Bil, båt og motorsykkel Indycar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    2FAT2FLY
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    45.425
    Antall liker
    62.085
    Torget vurderinger
    19
    Har full ViasatSport 1-2-3 men dessverre bortreist på dagen :confused:
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    1
    Til tross for et ganske begivenhetsrikt løp, var det også lite spennende. Dixon ledet mer eller mindre 2/3 av løpet før Sato tok over og ledet til mål. Tydelig veldig vanskelig å passere på Indianapolis i år, da det vanligvis er lederbytte nesten hver tredje runde med passeringer både på innsiden og utsiden. Tøft at mindre team kan hevde seg å ta seier i Indycar.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    1
    F1 vs Indycar
    =
    Haren vs skilpadden....
    Hva hadde du forventet? F1 har over 300hk mer, er lettere, lavere og bredere enn en Indycar. I tillegg har vel toppteamene i F1 et smule større budsjett?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    1
    En liten kommentar mens det er vinterferie i Indycar Series.


    I gamle dager var det helt vanlig at førere kjørte flere forskjellig klasser om hverandre og av til flere i samme sesong. Dette ble mindre og mindre vanlig etter som sponsorene krevde det og kontraktene ble skrevet mer og mer «firkantede» hvor førerne bandt seg til å kjøre kun for ett team og én klasse til kontrakten utløp, for så inngå en lignende kontrakt på nytt for et gitt antall år. Fernando Alonso satte hele racingverdenen på hodet da han annonserte at han ville kjøre Indy500 i Indycar midt i F1-sesongen i stedet for Monaco Grand Prix mens han kjørte full sesong i F1. Intervjuer med representanter innen racingmiljøet reagert med vantro etter at dette ble kjent, og noen gikk til og med så langt som å antyde at han (Alonso) måtte ha blitt slått i hodet med noe hardt, da ingen i sin rette forstand og godt etablert innen F1-miljøet ville drømme om, langt mindre faktisk gjennomføre et løp i noe annet enn F1.

    Nå gjorde faktisk Alonso en god figur første gang han deltok i Indy500, hvor han under hele løpet mer eller mindre lå i tetgruppen til motoren takket for seg noen runder før mål. Dette ble selvsagt kommentert blant F1-førerne også hvor blant annet Hamilton skal ha uttrykt av at det kunne ikke være særlig høyt nivå i Indycar når Alonso nær hadde vunnet løpet i første forsøk. Unngikk selvsagt samtidig å erkjenne at en veldig stor del av æren for at det gikk så bra med Alonso den gang, var at bilen var satt opp og finjustert til minste detalj av Marco Andretti og Andretti Autosport, slik at det nesten var bare for Alonso å sette seg inn å gi gass. Noe som skulle vise seg med all sin tydelighet to år senere da Alonso og McLaren skulle gjøre hele jobben selv, og hvor han rett og slett ikke klarte å kvalifisere seg for løpet.

    2021 kalenderen med fastsatte løp kom relativt tidlig på året i fjor og innholdet gjorde at flere hevet et øyenbryn eller to. At løp blir lagt til og løp tatt ut fra kalenderen er vanlig, men det som var uvanlig denne gang var at etter flere år med stabilt forhold mellom permanente baner, midlertidige baner og gateløp, og ovaler var årets sesong mere forskjøvet over til midlertidige og permanente baner. Årets sesong inneholder bare fire ovaler hvorav Texas Motor Speedway har to løp på to dager, dvs til sammen bare fem løp på ovaler. Vi ser også en vriding fra såkalte superspeedways som Michigan og Pocono er tatt av kalenderen i det siste, til mere tradisjonelle mellomstore ovaler. Skulle dog ønske at det ble lagt til noen løp slik at man kom opp i rundt 20 løp på en sesong.

    Etter Alonso’s utflukt til Indy500, og hvor han også etter hvert vant prototypeklassen på LeMans 24H, hadde modnet litt i hodene på bransjen, ble flere førere i F1 spurt om de ikke kunne tenkt seg å kjøre i Indycar, en serie de hadde hatt det moro med tidligere med tanke Alonso’s relative suksess i Indy500, fikk pipen en anen lyd og de ble flakkende med blikket og mumlet noe om at hadde det ikke vært for ovalene… Mange av F1-førerne har for lite hår på ballene og tørr rett og slett ikke å kjøre på ovalene i Indycar serien!

