Innertier fra Knut Vadseth.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Du snakket om fiolin. Den har vel ikke LF informasjon?
Hallo. Rommet den spiller i har det. Iallefall om den spiller i et rom. Der er det også en fiolinist, en romklang, lyder som eksiterer salklang. Alt i alt så er det LF informasjon i en sal hvor det står en fiolinist og spiller; med mindre salen er klangløs. Men typiske konsertsaler er ikke det.

EDIT; om du spiller denne fiolinen din med normalt lyttevolum kun via subwooferen din (ikke hovedhøyttalerne), er det da helt stille? Ikke en lyd å høre? Tenkte meg det ja at du hørte et og annet ... :)

Mvh Vidar P
 
S

Storebror

Gjest
@Lyngen:

Eva Cassidy - Songbird - Fields of Gold

Hør på gitarene med sub-en av og på.

Da tipper jeg vi snakker samme sak etterpå?

R
 
S

Storebror

Gjest
Lyngen skrev:
Du snakket om fiolin. Den har vel ikke LF informasjon?
Den kan vel det? Nærmikk, lavfrekvent/subsonisk informasjon som plukkes opp av mikrofon?

R
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Storebror skrev:
@Lyngen:

Eva Cassidy - Songbird - Fields of Gold

Hør på gitarene med sub-en av og på.

Da tipper jeg vi snakker samme sak etterpå?

R
Og om ikke det da er tydelig, så er det alltids en mulighet for at subwooferen ikke fungerer helt etter hensikt i rommet. For normalt bør det være lekende lett å høre om alt fungerer som det skal.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
EDIT; om du spiller denne fiolinen din med normalt lyttevolum kun via subwooferen din (ikke hovedhøyttalerne), er det da helt stille? Ikke en lyd å høre? Tenkte meg det ja at du hørte et og annet ... :)

Mvh Vidar P
Nå må vi ikke missforstå hverandre :). Jeg sier jo at det på opptaket uten tvil er LF info- og på en haug andre. Men jeg tror det er en psykisk opplevelse og ikke reelt på den måten at det objektivt påvirker mellomtone. Tror alså...

RoDa - jeg skal teste men må spille lavt nå.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Vidar P skrev:
EDIT; om du spiller denne fiolinen din med normalt lyttevolum kun via subwooferen din (ikke hovedhøyttalerne), er det da helt stille? Ikke en lyd å høre? Tenkte meg det ja at du hørte et og annet ... :)

Mvh Vidar P
Nå må vi ikke missforstå hverandre  :). Jeg sier jo at det på opptaket uten tvil er LF info- og på en haug andre. Men jeg tror det er en psykisk opplevelse og ikke reelt på den måten at det objektivt påvirker mellomtone. Tror alså...

RoDa - jeg skal teste men må spille lavt nå.
Om det er objektivt eller subjektivt skal jeg ikke mene noe om. Det kan sikkert måles; og det skulle ikke forbause meg om frekvensmålinger vil gi utslag opp mot grunntonen og klangbunnen til nær sagt ethvert instrument.

Men at ekstra utstrekning nedover er hørbart er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. Og så var det dette med den ekstra romklangen da... som gir den ekstra opplevelsen av ektehet med fullrange systemer, subwoofer eller ei.

Mvh Vidar P
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.246
Både øret og ikke minst hjernen er ikke-lineære systemer så det vi oppfatter er ikke nødvendigvis bare en "sum" av de fysiske frekvensene som når øret.
Eller sagt på en annen måte; resultatet av noe ekstra energi i bassen fra subwooferen kan gi en subjektiv endring utover det fysiske frekvensspekteret som er endret.
Om det gir noen mening.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Storebror skrev:
@Lyngen:

Eva Cassidy - Songbird - Fields of Gold

Hør på gitarene med sub-en av og på.

Da tipper jeg vi snakker samme sak etterpå?

