Inn i Montana! og pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    To spørsmål på en gang:

    1) Altså, Jeg er på utkikk etter en grammofon som er smal nok til å gå inn i en 8 enheter bred Montanamodul, dvs. 45cm. Dette er for smalt til en Rega P3. Jeg skal lage meg et godt gammeldags kabinett (vegghengt riktignok), så jeg skal ha dør foran og trenger ikke støvlokk.

    2) Pro-Ject RPM 4 og 6 er selvfølgelige kandidater, også prismessig (det betyr en del...). Hva slags pickup (HO MC eller MM) er å anbefale til disse utenom de gradoene man kan få fra Pro-Ject? Lydmessig heller jeg til å få ting servert uten omsvøp, da jeg har høyttalere som fikser det magiske.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du har jammen god smak i møbler også du, Valentino! ;-) Jeg har en kamerat som bruker en RPM 6 med Ortofon OM 40 på, det låt rett og slett magisk. Jeg hører stadig folk med mye fartstid som mener det er et av de aller beste elementene Ortofon noensinne har laget.....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Acoustic Solid spillerene går vel inn. Så PM Audio hadde noen av disse på messa. Den ene var faktisk ikke stort større enn en LP + ekstern motor og armbase. Får du inn en Michell? Henger du reolen på veggen?

    Av ProJect ville jeg vel valgt RPM6 om valget stod mellom den og 4-ern
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ettersom jeg regner meg som et fullverdig medlem av Michell-ligaen på tross av at jeg har en annen rigg akkurat nå, henger jeg meg på Fosses spørsmål, som vel egentlig var en godt kamuflert oppfordring.... :) Få inn en Michell, mann! Så blir den værende! Du har jo et godt forhold til klassikerer fra før, ikke sant? ;-)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Nu må jeg forske litt, mine herrer. Er der flinke og holder totalbudsjettet firesifret?
    Jeg hadde min forrige grammofon i 19 år, så den nye blir værende ja.
    Mitchell TechnoDec er for bred, 48cm. GyroDec også.

    Reolen skal henge på veggen, ja.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Har forsket litt.
    Innvendig bredde på Montanamodulene jeg skal bruke er 444mm
    Mitchell er for bredt, og sannsynligvs for dyrt.
    De minste Acoustic Solid kan muligens gå inn (eksternt motorhus må også plasseres), men 20kg grammofon pleier koste mye.
    En Linn Sondek LP12 er en millimeter for bred. Jeg har sjekket.


    Så: Andre pickuper enn Ortofon OM40 som passer en Pro-Ject RPM6?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Definitivt, Valentino. Grado Sonata, for eksempel. Ikke bare passer den, spiller nydelig gjør den også. :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    $500 hos nåledoktoren for en Grado Sonata. Hmmmm. Klart, transdusere er viktige saker, men:
    Hvor mye bedre er dette enn den K6en Eltek har til NOK1100,-?
    Eller nåledoktorens Grado Gold til $180,-?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er nok mange reiser bedre, er jeg redd...men Gold er jo også en uforskammet god pick-up,selvfølgelig. Jeg har hatt mange elementer i årenes løp. Kun tre har jeg kjøpt igjen. Stax CPY 1 Kondensator, Ortofon MC30 Supreme og Grado Sonata. Den har virkelig noe magisk ved seg, og da særlig på klassisk musikk . Og om jeg ikke er helt på jordet er det vel det du spiller endel av.... :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Spiller mye klassisk, men har lite på LP (mener CD er overlegent gitt), men uansett er det moro å hente godsaker ut. En Grado Gold (kjekt å kunne bytte stift) eller Sonata er notert.
    Andre alternativer? Ortofon?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Benz er absolutt å anbefale, alltid likt Benz. Hva er pu-budskjettet ditt Valentino?
    Ellers er det jo mange klassiske perler å få fatt på til en billig penge på vinyl.

    (Hørte du oppsettet hos Audiofreaks så hørte du at det ikke er så enkelt som at cd alltid er best (jeg er selvsagt uenig), men cd-er enklest, og minst moro).
     
    T

    theStig

    Gjest
    Benz Benz Benz....hehe
    Benz har noen nydelige High-output MC'er som ikke koster som en ny bil heller.

    På high-end nivå er det utrolig hvor likt CD og LP faktisk kan låte.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Nu skylder jeg å opplyse herrene om at jeg bygger mine påstander om CDmediets overlegenhet på mine opplevelser med en Planar 3...
    Benz er notert.
    Firesifret totalbudsjett (jeg kan strekke meg til 9999,-). RPM6 med aluminiumsarm koster 5900,- hos Eltek men jeg vet jo ikke hva den karbonarmen på en 6.1 gjør ekstra.
    Jeg var ikke i Horten. Hørte theStig og 45 andre gjøre Ellington live i stedet.

    (Siden når ble en RPM6 haiend? Er ikke det RPM9, ergo for dyrt?)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Snakk med Hifi-Guiden på Hamar ang pickup.... Med litt godsnakk, pruting og innbytte av gammel pickup får du antagelig en ny Benz til såkalt halv pris.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kjenner ikke så mye til karbonarmen, men aluminiumsarmen til ProJect er ok. Har hatt denne selv. Vet at karbonarmen er (var? hvis det er ny type) kilen på matching med stive pu-er. Skal du ha riaa-trinn i denne prisen? Hvis ikke kan du jo få en god Benz. Benz Glider er god match med ProJect og aluminiumsarmen deres.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Har RIAA, den enkle til Tandberg 3028A moddet med hotrod opamper (OPA604 inn for NE5534). Med Planar 3 hørte jeg forskjell med ryggen til. Har tenkt å bruke den videre.

    Aluarm ok. Takk, Fosse.
    Pickuper: Benz Glider, Grado Gold, Grado Sonata.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Spør om pris på en glider H2 (rimeligere enn H2 wood). Hvis denne kommer for høyt opp i pris kan du jo kjøpe en på audiogon? Som nevnt hadde jeg en tilsvarende L2 på min ProJect Perspective. Det var fin match. Jeg regner med, men er ikke helt sikker, på at armen du snakker om er den samme som sitter på alle ProJect-spillerne over et visst nivå. Satt tidligere på alle modeller over RPM4. Ellers finnes rimeligere Benzer også, men Glideren er god, veldig god. (Jeg er igang med min tredje Benz forresten).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Men du har den dyrere i trehus, ikke sant? Den er vel en nyere versjon av L04, og med høyere utsignal. Jeg tenkte i første rekke på den nakne Glideren.



    Edit: Tviler ikke et øyeblikk på at den er topp.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    I bluferdighetens navn Fosse!

    Jeg må nok bestille lås til skapdøra. Dette er altså en High output MC?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Denne kommer med høyt, medium og lavt utnivå. Med H(øyt) versjonen kan du plugge rett i MM-trinnet ditt. Men, det finnes selvsagt rimeligere alternativer, denne ligger vel i grenseland av spillerens kapasitet (og budsjettet du skisserte).
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det hender vi er ganske synkrone i preferansene, Fosse! :) Benz Glider er en utrolig god pick-up, jeg hadde denne en kort tid før en besøkende toåring gjorde kort prosess...Arild er jo i tillegg en hyggelig mann å handle med, og får du en god pris, holder du deg innenfor budsjett også. Støttes helhjertet!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg brukte Grado Gold på Rpm6 med meget godt resultat. Golden hadde en fin ro som man ofte finner i betraktelig dyrere ting. Samtidig savnet jeg litt sprut og fart, men dette kan like så godt ligge andre steder i kjeden, hadde ikke noe godt, balansert system på tidspunktet.


    $500 hos nåledoktoren for en Grado Sonata. Hmmmm. Klart, transdusere er viktige saker, men:
    Hvor mye bedre er dette enn den K6en Eltek har til NOK1100,-?
    Eller nåledoktorens Grado Gold til $180,-?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du er nok inne på noe der, Magnhans. Grado Gold er ikke det raskeste elementet i solsystemet, men det er denne roen,da...ganske ubetalelig, og slett ikke lett å finne i rimelige prisklasser.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Man får da state of the art lyd fra CD for 6500,- pluss drivverk til 500,-, Arve?

    Waayy off topic gitt...

