Innbrenning av kondensatorer

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Finnes det en raskere måte å innbrenne utganskondesatorer på en å lodde dem inn og spille på dem i flere hundre timer?

Feks lage en innbrenningsmaskin?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Utgangskondensatorer? Kan man ikke bare la forsterkeren stå på noen timer da? Mens man spiller musikk?

Det hadde vært interessant å høre en forsterker med nesten helt nye slike, jamført med en med "innbrente" kondensatorer. Mine penger ville ha vært på at man ikke hører forskjell.

Mvh Vidar P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Bytta kondensatorer i ampen i fjor høst. De er vel innspilt nå går jeg ut fra. Men jeg har bare spilt hele tiden uten og tenke så mye på det. Har det vært noen forandring fra uinnspilt til innspilt, så har det gått så gradvis at jeg har ikke merka noe. Spilte bra fra dag en. Så kjør på med musikk.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Byttet noen kondiser i mine Quad II her en dagen. Det låt rett og slett "kornete og flatt" rett etterpå. Litt uferdig liksom. Allerede dagen derpå var det store endringer og nå ca en uke etterpå er alt så meget bedre.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
En del kondensatortyper endrer verdi de første timene de brukes. Det betyr ikke at de blir bedre eller dårligere, men bare litt annerledes. Hvorvidt det påvirker lyden kommer an på hvor i en konstruksjon de sitter. I et delefilter vil det for eksempel være mer merkbart enn som DC-sperre i en preamp, eller som filterkondensator i strømforsyning.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"De første timene" kan jeg gå med på, derfor sa jeg også "noen timer" og "nesten helt nye kondensatorer".
Men forsterkeren er da vel knaptnok varmet opp før kondisene er innbrent, så hva som er hva er kanskje vanskelig å sette fingeren på noen ganger? Iallefall for forsterkere som bruker lang tid på å nå driftstemperatur.

Om man er interessert i innbrenning etc; ved å brenne inn komponenter eksternt før montering, så mister man jo gleden ved å følge lydutviklingen fra time til time, døgn til døgn :)

Mvh Vidar P
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vidar P skrev:
Om man er interessert i innbrenning etc; ved å brenne inn komponenter eksternt før montering, så mister man jo gleden ved å følge lydutviklingen fra time til time, døgn til døgn :)

Mvh Vidar P
Jupp
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Spøkte litt med temaet i en annen tråd her, hvor jeg skrev at jeg hadde koblet noen filmkondiser "in-line i kretsen på vaskemaskinen en ukes tid, slik at de skulle brennes inn ;D

Men selvfølgelig er det mulig å lage en eller annen innretning som kjører strøm/spenning gjennom kondensatorene...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det etter min mening kanskje mest interessante aspektet ved dette er når man har en krets som fintunes, og kanskje også skal balanseres. Da må produsenten spille inn kondensatorene noen timer før de håndplukker de kondensatorene som parvis skal jobbe sammen, og så fintune kretsen med innspilte kondensatorer. Imidlertid er nok dette viktigere på high end mixere og slikt som skal plukke opp svake signaler på lange avstander.

Erland: Var det for å få innbrennt de forbanna kondensatorene eller for å få vasket de helsikes klærne? ;D
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
bambadoo skrev:
Byttet noen kondiser i mine Quad II her en dagen. Det låt rett og slett "kornete og flatt" rett etterpå. Litt uferdig liksom. Allerede dagen derpå var det store endringer og nå ca en uke etterpå er alt så meget bedre.
Jeg skiftet i AN dacen min og opplvevde det samme. Grått, flatt og udynamisk. Etter at dacen hadde stått på ett døgn var det skjedd store endringer til det positive.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Snickers-is skrev:
Erland: Var det for å få innbrennt de forbanna kondensatorene eller for å få vasket de helsikes klærne? ;D
Teorien var at ved å glatte strømmen til vaskemaskinen, ville klærne komme glattere ut igjen og dermed redusere behovet for å drive med den helsikes strykinga av skjorter ;D

