Ingen homofili i Iran!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
– "I Iran har vi ikke homoseksuelle som i deres land. I Iran har vi ikke dette fenomenet, og jeg vet ikke hvem som har fortalt dere at vi har det, "sa Ahmadinejad til et latterbrøl fra salen." Sitat NTB.
(© NTB)
Merkelig at Tredje verden diktatorer så ofte går løs på de homofile. Castro holdt på med det samme i mange år, og i Kina er de visst ikke bedre stelt heller
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
– "I Iran har vi ikke homoseksuelle som i deres land. I Iran har vi ikke dette fenomenet, og jeg vet ikke hvem som har fortalt dere at vi har det, "sa Ahmadinejad til et latterbrøl fra salen." Sitat NTB.
(© NTB)
Merkelig at Tredje verden diktatorer så ofte går løs på de homofile. Castro holdt på med det samme i mange år, og i Kina er de visst ikke bedre stelt heller
Det er jo ikke noe nytt. Jo mer autoritært eller religøst et styre eller en ledelse er jo mindre personlige friheter har befolkningen. Det er ikke uten grunn at demokratiets vugge i Hellas også var av de mest liberale på dette området.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
BBking skrev:
– "I Iran har vi ikke homoseksuelle som i deres land. I Iran har vi ikke dette fenomenet, og jeg vet ikke hvem som har fortalt dere at vi har det, "sa Ahmadinejad til et latterbrøl fra salen." Sitat NTB.
(© NTB)
Merkelig at Tredje verden diktatorer så ofte går løs på de homofile. Castro holdt på med det samme i mange år, og i Kina er de visst ikke bedre stelt heller
Og homofile står jo høyt i kurs hos mange kristne i den vestlige verden også. ::)

Er det her nok en kommunistisk muslimtråd, eller kanskje vi skal diskutere homofiles posisjon og status i samfunnet sånn rent generelt. (Både her og der.) Få frem litt fordommer hos skinnhellige og sånn.....

Er jo enkelte her som har ganske sterke meninger om homofili vet jeg.
 
S

Slubbert

Gjest
ooo...to målgrupper for "solidaritet" er i konflikt...sosialisthjernen kortslutter....overload-overload....må avlede oppmerksomhet med en digresjon....overload-overload...sosialisthjernen smelter...ooo
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Slubbert skrev:
ooo...to målgrupper for "solidaritet" er i konflikt...sosialisthjernen kortslutter....overload-overload....må avlede oppmerksomhet med en digresjon....overload-overload...sosialisthjernen smelter...ooo
;D ;D ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Jeg så plutselig for meg en irakisk transvesitt. Men jeg så jo bare en burka.
Hvordan vet de egentlig hva som befinner seg under burkaene?
Det er neppe umulig at der befinner det seg noen mørketall...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Slubbert skrev:
ooo...to målgrupper for "solidaritet" er i konflikt...sosialisthjernen kortslutter....overload-overload....må avlede oppmerksomhet med en digresjon....overload-overload...sosialisthjernen smelter...ooo
Eneste kortslutningen jeg kan se, stammer fra noen avgasser fra en MC i stua.

Ei er jeg homofob, og ikke støtter jeg Ahmadinejad heller. Oi! :p
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Komponenten skrev:
Slubbert skrev:
ooo...to målgrupper for "solidaritet" er i konflikt...sosialisthjernen kortslutter....overload-overload....må avlede oppmerksomhet med en digresjon....overload-overload...sosialisthjernen smelter...ooo
;D ;D ;D

Vi kan jo begynne med noen av de som er uttalt kristne her da.

Forøvrig oppsummerer Gjestemedlem det veldig greit da.....

Hilsen en som ikke tror.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert har fortsatt ikke forstått at McCarthyismen hans er en del tiår utdatert ser jeg. Ja ja, alle kan ikke være progressive av natur.

t Harold Edward's Elementary you pay respect to Our God, Our Flag, Our Military.
In grade 3 I had a written composition about the global threat of communism.
And I was the luckiest 8-year old McCarthyist of 1979:
I spent spring break on the flight line of a base in the Carolinas-
the U.S. version of my dad had signed us in.
And 12 years later, the Gatling I'd touched that was strapped to the nose of a U.S.A.-10,
separated flesh from bone and honed its skills on "lesser humans".
And thus confirmed the suspicions earned in the 7 years preceding about the lies
I was told and if the truth be known,
I'm probably better off believing
(well, they said I'm better off believing... somehowbetter off believing).
But how could they do this to me?
Born head first and brought up ankle deep.
And maybe you're a lot like me- identified for 14 years without a choice.
Terrified the morning you woke up and realized that if and when you jump ship,
you either swim for shore or drown. Don't let the fuckers drag you down.

Mvh
Atle "fra videoer til tekster, hva blir det neste" K
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
i'm not going to try to tell you that i'm different from all the rest. i've been subject to the same de-structure of desire and i've felt the same effects; i'm a hetero-sexist tragedy. and potential rapists all are we. but don't tell me this is natural. this is nurturing. and there's a difference between sexism and sexuality. i had different desires prior to my role-remodelling. and at six years of age you don't challenge their claims. you become the same. (or withdraw from the game and hang your head in shame). i think that's exactly what i did. i tried to sever the connections between me and them. i fought against their further attempts to convince a kid that birthright can bestow the power to yield the subordination of women and do you know what patricentricity means? i found out just a couple of days ago. it means male values uber alles and hey! whaddaya know... sex has been distorted and vilified. i'm scared of my attraction to body types. if everything desired is objectified then eroticism needs to be redefined. and i refuse to be a "man". dead men don't rape. a gender war in your fucking face. a battle hymn to celebrate the fact that we don't have to become or remain what we've come to hate.

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
nothing i can say will change your little mind. it's your clique and right or wrong you won't be left behind, but you're weak. equality's your trip when all your friends agree, but freedom's just not hip when it's of sexuality, so you hate. i hope i live to see the day when you sexually repressed hatred is finally washed away. it seems that you're trying to prove it to yourself--build up those defences, you're just like everybody else. you wave your fist like you wave your fucking flag and you'll prove it to me now: you're no 'fag'. but that's fucking weak (or, as regal thought it said for 8 years: "so we fight!

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
i'd like to actively encourage the toughest man to dance as hard as he can to this, my song. and bring your stupidest friends along. we wrote this song because it's fucking boring to keep spelling out the words that you keep ignoring. and your macho shit won't phase me now. it just makes us laugh, we got your cash, court-jester take a bow. because did you know that when i was nine, i tried to fuck a friend of mine? he was 8, then i turned 10. 14 years later it happened again (with another friend). this time me on the receiving end. and all the fists in the world can't save you now. cuz if you dance to this, then you drink to me and my sexuality. with your hands down my pants by transitive propert

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Propagandhi btw, om noen skulle lese og lure på hvem som har begått disse lyriske mesterverk.

Mvh
 
S

Slubbert

Gjest
ErosLoveking skrev:
Slubbert skrev:
ooo...to målgrupper for "solidaritet" er i konflikt...sosialisthjernen kortslutter....overload-overload....må avlede oppmerksomhet med en digresjon....overload-overload...sosialisthjernen smelter...ooo
Eneste kortslutningen jeg kan se, stammer fra noen avgasser fra en MC i stua.

Ei er jeg homofob, og ikke støtter jeg Ahmadinejad heller. Oi! :p
Whoa, låste sosialisthjernen til AresHateking seg i grettenmodus? Jeg kjører ikke MC, hverken ute eller inne, forøvrig er ikke gasser ledende.

Edit: Og jammen ble det ikke USAs feil at Iran ikke anerkjenner homoseksuelle også. Du verden.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Slubbert skrev:
ErosLoveking skrev:
Slubbert skrev:
ooo...to målgrupper for "solidaritet" er i konflikt...sosialisthjernen kortslutter....overload-overload....må avlede oppmerksomhet med en digresjon....overload-overload...sosialisthjernen smelter...ooo
Eneste kortslutningen jeg kan se, stammer fra noen avgasser fra en MC i stua.

Ei er jeg homofob, og ikke støtter jeg Ahmadinejad heller. Oi! :p
Whoa, låste sosialisthjernen til AresHateking seg i grettenmodus? Jeg kjører ikke MC, hverken ute eller inne, forøvrig er ikke gasser ledende.

Edit: Og jammen ble det ikke USAs feil at Iran ikke anerkjenner homoseksuelle også. Du verden.
Hvem hater så jeg? Jaja. Ganske blid og fornøyd her jeg sitter jeg, med billettbestilling for NYC klar. 8 dager med plateshopping, konserter og dj-ing står for tur i November.
Forøvrig forbereder jeg meg for jobbing i Midtøsten. Bedre å se og oppleve ting med egne øyne, enn alt det vissvasset her på OT. :)

Beklager min MC-insinuasjon. Traff visst sist jeg la den ut. Du får be moderator om å fjerne innlegget da. Gretten??

Har forøvrig ikke gitt USA skylden for Iran's og Ahmadinejad's offisielle syn på homofili heller.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Hva i all verden mener dere med avgasser fra MC i stua? ::)

 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:
Komponenten skrev:
Slubbert skrev:
ooo...to målgrupper for "solidaritet" er i konflikt...sosialisthjernen kortslutter....overload-overload....må avlede oppmerksomhet med en digresjon....overload-overload...sosialisthjernen smelter...ooo
;D ;D ;D

Vi kan jo begynne med noen av de som er uttalt kristne her da.

Forøvrig oppsummerer Gjestemedlem det veldig greit da.....

Hilsen en som ikke tror.

Man har jo klart å svelge den kamelen som har med likestilling å gjøre, så klarer man nok å svelge denne og..
Men jammen er det nok tungt å bære når "svake" grupper undertrykker hverandre...

Finner det litt underlig hvor mye fokus det er på at kristne skal akseptere homofili, mens man aldri ser at imamene stilles til veggs her eller påbys å ansette homofile imamer. Jeg forsvarer på ingen måte kristnes eller noen andres hets eller undertrykking av homofile, men undrer meg bare over atter en forskjellsbehandling.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Man har jo klart å svelge den kamelen som har med likestilling å gjøre, så klarer man nok å svelge denne og..
Men jammen er det nok tungt å bære når "svake" grupper undertrykker hverandre...

Finner det litt underlig hvor mye fokus det er på at kristne skal akseptere homofili, mens man aldri ser at imamene stilles til veggs her eller påbys å ansette homofile imamer. Jeg forsvarer på ingen måte kristnes eller noen andres hets eller undertrykking av homofile, men undrer meg bare over atter en forskjellsbehandling.
De virket som om dette er nok en sak der det er viktigere å for deg finne ut om det er noe kan brukes mot muslimer enn hvordan man kan forbedre forholdene for de som rammes. Jeg tror nok det oppleves like ille å blir undertrykket enten det er gjort av kristne, muslimer, kommunister eller andre autoriteter.

Men men, du er da i det minste forutsigbar da. :)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Man har jo klart å svelge den kamelen som har med likestilling å gjøre, så klarer man nok å svelge denne og..
Men jammen er det nok tungt å bære når "svake" grupper undertrykker hverandre...

Finner det litt underlig hvor mye fokus det er på at kristne skal akseptere homofili, mens man aldri ser at imamene stilles til veggs her eller påbys å ansette homofile imamer. Jeg forsvarer på ingen måte kristnes eller noen andres hets eller undertrykking av homofile, men undrer meg bare over atter en forskjellsbehandling.
De virket som om dette er nok en sak der det er viktigere å for deg finne ut om det er noe kan brukes mot muslimer enn hvordan man kan forbedre forholdene for de som rammes. Jeg tror nok det oppleves like ille å blir undertrykket enten det er gjort av kristne, muslimer, kommunister eller andre autoriteter.