    Topic:
    Magnhans skrev om Grado Gold:
    Golden hadde en fin ro som man ofte finner i betraktelig dyrere ting. Samtidig savnet jeg litt sprut og fart,...
    impulse skrev:
    Grado Gold er ikke det raskeste elementet i solsystemet, men det er denne roen,da...ganske ubetalelig
    Er det en pickup som får Karlos Kleiber til å høres ut som Otto Klemperer?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe...tror ikke du får problemer med å skille dem, nei...ikke Jansons og Bernstein heller....;-)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Man får da state of the art lyd fra CD for 6500,- pluss drivverk til 500,-, Arve?

    Waayy off topic gitt...

    Topic:
    Magnhans skrev om Grado Gold:
    impulse skrev:
    Er det en pickup som får Karlos Kleiber til å høres ut som Otto Klemperer?

    Nåja......................dei fleste vil nok høyre skilnad på ein spelar til 5 og ein på 50 store...og så er det vidare eit stykke att til 500.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Snakker muligens forbi hverandre vi nå Arve, men vi lar det ligge.

    På min vei gjennom byen i dag tok jeg inn gjennom en dør til venstre, og der, mellom pappesker og rørforsterkere fant jeg en Consonance LP-6.0 med RB300-arm.
    Sammen med den hyggelige hifiguide fant jeg at fotavtrykket med nødvendig kreativ motorplassering kunne holdes innenfor de nødvendige 44x44cm.

    Kunne en slik, med f.eks en Rega Elys 2 for ikke å blåse budsjettet til himmels, være et alternativ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Denne er sikkert ikke dum. Opera er gode spillere. Dessuten synes jeg den er riktig så lekker i sin enkle funksjonalisme. Skikkelig tallerken og velkjent arm. Er det ikke bare å knalle til? Pris?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Må nok ha glassdør til denne, hehe. Får en Rega til å virke overdådig.

    12000,- uten pickup. Det blir i så fall å samle mere krutt før knallet, og å kjøpe en enklere pickup enn disse Benzene, f.eks en Elys 2, som passer armen som hånd i hanske, sånn i børjan.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er jo en mulighet, men det var jo litt mer penger enn du tenkte (pluss glassdør). Men da begynner du også å næreme deg Acoustic Solid tipper jeg. Lykke til i tenkeboksen.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sikker på at den leveres med RB 300, Valentino? Det er i alle fall en RB250 på bildet....
    Ikke at det nødvendigvis betyr allverden,men...
    Enig med Fosse , Opera lager fine spillere, og armen kan jo oppgraderes ad infinitum. Lykke til!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Om jeg er sikker på at det var en RB300 som satt på spilleren jeg kikket på i dag, impulse? Jeg har hatt RB300 i 19år for svarte! ;D

    Det ser ut til å være en sinnsykt flott drivverk, og oppgraderingsmulighetene er som du sier gode. En RB300 klarer jo allerede av riktig heftige pickuper, men en RB700 kan sikkert ennå mer. På spilleren jeg kikket på sett det en Benz Ace forresten.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    :eek: Beklager mitt totalt historieløse spørsmål, Valentino! Jeg har visst ikke fulgt tilstrekkelig godt med i timen!
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Prøv en større Thorens med Ortofon!
    Bruker en Thorens med kullfiberarm og Ortofon MC X3 sammen med en 3028. Litt lavt signal men låter ellers helt glimrende! :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    En Thorens er dessverre for stor, kkrog. Max fotavtrykk 44x44cm.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nå er jo Funk blitt tema i annen tråd. Denne er liten, uten at jeg vet om den går inn reolen. Den rimeligste varianten skulle ligge godt innenfor budsjett (ca 6500, muligens uten pu). Spilte absolutt bra på Hortenmessa denne.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Takk Fosse!
    Jeg har Googlet meg frem til en maksbredde på 43cm for Funk-modellen. På lista.  :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Synkrone nok engang, Fosse... :) Funk får veldig pen omtale rundtomkring, og det virker som om alle trekker fram et ekstremt pris/ytelsesforhold. Sånt er jo lovende! Dessuten leveres den med Rega-arm. Nå VET jeg jo at du har nitten års erfaring med den. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn