K
KindOfBlue
Gjest
OK - på Ethan Winers nettsted finner man hans konklusjon omkring opplevde forskjeller. At folk sitter bittelitt forskjellig fra gang til gang. Noe jeg selv har opplevd og kommentert - f.eks. at man etter å ha byttet ut traverkabelen med den nye setter seg godt til rette, gjerne med en oppmerksom og foroverlent holdning, og opplever noen dB mer lydtrykk som resultat. (Tro det eller ei, selv i lytteposisjon kan det variere med 3-10 dB alt etter hvorvidt du er tilbakelent i setet eller foroverlent.)
http://www.ethanwiner.com/believe.html
Denne illustrasjonen viser forskjell i LF lydtrykk ved to måleposisjoner, 10cm fra hverandre!
Sitter du +/- 1cm likt hver gang du lytter? ;D
Her har du forskjellene vist over hele lydspektret - igjen med 10cm separasjon mellom lytteposisjonene.
Tenk på kroppsspråket ditt når du lytter: Noe du mener du alt kjenner godt, eller til og med er blitt lei av - du lener deg tilbake, armene i kors, tankene vandrer og går mot den nye komponenten som skal sjekkes.
Tilkobling. Litt spenning. Hvordan blir det? Hører jeg forskjeller?
Og så setter man seg i stolen. Ansiktet oppmerksomt, ørene på stilk -- overkroppen kanskje litt foroverrettet. Uansett - selv om det ikke er snakk om slike forskjeller i holdning og oppmersomhet, skal det mye til å treffe på cm rett når du lytter ...
Og der har du kanskje forskjellen mellom komponentene - og årsaken til at du etter en tid syns det ikke er så spennende lenger og føler du må bytte en gang til.
Ethan Winer sier det greit og enkelt:
Through my research in room acoustics I believe the acoustic phenomena known as comb filtering is the most plausible explanation for many of the differences people claim to hear from cables, power conditioners, isolation devices, low-jitter external clocks, polarity reversal, ultra-high sample rates, replacement power cords and fuses, and so forth. Comb filtering is a specific type of frequency response error that occurs when direct sound from the loudspeakers combines in the air with reflections off the walls, floor, ceiling, and other nearby objects.
http://www.ethanwiner.com/believe.html
http://www.ethanwiner.com/believe.html
Denne illustrasjonen viser forskjell i LF lydtrykk ved to måleposisjoner, 10cm fra hverandre!
Sitter du +/- 1cm likt hver gang du lytter? ;D
Her har du forskjellene vist over hele lydspektret - igjen med 10cm separasjon mellom lytteposisjonene.
Tenk på kroppsspråket ditt når du lytter: Noe du mener du alt kjenner godt, eller til og med er blitt lei av - du lener deg tilbake, armene i kors, tankene vandrer og går mot den nye komponenten som skal sjekkes.
Tilkobling. Litt spenning. Hvordan blir det? Hører jeg forskjeller?
Og så setter man seg i stolen. Ansiktet oppmerksomt, ørene på stilk -- overkroppen kanskje litt foroverrettet. Uansett - selv om det ikke er snakk om slike forskjeller i holdning og oppmersomhet, skal det mye til å treffe på cm rett når du lytter ...
Og der har du kanskje forskjellen mellom komponentene - og årsaken til at du etter en tid syns det ikke er så spennende lenger og føler du må bytte en gang til.
Ethan Winer sier det greit og enkelt:
Through my research in room acoustics I believe the acoustic phenomena known as comb filtering is the most plausible explanation for many of the differences people claim to hear from cables, power conditioners, isolation devices, low-jitter external clocks, polarity reversal, ultra-high sample rates, replacement power cords and fuses, and so forth. Comb filtering is a specific type of frequency response error that occurs when direct sound from the loudspeakers combines in the air with reflections off the walls, floor, ceiling, and other nearby objects.
http://www.ethanwiner.com/believe.html