Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tror munningen må gå ned mot gulvet. Etter min erfaring så er de nokså følsomme for avstand mot gulvet. (Spesielt den større H2)
    Jeg hadde en diskusjon med XRK på DIYAudio. Han er jo rimelig oppegående i både Hornresp og Akabak. Ifølge han så er H6 det han vil kalle en BVR, altså Big Vented Reflex. Selve hornet er for kort til å ha noen særlig effekt i dypere oktaver. Men H2 synes han var en interrsant sak og i han sine øyne så var den hverken BVR eller horn, men oppførte seg mere som en hybrid mellom horn og transmisjonslinje. Men heller ikke denne er tunet veldig dypt, men med litt jobbing så kan du få den til å spille mye mer "med" rommet enn H6 i min erfaring. Og da går den mye dypere enn tuningen skulle tilsi.
    Og jeg har tegning et sted på selve hornkassa. Det sies at AN sine drivere kan brukes. Så det burde ligge til rette for DIY
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Har fått med meg at det er en BVR helt siden starten. Men lurte på om selve lengden på kabinettet og plasseringen av drivern dro nytte av kvartbølge effekter. Det kan jo sees på impedansekurven.

    Og enig i alle betraktningene dine med hvordan den spiller i rommet.

    Det er veldig lite info om BVR og jeg har vel aldri sett en kommersiell konstruksjon?

    Her har jeg imidlertid kikket litt:

     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    På tide litt mer aktivitet i denne tråden?
    Sitter på Rjukan hos Nikko03 og mimrer. Han er fremdeles aktiv på DIY fronten. Hentet H6 fra hytta og laget Dali 104 med DXT diskant fra Seas. Innrømmer at jeg har satt litt griller i hodet på han med ønsket om å nedskalere. Just keep it simple stupid. Jeg har kjøpt Devore elementer og satser på en klone og Nikko trodde han kunne se lyset med Dali 104 dxt. Not!

    Nok om det.
    I mange år har Nikko03 fintunet akkurat dette oppsettet. Og det låter i grunn ganske så bra.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det har skjedd noe på hifisentralen.
    Det er langt mellom feelgood trådene, det er smått rørende å lese følgende etter å ha bygd en høyttaler.

    Her fra 65finger
    "kjørte en tur til Toten en helt alminnelig mandag kveld. for å besøke Haavard å lytte til H6 Impulse cloner, rørforsterkeri og annet snadder. Etter et par timers kjøring ankom man Haavards vakre hjem på idylliske Lena (Toten) Ble anbragt ned i en svært så komfortabel sofa og ble servert en meget god lyttekaffe. Hifi brillene var på og jeg var igjen klar til å fyre av Hififloskler. pussig hvilken tilstand enn befinner seg i når man har kjørt 2 timer ens ærend for å lytte til et Hifi anlegg. Som å gå opp til muntlig eksamen. Konsentrert og spent.

    Første ut: Isobel Campbell og Mark Lanegan, vakker folk/roots inspirert musikk med fantastiske vokalister. Hifibrillene forsvant og jeg strøk til floskeleksamen (blir aldri HIFI journalist, drømmen brast :'()

    Fantastisk! lyden kan beskrives som grenseløst åpen og detaljert og med en fabelaktig dynamikk i hele registeret. Jeg ble umiddelbart revet inn i musikken og vil spesielt fremheve måten sårheten, raspet og fylden i Lanegan´s stemme ble gjengitt (han er en av mine favoritt vokalister) Neste ut. The Groove Armada, Techno! Dynamikk!, morsomt! tøft! Videre: The Chieftains - live. Haavard spilte et spor hvor de forskjellige musikere presenterer seg selv. Igjen dette herlige drivet, denne livefølelsen som får opp energinivået og humøret.

    Mellom musikken ble det rikelig tid til prat. Haavard er en ualminnelig hyggelig og ikke minst gjestfri kar.

    Maria juaho var neste artist ut, overjordisk vakkert med masse rom og mikrodetaljer som ikke kom i veien for musikken. Imponerende! Arild Andersen og Charlie Haden og annet som jeg ikke husker fulgte, alt like engasjerende med denne dynamikken til å dø for.

    Bravo!
    En herlig opplevelse som gjorde de to timene i mørket i bil hjem som en lek. Haavard har bygget disse Impuls clonene selv, intet annet enn imponerende. Jeg håper jeg får anledning til å besøke Lena, Toten og Haavard igjen

    Sonus Faber står og sutrer i skammekroken noen dager"

    Og fra Impulse
    "Nå har jeg også vært en tur på Toten. Riktignok er det det etpar uker siden , men det blir flere turer, det er helt sikkert. En helt vanlig hverdag ble det nemlig ikke.

    Haavard er en helt usedvanlig trivelig og gjestfri kar. Fint hus har han også! Et sånt som får en ihuga storbypatriot som meg selv (som riktignok er bosatt litt utenfor hovedstaden PT..) til å filosofere litt over grunnene til at folk orker å trøkke seg sammen i pressområdene, omtale en gressplen på størrelse med et mellomleggspapir som "hagen", betale bokostnader til lommeboka blør og aldri få parkert bilen der du vil....

    65 finger, HCS og undertegnede ble servert en svært velsmakende middag med helt utenomjordiske jordbær til dessert, og så var det tid for å lytte til det ganske kresent sammensatte anlegget. Og når jeg sier kresent, mener jeg det. Slik jeg ser (og hører!) det, er Haavards anlegg satt sammen av komponenter som virkelig har noe ved seg, denne X-faktoren jeg har vært inne på i forskjellige tråder fra tid til annen. Vi spilte ganske fri og progressiv jazz, roots, swing og klassisk pop, og uansett hva vi satte på, var lyden åpen, distinkt, dynamisk, detaljert og ikke minst veldig naturlig. Det var aldri noe tema å dissekere lydbildet og komme trekkende med hifi-parametere. Til det var lyden altfor utvunget, sammenhengende og befriende musikalsk. Haavard har bygd Impulse H6-kloner, og det var ikke vanskelig å høre slektskapet til mine egne H2, så han har ikke kuttet hjørner i byggeprosessen, det er sikkert! Ellers har han også gått for Oblivion Technologys ganske grensesprengende kabler. De gjorde ikke akkurat skam på oppsettet de heller! Mannen har jo utsøkt smak, må jeg si. Her finnes både en AN-dac, en cj-forsterker, overnevnte kabler og ikke minst en kresen platesamling. Bare synd han solgte vinylriggen for etpar år siden. Du trenger en ny platespiller, Haavard!

    Apropos AN-dac.. Vi opplevde nok et bevis på hvor god, men også hvor kresen en slik kan være. 65finger hadde med en Base-plattform som var tiltenkt brukt under Haavards AN 1.1x Straks den ble satt på plass, ble bassen betraktelig dypere og mer impulsvillig, og lydbildet vokste i høyde og bredde. Jeg tror ikke den blir tatt vekk.... ;)

    Jeg må si jeg skjelden har hørt et anlegg spille så langt utover hva prisen på komponentene skulle tilsi. Det er et ganske digert og helt uforbeholdent kompliment. Det hadde vært veldig spennende å høre hva en god SET triode kunne få til her, selv om den klassiske cj MV 50´en var ytterst musikalsk og hadde et imponerende grep om det hele....

