Innspilling (kondisjonering) av headphones...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
La det være sagt med en gang...
Hodetelefoner, de fleste har oppheng på elementet som er mye mer massivt, eller overkonstruert versus output, versus lydtrykk versus tap i kammer (resosnans + øregang, enn sammenlignet Høyttaler versus rom versus ører..

Så innspilling er mye mer en faktor enn høyttalere i ett rom...

Innspilling av headphones er noe mange aldri får gjort. De spiller i årevis på sine hodetelefoner. Men de blir egentlig aldri innspilt, så de får aldri hørt dem på sitt beste.

De spiller på dem på middels sterke amper , men driver dem aldri helt opp til smeltenivå, med dertil egnede innspillingslyder og eller sanger.
Jeg har hørt på svindyre headsets i butikker, som er helt uinnspilt. De låter redselsfullt grusomt, selv om de er demovare og har vært det lenge.

Jeg leser norske tester av headphones, og det er enormt pinlig av og til å lese at tester avslører at de ikke har ett fnugg av innsikt i hvordan de skal få dem testbare, finne ut hva de er gode for...

De må de-gausses, som PU'er...
Hey, gode gitarister vet at de må degausse gitaren sin og ved å la den susse på magnetfeltet til driveren i kabinettet...

Så hvem skal man tro på?
Matt Engstrøm (Shure) eller anyone else wired to their favourite transduser amp?

https://www.wired.com/2013/11/tnhyui-earphone-burn-in/

mvh
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Hvordan vil du gå frem for å spille inn hodetelefonene da? spille så høyt at det meste forvrenger seg fra dag en eller begynne litt rolig for så å "drepe" hodetelefonen helt, hadde trudd at hvis du spilte årevis med hodetelefonen så skulle de "normalt" vært rimelig innspilt, og hva legger du i "middels sterke amper" tenker du da på kun effekt eller er det andre parametre du tenker på? og vil det være forskjell på innspillingen med en lav impedans hodetelefon kontra en høy? beklager litt men forstår ikke helt din innfallsvinkel i denne tråden, som jeg skjønner det så mener du at innspilling av nye hodetelefoner er viktig, veldig viktig? :confused:
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Registrerer det er relativt utbredt med helt absurde holdninger og meninger mhp "innspilling" av hodetelefoner (for ikke å nevne kabler!!!).

Men iht det trådstarter legger opp til: Hva i all verden har man lagt til grunn ved utvikling og produksjon? Hva sier produsenten mhp "krav" til innspilling? Ja jeg vet man kan hevde både det ene og det andre mht hva produsent sier om det, men det er likevel kun produsenten som kan si noe "edruelig" om hva som gjelder for produktet de har utviklet og testet tusenvis av timer før det kommer på markedet..
 

oOF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2015
Innlegg
245
Antall liker
35
Nå frekventerer jeg på et norsk gitarforum av og til og jeg har aldri, noensinne, hørt om at noen degausser pickupene i gitaren noensinne.
 
Sist redigert:

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Vet det er en del mennesker som "degausser" vannårene rundt huset også, så man skal ikke kimse av "degaussing"...haha.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Svada fra første ord.
Har agurknytt sesongen begynt?
Målinger av brukte ("innspillt") hodetelefoner vs nye, viser minimale forskjeller, faktisk mindre enn variasjonen mellom 2 ellers like hodetelefoner.
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Svada fra første ord.
Har agurknytt sesongen begynt?
Målinger av brukte ("innspillt") hodetelefoner vs nye, viser minimale forskjeller, faktisk mindre enn variasjonen mellom 2 ellers like hodetelefoner.
Ja, det er minimale forskjeller. Så og si all endring sitter i hodet på lytteren. Tilvenning påvirker hjernen mye mer enn da fleste klarer ta inn over seg. Jeg har selv testet en IEM jeg kunne veddet mye på at hadde endret seg dramarisk, så pakket jeg opp et nytt forseglet sett av samme og skulle demontrere for meg selv hvor mye de hadde endret seg etter innspilling. Ikke mulig å høre forskjell, men det første settet hadde endret seg fundamentalt i mine ører over tid..
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Har noen av dere "testet" nye uåpnet hodetelefoner
mot sk. innspillte?
Jeg lover dere at det er forskjell.😀
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Ja, i tillegg til eksmplet mitt over gjorde jeg samme med AKG K701. Mente jo det brukte hadde løsnet og ble bedre bassrespons. Så kjøte jeg et nytt (trengte 2sett), og ventet da det skulle låte litt tynnere i bassen, men sjokkerende nok låt det dønn likt med det som var "innspilt", og som jeg oppfattet hadde endret seg.

