Innspillinger som vokser etter første lytt ...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg kryper til korset. Forleden skrev jeg stygt om "Spain" av Michel Camilo og Tomatito i tråden "Hva lytter du til nå?"

Var nok ikke i humør, eller også hadde jeg ikke omsatt meg fra det jeg lyttet til før. Ga den en ny sjanse i dag, og dette er meget bra musikk. To solister, flamenco gitar og jazz piano, tolker ulike latinske spor. Ved første lytt følte jeg at Camillo forsøkte å få piano til å låte som en gitar, og at de to ikke hadde jobbet ut partiene godt nok - for mye parallelle klunk, i stedet for separate innspill.

Vel - dotter i ørene, eller hva det nå var. I kveld var jeg i humør, og da de kom til spor 3 var jeg frelst (forøvrig en meget rik versjon av Besame mucho.)

Troverdig lydscene, med gitar til venstre og piano på plass (og ikke spredd over hele bildet.) Tittelen Spain refererer til Chick Koreas låt av samme navn, og det var i denne (spor 2) at jeg syns piano dunket i vei så jeg mistet interessen. Føltes ikke slik i kveld.

Spor kan prøvelyttes på denne linken.

Andre med tilsvarende opplevelser?

http://www.vervemusicgroup.com/artist/releases/default.aspx?pid=10528&aid=2976

 
O

om.s

Gjest
Dette har hendt flere ganger med flere forskjellige skiver (husker dessverre ikke noen konkrete exempler når jeg sitter her på jobben nå) men som du sier, dagsformen og omstendigheter har gjort at det man ved en anledning ikke har verdtsatt eller gitt en rettferdig lytt, passer veldig bra når humöret eller omstendighetene har endret seg.

Noe av mitt musikalske nyttårslöfte om å lytte mer på allerede innkjöpt musikk, bunner litt i dette, tror det er duket for mange ny-gamle positive overraskelser her (som f.eks Nymark Collective "First meeting" som jeg lyttet til går) det er ikke bare ved fornyelse/ny innkjöp av komponenter man gjenoppdager musikksamlingen sin....

mvh
 

vixen

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Antony and the Johnsons.
Er meget spesielt, men det var liksom noe som gjorde at jeg bare måtte høre mer..
 

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
343
Antall liker
1
Torget vurderinger
1


Radioheads beste. Venter på kjeft.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Andre med tilsvarende opplevelser?
Stadig vekk. Spiller alle nye plater 2 ganger, sitter de ikke da, legges de i en ventebunke (i stedet for å puttes i arkivet), noen ganger tar det ett par måneder, andre ganger ett år før de tas frem igjen. Den bunken kommer de ikke ut av før jeg føler at jeg har "tak i" musikken på en eller annen måte - det kan hende det er dårlige greier og det trengte modning før jeg forsto det - men vanligvis er det de beste greiene man "tar" sist. Har fått mange positive opplevelser på den måten.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
De fleste platene jeg har av Rufus Wainwright er vel litt slik. Men, er ikke dette noe vi er vant med fra veldig mye bra musikk? Husker i ungdommen når jeg var blodfan av Depeche. Enten var man det, ellers så var man Cure-fan. Hørte Cure gang på gang uten at det liksom falt helt i smak, men plutselig bare satt det. Vært fan etter det, og platene vokser og vokser, som med så mye annen god musikk.

Men ja, som svar på topic; opplever dette til stadighet. Dagsform, humør, sinnsstemning osv bestemmer mye, tror rett og slett hodet må være opplagt til å la seg påvirke av uttrykket på plata eller noe slikt.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
denne ble innkjøpt og begynnte å samle støv.tok den så igjen og har siden vokst :



The Sisters of Mercy - vision thing

mvh. s,
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
tro det eller ei : jeg liker faktisk også denne :



Katie Melua - piece by piece

mvh. s,
 

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
165
Antall liker
74
Hvorfor skulle vi ikke tro det? ;)


-erib
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
erib skrev:
Hvorfor skulle vi ikke tro det? ;)


-erib
Antageligvis fordi denne framstår god ved de første gjennomlyttingene men blir etterhvert søtsuppe med sukker og kvalmen stiger som sevjen om våren. Klarer ikke å høre stemmene hennes lenger. Er mettet.
Angående innspillinger som vokser - fra nærmest å framstå som eh.. lattervekkende til å bli en perle - Ut i vind med Lynni Treekrem.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Liker Melua jeg - men doseringene må holdes moderate. Lett å falle for fristelsen til å dosere for sterkt, og da blir effektene raskt som toriamos beskriver.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg hadde store og langvarige problemer med Miles Davis og hans "Bitches Brew".

Nå er denne blitt helt uunnværlig i platesamlingen.

Men når jeg først er inne på Miles Davis: en del av hans plater som han lagde sammen med Gil Evans, har jeg ennå ikke fått tak på. Selv om jeg har prøvd i mange år.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
John Coltrane. Særlig det mest "sære" fra Impulse kan kreve litt tilvenning før det sitter. Men har det først satt seg, så sitter det.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
rolfozzy skrev:
John Coltrane. Særlig det mest "sære" fra Impulse kan kreve litt tilvenning før det sitter. Men har det først satt seg, så sitter det.
Det skal jeg bruke som motivasjon. Jeg har hatt vansker med å komme inn i hans musikk.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
"Metal" og "growling"-vokal er noe jeg har hatt et noe anstrengt forhold til. Inntil jeg fikk høre Opeth og deres Ghost Reveries. Platen har vokst seg stor etter mange lyttinger. Musikk som er vakker og brutal på samme tid. Blir vel omtalt som progressive metal.

 

Nitram

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
175
Antall liker
164
Torget vurderinger
5
Ved juletider elle deromkring kjøpte jeg Emmylou Harris "Songbird - rare tracks & forgotten gems" En 4 cd + 1dvd boks med Emmylous egene favoritter fra en lang karriere. Ved første lytt kunne det kanskje virke litt for snillt og "flinkt", men etter gjentatte gjennomhøringer begynner man å forstå hvilke kvalieter dama besitter. Ved hver ny gjennomlytting dukker nye "gems" opp. Anbefales.
Lyden er som på de fleste slike samlinger, varierende men absolutt brukbar, og på enkelte spor aldeles glimrende.
 

Vedlegg

Topp Bunn