    Takk for en veldig trivelig kveld, Haavard. Jeg kommer mer enn gjerne"
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt tilbake til Rjukanturen
    Det ble et veldig trivelig gjenhør med H& klonen. Og den låt langt bedre nå hos Nikko enn tildigere. Nikko hadde et suck out i området 60-300 hz. Låt i grunn anske tamt. Men med dbx så løftet han dette området og kurven så langt jevnere ut. I tilegg liker Nikko lyden litt mørk så han ruller kurven fint av fra 1000hz og oppover. Kurven "så" langt mørkere ut enn den hørtes. Og jeg må innrømmer at jeg nesten ikke har hørt H6 bedre. Kan hende den gangen jeg lånte 845 blokkene til HR og syntes H6 stod som en kjempe foran meg på gulvet. Både jeg og guttungen satt og flirte da vi hørte Billie Eilish på H6. Maken til trøkk i bassen og ikke minst engasjerende spillestil. Der og da kunne jeg tvert hevdet at jeg ikke hadde hatt behov for noe annet å høre musikk på.

    Så kulle en tro da at Dali DXT skulle låte noe likt? Desverre så gjør den ikke det. Samme bass/mellomtone elementer. Det manglet det samme engasjementet og "spruten" som H6.

    Så konklusjonen er at H6 er en veldig god høyttaler. Og etter å ha besøkt HR i går så er guttungen enda mer lysten på å bygge H6. Enda mindre klone enn H6, men samme kasse, samme bass/mellomtone. Tiden får vise når den blir ferdig, men HR satte oss på sporet av noe.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    4.271
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro karakteristikkforskjellen ligger vesentlig i kammerkonstruksjonen. Hvordan 104/DXT ville te seg i H6 kabinet er intr.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro karakteristikkforskjellen ligger vesentlig i kammerkonstruksjonen. Hvordan 104/DXT ville te seg i H6 kabinet er intr.
    Og jeg tror det litt heftige filteret i 104dxt også gjør noe med lyden. Nå spiler 104 dxt mer flatt hos Nikko enn det H6 gjør. Og ikke noe galt i det. Men jeg følte ikke at lyden helt "slapp" på 104dxt.

    Tenker du på kammerkonstruksjonen som på kassekonstruksjonen?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    4.271
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte mest på lang-porten.
    Jeg vet jo at du har et spesielt forhold til antall passive filterkomponenter :) , men 6 db/oct og Focal TC120 vil også bidra til livligheten.
    Men låter det bra, er alt bra.
    Har begge typer kamre/kasser klare for C17 og en utgave med Tekton-array for diskant (ligger i køen....).
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Låter det bra med mange komponeneter gjør det ikke meg noe :) Er heller ikke noen prinsipprytter i forhold til delefiltre. I det siste har jeg faktisk brukt dbx i stedet for passive filtre. Og ser noen fordeler.
    Men må si jeg ble overrasket over hvor ulikt dette låt uansett. Ble skuffet av Dali 104 DXT.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Av egen erfaring så har dempematetiale og hvor mye bsc du kompenserer med mye å si for hvor lett lyden "slipper" og hvor hurtig høyttalerne virker. Men klart at valg av diskant og filtertopologi også en del å si.
    Min erfaring er også at filterkompleksitet er mer hørbart om det tilføres bassmellomtone enn forhold til diskant. Sikkert mange som har andre erfaringer 😊
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Baffle step compensation. Jeg pleier å legge til ca 4db, kanskje ett ørlite grann til. Det kommer jo selvfølgelig an på preferanser og design kriterier. En C17WG har vel ca 89db følsomhet. Skulle jeg designet en vanlig høyttaler med 1stk C17WG så ville jeg da endt opp med ca 85db følsomhet.