Men men, du er da i det minste forutsigbar da. :)
Siden du ikke kan komme opp med en god forklaring foretrekker du å angripe meg.. vel, vel.
Dette var for øvrig ikke kritikk av muslimer med av nordmenn som utøver rasisme ved å atter en gang ikke kritisere de som har annen hudfarge for det samme som de kritiserer hvite for.

Og ellers vil jeg tro, uten å vite, for jeg har jo ikke prøvd, at det er verre å blir drept og banket enn å bli sett stygt på eller kalt for synder, men der kan jeg jo selvsagt ta feil...

Et bra innlegg som går litt på dette som jeg stadig prøver å fokusere på, den selektive rasismen, og hvem som skal få bestemme hva andre skal få mene:

http://www.abcnyheter.no/node/52726
 
K

knutinh

Gjest
Hele tråden handler jo om å slå hverandre i hodet med hvor sosialistisk eller Mccartyistisk man er.

Hva med å drite i partipolitiske kjepphester og fokusere på at Irans President enten:

A)Har en sviktende virkelighets-forståelse (homofili har tydelgvis vært like allstedsværende opp igjennom historien som prostitusjon)

B)Lyver om situasjonen, potensielt for å rettferdiggjøre faenskap.

-k

BTW. Både venstresida og Bush kan beskyldes for A) og B) uten at jeg ser at analogiene har noen som helt verdi i denne debatten.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
knutinh skrev:
A)Har en sviktende virkelighets-forståelse (homofili har tydelgvis vært like allstedsværende opp igjennom historien som prostitusjon)
Ja, ikke sant. Homofili har vært like allstedsværende opp gjennom historien som prostitusjon, narkonami, alkoholisme, kriminalitet og andre ting man kan sette et negativt fortegn foran.. ::)
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Homofili er tabu i Iran, som i svært mange andre såkalt tredje verden-land, uavhengig av hvilken religion som er den dominerende i landet. Hvis man står frem som homofil i Iran blir man sannsynligvis utstøtt fra samfunnet, og livet slik det var før er over for denne personen. Å leve i homofilt samliv er utenkelig.

Det betyr ikke at det ikke finnes homofile der. Homofile i slike land tør ikke stå frem, og gifter seg som folk flest, og må ganske enkelt undertrykke følelsene sine. Jeg tror ikke mange av disse ekteskapene fungerer særlig bra....

Sitatet som BBKing henviser til i første innlegg bare bekrefter oppfatningen min om dette ytterligere.
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
knutinh skrev:
A)Har en sviktende virkelighets-forståelse (homofili har tydelgvis vært like allstedsværende opp igjennom historien som prostitusjon)
Ja, ikke sant. Homofili har vært like allstedsværende opp gjennom historien som prostitusjon, narkonami, alkoholisme, kriminalitet og andre ting man kan sette et negativt fortegn foran.. ::)
Jeg mente ikke å sette homofili i en bås med noe negativt.

Hvis du har fulgt med på debatten her på o.t. så vil du se at jeg har vært ganske ofte i klinsj for å forsvare prostituertes rettighet til å gjøre som de vil, og til et liv i respekt.

Hva voksne frivillig velger å gjøre med andre frivillige voksne under dyna (eller i parken) mener jeg er temmelig uinteressant og i alle fall ikke noe rettsvesenet skal bruke tid på.

Kriminalitet er helt klart noe negativt siden det innebærer at en uskyldige tredjepart blir utsatt for noe som er uønsket for ham, og fordi samfunnet har avgjort at han har rett på å slippe å bli utsatt for dette.

-k
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20


Mahmoud Asgari og Ayaz Marhoni ble på grunn av angivelige homoseksuelle aktiviteter hengt i Mashad i det nordøstlige Iran den 25. juli 2005. Merkelig at Iran har dødsstraff for noe som ifølge Ahmadinejad ikke eksisterer. Eller var disse de to siste?
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Kona mi er fra Etiopia, og hun sier det samme: Det finnes ikke homofile i Etiopia. Homofili er eneste tema vi ikke kan diskutere.

