Ingen diskusjon rundt denne ennå? Yamaha GT-5000

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
Yamaha GT-5000.jpg


Hei.
Som mangeårig lurker og "bidragsyter" på diyaudio.com, ble jeg fasinert av tonearmen på Yamaha's nye flagskip-spiller GT-5000. En masse kloke hoder (hos Yamaha) hadde kommet fram til at en kort rett tonearn uten offsett av headshellet, ville gi stylus mye bedre betingelser for avtasting enn de "vanlige" high-end armene man ofte ser på spillere i denne prisklasse. Det har vært veldig lite respons på før nevnte forum, og jeg kan heller ikke finne noen kritiske bemerkninger på disse veivalg her på sentralen. Er det noen her på forumet som har denne spilleren og evt. kan bidra med innput? Hvis det stemmer at denne filosofi er gangbar, åpner det jo for et vell av muligheter for oss som liker å snekre på kjøkkenbenken.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Steen, gå inn på vennetråder for HiFi merker og «Yamaha», der finner du en lykkelig eier.

Dette er et statement produkt som det er lagt utrolig mange ingeniørtimer og produktutvikling bak.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
dette er gt5000, ikke gt500
feil i heading
Du har så rett. Det er nå fikset.
Det var egentlig meningen å filosofere litt rundt det som sjefsingeniøren har sagt om pickup'ens arbeidsbetingelser i en slik arm. Det er såvidt jeg har skjønt regnet langt og lenge på fordeler og ulemper med både offsett og onsett? armer hos Yamaha, og de er kommet fram til at denne "nye" armen er å foretrekke sammenlignet med vanlige armer. Hva er da grunnen til at den ikke er gjort lenger, for å minske noe på avviket i forhold til tangens? Dette åpner jo også for å eksperimentere med diy 12-toms unipivot.
Steen
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
67
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Lyttet litt på den i går.Imponerte stort.
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Underhengte armer uten offset har blitt brukt siden 50 tallet. I motsetning til overhengte kan de kun ha ett punkt med riktig sporingsvinkel, og dramatisk mye større forvrenging på hver side av dette punktet. Fordelen at skating effekten blir langt mindre, og at pickup er mer stabil i rillen. De kan nok låte fint, som flere melder om, men det er altså langt mer vreng enn en arm laget for å følge en geometri med to nullpunkt. Det er også verdt å merke seg at slike armer bør brukes med koniske stifter. De er like hele veien rundt, og da er ikke feil sporingsvinkel så kritisk. En mer moderne sliping med liten radius og stor flate mot rilleveggene vil gi mye vinkelfeil over hele platesiden, og spesielt i start og slutt. Replicant, VdH, Shibata etc bør nok unngås. Det kan godt hende at ulempen med stor forvrenging delvis blir oppveid av fordeler, og at lyden oppleves som ørevennlig og god, men det er nok en grunn til at dette ikke har blitt normen.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jepp, Yamaha gikk 2 steg for langt tilbake i historien når de skulle spekke denne...
Og med tung tallerken og strikk, er det heller ingen DJ-spiller.
Og å bare kunne bruke "veivesen-kjegler" til nål, er en spiller utviklet som skive-bom i utgangspunktet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hammerhode og spiker:

 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det var bedre før, når de kastet teknologi etter problemene, i stedet for økonomer...
Dette er bare en oppvisning i "kilo-pris".
Technics laget en HELT NY Direct Drive SL-1200, til halve prisen...(lokket var visstnok likt den gamle.../ GT-5k er uten lokk)
Yamaha hadde teknologien...de gamle "GT" spillerne var DD. Og PX-serien.
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Som jeg forstår armen, kommer nålen lige meget i over- og underhang.
I underhanget virker skating den modsatte vej hvilket måske kan betyde de to skating-tendenser (skiftevis i hver sin retning) holder bevægelsen nede. (?)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
PS. Og så er der lige det der med den større stivhed (teoretisk) fra den kortere arm.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men så viser det seg at den måler mykere enn man burde kunne forvente.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Jepp, Yamaha gikk 2 steg for langt tilbake i historien når de skulle spekke denne...
Og med tung tallerken og strikk, er det heller ingen DJ-spiller.
Og å bare kunne bruke "veivesen-kjegler" til nål, er en spiller utviklet som skive-bom i utgangspunktet.
Jeg tror nok Yamaha har gjort svært grundige vurderinger og satt opp pros og cons i designet av GT-5000.
En Lp-spiller vil uansett være et kompromiss og avveininger. Fordi det er et imperfekt medie.

Jeg lyttet til spilleren i flere omganger på Horten messa. Og den imponerte meg stort. Den setter opp et svært lydbilde. Den er støysvak og leverer en sort bakgrunn som ofte forbindes med digital. Og ikke minst det som kommer frem i testen som Valentino linket til, et svært «fysisk» og klangrikt lydbilde med et vell av overtoner.

Hvis jeg skal bruke 10 bokstaver på å beskrive lyden fra GT-5000: RESOLUTION.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
Det som forundrer (og ergrer) meg, er at det er så mange som uttaler seg særs bastant og kategorisk om hvor dårlig denne armen er, uten å ha hørt verken arm eller spiller. Yamaha er en sjelden seriøs produsent av både elektronikk og ikke minst instrumenter, og når de setter i gang med å skape en TOTL spiller, så tror jeg på dem når de sier at de har lyttet seg fram til at både beltedrift og underhengs-arm er veien å gå. Var på hørselstest i dag, og skal i heretter være varsom med å fortelle andre hva som er "korrekt" lyd i et hi-fi oppsett :giggle: . Skulle bare ønske andre på dette forumet også innimellom kunne utvise ørlite ydmykhet i så henseende.
Steen.

PS. I løpet av våren blir jeg forhåpentlig eier av en underhengt unipivot på 650mm. Lover å komme tilbake med inntrykk til den tid.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Nå er vel ikke dette akkurat en vennetråd for Yamaha Gt-5000. Og det var vel du Steen som la opp til en diskusjon med trådtittelen :) Normalt så diskuterer vi de standardiserte geomtriene. Hvor det går på hvor langt inn på platen man setter siste korrekte punkt for PUen. Så kommer Yamaha og sier de ikke bryr seg om dette, men er fornøyd med et punkt og legger resten av insillingen litt for langt bak (om jeg har forstått dem korrekt) Det er jo helt i mot religionen for en geometri nerd. På en spiller til neste kr100000 er det litt oppsiktsvekkende valg. Når det angår denne Yamaha spilleren så er den også på min ønskeliste. Jeg kan også tenke meg at at med riktig PU så funger den perfekte for alle praktiske formål. Med helt strålende lyd som resultat.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Vel, etter konklusjon i test (https://7review.com/yamaha-gt-5000-review)
nevnes ; < Hazy imaging > Og "bøttevis" med forvrengning, mye som kunne vært
unngått ved grunnskole i ikkeniør-arbeid.

Virket som noen hos Yamaha var redd den skulle bli for god/lyde for likt Digitalt, og derfor
introduserte masse 2.-ordens (rør-) forvrengning.

Vel, noen skal ha lov til å ha alternativer...men å kaste bort finere nåleslipning på denne, sier mer om
økonomisk status enn om entusiasme, IMHO.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.461
Antall liker
7.981
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ser ikke helt for meg å brenne av 100K på en spiller som kun yter max med en konisk nål nei. Hva 3-4% vreng faktisk gjør eller ikke gjør vet jeg ikke, men den audiofile muskelen ville stått i konstant helspenn.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Har selv opplevd at å stille PUen litt i bakkant i forhold til standard geometri kan gi litt mer "spark" på sener området på plata.
Kan det være det ingeniører hos Yamaha har valgt legge fokus på?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Vel, etter konklusjon i test (https://7review.com/yamaha-gt-5000-review)
nevnes ; < Hazy imaging > Og "bøttevis" med forvrengning, mye som kunne vært
unngått ved grunnskole i ikkeniør-arbeid.

Virket som noen hos Yamaha var redd den skulle bli for god/lyde for likt Digitalt, og derfor
introduserte masse 2.-ordens (rør-) forvrengning.

Vel, noen skal ha lov til å ha alternativer...men å kaste bort finere nåleslipning på denne, sier mer om
økonomisk status enn om entusiasme, IMHO.
Hvis fravær av mest mulig forvrengning var målet, så hadde vel kundene valgt digitalt?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Som jeg forstår armen, kommer nålen lige meget i over- og underhang.
Hvor får du det fra, Nils?? Gætterier igen??
Når en arm har "overhang", betyder det, at nålen sidder x-antal millimeter længere fremme end centerspindelen.
"Underhang" er det modsatte. Med mindre pickuppen flytter sig frem og tilbage i huset under afspilning,
er det noget vås, du skriver........ igen :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Slike problemstillingar er vanskeleg å finne ut av. Eg ville A/B-testa rett/krokete arm, men du endrar så mange parametrar at samanlikningar vert lite relevante.
Det luraste Yamaha kunne gjort, var å utvikle tangentialkonseptet sitt frå PX-serien. Svært gode spelarar.
(Så hadde dei nokre overraskande gode MC billegpickupar. Eg har framleis ein som eg kjøpte for 450 kroner - MC7. Ein sann sporingsjævel med flotte basseigenskapar. Desse burde også lagast fleire av)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vel, etter konklusjon i test (https://7review.com/yamaha-gt-5000-review)
nevnes ; < Hazy imaging > Og "bøttevis" med forvrengning, mye som kunne vært
unngått ved grunnskole i ikkeniør-arbeid.

Virket som noen hos Yamaha var redd den skulle bli for god/lyde for likt Digitalt, og derfor
introduserte masse 2.-ordens (rør-) forvrengning.

Vel, noen skal ha lov til å ha alternativer...men å kaste bort finere nåleslipning på denne, sier mer om
økonomisk status enn om entusiasme, IMHO.
Helt enig..... At et så stort firma som Yamaha har lavet en "flagskips-spille", hvor "the beancounters" fikk mere å
si enn ingeniørene, er vel å skyte seg selv i foten, set fra et audiofilt synspunkt :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hos Yamaha:
Stor masse i plint? Check
Remdrift? Check, vi vil jo ikke være helt japanske
Stor masse i tallerken? Check, vi skal over 25 kg her
Tonearm? And now for something completely different

Men den ser bra ut og det virker som om de som har hørt på den liker den ekstra annenordensforvrengningen innerst på platene? Grammofoner er gøy, og en pickup med elliptisk må da kunne fungere?
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hvor får du det fra, Nils?? Gætterier igen??
Når en arm har "overhang", betyder det, at nålen sidder x-antal millimeter længere fremme end centerspindelen.
"Underhang" er det modsatte. Med mindre pickuppen flytter sig frem og tilbage i huset under afspilning,
erdet noget vås, du skriver........ igen :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Du mener ikke en radialarm kan slå en bue over tangenten der bringer nålen både over og under tangenten?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nope..... Ikke hvis den i udganspunktet er "underhung".
Medfører også, at den KUN kan stå korrekt ET sted på pladen :)
Det, du beskriver er lige præcis OVER-hang, at den rammer tangenten 2 gange. Umuligt med"underhang".
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jeg har ikke specifikationerne for den arm. Mente bare have læst, meget lille overhang. sorry if wrong
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.950
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvis ikke man har noe å justere på er det ikke en hobby lenger egentlig, da blir det jo kjedeligt, uf da. Her kan man eksperimetere i evigheter, eller gå seg helt bort i justeringer når man prøver å finde den innstillingen der gav så formidable resultater forrige søndag.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jeg havde en Forsell-tangentarm. Den var yderst let bevægelig. Indimellem bevægede armen sig fra bare fra side til side grundet kantileverens fjedrende påvirkning. Og der var umiddelbart intet til at stoppe. Tænker en specifik nåle-compliance sideværts kunne havde undgået problemet
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.459
Antall liker
13.534
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Eg har framleis ein som eg kjøpte for 450 kroner - MC7. Ein sann sporingsjævel med flotte basseigenskapar. Desse burde også lagast fleire av)
Då trur eg du gjorde eit røvarkjøp. Eg og kjøpte ein slik når han kom, og betalte rundt 900 kr for han.

Eg hadde og MC-5 og MC-3 (som er oppbrukte) og MC-1000 som eg ikkje fekk sjikkeleg til i ungdomen, men som syng no.
(MC-7 er og i full vigør i anlegg nr. 2.)

Yamaha hadde ei rekke med gode pickuppar på 80-talet.


Peder
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvilken problemer sikter du til? Tangentialarm er problem fri i min bok :) men mye jeg ikke vet

mvh
Det brukar å vere ein tung slede som pickupen skal drage med seg innover i rillene. Dette utgjer ein del masse. Somme lagar armar lagra på luft, og seier dei er friksjonsfrie, noko som ikkje stemmer.
Men vinkelfeil finst det ikkje, iallfall så lenge ein oppjusterar pickupen skikkeleg. Eg har fått kike på ein del luftlagra armar. Likevel har eg mest sansen for armar som har pickupen hengande i ein vaier, og er justert slik at han hallar ei halv aning innover mot senterspindelen. Då er det stas.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då trur eg du gjorde eit røvarkjøp. Eg og kjøpte ein slik når han kom, og betalte rundt 900 kr for han.

Eg hadde og MC-5 og MC-3 (som er oppbrukte) og MC-1000 som eg ikkje fekk sjikkeleg til i ungdomen, men som syng no.
(MC-7 er og i full vigør i anlegg nr. 2.)

Yamaha hadde ei rekke med gode pickuppar på 80-talet.


Peder
Du er ein skikkeleg Yamahaekspert skjønar eg. Kva kan du fortelje om desse pickupane? Og kva arm har du hatt dei i?
 
Topp Bunn