Når en hodetelefon endrer karakter er det først når den er veldig brukt og egenlig blitt litt for løs og slapp, dvs UTSLITT er det vel det heter!

Og ut fra det jeg har erfart og sammen med manges "klokketro" på innspilling så ville jeg aldri engang vurdere å kjøpe en brukt hodetelefon. Alt andre har "brukt/innspilt" kan fort være bortimot utslitt iht mine begreper.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Om innspilling av htlf har noe for seg? - Ja utvilsomt, det er min erfaring, men:

* Dynamiske, Ortho´s og Elektrostater responderer (naturlig nok da det er helt ulike konstruksjoner) ulikt.
* Den største endringen skjer relativt raskt, men med noe lengre tid for dynamiske.
* Øvrige endringer som fremstår over tid kan like gjerne skyldes at putene går seg til, som at annet endres.

Tyll & co gjorde i sin tid noen målinger, men kunne ikke direkte konkludere, selv om denne grafen gir en indikasjon:

Innspilling hodetelefoner.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Mindre enn 0,5 dB forskjell etter x antall timer...
Ja det var voldsomt til forskjell, klart natt og dag :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De små forskjellene som vises der kan like gjerne være måleusikkerhet som faktiske forskjeller også..
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
De små forskjellene som vises der kan like gjerne være måleusikkerhet som faktiske forskjeller også..
Usikkerhet ved målingene var vel også en av årsakene til at de ikke kunne konkludere med at innspilling definitivt viste seg å ha effekt/innvirkning - eller ikke. Som man ser av kurvene (selv om noen av fargene kan være litt vanskelig å tyde, så er det ingen direkte sammenheng mellom tid og tilnærming i en ensartet retning.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Frekvensområdet med endring > 0,2 dB er veldig lite, mindre enn 4 oktaver fra 20 Hz og opp til ca. 100 Hz. Dette tyder på at endringen kan være relatert til "forseglingen mellom hodetelefon og øre", dvs. øreputer som går seg til...
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.966
Antall liker
81.749
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
De små forskjellene som vises der kan like gjerne være måleusikkerhet som faktiske forskjeller også..
Usikkerhet ved målingene var vel også en av årsakene til at de ikke kunne konkludere med at innspilling definitivt viste seg å ha effekt/innvirkning - eller ikke. Som man ser av kurvene (selv om noen av fargene kan være litt vanskelig å tyde, så er det ingen direkte sammenheng mellom tid og tilnærming i en ensartet retning.
kan dette være tilsvarende for høyttalere, forsterkere osv?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det er klart at avvik der det benyttes målemic kan forekomme. Flere faktorer som kan spille inn da.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Nye hodetelefoner som låter heeelt grusomt? Dette er det mest latterlige tøvet jeg har lest på en stund. Tweakman må leve på en egen klode, for jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg har merket forskjell på innspilling av hodetelefoner (tror jeg). Men de er langt fra dramatiske og jeg tror det er fordi putene osv ¨går seg til¨. (Innerst inne tror jeg at det er hodet mitt som går seg til) At folk skal tørrspille utstyret sitt i hundrevis av timer er etter min erfaring rett og slett bare tull. Man venner seg til lyden etter hvert og mange tror dette er effekt av innspilling. Jeg har 2x HD800 og det var samme lydkarakteren i begge to når de var nye. Jeg har testet mange hodetelefoner over tid og det er godt mulig de løsner litt. Men da etter noen få timer. At man skal tyne utstyret er jo helt villt og jeg kan ikke forstå hvor du har det fra. Jeg klarer ikke å koke sammen et slikt innlegg etter en hard kveld på byen med et øye lukket mens jeg skriver. For det grenser jo til ren galskap og jeg håper ingen tar den posten seriøst.
 
