Innkjøp av 6-pack med rør til helgen

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Da har jeg endelig fått en 6-pack jeg har ventet på en stund inn gjennom døren, og hvor "flaskene" skal få vise hva de duger til i løpet av helgen.......


Håper at disse 6 enhetene fra beryktet 1950-årgang vil vise seg frem på en måte som kan sammenlignes med en super lagringsdyktig rødvin som endelig får smake på litt luft i det korken endelig åpnes :p.

Det er jo så mye der ute som selges som NOS rør, men er eksempelvis rør fra 1980-tallet innenfor New Old Stock definisjonen eller ikke??!! Regner med at mine nyervervede 6 stk Sylvania 6SN7-GTA (Perfect Mirror Matched, VERY Low Mic Phono Sel. (GREEN) 1950, New & All the Same Date Code) i det minste er NOS!?

Skal bruke de neste dagene til litt mer kritisk lytting til de kinesiske standardrørene som stadig står i min Cary SLP-05, før de 6 nyankomne amerikanske "gamlingene" tar over sine posisjoner nå til helgen (bytter ikke ut de to 6SN7 rørene som står i forforsterkerens hodetelefondel). Selv om jeg mener å ha et rimelig godt inntrykk av lydbildet fra standardrørene vil jeg som sagt prøve å sette meg litt mer i konsentrasjons- og analysemodus, slik at jeg bedre kan gjøre en vurdering av de viktigste forskjellene (om noen signifikante i det hele tatt) som oppstår ved bytte til Sylvania.
 

Vedlegg

Elmer Midd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2006
Innlegg
419
Antall liker
514
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Innkjøp av 6-pack til helgen

Skuffa!
Trodde du hadde handla inn noe spennende øl,
så var det bare lyspærer... ::)

Mvh Ole
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Innkjøp av 6-pack til helgen

Ingen fare Ole!! Det er jo klart at jeg følger fjellvettregel 7, og som du sikkert vet sier denne regel "Gå ikke alene". Jeg vil derfor la følgende sekskløver gå sammen med lyspærene nå i helgen....
 

Vedlegg

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Innkjøp av 6-pack til helgen

Nøgne Ø? blææ!!
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Innkjøp av 6-pack til helgen

For å sikre at dette ikke blir en tråd med debatt om hvilke øltyper som smaker himmel og hvilke som smaker pest & kolera, ønsker jeg å minne om at det er denne 6-packen som tross alt er "hovedperson" i denne tråden......
 

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Innkjøp av 6-pack til helgen

Jeg kjøpte en lik 6-pack til min SLP05, Sylvania 6sn7/VT231. Jeg nøyer meg med å si at du har all mulig grunn til å glede deg til helgen ;D

Mvh Elektron
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Innkjøp av 6-pack til helgen

Ditt utsagn her koblet sammen med telefonisk "skryt" fra Andy i Vintage Tube Service (leverandør av 6-packen) om at dette er blant det beste som kan oppdrives av 6SN7 til bruk i SLP-05 gjør jo ikke at mine forventninger til helgen dempes :p :p
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Innkjøp av 6-pack til helgen

Det skal bli artig å høre hva du erfarer.

mvh Elektron
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Innkjøp av 6-pack til helgen

Hva var så resultatet av helgens erstatning av 6 standard 6SN/ rør som sto i min Cary SLP-05 til fordel for de 6 Pennsylvania produserte Sylvania 6SN7-GTA av god 1950-årgang??

Det ordet som først og fremst ramlet ned i hodet mitt etter halv dags oppvarming og deretter lytting til nyinvesteringen er LUFT. Selv om dette med ”følt luft” mellom instrumenter/stemmer var blant de parameterne som jeg vel syntes var ekstremt bra ivaretatt allerede fra før, ble med andre ord i mine ører enda bedre med en gang Sylvania rørene var om bord i forforsterkeren.

Avtegning av opptaksrommets størrelse ble noe bedre, da det nå er større forskjell på de innspillingene som virker som de ligger mellom høyttalerne og de som ligger vesentlig utenfor og bak høyttalerne. Trodde først dette var noe som de nye rørene gjorde dårligere, da et par av de første låtene som ble testet faktisk virket å bli noe ”snevret inn” imot det jeg mente å huske fra Kina rørene. Denne skuffelsen ga seg straks jeg spilte live opptak med Harry Belafonte (at Carnegie Hall) og Eagles (med melodien ’Hotel California’ fra albumet ’Hell Freezes Over’), hvor jeg tidligere ikke har hatt så ekstrem følelse av ”katedral lyd” og tydelig følelse av at mye av lyden også kom på yttersiden av høyttalerne. De opprinnelige Kina rørene spilte på dette området noe mer gjennomsnittlig, da de rent generelt tegnet opp et forholdsvis bredt lydbilde på det meste, men aldri klarte de ytterpunktene som jeg nå mener de nevnte Sylvania rørene tegner opp.

