Innspill om HTPC, brukt kun til musikk.

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Hei.
Er på trappene med å handle meg en pc som skal gå på Kubuntu (linux) og kun spille musikk.

Noen ønsker: SSD, Helst ingen vifter, dyrt skjermkort er bortkastet, tilstrekkelig med ram, mulighet for cd rom, core i7, trenger ikka ha integrert lydkort.

Jeg har pr i dag er Sotm USB-kort som skal benyttes:
placa-sotm-pci-ex-usb-tx-usbexp-cover-c.jpg


Av kabinett så tenker jeg noe i den duren her ( samme formfaktor som resten av hifikomponentene):
DSCF0467.jpg


Om man skal gå for ei High end strømforsyning som gir "ren" strøm også videre trenger jeg innspill på, evt. andre ting jeg bør være obs på.
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Takk for tipset. skal sjekke ut
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Ville gått for Intel. Raspberry Pi er ubrukelig til desktop-bruk. Men du har nok ikke behov for en i7, faktisk trenger du ikke noe mer enn en i3, som i 8. generasjon har nå 4 kjerner - tilsvarende tidligere i5. i3-8300T er f.eks en 25-35w CPU med 4 kjerner som kan kjøles passivt. Du kan også gå for 8500T, da får du 6 kjerner. Men selv om denne fortsatt er 25-35W, så er jeg noe mer skeptisk til å at denne skal kunne bli kjølt passivt av en såpass liten kjøler som NH-L9x65. (Jeg ville gått for 8300T, denne er mer enn kraftig nok) SF450 er en svært god PSU som har vifte, men viften vil være inaktiv til det bruket du skisserer.

Node202 er vel det minste kabinettet som er i noenlunde vanlig kommersiell omløp:
cf9kjo76ae9z.jpg


Har satt opp komponentene jeg ville anbefalt, utenom eventuelle ekstra harddisker: Disse får du til best pris hos multicom og proshop. Vær obs på at begge prosessorene er tatt med nedenfor. Hovedkortet kan du få billigere, men dette er det eneste med HDMI 2.0, og det kan være greit å ha (Nødvendig for 60hz/4K). Er også overkill med 16GB ram men pytt pytt.


1 x Fractal Design Node 202 (Sort) I lager (2018-10-08 16:26:58) 761,-
1 x G.Skill Aegis DDR4 3000MHz 2x8GB (F4-3000C16D-16GISB) I lager (2018-10-08 16:26:58) 1 392,-
1 x Intel Core i3 8300T 3,2GHz Socket 1151-2 Tray Ikke på lager (2018-10-08 16:26:58) 1 557,-
1 x Intel Core i5 8500T 2,1GHz Socket 1151-2 Tray Ikke på lager (2018-10-08 16:26:58) 2 134,-
Totalpris Multicom 5 844,-

1 x Noctua NH-L9x65 I lager (2018-10-08 16:26:58) 519,-
1 x ASRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac I lager (2018-10-08 16:26:58) 2 062,-
1 x Samsung 970 EVO Series MZ-V7E250BW 250GB I lager (2018-10-08 16:26:58) 888,-
1 x Corsair SF450 V2 450W Ikke på lager (2018-10-08 16:26:58) 1 112,-
Totalpris Proshop.no 4 581,-
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Enig med nma. Du trenger ikke i7 med 6 kjerner til dette. Den koster mer og trenger med alle sine kjerner også mer kjøling enn sine lillebrødre i5 og i3.

Hvis jeg skulle bygd en slik nå ville jeg valgt dette: Billigste type hovedkort, i3 CPU, 8GB RAM og biliigste type 240GB SSD. Dette holder i massevis hvis den bare skal være musikkmaskin og prisen blir kun 4500 for alt sammen pluss frakt.

Kabinett fra techbay:
https://www.techbay.no/product.html/jonsbo-g3-solv/sort?category_id=22

Deler fra f.eks. komplett:
Screen Shot 10-08-18 at 06.08 PM.jpg


I dette systemet vil det da bli en vifte i PSU. Jeg har god erfaring med Seasonic. De er litt dyrere, men har god kvalitet. Foreslått PSU er støysvak og vil ved normal last ikke gå i det hele tatt. Ved økt belastning vil den allikevel gi litt sirkulasjon. Som du ser fra linken under så ligger støyen på det samme som bakgrunnsstøyen i rommet (27dB) helt opp til 275W og du vil aldri kommer over dette i denne maskinen.
https://www.pcper.com/reviews/Cases...550W-PSU-Review/Efficiency-Differential-Tempe

EDIT: Ser jeg valgte DDR3 RAM. Dette hovedkortet må ha DDR4 RAM. f.eks. dette: https://www.komplett.no/product/851...ikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-2666mhz-8gb#
 
Sist redigert:

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Har en intel nuc i5 i «kone anlegget» fungerer ypperlig, ser bra it og bruker 0 plass
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Okey, så core i7 er overkill mao ?????? Kan jo faktisk heller legge noen kr i disker osv.

Takker for tips gutter, skal sette meg ned å gå igjennom ????????????
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Enig med nma. Du trenger ikke i7 med 6 kjerner til dette. Den koster mer og trenger med alle sine kjerner også mer kjøling enn sine lillebrødre i5 og i3.

Hvis jeg skulle bygd en slik nå ville jeg valgt dette: Billigste type hovedkort, i3 CPU, 8GB RAM og biliigste type 240GB SSD. Dette holder i massevis hvis den bare skal være musikkmaskin og prisen blir kun 4500 for alt sammen pluss frakt.

Kabinett fra techbay:
https://www.techbay.no/product.html/jonsbo-g3-solv/sort?category_id=22

Deler fra f.eks. komplett:
Vis vedlegget 512153

I dette systemet vil det da bli en vifte i PSU. Jeg har god erfaring med Seasonic. De er litt dyrere, men har god kvalitet. Foreslått PSU er støysvak og vil ved normal last ikke gå i det hele tatt. Ved økt belastning vil den allikevel gi litt sirkulasjon. Som du ser fra linken under så ligger støyen på det samme som bakgrunnsstøyen i rommet (27dB) helt opp til 275W og du vil aldri kommer over dette i denne maskinen.
https://www.pcper.com/reviews/Cases...550W-PSU-Review/Efficiency-Differential-Tempe

EDIT: Ser jeg valgte DDR3 RAM. Dette hovedkortet må ha DDR4 RAM. f.eks. dette: https://www.komplett.no/product/851...ikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-2666mhz-8gb#
Da er man plutselig tilbake på 2000-tallets knotete HTPC-løsninger. Helt unødvendig å gå for et ATX-kabinett når man kun har behov for et ekstra USB-kort.

Pentium G5500T koster 879,- så forskjellen er i underkant av 700,- og ikke helt 1000-lappen.
Man kan selvfølgelig også gå for 8GB ram, en sata SSD, rimeligste type ATX-hovedkort etc, uten at det egentlig har så mye å si for den praktiske ytelsen, men jeg syns det likevel er verdt å gå opp til en 4-kjerner når man først skal bygge ny maskin - selv om det litt som plommen og egget :)

De litt dyrere hovedkortene og psu'ene har stort sett bedre specs også - hvis man er opptatt av renest mulig strøm og denslags, så er det ofte verdt det selv om det nødvendigvis ikke alltid er tilfelle. Jeg har tatt med en noctua-kjøler som jeg tror skal holde akkurat til å kjøle en 25-35w cpu passivt, men om det medfølger også original kjøler med til cpu'ene. Om man etter en stund føler at det blir litt for varmt med kun Noctua-kjøleren, så kan man bruke originalkjøleren men bruke low-noise-adapteret som medfølger Noctua-kjøleren - og da vil originalkjøleren være knapt hørbar.
 

jannisj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2018
Innlegg
96
Antall liker
27
Hadde du bodd i nærheten her, skulle jeg lånt deg en raspberry pi med digital out modul fra hifiberry som du kunne testet.

-j
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Dersom HTPCen kun skal brukes til å streame lyd så hadde jeg brukt pengene (noe jeg også har gjort, uten at jeg er helt i mål ...) på en klient/tjener løsning med en NAS/lydserver med lagringsplass som kan settes «hvor som helst» i heimen og en enklest mulig streamer. Da kan du ev lage en skikkelig løsning for lagring som ikke behøver å ta nevneverdige hensyn til estetikk eller akustikk (støy), å kjøpe/snekre en nett liten boks av enkle og rimeligere datakomponenter til streamer. I denne sammenhengen så er Intel Core i3 eller AMD Ryzen 3 overkill til streameren, den trenger heller ikke mye ram eller lagringsplass.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Dersom HTPCen kun skal brukes til å streame lyd så hadde jeg brukt pengene (noe jeg også har gjort, uten at jeg er helt i mål ...) på en klient/tjener løsning med en NAS/lydserver med lagringsplass som kan settes «hvor som helst» i heimen og en enklest mulig streamer. Da kan du ev lage en skikkelig løsning for lagring som ikke behøver å ta nevneverdige hensyn til estetikk eller akustikk (støy), å kjøpe/snekre en nett liten boks av enkle og rimeligere datakomponenter til streamer. I denne sammenhengen så er Intel Core i3 eller AMD Ryzen 3 overkill til streameren, den trenger heller ikke mye ram eller lagringsplass.

mvh
KJ
Jaja, dette er jo ikke noe nytt. Mer eller mindre alt av PC'er i dag kan mer eller mindre klassifiseres som "overkill" hvis man skal bruke det til ren musikkavspilling, så hvis man absolutt skal spare det som spares kan, så vil t.o.m enhver brukt PC til under 500,- være innafor. (Pleier å være litt eldre pc'er i HTPC-kabinett til 1000,- og under på Finn) Man kan gå til innkjøp av en av disse såkalte mini/nanopc'ene også, men her forsto jeg at det må minst være plass til et ekspansjonskort til USB-kort.

Men skal man kjøpe ny PC, så er det jo en viss "glede" i det også, og som sagt så er både effektivitet, kabinett, og PSU'er sterkt forbedret fra tidligere. I tillegg er det krav om at den skal være lydløs eller tilnærmet lydløs, minst mulig i størrelse, raskt skjermkort (selv om denne er innebygd i CPU), og at maskinvaren fungerer mer eller mindre rett rett ut fra eska i moderne Linux-distribusjoner (dette gjør jo egentlig alle PC'er, med unntak av kanskje eldre skjermkort som man kanskje må installere drivere manuelt noen ganger).

Og når man først skal kjøpe ny pc, så er den relative prisforskjellen (sett i forhold til totale kostnader) opp til en mye kraftigere prosessor liten, så jeg syns det gir bedre valuta å ta høyde for mulige fremtidige flaskehalser. Med flere kjerner blir også desktop-opplevelsen mer snappy - selv forskjellen ikke er den helt store i praksis før man kjører flere programmer samtidig og/eller litt tyngre programmer.

Ellers er det jo ganske vanlig at bedrifter bytter maskinpark hvert 3-5. år, selv om det går mest i Office og denslags. For ikke lenge siden fikk jeg en HP USFF PC med i5-4690s cpu/8GB ram gratis for den var "utrangert":rolleyes: Har også fått maskiner med i3 cpu'er, som jeg har oppgradert til i7 etc. Men ja, dette er nå en annen diskusjon.. :)
 
C

cruiser

Gjest
Når trådstarter påpeker at maskinen kun skal brukes til å spille musikk må det vel være lite glede i å kaste pengene ut av vinduet bare fordi det er en nyanskaffelse.

Skal man bygge et musikkbibliotek av noe størrelse og være fremtidsrettet så er løsningen til KJ optimal. Legg pengene i lagring/NAS å gå for en streamingklient
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Trådstarter skal kjøpe en pc til å kjøre xubuntu, og det skal være mulig ekspansjonsmuligheter for USB-kortet, og den skal være musestille. Det er ingenting som hindrer ham i å bruke en NAS i tillegg til dette. Om dere andre foretrekker å bruke en streamerboks ala overprist Auralic eller lignende som i bunn består av en billig "Android-boks" som kjører Linux + MPD (Music Player Daemon, som de ulovlig vis har stjålet koden til uten å frigi kildekoden til) så får dere fortsette med det. Men det var ikke det trådstarter spurte om.

Og hvistrådstarter vil bygge seg en billigere pc så tror jeg han har fått belyst den muligheten i denne tråden. Ved å bruke en mindre kraftig prosessor, 8GB istedet for 16GB RaM, og billigste type hovedkort. Dette vil kunne spare han for ca 700+900+900 2500,- pluss/minus i forhold til den pakken jeg har satt opp tidligere, og fortsatt ha en støyfri pc som tar lite plass og har ekspansjon for USB-kortet. (Kabinett, PSU, CPUkjøler og m.2 SSD ville jeg ikke rørt)
 
C

cruiser

Gjest
Man trenger ikke bruke auralic eller noe annet overpriset blingstreameropplegg selv om man går for et tokomponentsystem med separat lagring. Det er lov å være litt edruelig også på hifisentralen :)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Streacom lager fine HTPC-kabinetter.

De lager flere varianter i ulike størrelser og i både sort og sølv utførelse.. Dersom man velger et av de vifteløse heatpipe-baserte, bør man se nøye på listen over kompatible hovedkort, slik at man er sikker på at prosessorplasseringen er innenfor det som kjøleren takler.