    Jimmi Johnson, et ukjent navn for de fleste her på berget, men har høy status inne racing på andre siden av dammen. Johnson har bl.a. kjørt Nascar Cup serien i 19 sesonger og vunnet 7 mesterskapstitler hvorav 5 av dem på rad. Cup-serie er en serie som for det meste foregår på ovaler hvor toppfarten ofte kommer over 200mph. Jimmi Johnson kommer til å kjøre delvis sesong i årets Indycar for Chip Ganassi Racing, men kommer ikke til å kjøre ovalene.

    Jenson Button var på vei til Indycar for årets sesong sammen med McLaren SP, men ble forhindret av bl.a den pågående pandemien for å komme over dammen for testing, heller ikke han ville kjøre ovalene.

    Siste tilskudd til Indycar er Romain Grosjean som kommer fra Haas F1, og har ni fulle sesonger fra F1 bak seg, har forhandlet frem en avtale med Dale Coyne Racing hvor han ikke kjører ovalene i år. Nå er det selvsagt flere, både fra F1 og andre serier som har kommet til Indycar, men det har ikke vært med slike forbehold som vi ser nå.

    Jeg har fulgt serien, litt av og på, i en årrekke og har aldri opplevd at det er flere som kjører «full sesong» uten ovalene. Nesten tvert imot, bl.a. Ed Carpenter har nok selvinnsikt til å innse at han ikke hevder seg i teten annet enn på ovalene og overlater bilen til noen andre for resten av løpene. Mange kommer tilbake år etter år for å bare kjøre Indy500. Det hardeste og vanskeligste, men også det mest prestisjefylte løpet for sesongen. Hvorfor er vi nå kommet dit hen at det er flere som reserverer seg for ovalene? Er det PR og sponsorinntekter? Er Jimmi Johnson og Romain Grosjean såpass store merkenavn at de vil trekke store sponsorer og tilskuere til serien? Er Indycar blitt såpass internasjonale at de ønsker innpass i andre markeder? Er det et steg i en ny strategi hvor de etter hvert har planer om å ekspandere til resten av verden igjen? Eller er historien i ferd med å gjenta seg, da «The Split» nettopp ble utløst av at det kom for mange utlendinger inn i serien som fikk heder og ære?

    Eller er det så enkelt at det er farligere å kjøre på ovalene? Nå skal det ikke stikkes under en stol at den hardeste krasjen som er registrert hvor føreren overlevde kom nettopp på en oval i Indycar, hvor Kenny Bräck gikk i muren med 214G på Texas Motor Speedway (verdt å nevne er at året etter satte han raskeste kvalifisering i Indy500). Men ser man på dødsfall blant sjåfører, er ovalene overrepresentert? Tar man Indycar og inkluderer bare offisiell trening, kvalifisering og selv løpet har man de siste 50 årene, 13 døde hvorav 10 er på ovaler. Tar man de siste 20 årene fordeler det seg på totalt 3 stykker, alle på ovaler, hvorav den siste pga flygende vrakdeler og ikke selve krasjet.

    For å få et bedre sammenligningsgrunnlag, hvordan står det til i F1? Samme som over, de siste 50 år inkludert offisiell trening, kvalifisering og løp kommer vi også frem til 13 stykker. Siden F1 ikke har kjørt på ovaler i nyere tid, er det naturligvis ingen døde i forbindelse med ovaler. De siste 20 årene er det 3 død i F1. Overraskende likt mellom Indycar og F1, og man kan trekke de konklusjonene man vil, som f.eks ingen død på ovaler i F1, dermed er Indycar farligere. Eller man kan si at selv om F1 ikke kjører på ovaler, så er det like mange ulykker med dødelig utgang der, noe som gjør F1 minst like farlig som Indycar som i tillegg kjører på ovaler.

    Personlig synes jeg at ovaler er det som gjør Indycar Series såpass spesielt og interessant som det gjør. Kutter de flere og flere ovaler og eventuelt legger til ovaler som det er vanskelig passere på siden det i praksis bare er ett spor i svingene og ikke lange nok rettstrekker å passere på, så mister Indycar mye av sin unikhet og appell til mange tilhengere. Jeg håper de fortsetter med doble poeng for Indy500 og at de ikke fjerner enda flere ovaler slik at man kan «risikere» at noen kan vinne mesterskapstittelen uten å kjøre en eneste oval. Da er det over og ut for min interesse for serien.