Neste forskjell som jeg mener å høre (uten at de ”nye” old stock rørene har fått mange timer til å ”spille seg inn”) er at det er en større ro i lydbildet. Det er som om alt trer noe tydeligere frem, men er samtidig mer avrundet og mindre spisst i toppen/det øverste diskatområdet. Det er den underlige effekten av at lydbildet virker noe ”varmere” uten at det likevel går på bekostning av hva som kommer frem av detaljer. Jeg ville uten å ha hørt dette sagt at en slik ”avrundet” og følt mindre energi i toppen kanskje skulle ha medført at noe av superdetaljeringen ble borte, men som sagt føles det rent psykoakustisk føles det i min lille hjerne ikke som om noe går tapt likevel. Noe av det jeg her beskriver kan vel også relateres til og forklares til det som jeg innledningsvis nevnte om mer luft i lydavtegningen. Det er noe lettere å få med seg mikrodetaljene i stemmer, og stemmer har fin og naturlig kroppslighet (kroppsligheten var like bra med Kina rørene). I den grad det er noe å utsette på her (og da også tidligere), må det heller være at det i noen få tilfeller heller kan gå mot ”lager than life” når det gjelder størrelse/kroppslighet på menneskestemmer.

Det aller mest overraskende var likevel hvor mye tydeligere lydbildet i sentrum av høyttalerne ble avtegnet. Generelt syntes jeg at dette med plassering av artister var topp før de amerikanske rørene kom på plass, også det å få plassert artister godt mellom høyttalerne. Etter å ha lyttet til Pennsylvania kandidatene, er artistene omtrent plassert som før (med unntak av de tilfellene hvor jeg nå får noe mer bredde i lydbildet, ref over), men det er liksom mye mer energi og tydelighet midt i mellom høyttalerne. Det er liksom samme virkning av å bytte fra standard rørene og til NOS rørene, som virkningen man kan få når man ”tilter” høyttalerne mer innover direkte mot lytteposisjonen!!??

Er det da intet som har blitt dårligere i overgang fra kinesere til gamle amerikanere??! Totalbildet er åpenbart bedre etter skiftet til "made in USA", og det eneste jeg er litt usikker på er at jeg mener å ha detektert at det på enkelte plater kan være noe mindre energi i bassområdets øvre del (i overgangen mellom bass og mellomtone). Dette ga i løpet av helgen det resultat at noen plater fikk litt mindre PRAT effekt enn det jeg kanskje mener å huske at det var fra før med Kina bestykning. Avventer likevel bastante konklusjoner på dette, da som sagt de nye rørene enda ikke har fått kjørt seg varme nok til å kunne sies å være innbrente.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Innkjøp av 6-pack til helgen

Elektron skrev:
Jeg kjøpte en lik 6-pack til min SLP05, Sylvania 6sn7/VT231. Jeg nøyer meg med å si at du har all mulig grunn til å glede deg til helgen ;D

Mvh Elektron
Er spent på dine erfaringer kontra de jeg har så langt etter kun en dags uttesting......
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei igjen!

Artig å lese om erfaringene dine. På mange punkt stemmer de med mine. Utgangspunktet mitt er altså Sylvania JAN 6sn7gt/VT231. Dette betyr at rørene er tidlig 40 tall. Samtidig har jeg en svært kresen og avslørende høytaler. Rørene trenger også noen timer før de viser seg fra sin beste side.

Den viktigste hovedforskjellen var nok at de nye rørene ga et mer naturtro lydbilde og spesielt på stemmer og akustiske instrumenter. De orginale rørene spillte litt mer klinisk og hardt. Jeg følte også at Sylvania ga bedre seperasjon og luft i lydbildet.

I ettertid har jeg lekt litt med forskjellige rørkombinasjoner. Jeg har også hatt gleden av å prøve Marconi sine legendariske (b35?). Jeg har testet disse i SLP05 tidligere i et annet oppsett (Cary V12 monoblokker og B&W 802 N) og det var virkelig en positiv opplevelse. I mitt oppsett var litt av magien i disse borte, beklageligvis da jeg hadde skyhøye forventninger. Imidlertid kan dette også gi en indikasjon på at gode Sylvania rør nettopp er det, gode. Jeg bruker nå 4 Sylvania som utgangsrør og 2 CBS Hytron 5692 som inngangsrør. Hos meg er dette den beste kombinasjonen så langt. Som sagt dette er avhengig av både utstyrskombinasjoner og personlige preferanser.

mvh Elektron
 
Topp Bunn