(har nemmlig merket meg en del "jitter" når cetifugen spinner) ???
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Et annet aspekt av dette er vanlige elektrolyttkondensatorer (dvs dette gjelder ikke for elektrolytter med tørr/organisk elektorlytt, eller for tantaler) som har vært ubrukt en stund (noen år), disse bør/må «reformateres»; dvs. laddes sakte opp før de tas i bruk, slik at den anodiserte overflaten på aluminiumsfolien kan gjenndannes før de utsettes for «ordinær» belastning. Vannbasert elektrolytt vil over tid bryte ned anodiseringen, dersom det ikke står spenning over kondensatoren, og dermed er spenningstoleransen og kapasiteten på elektrolytten noe redusert ift. spec.

mvh
KJ
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Erland skrev:
Snickers-is skrev:
Erland: Var det for å få innbrennt de forbanna kondensatorene eller for å få vasket de helsikes klærne? ;D
Teorien var at ved å glatte strømmen til vaskemaskinen, ville klærne komme glattere ut igjen og dermed redusere behovet for å drive med den helsikes strykinga av skjorter ;D

(har nemmlig merket meg en del "jitter" når cetifugen spinner) ???
Prøv med spoler i stedet. Det er utrolig hva en god foliespole kan gjøre med skjorta. Husk å bruke Omo Audio og aktivt skyllemiddel som må rør'es før bruk.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg har brukt min audiodharma cable cooker med stort hell for innbrenning av mundorf silver in oil
mvh
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
LMC skrev:
jeg har brukt min audiodharma cable cooker med stort hell for innbrenning av mundorf silver in oil
mvh
Da jeg byttet ut mine to utgangskondiser på min rørpre.amp til Mundorf Silver-in-oil registrerte jeg tilsvarende innspillingstid som signalkabler. Ikke bare det, med hvordan kondensatorne "gikk opp og ned i lydkvalitet" var temmelig lik jamnført med hvordan mine siste signalkabler i sølv fra Whistler Audio oppførte seg. Fasinerende...
Ca 200-300 timer med musikk før konisene åpnet seg fullstendig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Snickers-is skrev:
En del kondensatortyper endrer verdi de første timene de brukes. Det betyr ikke at de blir bedre eller dårligere, men bare litt annerledes. Hvorvidt det påvirker lyden kommer an på hvor i en konstruksjon de sitter. I et delefilter vil det for eksempel være mer merkbart enn som DC-sperre i en preamp, eller som filterkondensator i strømforsyning.
Hvilken "verdi" er det som endrer seg?
Hvilke kondensatortyper er mest utsatt for denne endringen?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
plinius skrev:
Finnes det en raskere måte å innbrenne utganskondesatorer på en å lodde dem inn og spille på dem i flere hundre timer?

Feks lage en innbrenningsmaskin?
Hvis det finnes et behov, finnes det også et middel?
LMC har en slik "maskin".
Spørs litt hva du tror selv. Hvis DC gjør susen, kan du bare koble kondensatoren til en passende DC spenning. Helst i det området som kondensatoren skal "jobbe" med.
Hvis du har mer tro på AC, må du finne en AC kilde. Du finner en i vegg kontakten. Ikke gjør dette før du har tenkt deg om et par ganger.
Hvis du mener at det er AC overlagret DC som er best, må du lage eller finne noe slikt. Ikke komplisert det heller, men du trenger noen få komponenter.
Den "maskinen" som LMC har benytter en støygenerator. Tror den dekker området fra 200Hz og til >>100kHz. Videre er det noen "power" OP amper som driver hver sin utgang. Slik kan du brenne inn flere komponenter samtidig. Kondensatorer, motstander, etc. Til og med kabler :)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Husk nå på da gutter at dere ikke må flytte på en kabel etter at den er innbrent. (i følge fysikeren v.d.Hul*). Det må også gjelde andre komponenter! Tilledningene på en kondensator er jo for eksempel korte kabler, i prinsippet**.
No

*Spørs riktignok om han ville fått jobb som fysiker når han er så utrolig langt foran sine kolleger på disse viktige områdene innen fysikken.

**Tilledningene bør alltid oppgraderes til audofilt metall. Enkelte typer anerkjente kondensatorer blir faktisk levert med almindelig kopper eller endog jernben! (sjekk med magnet). Ikke rart mye utstyr lyder dårlig!!!
Bruk forøvrig gummihansker, for det kan lett bli søl når du åpner dem for å sveise på nye tilledninger. Personlig bruker jeg boksåpner på de største, ellers må man bare pirke med en hobbykniv så godt man kan.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Vidar P skrev:
"De første timene" kan jeg gå med på, derfor sa jeg også "noen timer" og "nesten helt nye kondensatorer".
Men forsterkeren er da vel knaptnok varmet opp før kondisene er innbrent, så hva som er hva er kanskje vanskelig å sette fingeren på noen ganger? Iallefall for forsterkere som bruker lang tid på å nå driftstemperatur.

Om man er interessert i innbrenning etc; ved å brenne inn komponenter eksternt før montering, så mister man jo gleden ved å følge lydutviklingen fra time til time, døgn til døgn :)

Mvh Vidar P
Syns det er så rart at du og mange andre med deg kan gå med på "de første timene" men ikke lenger... Er det forskjell fra første til andre og andre til tredje, hvorfor ikke 100-101, bare veeeesentlig mindre?

Samme med kabler - man kan høre forskjell på tjukk og tynn, så hvorfor skal man ikke da kunne høre forskjell på tjukk og litt tjukkere?

TJ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
TJ skrev:
Vidar P skrev:
"De første timene" kan jeg gå med på, derfor sa jeg også "noen timer" og "nesten helt nye kondensatorer".
Men forsterkeren er da vel knaptnok varmet opp før kondisene er innbrent, så hva som er hva er kanskje vanskelig å sette fingeren på noen ganger? Iallefall for forsterkere som bruker lang tid på å nå driftstemperatur.

Om man er interessert i innbrenning etc; ved å brenne inn komponenter eksternt før montering, så mister man jo gleden ved å følge lydutviklingen fra time til time, døgn til døgn :)

Mvh Vidar P
Syns det er så rart at du og mange andre med deg kan gå med på "de første timene" men ikke lenger... Er det forskjell fra første til andre og andre til tredje, hvorfor ikke 100-101, bare veeeesentlig mindre?

Samme med kabler - man kan høre forskjell på tjukk og tynn, så hvorfor skal man ikke da kunne høre forskjell på tjukk og litt tjukkere?

TJ
Nja; jeg har ikke all verdens erfaring med innbrenning av utgangskondiser. Kun fra min Huldra 10 egentlig.

Men generelt så er jeg, med mitt erfaringsgrunnlag generelt, noget skeptisk til realitetsgehalten i behovet for svært lange innspillingstider for komponenter. Jeg har vært der selv, men nå til dags tror jeg mer og mer at mye av denne "innspillingen" sitter mellom ørene. Men det er bare noe jeg personlig tror.

Du kunne f.eks ha vært med på et eksperiment hjemme hos meg; jeg har to stk KEF 207/2. Jeg blåste en diskant nylig. Når jeg byttet; en helt ny diskant og en som var spilt hundrevis av timer; og lot kun diskantene spille i mono (monoknapp på forsterkeren, koblet ut mid og bass på høyttalerterminalene) så var ikke jeg kar om å høre annet enn et perfekt punktformig diskantbilde smack-bang i midten; uten at det dro den minste antydning til en av sidene, uavhengig av frekvens eller amplitude.

Nå kan det være at jeg er blitt døvere med årene altså... men det kan også være at man blir klokere med årene; evt at man skaffer seg en erfaringsbase som tilsier andre ting enn det man trodde var realitetene før denne erfaringsbasen ble anskaffet.

Jeg vet ikke.

Mvh Vidar P
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Vidar P skrev:
..........
Du kunne f.eks ha vært med på et eksperiment hjemme hos meg; jeg har to stk KEF 207/2. Jeg blåste en diskant nylig. Når jeg byttet; en helt ny diskant og en som var spilt hundrevis av timer; og lot kun diskantene spille i mono (monoknapp på forsterkeren, koblet ut mid og bass på høyttalerterminalene) så var ikke jeg kar om å høre annet enn et perfekt punktformig diskantbilde smack-bang i midten; uten at det dro den minste antydning til en av sidene, uavhengig av frekvens eller amplitude.
........

