Innertier fra Knut Vadseth.

O

O J

Gjest
Håper han tåler å bli sitert:

....har overbevist meg om den ekstra dimensjonen et par ekstra subwoofere kan gi et allerede glimrende stereoanlegg. ............. og den ekstra halve oktaven helt nederst var det minst viktige!

(s33. F34)

(Bassen påvirker hvordan en, som lytter, opplevder det som skjer lengere oppover i frekvens enn det selve subbene gjengir)
 
A

atledreier

Gjest
Dette var da tatt veldig ut av sammenhengen? Hvilket poeng prøver du å trekke fram her? At du ikke får lov av kona å ha sub, så dermed er alle som har gode subber teite?

Ut i fra sitatet velger jeg å tro at det er snakk om den halve oktaven fra 7,5 til 5Hz det er snakk om. Den er det ikke så nøye med, det kan jeg gå med på.
 
O

O J

Gjest
maverick skrev:
Dette var da tatt veldig ut av sammenhengen? Hvilket poeng prøver du å trekke fram her?
Mellomtonen blir (oppleves) bedre MED rett subb :)
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Diskanten også!!
Det er mye luftig diskant i en god sub...
Og masse bass i en god diskant.. :D
 
K

knutinh

Gjest
maverick skrev:
Ut i fra sitatet velger jeg å tro at det er snakk om den halve oktaven fra 7,5 til 5Hz det er snakk om.
<flisespikking>
En halv oktav (tritonus) fra 5Hz er ca 7Hz.

5*2^(6/12)
</flisespikking>
:)
-k
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.472
Torget vurderinger
1
Hvorfor må du ha sub, etter å ha lest siste nr tror jeg jaggu det holder å finne rett kabel ;D


Mvh Roald
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vadseth har jo et virkelig godt poeng. Og det er den beste grunnen jeg vet for å bruke subwoofer i et musikksystem.

Den som ikke skjønner hva han snakker om, har ikke hørt hva en virkelig god subwoofer som er godt integrert med hovedhøyttalerne gjør med opplevelsen av stemmer og instrumenter i et velfungerende system.
Det er min humble påstand.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Klarer ikke å høre det jeg :-\. Fjernkontroll er fin å ha, men synes subben bare tilfører bass nederst når den slås på. Men selvfølgelig blir totalopplevelsen bedre.

Kan det være bare subjektivt opplevd forbedring i mellomtonen?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Kan det være bare subjektivt opplevd forbedring i mellomtonen?
Ikke hvis ikke din subwoofer har et helt nytt konsept delefilter som ikke lekker opp mot mellomtonen?

Om du da har optimalisert oppsettet til denne sub'en; og hører på f.eks enkeltinstrumenter; la oss si Bach's sonater for solo fiolin;- og hører med sub'en hhv på og av; og ikke hører forskjell; da er det noe riv ruskende galt imo. I beste mening.

Du bør (med "normale" høyttalere og sub'en innslått) normalt høre at fiolinen står i et mer veldefinert rom med en større og mer naturlig akustikk, og at fiolinen (i denne akustikken) virker mer naturlig fyldig, kroppslig, klangrik og ekte; mer slik denne fiolinen vil høres i virkeligheten.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Du bør (med sub'en innslått) normalt høre at fiolinen står i et mer veldefinert rom med en større og mer naturlig akustikk, og at fiolinen (i denne akustikken) virker mer naturlig fyldig, kroppslig og ekte; mer slik denne fiolinen vil høres i virkeligheten.

Mvh Vidar P
Da skal jeg finne frem en plate med fiolin og teste litt nå.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Vidar P skrev:
Vadseth har jo et virkelig godt poeng. Og det er den beste grunnen jeg vet for å bruke subwoofer i et musikksystem.

Den som ikke skjønner hva han snakker om, har ikke hørt hva en virkelig god subwoofer som er godt integrert med hovedhøyttalerne gjør med opplevelsen av stemmer og instrumenter i et velfungerende system.
Det er min humble påstand.
Er særdeles enig. :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tror jeg skal teste tesen med System v.s. Gjallarhorn 25 only (to trykknapper og en vippebryter mellom dem). Podger i en solopartita av Bach skulle vel funke som program?
 
U

utgatt60135

Gjest
Prøvde med Bartók plata fra 2L. Subben formidler lavfrekvent "støy" etter mine ører. Typisk bilstøy ol. som forplanter seg i veggene. Jeg tror ikke det kommer fra fiolinen for å si det slik. Tror akustikken oppleves mer realistisk subjektivt. Egenlig bare bra det synes jeg.

Jeg har jobbet med lyd i en årrekke og er vant til å lytte spesifikt :).
 
O

O J

Gjest
Lyngen skrev:
Kan det være bare subjektivt opplevd forbedring i mellomtonen?
Dette har jo med hvordan ørene tolker lyden oppover (litt)anderledes når det skjer ting i mellomtonen og bassen SAMTIDIG. Selve mellomtone-elementet gjør jo ingenting anderledes.

Vet ikke helt hvor en skulle startet en "subjektivt/reelt diskusjon".


Edit: Kunne vel like gjerne spurt hvorfor mellomtonen låter så tynt, når en fjærner all dyp-bassen.
 
S

Storebror

Gjest
Lyngen skrev:
Prøvde med Bartók plata fra 2L. Subben formidler lavfrekvent "støy" etter mine ører. Typisk bilstøy ol. som forplanter seg i veggene. Jeg tror ikke det kommer fra fiolinen for å si det slik. Tror akustikken oppleves mer realistisk subjektivt. Egenlig bare bra det synes jeg.

Jeg har jobbet med lyd i en årrekke og er vant til å lytte spesifikt :).
Så fint at du er vant ;)

Det en god sub-integrering bidrar med i mine ører er nettopp "cues".
De lavfrekvente pulsene som hjelper deg å lokalisere instrumenter og deres plassering i lydbildet.
Sub-en i selg selv skal ikke detekteres, men fylle ut med subsonisk (smak på det ordet) informasjon.
Jeg vil tro opptakenes kvalitet i de nedre frekvenser er av stor betydning for hvordan dette oppfattes.

Enkel akustisk musikk skal etter sigende duge til å justere inn suben for slike aspekter ved gjengivelsen.
Det står endel om dette i Hifi+ også, f.eks i artikkelen om WB torus + stativhøyttalere.

På samme måte som økt oppløsning og utstrekning faktisk bidrar til fylde nedover, så bidrar en godt integrert sub til et bedre lydbilde og et tydeligere innsyn langt oppover i frekvens.

Holfi-demoen som KV viser til på Plaza-messa var noe av det kuleste jeg har hørt av demoer.
Vi hørte på kun sub-en og hørte tilsynelatende ikkeno, men forskjellen med av og på sub mens hovedhøyttalerne var innkoblet var ikke mindre enn meget imponerende!!

Huff, nå fikk jeg lyst på sub igjen........

R
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Prøvde med Bartók plata fra 2L. Subben formidler lavfrekvent "støy" etter mine ører. Typisk bilstøy ol. som forplanter seg i veggene. Jeg tror ikke det kommer fra fiolinen for å si det slik. Tror akustikken oppleves mer realistisk subjektivt. Egenlig bare bra det synes jeg.

Jeg har jobbet med lyd i en årrekke og er vant til å lytte spesifikt  :).
Jeg er jo sikkert ikke vant med å lytte spesifikt som du. Men om jeg forstår deg rett, så forteller du jo faktisk at sub'en tilfører en reell lydinformasjon som fins i opptaket da, og som du ellers ikke hører. Støy eller ei.
Ikke utenkelig da at dersom opptaket hadde inneholdt LF rominformasjon istedet for bilstøy, så hadde du hørt det også?

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Podger er best fullrange. Q.E.D.

Preludio fra Bachs Partita nr.3 for solofiolin, godt opptak.
Man skulle kanskje ikke tro det, men det er lettere å tenke seg henne spillende fele i et rom av en smule størrelse med den ekstra halvannen oktaven nederst.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.472
Torget vurderinger
1
Ja han har et poeng, bare synd at mye av det andre som blir skrevet er……. :p

Å si at de fleste i hifi miljøet ser på sub som en krykkeløsning, for så å snakke om 6-7” og realistisk dypbass nivå i et normalt rom ::)

Nåja, i min hifi krets har vel div bass/sub løsninger blitt prøvd ut de siste 20 årene og krykkeløsning tror jeg ikke har blitt nevnt.

Når det kommer til hva sub kan forbedre i mellomtonen og diskanten så er det nada, men til oppfattelsen av disse kan den bidra positivt.
 
S

Storebror

Gjest
Roald skrev:
Når det kommer til hva sub kan forbedre i mellomtonen og diskanten så er det nada, men til oppfattelsen av disse kan den bidra positivt.
Denne må du utdype litt

R
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Storebror skrev:
<Holfi-demoen som KV viser til på Plaza-messa var noe av det kuleste jeg har hørt av demoer.
Vi hørte på kun sub-en og hørte tilsynelatende ikkeno, men forskjellen med av og på sub mens hovedhøyttalerne var innkoblet var ikke mindre enn meget imponerende!!>

Du var der du også, må bare si meg enig og det som forbauset meg mest, var jo at vi jeg ikke hørte en dritt av de subsoniske lavfrekvenslydene kun med suben på.