    H6 har jo BVR/horn som kompenserer i bassen, eller ihvertfall deler av bassen, men unngår ikke fysikkens lover. Så med minimal bsc så kan man opprettholde den opprinnelige følsomheten til C17 og få en liten boost i bassen for å få den opp i nivå med mellomtonen. Men den vil ha en drop i output i området mellom der hornets bidrag avtar og opp til der bølgelengden er lik eller kortere enn bredden på frontplaten på høyttaleren.
    Kabinettet på H6 er veldig smalt så vil tippe det blir en drop på opptil 6db mellom ca 130hz og drøye 300hz om man designer med 88-89db følsomhet som mål...
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Den droppen ser dere nok her (pluss litt gulvkansellering). Og det er et lite ankepunkt mot H6 IMO. Pluss at summeringen i delefilteret ikke sitter som en kule (det merker man på at fantomsenteret ikke er spikret). Men C17 og Focal diskanten låter knallbra (noen av mine desiderte favoritter) og smekket i H6 kassene er engasjerende. Det er en ekstra livlighet positivt sett. Det ene er nok BVR prinsippet men også at det ikke er dempemateriale av noe slag inni og at 500-1000 Hz får ekstra fokus pga søkket nedover. Jeg kunne forresten tenke meg å jobbe litt med delefilteret og sett på både fasen og polar responsen. Er det potensiale for fintuning? En guru jeg snakket med mente det.


    IMG_6091.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    H6 filteret er jo ganske enkelt og det gir ofte som nevnt «livlig» lyd som W.Sand kommenterer.

    T120 har en kjærkommen bump ved delefrekvensen som gjør at den elektrisk kan deles høyere = mindre forvrenging eller hva? Anyway låter krystallklart i referanseklassen 👍

    Kan man si at lavpassen egentlig er litt 2 ordens?


    IMG_6092.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Ref nest siste innlegg.

    Nå har jeg fått målt en H6 (med WH drivere) i en stue i en blokkleilighet. Svært god eletronikk fra øverste hylle med EL34 rørforsterker og Audio Note dac. Mellomtonen er magisk som vanlig og Focal diskanten hører man ikke er der, eller alt er der, dvs perfekt.

    Den grå er målingen basert på 4-5 snitt i området i og ved sofaen.

    Lilla er forslag til korrigering. Jeg valgte 4 PEQ i forslaget fordi Wiim streameren kun har 4.

    Lyseblå er simulert endelig respons.

    Den foreslåtte korrigeringen oppe slo vi av da det trolig skyldes summeringen som har forbedringspotensial. Korrigerer man ting ute av fase blir det ikke noe bedre.

    Bassen er litt boomy i H6 som jeg har kommentert før. Har rommet dipper i det området er H6 gull, har det peaker blir det et problem. Vi prøvde med puter under uten EQ men det skjedde pent lite da.

    Hengekøya er nok litt større enn normalt men dessverre så vil alle ordinære høyttalere med bassmellomtone i lyttehøyde (og smal baffel?) få den hengekøya. Jeg syntes at litt EQ ved 200 Hz gjorde underverker. Vet ikke helt om kompisen er enig 🤭

    IMG_7994.png
    IMG_7993.jpeg




    Her er måling av mine Faital horn&10 tommere på hytta. Bredere baffel, litt lavere plassert bassmellomtone, port foran og ikke minst en relativt linjær høyttaler med fallende Bruel & Kjaer kurve oppover. Mindre behov for korrigering her.

    IMG_8002.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Så kort fortalt.

    H6 trenger finpuss i lavpassen for få ryddigere fase i delingen.

    Og er ellers følsomme for plassering mtp 60 Hz peaken. Kan som sagt ved rett plassering være en stor fordel. Men er kilen.

    Hengekøya blir mindre fremtredende med god vinylrigg med kropp. Da blir det bare deilig 👍

    Man bør ha rør (det rimte) 😎




    Jeg tenker at de som ikke vil ha noe digital dsp eller annet gruff inn i systemet så er god gammel matching og jobbing med plassering og rom essensielt.

    Men som regel, for de som har ordinære og ikke veldig store stuer så er det ofte EN dominerende peak i bassen. Og det er litt kjipt å måtte putte inn dsp pga den ene.

    Et svært interessant tiltak er en kraftig justerbar aktiv bassfelle som ikke kobles inn i signalveien. Finnes en håndfull på markedet.

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn