt surroundanlegg har jeg stilt inn frontene på 0 dB. Jeg har tror at det gir best resultat på stereo, som jeg tross alt bruker oftest. Jeg ser for meg at å dempe signalet for så å forsterke det igjen, åpner en låvedør for dobbel forvrengning. Først ned og så opp, må bli feil. Jeg er mer avslappet med hensyn til surroundhøyttalerne. De får det nivået de får.

Klipping har ingen sammenheng med hvilket dB-nivå på "level" du stiller inn surroundforsterkeren på. Klipping henger sammen med den totale forsterkning. +/- dB pluss hvor høyt du skrur volumknappen.

Med forbehold av at jeg har forstått deg riktig.

:) :) :)
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
ja godt og vite, gleder meg til Stereo forsterkeren er i hus, da blir det bedre lyd i frontene da....
:)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har gjort det samme som Oldboy, satt frontene til 0db og heller justert rundt om for å beholde litt "renhet" når det gjelder 2 kanals gjengivelse.
 
Topp Bunn