Bildet nedenfor er av modellen FC5 Alpha, som jeg tror er det minste som er vifteløst og som har plass til både et optisk drev og et fullhøyde ekpansjonskort. FC10 er ganske likt, men et par cm høyere og har plass til enda et ekspansjonskort. Utrolig nok kan begge modellene sluke et helt ATX-kort, dersom man skulle ha behov for det.
En ulempe er at disse kabinettene bruker en delvis ekstern stømforsyning, i form av en kloss som tilsvarer det vi kjenner fra laptop-PCer. Denne må kjøpes separat.

fc5-alpha-featured.jpg
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
@nam som du selv er inne på så er det bl.a. et spørsmål om dimensjonering ift bruksområder. Dersom trådstarter skal ha en altmulig-flerbruks-PC forkledd som HTPC så er jeg ganske enig i at en kan ta godt i mht maskinvare. Dersom bruksområdet derimot er og skal forbli veldig smalt, så er det noen andre prioriteringer som kanskje er vel så viktige. For en HTPC = streamer så er det kanskje viktigere å redusere størrelsen og forbedre utseendet på kabinettet enn det er å ha det hotteste av det hotte av innmat. Forslaget mitt er egentlig å tenke litt på den samlede «data arkitekturen» i heimen - hvor mange formål skal dekkes med generelle eller dedikerte maskiner og hvor maskiner er aktuelt ev uaktuelt ? Kanskje kan trådstarter sine behov løses bedre og mer effektiv på andre måter enn det trådstarter har tenkt. Kanskje vil trådstarter kun ha innspill som følger «bestillingen» snevert og snorrett, kanskje vil han ha innspill på litt bredere front, det er det selvfølgelig trådstarter selv som må vurdere og finne ut av, men innleggene her står også for «almenheten».

For egen del har jeg en «alt mulig datamaskin» (ryzen 7 og OK skjermkort), en NAS (ryzen 5 og 16TB med disker som p.t. er overkill til bruken), en utdatert android basert streamer sak (jf. «HTPC») som skal skiftes ut med ett eller annet (type mer spesialisert lydstreamer), + smartv, mobiltelefon og nettbrett. Jeg lurer f.eks. på om jeg skal ha en egen media/musikk/videoserver i tillegg til NAS, slik at NAS kun er en lagringsplass.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
en NAS (ryzen 5 16TB med disker
Beklager avsporingen, men var det ikke du som hadde et innlegg der du nevnte at du benytter ZFS raidZ2? Jeg håper for din del at jeg husker feil, og at du ikke finner på å kjøre ZFS på en maskin uten ECC-minne. Eller har du funnet et AM4-kort med ordentlig ECC-støtte?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
ECC støtte på AM4 kort er stort sett «tvilsomme greier» etter det jeg har forstått. Jeg har ikke sett noen AM4 kort der det er ordentlig verifisert ECC støtte, det har visst nok noe med at prosedyrene for verifikasjon av ECC for å tilfredsstille proffmarkedet blir for omfattende til at hovedkortprodusentene tar seg bryet med det. Men både hovedkortet og prosessoren er opplyst å støtte ECC. Jeg har satt inn ECC-ram og krysser fingrene ... Iht XigmaNAS (tidligere NAS4Free og FreeNAS) er ZFS ikke mer «avhengig» av ECC enn alle alle andre software-raid løsninger - dvs ECC er sterkt anbefalt for alle software-raid.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Streacom lager fine HTPC-kabinetter.

De lager flere varianter i ulike størrelser og i både sort og sølv utførelse.. Dersom man velger et av de vifteløse heatpipe-baserte, bør man se nøye på listen over kompatible hovedkort, slik at man er sikker på at prosessorplasseringen er innenfor det som kjøleren takler.

Bildet nedenfor er av modellen FC5 Alpha, som jeg tror er det minste som er vifteløst og som har plass til både et optisk drev og et fullhøyde ekpansjonskort. FC10 er ganske likt, men et par cm høyere og har plass til enda et ekspansjonskort. Utrolig nok kan begge modellene sluke et helt ATX-kort, dersom man skulle ha behov for det.
En ulempe er at disse kabinettene bruker en delvis ekstern stømforsyning, i form av en kloss som tilsvarer det vi kjenner fra laptop-PCer. Denne må kjøpes separat.

Mitt forslag med Node 202-kabinettet var ment som en anbefaling m.h.t til "normale" komponenter uten å dykke ned i nerdeverdenen. (Jeg har et annet kabinett selv, men der sto jeg vel 1 år på venteliste før jeg fikk det, så det blir for dumt å anbefale noe slikt) Men siden du nå er inne på Streacom: FC8 er også et godt valg. Den er også vifteløs, og har plass til et low profile-ekspansjonskort. Da er det bare å bytte brakett på USB-kortet. Jeg har hatt FC-5 selv, men jeg syns det ble for stort siden det er beregnet til å kunne brukes sammen med opptil m-atx-hovedkort.

Det aller beste er kanskje HDplex H1.s, med det ekstra bakstykket som muliggjør et ekspansjonkort. Jeg har dette selv, og kan ikke annet enn å anbefale dette om du vil ha det absolutt minste kabinettet på markedet som er passivt kjølt og som har mulighet for et USB-kort.

Da må du i tillegg kjøre et såkalt Thin Mini ITX-hovedkort, og jeg tror det er kun Asus som leverer dette til 8. generasjon:
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-H310T/

Siden dette hovedkortet ikke har PCIE-port, må du inn med enten

1. https://www.ebay.com/itm/M-2-Key-M-to-PCIe-x4-Extender-Cable-Adapter-R42S/153069107419

2. https://www.ebay.com/itm/PCI-E-4X-F...er-Power-Cable-Converter-Card-US/182948245888 + pcie-flexkabler.

Og du må kjøre en SATA-SSD (uten at det har så stort å si i praksis). Husk også at disse bruker SODIMM-RAMbrikker. (minnebrikker som normalt brukes i laptop)

Fordelen med Thin Mini-ITX er at man kan fore dem direkte med 19-24V (og i dette tilfellet også 12V), så du kan f.eks bruke laptop-ladere fra DELL/HP (med de store pluggene) som mer eller mindre gis vekk på Finn. Hovedkortet har også en innvendig kontakt for strøm, og strømforsyningen (som kan bestilles samtidig med kabinettet) kan da ligge inni kabinettet slik at du trenger bare å koble en vanlig strømkabel. Evt. kan du bestille deg en ekstern 12V analog haifai-psu fra en av de faste haifai-pusherne hvis dette gir deg bedre nattesøvn. (65W bør holde, med massevis av headroom, hvis du f.eks går for en 35W cpu)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ECC støtte på AM4 kort er stort sett «tvilsomme greier» etter det jeg har forstått. Jeg har ikke sett noen AM4 kort der det er ordentlig verifisert ECC støtte, det har visst nok noe med at prosedyrene for verifikasjon av ECC for å tilfredsstille proffmarkedet blir for omfattende til at hovedkortprodusentene tar seg bryet med det. Men både hovedkortet og prosessoren er opplyst å støtte ECC. Jeg har satt inn ECC-ram og krysser fingrene ... Iht XigmaNAS (tidligere NAS4Free og FreeNAS) er ZFS ikke mer «avhengig» av ECC enn alle alle andre software-raid løsninger - dvs ECC er sterkt anbefalt for alle software-raid.

mvh
KJ
Vel, den siste setningen der er forsåvidt korrekt, men overser et sentralt element i problemstillingen. Andre software-raid løsninger har ulike recovery tools som kan reparere et raid som har blitt korrupt på grunn av minnefeil. ZFS, derimot, stoler blindt på minnet, og har ingen recovery tools. Dette medfører at dersom det sniker seg inn en bitfeil i det minnet som brukes av ZFS, mister du hele poolen uten mulighet til å få tilbake så mye som en eneste fil fra filsystemet ditt.

Etter hva jeg forstår, er status for ECC-støtte i AM4-chipsettene det som HP pleide å kalle "NKNTN" (not known not to work). Fingers crossed!

Jeg bruker også XigmaNAS, men jeg har valgt å bruke en SuperMicro+Xeon+ECC konfigurasjon, for å være på den sikre siden.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
Men siden du nå er inne på Streacom: FC8 er også et godt valg. Den er også vifteløs, og har plass til et low profile-ekspansjonskort. Da er det bare å bytte brakett på USB-kortet. Jeg har hatt FC-5 selv, men jeg syns det ble for stort siden det er beregnet til å kunne brukes sammen med opptil m-atx-hovedkort.
Her tror jeg det har sneket seg inn et par unøyaktigheter
I følge Streacom, støtter FC8 kun ekspansjonskort av typen "low profile". Etter bildet å dømme, er trådstarters kort ikke low profile. Det var dette som gjorde at jeg foreslo FC5 og ikke FC8.
I følge Streacom, støtter FC5 helt opp til full ATX. Neppe relevant for et komplett nybygg, men kan være greit dersom man ønsker gjenbruk av hovedkortet fra en utrangert desktop-PC.

FC5 har samme bredde som standard hi-fi, så det burde gli fint inn i de fleste oppsett. Hadde det ikke vært for trådstarters krav om optisk drev, ville det kanskje vært mer aktuelt med et minst mulig kabinett som kan gjemmes bort.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Vel, den siste setningen der er forsåvidt korrekt, men overser et sentralt element i problemstillingen. Andre software-raid løsninger har ulike recovery tools som kan reparere et raid som har blitt korrupt på grunn av minnefeil. ZFS, derimot, stoler blindt på minnet, og har ingen recovery tools. Dette medfører at dersom det sniker seg inn en bitfeil i det minnet som brukes av ZFS, mister du hele poolen uten mulighet til å få tilbake så mye som en eneste fil fra filsystemet ditt.

Etter hva jeg forstår, er status for ECC-støtte i AM4-chipsettene det som HP pleide å kalle "NKNTN" (not known not to work). Fingers crossed!

Jeg bruker også XigmaNAS, men jeg har valgt å bruke en SuperMicro+Xeon+ECC konfigurasjon, for å være på den sikre siden.
Og derfor har jeg flere og regelmessige bakuper av NAS. Det er en ny NAS som pt har vært på i ca 1,5 mnd.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
...
Men siden du nå er inne på Streacom: FC8 er også et godt valg. Den er også vifteløs, og har plass til et low profile-ekspansjonskort. Da er det bare å bytte brakett på USB-kortet. Jeg har hatt FC-5 selv, men jeg syns det ble for stort siden det er beregnet til å kunne brukes sammen med opptil m-atx-hovedkort.
Her tror jeg det har sneket seg inn et par unøyaktigheter
I følge Streacom, støtter FC8 kun ekspansjonskort av typen "low profile". Etter bildet å dømme, er trådstarters kort ikke low profile. Det var dette som gjorde at jeg foreslo FC5 og ikke FC8.
I følge Streacom, støtter FC5 helt opp til full ATX. Neppe relevant for et komplett nybygg, men kan være greit dersom man ønsker gjenbruk av hovedkortet fra en utrangert desktop-PC.

FC5 har samme bredde som standard hi-fi, så det burde gli fint inn i de fleste oppsett. Hadde det ikke vært for trådstarters krav om optisk drev, ville det kanskje vært mer aktuelt med et minst mulig kabinett som kan gjemmes bort.
Det skal, som antydet, medfølge en low profile-brakett til USB-kortet, og FC8 fås med og uten mulighet for optisk drev :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg kuttet ut alt styret med backup og sikkerhet for tre år siden. Betaler i stedet 500 i året til Jotta.no for backup av inntill 10TB av min server. Ryker en disk setter jeg inn en ny. Bedret min nattesøvn i hvert fall. 😃
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hvis du skal bruke streacom kabinetter så må du passe på at hovedkort layouten er riktig i forhold til kjøleløsningen. F. eks. så kan en av kjølerne på hovedkortet stå i veien eller det kan være laget for en annen prosessorplassering, som gjør at du får ekstrautgifter med heatpipes og overganger. Det er også noe mer komplisert enn å bygge en "vanlig" maskin så les bruksanvisningen nøye, spesielt hvis du ikke er vandt til å bygge PCer og ha en ekstra tube kjølepasta, i tilfelle du gjør noe feil. Fulgte med 2 små tuber, men tror jeg brukte 80% med riktig mount første gangen pga. at det er så mange heatpipes og klemmer som må kobles sammen.

Hvis du skal ha en HTPC så ville jeg ikke brukt den som NAS i tillegg. Dvs. bruk HTPCen uten raid og med SSD og la sikkerhetskopiene av musikken ligge på en ordentlig NAS. Om du velger å kopiere musikken inn på lokal disk i HTPC eller streame rett fra NAS er noe du må vurdere.

Personlig så bruker jeg et FC8 Alpha som har den nye heatpipe løsningen, Amd Ryzen 2400G CPU, Asus ROG Strix x470-i Gaming hovedkort som har 105 graders kondensatorer, 160w psu, 500gb SSD og 8gb ram. Totalpris er ca 9500 og er helt tyst pga ingen bevegelige deler eller vifter. Det er viktig at kortet er dimensjonert for å kjøres hardt da det blir veldig lite luftgennomstrømning i et vifteløst kabinett kontra et vanlig med vifter, så blir for 10-15+ grader høyere temp på hovedkortet enn ved vanlig bruk i et kabinett med vanlig luftgjennomstrømning. Det er vel rundt 1200 kroner for slim blu-ray drev som passer til FC8 Alpha med plass til disk-drev. CPU begynnete å throttle litt etter 1-2 timer på kontinuerlig full last (alle 8 tråder) ved 65w TDP så kjører på 45w tdp på min CPU. Det er en maskin som brukes til en del forskjellig i tillegg til ROON så valgte mer CPU og GPU enn man trenger for ren bitperfect musikkavspilling uten oppsampling.

