Inn i vinylverden hva skal man velge?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg har et par tre hundre lp plater som jeg har arvet og aldri brukt. Tenkte jeg skulle få snurret disse. Men hva skal man velge av spiller, arm og pickup ? Jeg har riaa i min Audionet forsterker info om riaa her: http://www.audionet.de/pdf/manuals/sam_phono_eng.pdf

Må jeg legge 10-15k i dette for å kunne få brukbar lyd? Eller holder det med 5k? Jeg spiller digitalt på en NOS-DAC tda1543 usb løsning. Som etter min mening spiller meget bra. Tanken er at vinylen ikke kan låte "ræva" iforhold til dette. Det behøver ikke låte super utra high-end (eller hva nå termonologien er omdagen ;) ) heller. Det kan gjerne låte anerledes, som jo vinyl kanskje gjør ?? Med andre sterke sider enn digital kilden.

Så hva skal man da velge ? av vinyl så er det vel mest pink floyd, stones, zeppelin etc. jeg har.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dårlig vinyllyd er fortsatt dårlig selv om det er vinyl. Gode forsterkere og høyttalere gjør ikke den saken noe bedre.
Imo (når vi snakker nytt) er Rega P3 helst på Rega's vegghylle det absolutt billigste man til nød slipper unna med (på gode høyttalere/forsterkere) uten å konstant sitte å irritere seg på dårlig lyd. En P5 koster det dobbelte, og er veldig mye bedre! Mange er dyrere og langt bedre enn de to igjen.
Ingen av disse, eller noen andre for den del, er noe gode dersom man ikke setter de opp med en matchende pu og etter alle slags regler vedr resonanser og andre fysiske påvirkninger.

Personlig hadde jeg gått for et så bra drivverk som mulig, plassert det skikkelig på en vegghylle, og heller brukt litt mindre på arm og forgjengelige ting som pu. Sjansene er da store for at du vil handle plater som om du hadde betalt for det; og et godt drivverk er et godt utgangspunkt for fremtidige oppgraderinger.

Mvh Vidar P
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Ja jeg ser ingen vits i å ha en platespiller bare for å ha en liksom. Skal det være så må det være såpass at den blir brukt. Men jeg er litt nølende med å svi av 15k for en ordentlig spiller uten noengang å ha prøvd en skikkelig vinylkilde hjemme. Noe sier meg at forhandlere ikke sender platespillere på hjemlån. Og handler man brukt er det ikke bare bare det heller, spesielt ikke når man har så lite vinylerfaring som meg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det ser ut som du i utgangspunktet har potensiale for flott lyd, spørsmålet er berre kor mykje du er villeg til å leggje i det.
Sjølv ville eg nok satsa på godt utstyr til vinyl, særleg med ei brukbar samling på 300 plater som interesserer meg i utgangspunktet. Som verdi representerer dette kanskje 30 - 60 000, og då burde det kunne forsvarast at ein iallfall spanderer 10 - 20% av denne summen til avspelingsutstyr? Altså ein stad mellom 3000 og 12 000 kroner.

Dei billegaste alternativa eg har leika meg med:

(bortsett frå på bruktmarknaden - mykje morosamt å sjå der også. Eg har ganske like stor sans for to leirar, anten ein Technics SL 1200 (eller 1210) med ein Denon 103-pickup (evt. billegare Denon om ein skulle ha MM-riia - du kan justere, og velje fritt på alle hyller), eller ein Shure V15II i ein superlett arm, t.d. Formula 4 Mayware eller ein frå meir utbreidde Dualspelarar)

VPI Scout - litt dyr, kanskje, men herleg - morosam med mange pickupar. Og så kan han byggjast ut heilt til Superscoutmaster, med kvalitet som skulle halde til det meste. Prisen startar på ca 16 kkr, og går oppover til det mindre folkelege....

Nottingham - det finnest ein rimeleg sak eg er litt nyfiken på, Horizon til under 8 kkr med arm (rega). Dersom denne har litt av kvalitetane til Interspace og dei endå dyrare modellane, er det eit kupp. Interspace kostar berre 9 kkr, men så kjem arm i tillegg...

Clearaudio, som du får heilt ned i 7 kkr. Funkar godt med fleire typar pickup, t.d. trur eg Dynavector 10x5 kan vere eit godt val. Elles er nok Solution den spelaren som gjev mest godlyd for pengane der i garden.

Rega P3 kostar no under 5 kkr, og kan klare seg med mange pickupar, t.d. Ortofon sine litt "fornuftige" MC-konstruksjonar. Har ikkje prøvd Rondo-serien, men har frykteleg lyst....

Til sist må vel Project nemnast. Mange snakkar varmt om desse. Eg har litt for avgrensa erfaringsgrunnlag med desse til å gje nokon karakteristikk....
 
O

om.s

Gjest
Jeg har et par tre hundre lp plater som jeg har arvet og aldri brukt. Tenkte jeg skulle få snurret disse. Men hva skal man velge av spiller, arm og pickup ? Jeg har riaa i min Audionet forsterker  info om riaa her: http://www.audionet.de/pdf/manuals/sam_phono_eng.pdf

Må jeg legge 10-15k i dette for å kunne få brukbar lyd? Eller holder det med 5k? Jeg spiller digitalt på en NOS-DAC tda1543 usb løsning. Som etter min mening spiller meget bra. Tanken er at vinylen ikke kan låte "ræva" iforhold til dette. Det behøver ikke låte super utra high-end (eller hva nå termonologien er omdagen ;) ) heller. Det kan gjerne låte anerledes, som jo vinyl kanskje gjør ?? Med andre sterke sider enn digital kilden.

Så hva skal man da velge ? av vinyl så er det vel mest pink floyd, stones, zeppelin etc. jeg har.

Med tanke på min kjennskap til Audionet, og deres største riaa og den synergi som dette har med Wilson Benesch kan jeg nesten med hånden på hjertet anbefale denne:

Wilson Benesch Full circle.


Jeg tror AudioAktøren har en demo modell inne, som alltid kan det lønne seg med en telefon, utrolig hva man kan få til med en hyggelig samtale  ;)

Mmmm, kanskje dette bildet blir bedre:



og kanskje dette:



mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes du grovt overpriser LP'ene, Arve..

Hvis jeg hadde hatt 2-300 LP'er i dag hadde jeg hatt seriøst vurdert å selge dem for å gjenkjøpe alt på CD. Jeg tror at det hadde lønt seg, isolert sett.

Det som taler for å kjøpe vinylspiller i dag, er heller at det er god tilgang på brukt vinyl til en ofte svært hyggelig pris, og at det er mye man rett og slett ikke får tak i på CD.

Jeg er faktisk så lite audiofil at jeg heller ville hatt en CD-spiller til 35 kkr enn en LP-spiller til 23 kkr og en CD-spiller til 12 kkr (som nå).
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Istemmer Audiophile-Arve i forslaget om VPI Scoutmaster. Har siden Juli vært en lykkelig eier av Superscoutmaster. Drivverk du kan ha nesten livet ut, det er jeg temmelig sikker på.
 
B

bamsemann

Gjest


Project rpm 5 med speedbox ca 5000kr..

Fått mye skryt.. Et fornuftig valg kanskje? kjempetest i svenske hi fi og musikk..

bamsemann.. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg synes du grovt overpriser LP'ene, Arve..

Hvis jeg hadde hatt 2-300 LP'er i dag hadde jeg hatt seriøst vurdert å selge dem for å gjenkjøpe alt på CD. Jeg tror at det hadde lønt seg, isolert sett.

Det som taler for å kjøpe vinylspiller i dag, er heller at det er god tilgang på brukt vinyl til en ofte svært hyggelig pris, og at det er mye man rett og slett ikke får tak i på CD.

Jeg er faktisk så lite audiofil at jeg heller ville hatt en CD-spiller til 35 kkr enn en LP-spiller til 23 kkr og en CD-spiller til 12 kkr (som nå).
Tjah, kjøpte ei Bob Dylan at Budokhan i japansk (sjølvsagt), uspelt pressing på vinylmesse i Stavanger sist laurdag. Betalte 400 kr (overpris sjølvsagt, men kva skal ein stakkar gjere?)