Sist redigert:

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
For det grenser jo til ren galskap og jeg håper ingen tar den posten seriøst.
Jeg spilte så høyt at alle rørene på Quad'n tok av som noen gode gamle nyttårsraketter..! ;) så jeg tok den t.o.m over smeltenivået så nå er endelig hodetelefonen min innspilt..!

Litt trolling bare..! beklager..! :D
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
tweakMan:
Hva gjør du med innkjøring av ny bil? Den er jo forferdelig å kjøre rett fra frabrikken! Best å kjøpe godt brukt ferdig innkjørt (utslitt) kanskje...
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
tweakMan:
Hva gjør du med innkjøring av ny bil? Den er jo forferdelig å kjøre rett fra frabrikken! Best å kjøpe godt brukt ferdig innkjørt (utslitt) kanskje...
120 000km på reversgiret så kommer det seg. Husk max turtall ;)
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
For det grenser jo til ren galskap og jeg håper ingen tar den posten seriøst.
Jeg spilte så høyt at alle rørene på Quad'n tok av som noen gode gamle nyttårsraketter..! ;) så jeg tok den t.o.m over smeltenivået så nå er endelig hodetelefonen min innspilt..!

Litt trolling bare..! beklager..! :D
hahaha! Jeg har ødelagt en del utstyr jeg også. Jeg skulle bevise at basselement holdt rett i veggstøpselet så jeg seriekobla to stk 12* To sek senere var kjellerstua full av små pappbiter. Det var innspillingen sin det!
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Da "løsnet" det i alle fall, og ferdig innspilt!
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Hehe..! var bare en litt flåsete beskrivelse ;) behandler selvsagt headfi og Stereo utstyret veldig skånsomt, ellers kan denne interessen bli unødvendig dyr :p men har i min tidligere tid prøvd noen metoder som ikke var så lurt, men slikt lærer en på, om ikke annet hva ting koster..! :D
innspilling av utstyret kan selvsagt som mye annet innen headfi diskuteres, og regner med det var det trådstarter ønsket å belyse, men vinklingen han valgte var "litt" drøy, men som nevnt det kan også sikkert diskuteres..! :cool:
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hehe..! var bare en litt flåsete beskrivelse ;) behandler selvsagt headfi og Stereo utstyret veldig skånsomt, ellers kan denne interessen bli unødvendig dyr :p men har i min tidligere tid prøvd noen metoder som ikke var så lurt, men slikt lærer en på, om ikke annet hva ting koster..! :D
innspilling av utstyret kan selvsagt som mye annet innen headfi diskuteres, og regner med det var det trådstarter ønsket å belyse, men vinklingen han valgte var "litt" drøy, men som nevnt det kan også sikkert diskuteres..! :cool:
Diskusjonen er velkommen den ja. Langt fra første gang innspilling har vært diskutert. Men ikke med en slik vinkling.
 
S

Syncrolux

Gjest
Alle produkter må spilles inn minst til etter at garantien har gått ut...

Spøk til side... jeg har aldri noensinne opplevd at hodetelefoner, eller andre ting for den saks skyld, må eller kan "spilles inn".
Gitarstrenger derimot, er best når er helt nye, og de blir aldri bedre uansett hvor mye man spiller på de....
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Innbrenning / innspilling funker...

Om hørselen til debatanten ikke er istand til å verifisere dette...
Ham/henne om det...