For en rein musikkavspiller så kan man spare litt på hovedkort og CPU så kan man f. eks. gå på enten I3, I5 eller AMD 2200G, men forvent en pris på rundt 6500 kroner som minimum (FC8 Alpha + 160w PSU er ca 3000). Personlig så har jeg best erfaringer med ASUS og MSI hovedkort, men gigabyte også har vært greit, men er desverre snevert med utvalg av mini-ITX hovedkort. Dersom du skal kjøre DSP så kan det være at du må ha enten en I5 eller AMD 2200G mens en I3 holder i massevis dersom du kun skal spille av bitperfect. Forskjellen mellom en fullblods I7 og I5 (og tildels I3) er ubetydelig når man skal spille av musikk med mindre det er en multi-threaded DSP som står og kjører. Det blir litt annerledes når man kjører en NUC da de stort sett er strupet til litt over halve kraften til en tilsvarende angitt desktop utgave.

Har ikke noe godt inntrykk av ASROCK og såvidt jeg vet så nekter de fortsatt å snakke med HardOCP som ga de noen ærlige reviews for en del år tilbake av noen hovedkort som var direkte crappy. Vet ikke om ASROCK har blitt noe bedre i nyere tid. IMO så er HardOCP hardwaresiden med mest kredibilitet når det kommer til PC og har vært på tynn is eller blitt svartelistet av en del produsenter fordi de har vært rett fram på at det er dårlig kvalitet når det er dårlig kvalitet osv. Er en del av hardwaresidene som man kan lure på om er kjøpt og betalt (har liten tillit til f. eks. tomshardware og de andre sidene som har samme eier).
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Hei.
Er på trappene med å handle meg en pc som skal gå på Kubuntu (linux) og kun spille musikk.

Noen ønsker: SSD, Helst ingen vifter, dyrt skjermkort er bortkastet, tilstrekkelig med ram, mulighet for cd rom, core i7, trenger ikka ha integrert lydkort.

Jeg har pr i dag er Sotm USB-kort som skal benyttes:
Vis vedlegget 511806

Av kabinett så tenker jeg noe i den duren her ( samme formfaktor som resten av hifikomponentene):
Vis vedlegget 511808

Om man skal gå for ei High end strømforsyning som gir "ren" strøm også videre trenger jeg innspill på, evt. andre ting jeg bør være obs på.
Hei! Jeg måtte søke opp kortet for å skjønne hva det var for noe, og lurer egentlig på hvordan du har tenkt å bruke det? Er det for å kunne koble på en USB-dac fra PC/streamer først og fremst? Hvis du er 'låst' til USB så er det jo bare sånn det er. Jeg jobbet ganske lenge med å finne en løsning som ikke involverte USB da jeg syntes det var upraktisk å strekke USB-kabler rundt omkring og at det var en del skepsis i 'nerde-miljøet' rundt det å bruke USB som teknologi i det hele tatt. Mange av løsningene der ute handler jo om å eliminere problemer som oppstår, noe også kortet ditt ser ut til å gjøre.

Som andre har nevnt er det jo også et spørsmål om du skal bruke NAS eller ikke. Min løsning har vært å bruke NAS, kjøre ethernet frem til streamer (en Beagle-Bone Black koblet til en re-clocker som bruker I2S som protokoll (i stedet for USB). Dette er så koblet 'direkte' til en dac som tar i mot I2S (flere måter å gjøre det på, men er litt avhengig av dac-en). Jeg har brukt DDDAC som er en DIY-sak, men det finnes andre også.

Sluttresultatet er et litt nerdete oppsett som krever litt fikling med Linux (noe det ser ut til at du er kjent med), og en følelse av å slippe helt unna 'PC' i stua, noe jeg er veldig fornøyd med. Alt styres selvsagt fra nettbrett, mobil, laptop etter ønske, og kan f.eks. inkludere ROON hvis man ønsker det.