R
Hmm... det er lave frekvenser immimellom men synes det er vanskelig å detektere hva det kan være. Kunne ikke spille så høyt men klarte ikke å høre at gitaren låt anderledes.
 
O

O J

Gjest
Når vi snakker "rom-info" og såpass lave frekvenser, trenger egentlig subben ha en særlig lineær respons da?

Har en alikevel sjans til å oppdage det, om den ikke er på langt nær fullstendig lineær?


Hva med 40-50hz og nedover ?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Dette er det en såre enkel forklaring på:

Ett annslag av en tone eller instrument består av en rekke harmoniske komponenter.
Subben her da kompletterer den harmoniske strukturen...

DET BLIR IKKE KLARERE OPPOVER I FREKVENSREKKENE!!!
MEN INSTRUMENTETS STRUKTUR I FREKVENSSPENNET ER NÅ KOMPLETT.

Herved oppfattes helheten som bedre, illusjonen er at det blir klarere oppover i mellomtonen.

Instrument + romklang = summen... alt stemmer da vøtt... men en bra sub som er istand til å gjengi denne lave frekvenskomponenten av den harmoniske sum av annslaget.

Yes?

Og som nevnt her over av andre... jo færre overlappende harmoniske komponenter de respektive elementer ...
uansett frekvensspekter må dele på, jo klarere blir det hele!
Siden subfrekvenser er langsomme vil øret MEGET lett høre om to elementer gjengir den samme frekvensen.
De vil ha ørliten forskjell i sync... og når alt er i sync, vil det bli klarere..
Hjernen er eminent til å oppdage synkronisering i svingninger (øret) eller utakt da.
Det er ikke det at mellomtonen er klarere folkens...
Det er det at bassen nå svinger i sin korrekte takt den da lavere frekvenskomponent som Vadseth sikkert her mener gir så bra synergi!!

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
O J skrev:
Når vi snakker "rom-info" og såpass lave frekvenser, trenger egentlig subben ha en særlig lineær respons da?

Har en alikevel sjans til å oppdage det, om den ikke er på langt nær fullstendig lineær?


Hva med 40-50hz og nedover ?
Etter min erfaring er det greit om målemikken måler en så noenlunde lineær frekvensrespons også under 200Hz. EQ er ganske lurt.
 
O

omholt

Gjest
Foruten at høyttalerne slipper å spille dypbass, så blir også forsterkeren avlastet. Sistnevnte kan også være en årsak til man opplever forbedrelse i mellomtonen og diskanten. Kanskje spesielt de med rør....?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Foruten at høyttalerne slipper å spille dypbass, så blir også forsterkeren avlastet. Sistnevnte kan også være en årsak til man opplever forbedrelse i mellomtonen og diskanten. Kanskje spesielt de med rør....?
Ikke i mitt tilfelle; sub'ene er (var) parallelle med hovedhøyttalerne, som på sin side får fullsignal. Ikke har jeg rør heller..

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Imperial skrev:
DET BLIR IKKE KLARERE OPPOVER I FREKVENSREKKENE!!!
MEN INSTRUMENTETS STRUKTUR I FREKVENSSPENNET ER NÅ KOMPLETT.

Herved oppfattes helheten som bedre, illusjonen er at det blir klarere oppover i mellomtonen.

Instrument + romklang = summen... alt stemmer da vøtt... men en bra sub som er istand til å gjengi denne lave frekvenskomponenten av den harmoniske sum av annslaget.
Høres ut som en riktig forklaring.

Forøvrig kan jeg bare slutte meg til hovedkonklusjonen i innledningen. Med litt eldre Respons Grand høyttalere opplevde jeg en stor forbedring oppover i frekvensene ved tilkobling av de to tilhørende passive subbene. Mye mye mindre la jeg merke til noen særlig endring i bunn. Men den ekstra fyldighet som instrumentene fikk i sine vanlige frenkensområder var virkelig en forbedring. Og slike opplevelser gjør at jeg nok aldri vil kunne bli helt fornøyd med høyttalere som ikke er fullrange. Små høyttalere vil alltid kun presentere et utsnitt av lyden og musikken, og ikke det hele.

Så gode subber, og gode fullrangehøyttalere handler ikke om bass, basstrykk og bunn i det hele tatt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Foruten at høyttalerne slipper å spille dypbass, så blir også forsterkeren avlastet. Sistnevnte kan også være en årsak til man opplever forbedrelse i mellomtonen og diskanten. Kanskje spesielt de med rør....?
Nei dette er nok ikke den hele forklaringen. Jeg brukte lenge store passive subber, som jo skal belaste forsterkeren ytterligere, og de beskrevne forbedringene var absolutt tilstede.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke se det nevnt tidligere i tråden- bortsett fra integrering da- dette med volum. Jeg tror noe av problemet med bruk av basshøytaler elller hva en nå skal kalle det, ligger i at man kjører for høyt volum på elementene.
Dette skaper "problemer" i de fleste rom og for ikke å snakke om integrering med de øvrige elementene i et oppsett.

For egen del spiller min basshøytaler så lavt at det så vidt er vibrasjoner i elementene ( 2stk 6.5") på store dynamiske utsving i store orkesterverk. Elementene tråkker til fra 50hz og nedover et godt stykke (ca 30hz)
Dette hjelper de 4 stk 7" jeg har fra før i hovedhøytalerne.(som ikke er avlastet av basshøytaleren)
I mitt rom er dette tilstrekkelig til at jeg føler og hører at bånndraget i kontrabassrekka, stortromme og pauker får en ekstra dimensjon, selv om det som nevnt knapt er bevegelse i den rene basshøytaleren.
På nyere rytmisk musikk (der bassnivået er høyere skrudd) ser jeg ingen vits i å bruke basshøytaleren, da Milesene gjør jobben rikelig godt nok i mitt rom og til min økonomi.
Jeg bruker basshøytaleren fortrinnsvis til klassisk musikk og noe 70- og 80-talls musikk der bassnivået er i laveste laget (etter dagens norm.)
Jeg bruker altså basshøytaleren for å hjelpe på nederst i frekvensområdet på klassisk musikk, samt at jeg hører at basshøytaleren skaper en "dimensjon" av ro og større lydpallett i store deler av frekvensområdet for slik musikk.
Så hos meg hjelper en meget forsiktig bruk av basshøytaler.

Så i følge mine egne opplevelser, er nok mr. Vadseth inne på noe viktig i sin artikkel.
 
A

atledreier

Gjest
Til musikkbruk er det nesten ikke bevegelse i mine subber heller, selv om det er absurd høyt. Men om jeg skrur av subbene er det MYE som mangler.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hos meg er det ofte litt membranbevegelse, men mine er trykkammer (ELF).
 
O

O J

Gjest
Valentino skrev:
O J skrev:
Når vi snakker "rom-info" og såpass lave frekvenser, trenger egentlig subben ha en særlig lineær respons da?

Har en alikevel sjans til å oppdage det, om den ikke er på langt nær fullstendig lineær?


Hva med 40-50hz og nedover ?
Etter min erfaring er det greit om målemikken måler en så noenlunde lineær frekvensrespons også under 200Hz. EQ er ganske lurt.
Nå er det vel egentlig bare å prøve...

Først sub med eq (sikkert behringer), i vinter tenker jeg.

...så prøve med og uten avlastning på hoved-ht (ruller bratt av under 40hz, uansett).

Til slutt går det vel an å se om en kan klare å bytte ut Behringer med Embla, eller ikke.

Edit:
Svært interesant det som ble nevnt om områder med overlapping også.
 
O

O J

Gjest
Ang; Volum:

Er nok en kjempefordel å måle både hoved-ht og subb(ene), når subb(ene) skal justeres.

F.eks med en laptop (ikke tilkoblet anlegget).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
omholt skrev:
Foruten at høyttalerne slipper å spille dypbass, så blir også forsterkeren avlastet. Sistnevnte kan også være en årsak til man opplever forbedrelse i mellomtonen og diskanten. Kanskje spesielt de med rør....?
Nei dette er nok ikke den hele forklaringen. Jeg brukte lenge store passive subber, som jo skal belaste forsterkeren ytterligere, og de beskrevne forbedringene var absolutt tilstede.
Mine erfaringer med Respons Grand sammen med passive suber fra samme produsent samsvarer med dine.
 
U

utgatt60135

Gjest
Har testet mer i kveld men kommer til samme konklusjon. Sub´en tilfører informasjon i de frekvensene den skal, hverken mer eller mindre. Ingen endring oppover i frekvensene som påvirker kropp, instrumenter uten lave toner, stemmer, fokus ol. Med mine ører/hjerne på mitt anlegg alså :).

Men å få med de ekstra tonene nederst er ganske så viktig synes jeg. Jeg ble overrasket over at så mye musikk har info lavere enn tja.. 30-40hz. Sub´en må stå på- alltid!
 
O

O J

Gjest
You are well trained in the fine art of critical listening ;)
 
S

Storebror

Gjest
Da ville jeg eksperimentert mer med plassering og justering.
Spesielt angående timing, dvs samme avstand fra bassen på høyttaleren og til øret som fra sub-en til øret.

R
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Storebror skrev:
Da ville jeg eksperimentert mer med plassering og justering.
Spesielt angående timing, dvs samme avstand fra bassen på høyttaleren og til øret som fra sub-en til øret.

R
Enig; da fungerer ikke den subwooferen i det oppsettet på samme måte som de jeg har hatt iallefall. Jobb med oppsettet.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Storebror skrev:
Da ville jeg eksperimentert mer med plassering og justering.
Spesielt angående timing, dvs samme avstand fra bassen på høyttaleren og til øret som fra sub-en til øret.

R
Det er nettopp slik min er plassert.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mine står ikke plassert slik; Suben fyller ut rommet mellom høyttaleren og frontveggen, og det integrerer prima om jeg kan være så freidig.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Storebror skrev:
1. samme avstand fra bassen på høyttaleren og til øret som fra sub-en til øret.
1. Dette er ikke nødvendig når man opererer med så lave frekvenser - les bølgelengder.

I de øvre frekvenser er dette punktet kritisk - derfor bør ikke avviket i avstand fra høyttalerne til SweetSpot være over 5mm.
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Logikk.

Det er tydelig at det er relativt ulike meninger om subbens innvirkning.

Det er mulig at jeg er helt på jordet her, men er det ikke slik at en tilføring av frekvenser, da særlig dype, vil gjøre at man får mer fokus på andre forhold(lyder/frekvenser) i høyere toner (f.eks mellomtonen)?

Jeg bygger min påstand på følgende: Hør en skrikende tone/lyd ute i naturen/trafikken. Så kommer det en annen lyd(dypere) inn i lydbildet. Den ubehagelige følelsen vi føler ved den skrikende tonen alene, blir straks mindre plagsom, og den høye tonen kan til og med oppfattes annerledes.

Kan ikke dette være en mulig forklaring på hvorfor vi f.eks opplever mellomtonen annerledes med en sub tilstede?

Mulig jeg tar feil, men noe sier meg at det er en eller annen form for logikk i dette.

RA
 
O

O J

Gjest
afsaft skrev:
Jeg bygger min påstand på følgende: Hør en skrikende tone/lyd ute i naturen/trafikken. Så kommer det en annen lyd(dypere) inn i lydbildet. Den ubehagelige følelsen vi føler ved den skrikende tonen alene, blir straks mindre plagsom, og den høye tonen kan til og med oppfattes annerledes.
Yes...:

1. Sett på CD med; skrikedame, piano, fiolin.

2. Sett på CD med; skrikedame, piano, fiolin og kontrabass.

Forskjeld? :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forskjell på fele med og uten sub også, som tidligere rapportert.
 