Det er ikke viktig for meg å overbevise, ei heller å lære noen noe som helst.
Husk bare...
Du må nyte musikken... Om du ikke gjør der... What does it matter or not if tou can't hear a tweak or two...

Mvh
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Innbrenning / innspilling funker...

Om hørselen til debatanten ikke er istand til å verifisere dette...
Ham/henne om det...

Det er ikke viktig for meg å overbevise, ei heller å lære noen noe som helst.
Husk bare...
Du må nyte musikken... Om du ikke gjør der... What does it matter or not if tou can't hear a tweak or two...

Mvh
Innspilling fungerer fordi hjernen er en fantastisk greie som kompenserer og blir vandt til lyd. På slutten av 80-tallet drev gamle sjefen min å spilte inn ganske store PA-rigger (typisk 8X18tommers suber med 4X15toms mellom og 4X2toms diskanthorn). Da var normalen at man ikke skulle spille for høyt eller presse dem. Men spille på relativt normale nivåer. Han mente helt klart at det gjorde en god forskjell og praksisen fortsatte. Etter hvert som nytt utstyr kom inn ble det påfallende nok bedre etter hvert. Altså at utstyret ikke trengte innspilling for å låte bra. Mulig materialvalg og oppheng osv trengte litt tid for 25år siden. Jeg hadde en spillejobb i Gjerdrum med en helt ny System Audio rigg og det låt helt forferdelig samme hvor mye jeg ¨skrudde¨. Lokalet var ganske ok sånn akustisk sett og jeg kunne ikke klage på lokalet. Etter noen rundet med den riggen løsnet det og jeg har den fortsatt på lageret som noe av det beste jeg eier tatt alderen i betraktning. Det løsnet og ble helt konge! Men jeg sliter med å høre forskjell på hodetelefoner. Jeg beklager litt flåsete kommentarer tidligere, men din bastante mening ang ¨blåsing¨ av hodetelefoner ble litt feil og absolutt ikke noe jeg kan anbefale. Innspilling er dog noe som faktisk er ganske vanlig i proff sammenheng med ofte gigantiske rigger. Hvertfall var det slik for ti år siden. Innspilling av forsterkere og kabler er derimot totalt fraværende og latterlig i proffkretser.
Må legge til at seriøse produsenter av hifi ofte spiller ¨inn¨ produktene sine en god stund. Men jeg tenker dette har mer med kontroll å gjøre. De aktive høytalerene mine spiller dog best etter ca 24 timers varming. De klarer ikke å spilt optimalt før det. Jeg opplevde faktisk noe lignende med Schiit ragnarok som nektet å yte på max før den hadde varmet seg en god stund. Selvfølgelig det samme med rørforsterkere.
 
Sist redigert:

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Du må nyte musikken...
Jo, nyter musikken, det meste kan selvsagt diskuteres både når det gjelder innspilling og mye annet innen headfi og "roomfi" om hørselen ikke er i stand til å skille det relle ifra det innbilte kan også sikkert diskuteres, og om min oppfattelse er den absolutte sannhet ja det kan saktens diskuteres det også, avviser ingenting men som nevnt det som jeg oppfatter er ikke sikkert det samme som andre oppfatter, men det gjør det ikke mindre sant/usant for det..! :)
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Du må nyte musikken...
Jo, nyter musikken, det meste kan selvsagt diskuteres både når det gjelder innspilling og mye annet innen headfi og "roomfi" om hørselen ikke er i stand til å skille det relle ifra det innbilte kan også sikkert diskuteres, og om min oppfattelse er den absolutte sannhet ja det kan saktens diskuteres det også, avviser ingenting men som nevnt det som jeg oppfatter er ikke sikkert det samme som andre oppfatter, men det gjør det ikke mindre sant/usant for det..! :)
Helt enig! Om man er full av angst for innspilling og har masse nevroser med tweaks og greier så nyter man hvertfall ikke musikken. Da ødelegger besettelsen gleden med hele greia. Selv om man er audiofil så bør musikken komme i første rekke.
 
Topp Bunn