Mvh Vidar P
Jeg har opplevd eksakt det samme (dog med andre høyttalere). Jeg tviler på at du behøver å ta så mange forbehold :)

Dette er utvilsomt et område der det oppstår en masse myter.

No
 
K

KindOfBlue

Gjest
Man blir klokere med årene. Heldigvis. Erfaring er ikke til å forakte.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Audiomix skrev:
Hvilken "verdi" er det som endrer seg?
Hvilke kondensatortyper er mest utsatt for denne endringen?
I følge Hans Jørgen Jensen, Jensen Capacitor, som vi var så heldige å ha på middagsbesøk senhøstes, vil den typen kondensatorer som de lager endre sin kapasistans de første timene. Dette kom frem da vi diskuterte behovet for, og nytten av å levere kondensatorene ferdig innbrennt og i matchede/katalogiserte verdier innenfor eksempelvis 0,5-1%. Hvor stort avviket fra "rett ut av produksjonslinje" til "ferdig stabilisert" vet jeg ikke sikkert, men minnes han snakket om 5-10%.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
TJ skrev:
Syns det er så rart at du og mange andre med deg kan gå med på "de første timene" men ikke lenger... Er det forskjell fra første til andre og andre til tredje, hvorfor ikke 100-101, bare veeeesentlig mindre?

Samme med kabler - man kan høre forskjell på tjukk og tynn, så hvorfor skal man ikke da kunne høre forskjell på tjukk og litt tjukkere?

TJ
Igjen i følge Hans Jørgen Jensen stabiliserer altså disse seg etter noen ganske få timer, minnes det var snakk om i størrelsesorden 10-20 timer. Nøyaktig hvorfor dette skjer tror jeg han snakket om, men jeg husker det ikke i farten.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Audiomix skrev:
Hvilken "verdi" er det som endrer seg?
Hvilke kondensatortyper er mest utsatt for denne endringen?
I følge Hans Jørgen Jensen, Jensen Capacitor, som vi var så heldige å ha på middagsbesøk senhøstes, vil den typen kondensatorer som de lager endre sin kapasistans de første timene. Dette kom frem da vi diskuterte behovet for, og nytten av å levere kondensatorene ferdig innbrennt og i matchede/katalogiserte verdier innenfor eksempelvis 0,5-1%. Hvor stort avviket fra "rett ut av produksjonslinje" til "ferdig stabilisert" vet jeg ikke sikkert, men minnes han snakket om 5-10%.
Siger du det og hvilken type kondensator var det så??? Den eneste type jeg kan forestille mig må være glatfolie elektrolytter. Men jeg kan da godt spørge ham i morgen da jeg nok tager derud for at bore nogle huller i køleplader. Min søjleboremaskine er defekt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Snickers-is skrev:
Audiomix skrev:
Hvilken "verdi" er det som endrer seg?
Hvilke kondensatortyper er mest utsatt for denne endringen?
I følge Hans Jørgen Jensen, Jensen Capacitor, som vi var så heldige å ha på middagsbesøk senhøstes, vil den typen kondensatorer som de lager endre sin kapasistans de første timene. Dette kom frem da vi diskuterte behovet for, og nytten av å levere kondensatorene ferdig innbrennt og i matchede/katalogiserte verdier innenfor eksempelvis 0,5-1%. Hvor stort avviket fra "rett ut av produksjonslinje" til "ferdig stabilisert" vet jeg ikke sikkert, men minnes han snakket om 5-10%.
Jeg har stor respekt for det Jensen produserer, men er inderlig klar over at produktene skal selges. I markedsføring er det meste lov.
Hva med de som selger komponenter og spesifiserer både nøyaktighet og stabilitet? Kan ikke huske å ha sett noe om når og hvor disse spesifikasjonene starter å gjelde.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Typene det var snakk om var de som har dielektrum med olje, papir, voks osv.