Dette er vel også det som P.Dale er opptatt av ved å satse så mye på de helt lave frekvensene, jeg aner ikke om han har rett eller om det objektivt er rett, men jeg mener i hvert fall bestemt at det ble godt demonstrert godt på Plaza den gangen og denne personen på Holfi har jo dette som sin store kjepphest.

Et annet eksempel (som ikke er testet ut edit- frem og tilbake) er jo at jeg som har både Kef 207.2 og 203.2 bestemt mener at jeg har fått mye bedre mellomtone nå med 207.2 enn jeg hadde med 203.2 i samme anlegg tidligere.
De har akkurat samme mellomtone element (og diskant) i sin uniQ element.
Jeg går i hvert fall i den tro at dette henger sammen med en mye bedre lavfrekvensdel i 207.2.

Her kunne det vært interessant å spørre Vidar P. om han har prøvd sine to eminente Rel suber sammen med 207.2.
Rel er jo suber som først og fremst er beregnet å jobbe helt nederst og selv 207.2 begynner vel å rulle av bra ved 25-30 hz.

Mvh.KW
 
O

O J

Gjest
Prøvde dette i butikk med en liten subb, som ikke gikk så veldig dypt. Den positive effekten oppover var fortsatt klart hørbar.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Her kunne det vært interessant å spørre Vidar P. om han har prøvd sine to eminente Rel suber sammen med 207.2.
Rel er jo suber som først og fremst er beregnet å jobbe helt nederst og selv 207.2 begynner vel å rulle av bra ved 25-30 hz.

Mvh.KW
KW; jeg solgte mine REL'er etter at jeg kjøpte 207/2. De var ikke nødvendige, og tilførte ikke noe nevneverdig i mitt rom, annet enn behov for subsonisk filter på platespilleren; og da er liksom poenget bort. I mitt rom måles forresten inroom-responsen til en helt annen enn den (anekoiske?) responsen du refererer til, det kan jo variere fra rom til rom det der.

Mvh Vidar P
 
L

Lars.N

Gjest
Sub er nok dessverre et nødvendig onde hvis man har tenkt å nyte musikken slik den var tiltenkt mener nå lille meg da; D har selv ikke noen sub da jeg heller ikke føler det store behovet av å jakte på over & undertoner men meg om det; D

Gutta som sier at sub påvirker mellom tone diskant område har nok rett i sine påstander da det ikke er en påstand men høyst velkjente fakta dette har med overtoner og undertoner i musikken/lyd å gjøre som brer seg langt ut ditt man ikke skulle forvente å finne den.

(en sub skal ikke høres kun savnes når det slukkes for den)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
KW skrev:
Her kunne det vært interessant å spørre Vidar P. om han har prøvd sine to eminente Rel suber sammen med 207.2.
Rel er jo suber som først og fremst er beregnet å jobbe helt nederst og selv 207.2 begynner vel å rulle av bra ved 25-30 hz.

Mvh.KW
KW; jeg solgte mine REL'er etter at jeg kjøpte 207/2. De var ikke nødvendige, og tilførte ikke noe nevneverdig i mitt rom, annet enn behov for subsonisk filter på platespilleren; og da er liksom poenget bort. I mitt rom måles forresten inroom-responsen til en helt annen enn den (anekoiske?) responsen du refererer til, det kan jo variere fra rom til rom det der.

Mvh Vidar P
Okei! det er (anekoisk?) som er brukt i specs i brosjyrene til Kef Ref da, jeg syntes nok at det var beskjedne data i forhold til elementene ja, forsåvidt på hele serien.
Min Rel 5 er også satt bort (på hvil) kanskje vil den komme til nytte igjen i kjeller en gang.
Da har lyden blitt enda bedre her da ;) ;D
Mvh.KW
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.472
Torget vurderinger
1
Ok, ta en diskant spill en sang….høres ikke bra ut, legg til en mellomtone, litt bedre, legg til bass hum, legg til subb ;D

Poenget er at bass elementet spiller ikke frekvenser over xHz og dermed ikke kan forbedre disse. Men siden vokaler og instrumenter består av en” miks” av frekvenser og ikke rene sinus toner, vil ting som er definert som diskant/mellomtone/bass påvirkes av hverandre.


Mvh Roald
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Prøvde med Bartók plata fra 2L. Subben formidler lavfrekvent "støy" etter mine ører. Typisk bilstøy ol. som forplanter seg i veggene. Jeg tror ikke det kommer fra fiolinen for å si det slik. Tror akustikken oppleves mer realistisk subjektivt. Egenlig bare bra det synes jeg.

Jeg har jobbet med lyd i en årrekke og er vant til å lytte spesifikt :).
Men om jeg forstår deg rett, så forteller du jo faktisk at sub'en tilfører en reell lydinformasjon som fins i opptaket da, og som du ellers ikke hører. Støy eller ei.


Mvh Vidar P
Å ja.... Men, ellers ikke hører? Joda. Det er bare å stoppe opp litt ;).

Jeg har bare trodd, som RoDa er inne på, at mellomtonen objektivt er identisk.


Ikke utenkelig da at dersom opptaket hadde inneholdt LF rominformasjon istedet for bilstøy, så hadde du hørt det også?
Hvilke lavfrekvente kilder tenker du på?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
Ok, ta en diskant spill en sang….høres ikke bra ut, legg til en mellomtone, litt bedre, legg til bass hum, legg til subb ;D

Poenget er at bass elementet spiller ikke frekvenser over xHz og dermed ikke kan forbedre disse. Men siden vokaler og instrumenter består av en” miks” av frekvenser og ikke rene sinus toner, vil ting som er definert som diskant/mellomtone/bass påvirkes av hverandre.


Mvh Roald
Akkurat dette er det vel som menes.
Nå har jo jeg fortsatt ikke bladet men KV skrev vel ikke (får jeg håpe) at suben påvirket mellomtoneelementet eller diskantelementet.

Duelund sa vel i sin tid at det hele henger sammen og hevdet at diskanten påvirker det hele helt ned?

Mvh.KW
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Ikke utenkelig da at dersom opptaket hadde inneholdt LF rominformasjon istedet for bilstøy, så hadde du hørt det også?
Hvilke lavfrekvente kilder tenker du på?
Rommet.

Rommets totale akustikk er sammensatt av bl.a LF lydinformasjon; om denne fins på opptaket men er borte hjemme, så blir ikke skisseringen av rommet slik som det er på opptaket.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Ikke utenkelig da at dersom opptaket hadde inneholdt LF rominformasjon istedet for bilstøy, så hadde du hørt det også?
Hvilke lavfrekvente kilder tenker du på?
Rommet.

Rommets totale akustikk er sammensatt av bl.a LF lydinformasjon; om denne fins på opptaket men er borte hjemme, så blir ikke skisseringen av rommet slik som det er på opptaket.
Det er jeg enig i. Det er mange opptaksrom som har LF informasjon tydeligvis. Ikke så rart i og med de fleste studioer befinner seg i storbyer. Slik info kjenner de som har meditert i storbyer godt :). Men kan elektronikken gi LF mon tro? Ellers er det vel slike ting som trykkbevegelser mot gulv med instrumenter, føtter ol. - jeg vet ikke.
 
P

Parelius

Gjest
Muligens jeg ikke har forstått noe som helst, men en sub sier vel ingenting i mellomtone og over., objektivt sett. At den ved sin tilstedeværelse endrer vår oppfatning av mellomtonene er vel en annen sak. Om en nå snakker om over eller undertoner, sålenge disse enten er utenfor eller innenfor det som sub-en gjengir, så blir vel det hip som hap (?). Sagt på en annen måte: når Fidelitymannen sier:

....har overbevist meg om den ekstra dimensjonen et par ekstra subwoofere kan gi et allerede glimrende stereoanlegg. ............. og den ekstra halve oktaven helt nederst var det minst viktige!
så tenker han vel ikke på at den ekstra halve oktaven helt nederst var minst viktig rent objektivt sett, men at hans opplevelse av denne ikke var det vesentlige, derimot at den objektive tilstedeværelsen av denne "langt nede oktaven" gav noe ekstra i opplevelsen av det høyere oppe. Eller er jeg helt på jordet nå, siden det synes å generer slik uenighet dette utsagnet.
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei,
min erfaring er at sub betyr svært mye for rom-opplevelsen, dvs akustikken virker umiddelbar mer realistisk gjengitt og dermed også instrumentenes plassering (ved at indirekte lyd/refleksjoner i opptakrommet også formidles?).

Jeg tenker meg at sub også "pumper opp" lydrommet som samtidig fører til at mellomtone og diskant blir bedre formidlet mellom HT og ørene mine - kanskje frekvenstapet over sub-nivå blir mindre?

Sikkert flere som har opplevd at man ofte må opp i lydnivå for å oppnå "flatere" frekvensrespons, og en sub gjør, hos meg, at det er mindre behov for å spille høyt... og det liker jo kona.... :)

-Brum
 
U

utgatt60135

Gjest
Parelius skrev:
Muligens jeg ikke har forstått noe som helst, men en sub sier vel ingenting i mellomtone og over., objektivt sett. At den ved sin tilstedeværelse endrer vår oppfatning av mellomtonene er vel en annen sak. Om en nå snakker om over eller undertoner, sålenge disse enten er utenfor eller innenfor det som sub-en gjengir, så blir vel det hip som hap (?). Sagt på en annen måte: når Fidelitymannen sier:

....har overbevist meg om den ekstra dimensjonen et par ekstra subwoofere kan gi et allerede glimrende stereoanlegg. ............. og den ekstra halve oktaven helt nederst var det minst viktige!
så tenker han vel ikke på at den ekstra halve oktaven helt nederst var minst viktig rent objektivt sett, men at hans opplevelse av denne ikke var det vesentlige, derimot at den objektive tilstedeværelsen av denne "langt nede oktaven" gav noe ekstra i opplevelsen av det høyere oppe. Eller er jeg helt på jordet nå, siden det synes å generer slik uenighet dette utsagnet.
Godt å se at noen er enig med meg :).
 
O

O J

Gjest
Brum skrev:
Jeg tenker meg at sub også "pumper opp" lydrommet som samtidig fører til at mellomtone og diskant blir bedre formidlet mellom HT og ørene mine - kanskje frekvenstapet over sub-nivå blir mindre?
Mellomtone pluss sub-bass, samtidig, gir jo uansett mere trøkk enn kun mellomtone alene. Selv om en kanskje hører mellomtonen best.
 
U

utgatt60135

Gjest
Brum skrev:
...... og dermed også instrumentenes plassering (ved at indirekte lyd/refleksjoner i opptakrommet også formidles?).
Jeg tror ikke det. Du kan vel ikke høre hvor så lave frekvenser kommer fra? Man får kanskje bare en psykisk opplevelse av tilstedeværelse?
 
A

atledreier

Gjest
Nå har jeg ikke lest artikkelen, og vet heller ikke noe om oppsettet til dere som har postet om bedre mellomtone og slikt, men i mitt oppsett kan jeg meget enkelt skifte mellom fulltone høyttalere og sub med/uten deling. Desidert best blir det med sub og deling (80Hz). Spesielt oppover. Mitt inntrykk er at det er fordi høyttalerne da slipper å jobbe med dypbass. Kan det være noe der?
 
A

atledreier

Gjest
Lyngen skrev:
Brum skrev:
...... og dermed også instrumentenes plassering (ved at indirekte lyd/refleksjoner i opptakrommet også formidles?).
Jeg tror ikke det. Du kan vel ikke høre hvor så lave frekvenser kommer fra?
Nei, men de gir allikevel en oppfatning av størrelse. Tipper det har noe med rom-noder og reflekser i større rom. Akustikk er ikke bare akustikk. Det er stor forskjell på store rom og små rom i så henseende.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Parelius skrev:
Muligens jeg ikke har forstått noe som helst, men en sub sier vel ingenting i mellomtone og over., objektivt sett. At den ved sin tilstedeværelse endrer vår oppfatning av mellomtonene er vel en annen sak. Om en nå snakker om over eller undertoner, sålenge disse enten er utenfor eller innenfor det som sub-en gjengir, så blir vel det hip som hap (?). Sagt på en annen måte: når Fidelitymannen sier:

....har overbevist meg om den ekstra dimensjonen et par ekstra subwoofere kan gi et allerede glimrende stereoanlegg. ............. og den ekstra halve oktaven helt nederst var det minst viktige!
så tenker han vel ikke på at den ekstra halve oktaven helt nederst var minst viktig rent objektivt sett, men at hans opplevelse av denne ikke var det vesentlige, derimot at den objektive tilstedeværelsen av denne "langt nede oktaven" gav noe ekstra i opplevelsen av det høyere oppe. Eller er jeg helt på jordet nå, siden det synes å generer slik uenighet dette utsagnet.
Godt å se at noen er enig med meg :).
Det er jo selvsagt opplevelsen av instrumenter i en gitt akustikk man snakker om.

Om du kunne høre på et piano, og ta bort overtoner eller undertoner, så vil det høres helt annerledes ut. Det er hva vi snakker om, er det ikke? Slik jeg ser det så er ikke det en konkurranse om at flest mulig er enige.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Du snakket om fiolin. Den har vel ikke LF informasjon?
 
Topp Bunn