Det jeg har lurt litt på, som jeg sånn sett mangler i mitt oppsett, er en mulighet for mer integrert CD-ripping i systemet (nå går det via en eldre lapp-top, som i og for seg funker greit) og en mer integrert SSD-lagring av musikken uten behovet for å streame fra NAS, men det har jeg ikke funnet ut av ennå ... Mange veier til Rom, med andre ord ... :)

Litt av greia her, er selvfølgelig også at man ønsker seg best mulig lyd, bare så det er sagt ... :)
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Takker for svar allesammen. Jeg får jo et inntrykk av at det koker ned med tanke på specs, og dermed også prisen.
Finn var også noe jeg ikke har tenkt på. NAS blir det ikke, så mye musikk har jeg ikke. En stor intern disk eller to er nok. Jeg spiller mye cd og vinyl. Cd kan jeg like godt spille rett fra plata på en av CDspillerne jeg har, låter knall det.
PCen skal 90% brukes på spotify (ja det er mulig å få det til å låte bra). Og resterende 10% til FLAC. Jeg skal ha det slik at jeg trykker på påknappen så starter spotify automatisk og dermed kan jeg bruke telefon som fjernkontroll etter et minutts tid.
Mest brukt på fest og til å oppdage ny musikk, men også til de dagene man er lat og ikke gidder snu den vinylen hele tida.

Hei.
Er på trappene med å handle meg en pc som skal gå på Kubuntu (linux) og kun spille musikk.

Noen ønsker: SSD, Helst ingen vifter, dyrt skjermkort er bortkastet, tilstrekkelig med ram, mulighet for cd rom, core i7, trenger ikka ha integrert lydkort.

Jeg har pr i dag er Sotm USB-kort som skal benyttes:
Vis vedlegget 511806

Av kabinett så tenker jeg noe i den duren her ( samme formfaktor som resten av hifikomponentene):
Vis vedlegget 511808

Om man skal gå for ei High end strømforsyning som gir "ren" strøm også videre trenger jeg innspill på, evt. andre ting jeg bør være obs på.
Hei! Jeg måtte søke opp kortet for å skjønne hva det var for noe, og lurer egentlig på hvordan du har tenkt å bruke det? Er det for å kunne koble på en USB-dac fra PC/streamer først og fremst? Hvis du er 'låst' til USB så er det jo bare sånn det er. Jeg jobbet ganske lenge med å finne en løsning som ikke involverte USB da jeg syntes det var upraktisk å strekke USB-kabler rundt omkring og at det var en del skepsis i 'nerde-miljøet' rundt det å bruke USB som teknologi i det hele tatt. Mange av løsningene der ute handler jo om å eliminere problemer som oppstår, noe også kortet ditt ser ut til å gjøre.

Som andre har nevnt er det jo også et spørsmål om du skal bruke NAS eller ikke. Min løsning har vært å bruke NAS, kjøre ethernet frem til streamer (en Beagle-Bone Black koblet til en re-clocker som bruker I2S som protokoll (i stedet for USB). Dette er så koblet 'direkte' til en dac som tar i mot I2S (flere måter å gjøre det på, men er litt avhengig av dac-en). Jeg har brukt DDDAC som er en DIY-sak, men det finnes andre også.

Sluttresultatet er et litt nerdete oppsett som krever litt fikling med Linux (noe det ser ut til at du er kjent med), og en følelse av å slippe helt unna 'PC' i stua, noe jeg er veldig fornøyd med. Alt styres selvsagt fra nettbrett, mobil, laptop etter ønske, og kan f.eks. inkludere ROON hvis man ønsker det.

Det jeg har lurt litt på, som jeg sånn sett mangler i mitt oppsett, er en mulighet for mer integrert CD-ripping i systemet (nå går det via en eldre lapp-top, som i og for seg funker greit) og en mer integrert SSD-lagring av musikken uten behovet for å streame fra NAS, men det har jeg ikke funnet ut av ennå ... Mange veier til Rom, med andre ord ... :)

Litt av greia her, er selvfølgelig også at man ønsker seg best mulig lyd, bare så det er sagt ... :)
For å svare deg på det USBkortet så gjør det susen lydmessig. Det er ikke til å tro at det skal være forskjell på USBportene, men det er det. Det låter først og fremst renere, med 3d klangen fra instrumentene kommer bedre fram. En "Vanlig" usb port låter mørkere hos meg. Kubuntu (Linux) og det usb kortet er en vinner hos meg.

Pcen må stå så nært dacen som mulig pga. ledningen som skal fra Pcen til I2S boksen før det går over i dacen med en 5cm CAT7 kabel.
 
Topp Bunn