Nå vet jeg ikke om det er dødsstraff mot homofili i Etiopia, men uansett blir homofile behandlet som spedalske, så de fleste velger forståelig nok å ikke stå fram.
 
K

knutinh

Gjest
Baardsen skrev:
knutinh skrev:
(homofili har tydelgvis vært like allstedsværende opp igjennom historien som prostitusjon)
Hva vet vi egentlig om det?
Grekerne, tidlige islamske samfunn og blant europeiske kunstnere fra middelalderen og fram har det vel vært ganske åpent om homofili?

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Klart det ikke er noen homofile i Iran. Alle homofile i hele verden er jo i Norge for å gifte seg.
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
knutinh skrev:
Baardsen skrev:
knutinh skrev:
(homofili har tydelgvis vært like allstedsværende opp igjennom historien som prostitusjon)
Hva vet vi egentlig om det?
Grekerne, tidlige islamske samfunn og blant europeiske kunstnere fra middelalderen og fram har det vel vært ganske åpent om homofili?

-k
Spørsmålet mitt er hvor mye vi egentlig vet om dette. Jeg vil anta at vi ikke vet mye. Uansett så er det vel langt mellom det å vite at homofili har blitt praktisert blant f.eks. grekerne (det er hva jeg kjenner til fra historien) til å si at det "tydeligvis [har vært] like allstedsnærværende som..." f.eks. prostitusjon.

-b
 
K

knutinh

Gjest
Baardsen skrev:
Spørsmålet mitt er hvor mye vi egentlig vet om dette. Jeg vil anta at vi ikke vet mye. Uansett så er det vel langt mellom det å vite at homofili har blitt praktisert blant f.eks. grekerne (det er hva jeg kjenner til fra historien) til å si at det "tydeligvis [har vært] like allstedsnærværende som..." f.eks. prostitusjon.

-b
Greit, utsagnet mitt var både sleivete og savner dokumentasjon.

Nytt utsagn følger:
Mitt subjektive inntrykk uten å være historiker, antropolog eller sexolog, men etter å ha reist litt rundt i verden og å være generelt nysgjerrig på verden er at homofili sannsynligvis praktiseres i større eller mindre grad i de fleste nåværende kulturer. Ut fra kjennskap til et lite utsnitt av historiske kulturer så synes jeg at det er grunn til å tro at homofili har vært praktisert også i tidligere tider.

Jeg synes det er interessant at mye av det samme kan sies også om et annet kontroversielt tema, prostitusjon, men jeg savner ethvert grunnlag for å si noe om antallet homofile i forhold til antall prostituerte i forskjellige nåværende og tidligere samfunn.


Akseptabelt?

-k
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Men enn godt nok! :)

Det skulle også vært interessant å vite mer om omfanget av homofili gjennom historien og fra kultur til kultur. På den ene siden kan man snakke om mørketall pga. forfølgelse og undertrykkelse, men på den annen side kan det jo være forskjellige årsaker til homofili, biologisk eller miljømessig.

Jeg er likevel redd det ikke går an å få belyst det med årsaker til homofili fordi det er et så betent tema, og at det muligens er politisk ukorrekt å mene annet enn at homofili er genetisk betinget.

Er det noen der ute som vet noe om årsaker til homofili?
 
K

knutinh

Gjest
Jeg er aldri redd for å kaste meg ut i kontroversielle tema, enten jeg kan noe om de eller ikke :)

Jeg kan fint lite om homofili. Mitt menneskesyn tilsier at det er en privatsak, og min intuisjon sier at det er produktet av biologi og kultur. Dvs at noen av oss har det i seg å bli homofil (eller bi), andre ikke (eller i mindre grad). Samtidig kan en kultur føre til oppblomstring av praktiserende, åpenlys homofili, mens en annen kan føre til at folk i større grad velger å ikke leve ut sine impulser.

Så lenge vi snakker om hva 2 (eller flere) voksne mennesker frivillig gjør med hverandre mener jeg ikke at det er samfunnets eller min oppgave å forby eller fordømme noen.

-k
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
knutinh skrev:
Jeg er aldri redd for å kaste meg ut i kontroversielle tema, enten jeg kan noe om de eller ikke :)

Jeg kan fint lite om homofili. Mitt menneskesyn tilsier at det er en privatsak, og min intuisjon sier at det er produktet av biologi og kultur. Dvs at noen av oss har det i seg å bli homofil (eller bi), andre ikke (eller i mindre grad). Samtidig kan en kultur føre til oppblomstring av praktiserende, åpenlys homofili, mens en annen kan føre til at folk i større grad velger å ikke leve ut sine impulser.

Så lenge vi snakker om hva 2 (eller flere) voksne mennesker frivillig gjør med hverandre mener jeg ikke at det er samfunnets eller min oppgave å forby eller fordømme noen.

-k
Jeg er ganske enig med deg - iallfall så langt. Min intuisjon sier likevel at kultur og forholdene man vokser opp under må tilskrives en større del av forklaringen. Dette har sammenheng med folk jeg har pratet med om dette, folk som har praktisert homofili og opplevd dette som noe negativt selv om det har vært "stimulerende" - omtrent som en alkoholiker som har motstridende følelser overfor ølflaska si. Disse har ofte (ikke alltid) pekt spesielt på usunne familieforhold og seksuelt misbruk som årsak til sin homofili.

Men uansett, som du sier, dersom det er voksne som frivillig gjør med hverandre hva de møtte ønske, og selvfølgelig at det ikke innebærer negative konsekvenser for andre, så må de jo få gjøre hva de vil.

Men hva med den kulturelle komponenten i årsaksforklaringen? Det er etter min mening en svært viktig og stor gruppe mennesker som blir totalt neglisjert i debatten, nemlig ungene våre - som ennå ikke har fått en trygg og sterk identiet! Dersom noen av barna ens blir homofile, da er det selvfølgelig ikke sånn at man kapper hendene av dem for det. Men det er jo ingen som vil at barna ens skal bli homofile - og heller ingen som ønsker å bli det - så hvis det i det hele tatt er en kulturell komponent i årsaksforklaringen til homofili, så burde man jo sette alle kluter til for å avdekke årsaksforholdene og hindre det man kan..?

Jeg må si jeg er en smule bekymret for skolebøkene som 10-åringer må lese på skolen for tiden. Der står det at det er helt naturlig med homofili og at hvis en gutt blir forelsket i en gutt, så er det bra osv. ("Yggdrasil" - naturfag for 5. klasse, Aschehoug.) Har vi ikke da gått for langt i forsøket på å vise aksept for homofili?
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Det er ikke veldig overraskende at IRAN undertrykker de homofile. Norge er vel ikkje akkurat ferdig med problemet heller. Det er også ganske ignorant å tru at vi vil få en snarlig løsning på problemet i IRAN når man ser på hvordan det var i Norge for 15 år sida, for ikkje å snakke om for 30.....
Tror det er viktig å ta dette pent og ikke prakke for mye vestlige holdninger på IRAN.. Vi må snakke generelt menneskeverd mot slike samfunn. Det tar tid til å venne seg til slike tanker. Men forhåpentligvis går det raskere enn i Norge.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg kan ikke se noen grunn til at homofili ikke har forekommet i omtrent like stor grad til alle tider. Følelser er ikke noe man bestemmer seg for, enten er de der eller så er de der ikke. Man kan prøve å bestemme seg for å like noen, eller for å bli glad, men jeg har ennå til gode å oppleve at dette har påvirket noe som helst.
I de fleste samfunn har jo homofili blitt sett ned på, hvorfor skulle noen da velge dette når det hadde vært så mye enklere å være heterofil? Selv i dag er det mange som sliter med å akseptere at de er homofile, fremdeles er det mange som skjuler det for familie og venner.

Det er tross alt ikke så store forskjeller på kvinner og menn, når det kommer til følelser spesielt. Når man tenker på hvor komplisert et menneske faktisk er, er det ikke rart at ting av og til blir litt annerledes. Hva er det som styrer hvem man forelsker seg i?
Jeg så en gang et tv-program hvor de hevdet at dette med homofili, transseksualitet osv. kom av hormonpåvirkning under fosterutviklingen, hvis moren ble utsatt for store psykiske belastninger, stress, eller skremmende opplevelser kunne dette påvirke fosteret om det var på et spesielt punkt i utviklingen. Noe annet interessant jeg så en gang var en dame som tilfeldigvis oppdaget at hun faktisk var mann, hun hadde mannlige kromosomer, men på grunn av at fosteret ikke var blitt utsatt for de riktige hormonene under fosterutviklingen var hun blitt kvinne, for tidlig i fosterutviklingen er alle foster like.
Så det er vel hormoner som styrer dette, og det er vel liten grunn til å tro at dette er noe som er annerledes i dag enn for 100 eller 1000 år siden, og det er vel heller ingen grunn til å tro at det forekommer mer i noen del av verden enn andre, her er det nok heller aksepten av homofili som er utslagsgivende.
Å sammenligne det med prostitusjon ser jeg virkelig ikke logikken i, det er da ikke en medfødt egenskap, like lite som kriminalitet er det.

Om jeg skal være 100 % ærlig så hadde jeg faktisk ikke hatt noe problem med å godta at noen av ungene mine var homofile, jeg ser virkelig ikke noe problem med dette, så lenge de det angår føler det er rett og blir lykkelig så er det da ikke noe andre har noe som helst med. Jeg hadde tatt det mer ille opp om de faktisk mente at homofile var dårligere mennesker.
Når det kommer til Iran så er det vel liten grunn til å tro at verken kvinner og homofile vil få det særlig mye bedre der med det første, nei vi må for all del ikke prakke på dem menneskerettigheter, likeverd og den slags uhumskheter..
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Jeg kan ikke se noen grunn til at homofili ikke har forekommet i omtrent like stor grad til alle tider. Følelser er ikke noe man bestemmer seg for, enten er de der eller så er de der ikke. Man kan prøve å bestemme seg for å like noen, eller for å bli glad, men jeg har ennå til gode å oppleve at dette har påvirket noe som helst.
I de fleste samfunn har jo homofili blitt sett ned på, hvorfor skulle noen da velge dette når det hadde vært så mye enklere å være heterofil? Selv i dag er det mange som sliter med å akseptere at de er homofile, fremdeles er det mange som skjuler det for familie og venner.

(...)

Så det er vel hormoner som styrer dette, og det er vel liten grunn til å tro at dette er noe som er annerledes i dag enn for 100 eller 1000 år siden, og det er vel heller ingen grunn til å tro at det forekommer mer i noen del av verden enn andre, her er det nok heller aksepten av homofili som er utslagsgivende.
Å sammenligne det med prostitusjon ser jeg virkelig ikke logikken i, det er da ikke en medfødt egenskap, like lite som kriminalitet er det.
Hele saken hadde jo vært temmelig enkel dersom prosentandelen homofile var konstant til enhver tid og i hvilken som helst kultur.

Men hva med kulturell påvirkning? Hvis man vanker i et miljø der flesteparten er homofile... Vil man ikke bli littegrann påvirket, spesielt hvis man er ung og ikke har andre å identifisere seg med? Hva med usunne familieforhold? Hva og hvem man tenner seksuelt på, kan jo forstyrres, f.eks. ved at man blir misbrukt.

Ellers: Les de andre innleggene til knutinh. Det er opplagt at sammenligningen med prostitusjon kun var et lite sleivspark.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Det kan nok kanskje også til en viss grad være et resultat av påvirkning, men de fleste homofile vokser jo opp i helt vanlige heterofile miljø
Noen homofile prøver jo også for harde livet å omvende seg uten å lykkes. Hormonpåvirkningen kan nok også gjøre at man graderes, noen er kanskje mer tilbøyelig enn andre til å like begge kjønn, men uansett ser jeg ikke problemet, man velger selv, og verden er i ferd med å bli overbefolket, så jeg kan ikke se at det skal være noen krise om ikke alle formerer seg..
 
Topp Bunn