O

O J

Gjest
Er vel bare å slå fast at lyd uten de laveste frekvensene, er en smule "amputert" ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om ikke amputert så iallefall lettere kvestet. ;D

Folkens! Jeg mener ikke å hovere her. Det er bare at det er forskjell til det bedre. Målbar til og med.
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Jeg sier ikke alt nødvendigvis blir finere, men jeg er sikker på at vi vil oppleve lyden annerledes når det er en kontrabass i bilde. Siden vi ikke snakker om ulyder nødvendigvis når vi ser hva en sub evnt gjør med lyden i en låt, vil det selvsagt ikke bli store forskjeller.

Poenget mitt er bare at ved å legge til en lyd/frekvens vil totallyden under en avspilling bli annerledes.

For å komme med et annet dårlig bilde: Når vi lager....la oss si en saus. Vi har i ulike ingredienser. F.eks vil en ingrediens forsterke en annen ingrediens, og en annen ingrediens vil dempe andre aromaer/smaker. Sausen vil ikke smake likt om vi dropper en av ingrediensene.

Jeg for min del er sikker på at dette er grunnen til at vi opplever at en sang vil forandre lydbilde med og uten sub. Ting/frekvenser påvirker hverandre.

RA
 
U

utgatt60135

Gjest
afsaft skrev:
Kan ikke dette være en mulig forklaring på hvorfor vi f.eks opplever mellomtonen annerledes med en sub tilstede?
Ja, det høres fornuftig ut den forklaringen.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En liten analogi til lysbølger.

Filtrerer man man bort de lange bølgelengdene - altså rødt - når man tar et bilde, får man blåstikk i bildet. Filtrerer man bort de lange bølgelengdene - altså bass - når man spiller musikk, får man "blåstikk" i lydbildet. Setter man til rødt igen, blir bildet helhetlig og riktig. Samme med lyd - setter man til den manglende bassen, blir lydbildet helhetlig og riktig.

Dette skjer uten at de andre frekvensene - verken av lys eller lyd påvirkes - det skjer bare noe med vår oppfattelse av helheten.

Man kan selvsagt venne seg til å gå rundt med briller som filtrerer bort visse bølgelengder - analogt med at man venner seg til å lytte på anlegg som filtrerer bort visse bølgelengder. Da jeg var ung - høres det ikke fælt ut? - hørte vi på langbølge og mellombølgesendinger på radio - og trodde at lyden skulle være slik. Da vi fikk høre lyd som lå nærmere virkeligheten - f.eks. FM - skrudde vi resolutt på diskantkontrollene, slik at denne skrikende diskanten ble borte, og lyden ble "riktig". Sannsynligvis er det slik med bass også. Jeg syntes f.eks. at mine ProAc D25 hadde vel mye bass - inntil jeg fikk høre et skikkelig high-end anlegg med fullrange høyttaler pluss sub. Jøss! - er det slik det skal låte? Ikke noe mer snakk om at jeg hadde for mye bass hjemme - heller omvendt. Nå må jeg bare få meg en sub i stuen - min sub nr. 3.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ulf-B skrev:
En liten analogi til lysbølger.

Filtrerer man man bort de lange bølgelengdene - altså rødt - når man tar et bilde, får man blåstikk i bildet. Filtrerer man bort de lange bølgelengdene - altså bass - når man spiller musikk, får man "blåstikk" i lydbildet. Setter man til rødt igen, blir bildet helhetlig og riktig. Samme med lyd - setter man til den manglende bassen, blir lydbildet helhetlig og riktig.
Så da har 1SC en helt annen klangfarge enn D25 ::)......
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Valentino skrev:
...For å måle følelser trengs kvinner, ikke instrumenter. Antar jeg.
Eller psykologer... ;) :D ;D ::) :p :-X

(klarte ikke å dy meg)
 
Topp Bunn