Eg ville ikkje hatt ein CD-spelar til 35 kkr og levd utan LPane sånn utan vidare. Men om eg fekk ein spelar til 480kkr, og alle LPane overført til CD (spesielt dei som ikkje finnest på CD, sjølvsagt), kunne eg nok greidd meg utan analog. Eg trur endåtil eg kunne ha greidd meg med ein 100kkr-sak om eg hadde fått feita han opp med litt småsnadder (ny klokke, DAK & sånn)
Men her drøymest det nok litt......
 
Z

Zomby_Woof

Gjest

Dobbel CD for kr. 169,- på platekompaniets nettbutikk. Du har kjøpt deg et samlerobjekt for kr. 231,- og musikk for resten. Jeg kjøper ytterst sjelden LP'er i den prisklassen.

Men, for all del Arve! Jeg skjønner hva du mener. Jeg ville aldri vært uten platespiller i den virkelige verden. Når alt kommer til alt er den eneste grunnen at noe musikk bare finnes på vinyl.

Men, men. Meg om det... ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter å ha kjøpt plata, bladde eg meg fram til ei "normalpressing" til 150 kr, lett brukt.......
Så samleobjektsdelen av investeringa var faktisk 250. (Eg er ikkje SÅ glad i Bob, eigentleg....Meste eg har betalt for plate tidlegare, attende på 90-talet, var vel litt over dette, Belafonte, men den har ekstrem MÅ-faktor) Så det er vel fyrste teikn på senilitet og svekka åndsevner....
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3

Dobbel CD for kr. 169,- på platekompaniets nettbutikk. Du har kjøpt deg et samlerobjekt for kr. 231,- og musikk for resten. Jeg kjøper ytterst sjelden LP'er i den prisklassen.

Men, for all del Arve! Jeg skjønner hva du mener. Jeg ville aldri vært uten platespiller i den virkelige verden. Når alt kommer til alt er den eneste grunnen at noe musikk bare finnes på vinyl.

Men, men. Meg om det...  ;)
Hvis jeg av en eller annen utenkelig grunn ikke skulle hatt Budokan fra før ville jeg mye heller betalt 400,- for vinylutgaven enn 169,- for CD'en.......
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Takk for tipsene folkens. Skal ringe litt rundt etterhvert å høre med forhandlerne hva de har stående. Regner med det blir handlet brukt/demo. Lå en Spacedek på brukbørsen her som så interesant ut for noen dager siden, men den er borte nå tydeligvis solgt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Takk for tipsene folkens. Skal ringe litt rundt etterhvert å høre med forhandlerne hva de har stående. Regner med det blir handlet brukt/demo. Lå en Spacedek på brukbørsen her som så interesant ut for noen dager siden, men den er borte nå tydeligvis solgt.
Noe som Vidar P har påpekt flere ganger er hvor viktig det er med et bra drivverk, det kan jeg bekrefte at er 100% riktig. :D
Har levd med en P3 en del år, har nå en Opus3 Continuo med Cantus arm: Det er ikke sammenligningsgrunnlag i det hele tatt!
Selv med en billig Ortofon PU på Opusen blir Regaen rævkjørt så til de grader.
Bass, stramt lydbilde, oppløst, stemmer, rom og kropp! Pluss at den er så stille så stille :)
Alt er bedre.
Legg penger i et bra drivverk, det har du igjen for.
;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis m nys vinylsnurrer bobolav!! :)

Hvilken farge og finish er det på den.
Hvor fikk du tak i den...og pris?
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Nottingham - det finnest ein rimeleg sak eg er litt nyfiken på, Horizon til under 8 kkr med arm (rega). Dersom denne har litt av kvalitetane til Interspace og dei endå dyrare modellane, er det eit kupp. Interspace kostar berre 9 kkr, men så kjem arm i tillegg...
Michael Fermer i Stereophile testet Nottingham Horizon for et par år siden, og den var klart bedre enn de samme spillerne i samme prisklasse som han hadde på prøve samtidig (husker ikke hvilke disse var, må i tilfelle slå det opp). Horizon hadde noe av autoritet og pondus i lyden som man kan finne igjen på dyrere spillere i følge Fermer...

Jeg er kanskje ikke helt objektiv selv, da jeg har en Spacedeck. Men jeg er svært fornøyd med den, og hvis Horizon har noe av dens kvaliteter, så har jeg tro på den spilleren ...
 
B

bamsemann

Gjest
Noe som Vidar P har påpekt flere ganger er hvor viktig det er med et bra drivverk, det kan jeg bekrefte at er 100% riktig. :D
Har levd med en P3 en del år, har nå en Opus3 Continuo med Cantus arm: Det er ikke sammenligningsgrunnlag i det hele tatt!
Selv med en billig Ortofon PU på Opusen blir Regaen rævkjørt så til de grader.
Bass, stramt lydbilde, oppløst, stemmer, rom og kropp! Pluss at den er så stille så stille :)
Alt er bedre.
Legg penger i et bra drivverk, det har du igjen for.
;)
Bilde takk..

bamsemann.. :)
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Michael Fermer i Stereophile testet Nottingham Horizon for et par år siden, og den var klart bedre enn de samme spillerne i samme prisklasse som han hadde på prøve samtidig (husker ikke hvilke disse var, må i tilfelle slå det opp). Horizon hadde noe av autoritet og pondus i lyden som man kan finne igjen på dyrere spillere i følge Fermer...

Jeg er kanskje ikke helt objektiv selv, da jeg har en Spacedeck. Men jeg er svært fornøyd med den, og hvis Horizon har noe av dens kvaliteter, så har jeg tro på den spilleren ...
Disse Nottingham spillerne har jeg absolutt tro på. De ser også meget flotte ut, noe som faktisk er litt viktig. Får se om det dukker opp noen gunstige Nottingham kjøp fremover så kanskje jeg slår til.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Jeg har nottingham interspace selv. Er veldig fornøyd. Har en rega rb250 arm og benz micro gold pu.
Fungerer bra også på gamle og slitte plater.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det jeg har hørt fra Nottingham har vært preget av subjektivt rask, stram og "naken" lyd. Samsvarer det med dine opplevelser?

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Jeg mener at audiofil-arve har beskrevet den på samme måte som deg, men det er ikke helt samsvarende med mitt inntrykk.
Det første som slo meg da jeg skiftet fra rega planar 2 var mangelen på plateknitring. Det gir en veldig "sort" bakgrunn. Lyden heller litt mot det mørke.
Jeg synes ikke den er naken, snarere tvert i mot. Mitt inntrykk er at lyden er noe fyldig og varm, og PRAT er nok ikke det jeg vil karakterisere som dens sterkeste side, selv om kompleks klassisk og jazz låter aldeles glimrende (var det litt selvmotsigende...?)

Når det er sagt tror jeg mye av de lydkarateristikaene som jeg beskriver kan tilskrives pu'en.
Jeg har en ny AT OC-9 liggende som jeg ikke har testet enda, og jeg har en forventning om at den vil gi en litt annerledes lydkarakter.
Rock er den sjangeren hvor jeg vil si at det nåværende oppsettet har sin (eneste) svakhet. Savner mer litt mer slam og råhet, men jeg tror altså at AT OC-9 kan gjøre godt der.

Eller hva tror du?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Pace Rythm and Timing
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
OK, takk!

Jeg har sett uttrykket flere steder uten å skjønne hva man siktet til.

Tenk alle disse tre på en gang! ;)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Ja, det høres unektelig livlig ut!
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Noen som har noen formeninger om Project RPM9 ? Lyd? Pickup matching ? Hvordan er egentlig den PJ. armen ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Vet i hvert fall at du skal være litt oppmerksom på pickup-matching med denne armen. Etter hva jeg har forstått så kan den være litt kilen på akkurat det området.
 
Topp Bunn