Det interessante med Hans Jørgen er at han ikke er noe markedsføringsmann, men han kan teknologien sin. Det var jeg som hadde forslagene til hvordan han kan gjøre produktene enda mer interessante for high end markedet. Temaet innbrenning dukket opp da han ønsket at jeg skulle teste noen av komponentene hans, og han advarte meg om at jeg bør være klar over at de endrer verdi de første timene, så jeg bør ikke sammenlikne direkte med andre komponenter med en gang.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Typene det var snakk om var de som har dielektrum med olje, papir, voks osv.

Det interessante med Hans Jørgen er at han ikke er noe markedsføringsmann, men han kan teknologien sin. Det var jeg som hadde forslagene til hvordan han kan gjøre produktene enda mer interessante for high end markedet. Temaet innbrenning dukket opp da han ønsket at jeg skulle teste noen av komponentene hans, og han advarte meg om at jeg bør være klar over at de endrer verdi de første timene, så jeg bør ikke sammenlikne direkte med andre komponenter med en gang.
Jeg har brugt mange af dem og har ikke registreret at de ændrer værdi. Jeg bruger dem såvel i højttalere ( f.eks. 82 uf. 800 v typer til mellemtone) som til overføring i Pre. Man bør dog være opmærksom på ikke at bruge dem hvor der er høje spændinger over dem kontinueret. Disse 800 V typer lyder væsentligt mere detaljeret og dynamisk en alt andet jeg har hørt.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Audiomix skrev:
Hvilken "verdi" er det som endrer seg?
Hvilke kondensatortyper er mest utsatt for denne endringen?
I følge Hans Jørgen Jensen, Jensen Capacitor, som vi var så heldige å ha på middagsbesøk senhøstes, vil den typen kondensatorer som de lager endre sin kapasistans de første timene. Dette kom frem da vi diskuterte behovet for, og nytten av å levere kondensatorene ferdig innbrennt og i matchede/katalogiserte verdier innenfor eksempelvis 0,5-1%. Hvor stort avviket fra "rett ut av produksjonslinje" til "ferdig stabilisert" vet jeg ikke sikkert, men minnes han snakket om 5-10%.
Dette bygger på en misforståelse manglende hukommelse. Det Hans jørgen fortalte dig er at "LYDEN" stabiliserer sig efter 10-20 timer. Kondensatorerne ændrer overhovedet ikke værdi.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Duelund_Support skrev:
Snickers-is skrev:
Audiomix skrev:
Hvilken "verdi" er det som endrer seg?
Hvilke kondensatortyper er mest utsatt for denne endringen?
I følge Hans Jørgen Jensen, Jensen Capacitor, som vi var så heldige å ha på middagsbesøk senhøstes, vil den typen kondensatorer som de lager endre sin kapasistans de første timene. Dette kom frem da vi diskuterte behovet for, og nytten av å levere kondensatorene ferdig innbrennt og i matchede/katalogiserte verdier innenfor eksempelvis 0,5-1%. Hvor stort avviket fra "rett ut av produksjonslinje" til "ferdig stabilisert" vet jeg ikke sikkert, men minnes han snakket om 5-10%.
Dette bygger på en misforståelse manglende hukommelse. Det Hans jørgen fortalte dig er at "LYDEN" stabiliserer sig efter 10-20 timer. Kondensatorerne ændrer overhovedet ikke værdi.
Støttes!
 

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
79
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Audiomix skrev:
Hvilken "verdi" er det som endrer seg?
Hvilke kondensatortyper er mest utsatt for denne endringen?
I følge Hans Jørgen Jensen, Jensen Capacitor, som vi var så heldige å ha på middagsbesøk senhøstes, vil den typen kondensatorer som de lager endre sin kapasistans de første timene. Dette kom frem da vi diskuterte behovet for, og nytten av å levere kondensatorene ferdig innbrennt og i matchede/katalogiserte verdier innenfor eksempelvis 0,5-1%. Hvor stort avviket fra "rett ut av produksjonslinje" til "ferdig stabilisert" vet jeg ikke sikkert, men minnes han snakket om 5-10%.
Hej

Jeg tror, du misforstår. Jensen kondensatorerne kan i forskellige produktionsbatches afvige nogle procent (et batch fra et andet) men indbrænding ændrer ikke deres kapacitet i nogen nævneværdig grad. Jeg fristes til at sige slet ikke.
 
Topp Bunn