    Årets sesong ser ut til å ha et større startfelt enn på mange år. Man kunne kanskje tenke at etter et år med pandemien og ingen umiddelbare utsikter til at den er over, at det skulle påvirke det en og det andre som til slutt kunne redusere antall startende. Dette ser ikke ut til å være tilfelle, bare ett team, Dragonspeed, har trekt seg fra Indycar for å satse på andre serier. Ellers har de fleste andre teamene enten utvidet eller uendret antall sjåfører, med bl.a. Team Penske og Chip Ganassi Racing er tilbake til fire biler etter noen år med bare tre. Så langt er det påmeldt 32 førere, hvor noen deler bil og noen har allerede meldt seg på for kun Indy500.

    Helt til slutt vil jeg nevne «ryktene» om ny bil og ny motor. Dette skulle egentlig være klart denne sesongen, men ble utsatt ett år. Pga pandemien er det utsatt enda et år, og er nå satt til å være klart i 2023. Formelen er ikke endret stort, det vil bli en såkalt spec bil hvor alle bilene er like og man kan velge mellom to motorleverandører (så langt). Det er fortsatt ingenting som er kommet ut i forbindelse med bilen, men kjenner jeg Indycar rett vil det meste av marktrykket bli laget under bilen og dermed få relativt små og enkle vinger foran og bak. Så langt har Honda og Chevrolet indikert langsiktige forpliktelser til Indycar som motorleverandører, samt det har vært snakk og at det kommer muligens flere, eller i det minste én til. Ferrari har vært nevnt på ryktebørsen siden det er satt budsjettak i F1, må de omfordele noen av sine ingeniører, men det er vel lagt litt på is nå siden de er blitt flyttet til Haas. Porsche er også blitt nevnt, men det har vært stille i det siste. Videre har det gått rykter om Ford, Toyota, Alfa Romeo og Lamborghini. Tekniske detaljer om den nye motoren som er kjent, utgjør ikke stor endring fra dagens. Litt større volum, opp fra 2,2 til 2,4 liter, V6 konfigurasjon og to turboer. I tillegg vil det bli et hybridsystem med elektrisk lagring fra bremsene som tilbakeføres via elektriske motorer. Effekten er litt forvirrende da det sammen med forbrenningsmotoren er oppgitt effekt på over 900 hk, mens andre steder står det totalt er over 900 hk. Uansett, effektmessig er vi da tilbake til CART på ’90-tallet da de var opp i rundt 950 hk.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    1
    Som vanlig er det stille som det pleier å være i norske media når det gjelder motorsport generelt og ikke minst når det gjelder Indycar.

    Vi er nå kommet langt ut i "month of may" og alle som er interessert i Indycar vet hva det betyr.

    Indy500 er godt igang og det mest bortsett fra løpet er unnagjort, dvs rookie orientation for nye førere, flere dager med trening og to dager med kvalifisering. Honda har dominert som de har gjort de siste par årene med 11 av de 15 raskeste i kvalifisering. Kvalifiseringer ble preget av at været var godt og at det ble varmere utover dagen slik at de som hadde sent "startnummer" for kvalifiseringen, klarte aldri å utfordre de som startet tidlig. Likevel skiller det bare rundt 3,5 mph fra 1. til 30 plass i kvalifiseringen, hastighet som blir målt i snitt over fire runder (de 13 raskeste ligger innenfor 1 mph). For å få en idé om hastighetene det er snakk om så kjøres kvalifisering over 4 runder a 2,5 miles, noe som blir 16km totalt og det gjøres unna på 2:35 minutter med snittfart på 372 km/t.

    Det var nesten 36 påmeldte til årets Indy500, men Cody Ware måtte trekke seg pga manglende sponsorer. Med 35 påmeldte må 2 sitte på benken under løpet da det er begrenset til 33, 3 i bredd fordelt over 11 rader under start. Raskete kvalifisering gikk til Scott Dixon, forårets Indycar mester. Det er ikke lett å vinne fra beste startspor på en oval og i løpets historie er det bare 19 sjåfører som har vunnet fra beste startspor (Dixon er en av dem), og sist det skjedde var med Simon Pagenaud i 2019.

    Startoppstillingen klippet fra wikipedia:
    12.JPG

    Til slutt noen kuriositeter.
    Hver bil har til rådighet 34 sett med dekk for all trening, kvalifisering og løp, dvs bortimot 5000 dekk totalt.
    En liten regelendring for året er "45-45", dvs det må minst være 7°C (45°F) på banen og i lufta for at det slippes biler ut på banen (ned fra "50-50").
    Løpet gjennomføres med 40% publikumskapasitet dvs rundt 135 000.
    Bilene produserer 5000 pund marktrykk ved 220mph, dvs godt over 2 tonn ved 350 km/t

    Til slutt et bilde av årets Pace Car

    Indy-500-2021-Pace-Car-860x461.jpg
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    1
    Helio Castroneves vant sin 4. Indy500 et løp med mye god racing!

     
    Sist redigert:

    Sluket

    2FAT2FLY
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    45.425
    Antall liker
    62.085
    Torget vurderinger
    19
    Fantastisk innspurt!!! Og seieren gikk til en 46 år gammel super entusiastisk ambassadør for sporten. Herlig!
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    1
    105th Indianapolis 500 Historical Notes

    • This is the fourth Indianapolis 500 victory for Helio Castroneves. He earned his first three victories in 2001, 2002 and 2009, all with Team Penske.
    • Helio Castroneves joins A.J. Foyt (1961, 1964, 1967, 1977), Al Unser (1970, 1971, 1978, 1987) and Rick Mears (1979, 1984, 1988, 1991) as the only four-time winners of the Indianapolis 500.
    • This is the first Indianapolis 500 victory for Meyer Shank Racing. It also is the first NTT INDYCAR SERIES victory for Meyer Shank Racing.
    • Helio Castroneves is 46 years, 20 days old today. He is the fourth-oldest winner in Indianapolis 500 history, behind Al Unser (47 years, 360 days; 1987), Bobby Unser (47 years, 93 days; 1981) and Emerson Fittipaldi (46 years, 169 days; 1993).
    • Helio Castroneves became the first driver to win an Indianapolis 500 for Team Penske and win again with another team. He drove to victory for Meyer Shank Racing today.
    • This is the seventh Indianapolis 500 victory for a Brazilian driver. Helio Castroneves has four wins (2001, 2002, 2009, 2021), Emerson Fittipaldi has two (1989, 1993), and Tony Kanaan has one (2013).
    • This was the fastest Indianapolis 500 in history, with an average speed of 190.690 mph, breaking the record of 187.433 set in 2013.
    • There were two caution periods for 18 laps today, both race records. The previous record for fewest caution periods was four, in 1990 and 2019. The previous record for fewest caution laps was 21 in 1976, 2013 and 2014.
    • This is the first time car No. 06 has won the Indianapolis 500. It’s also the first time a car number starting with zero has won the race.
    • There was a 12-year gap between Helio Castroneves’ fourth win today and his third win in 2009. That’s the second-longest gap between victories in Indianapolis 500 history, behind only Juan Pablo Montoya’s 15-year gap between victories in 2000 and 2015.
    • This is the third time the Indianapolis 500 winner has started eighth. The last winner who started eighth was Kenny Brack in 1999. Danny Sullivan won from eighth in 1985.
    • This is the 14th Indianapolis 500 victory for a Honda-powered car, second all time. Offenhauser engines powered 27 winners.
    • Scott McLaughlin finished 20th, the top rookie finisher in this year’s race.
    • There were 35 lead changes among 13 drivers today. That’s the most lead changes in the Indianapolis 500 since 2017, when there also were 35 lead changes. The race record is 68 lead changes, set in 2013.
    • Scott Dixon led twice today, extending his Indianapolis 500 record for times led to 58.
    • Scott Dixon has led at least one lap in 14 of his 19 Indianapolis 500 starts, tying Tony Kanaan for the all-time record.
    • Will Power did not lead a lap today, ending his race-record streak of eight consecutive Indianapolis 500s (2013-20) leading at least one lap.
    • Conor Daly, Alex Palou, Pato O’Ward and Rinus VeeKay led laps today for the first time in their Indianapolis 500 careers. Daly made his eighth start, and Palou, O’Ward and VeeKay each made their second respective starts. A total of 236 drivers have led laps in the Indianapolis 500.
    Klippet fra indycar.com
     

    Sluket

    2FAT2FLY
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    45.425
    Antall liker
    62.085
    Torget vurderinger
    19
    Er det noe amerikanere er gode på så er det statistikk og historie i alle former og fasonger!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.851
    Antall liker
    4.443
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Synes som om særdeles mange amerikanere ikke er så skolert i historie om jeg skal basere meg på det vi har opplevd de siste 4-5 år......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn