Import av bil

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Kom til å tenke på å importere bil:)

Hvordan er det å importere bil fra f.eks statene, og over hit til kalde nord?
Hvordan er prisen på f.eks leie av container med båt, og hvordan er f.eks en bmw m3 rustet for varmere forhold, i kaldere strøk? Har hørt noe om at biler som sendes til norden, blir utrustet for våre forhold fra fabrikk. Kunne jo også vært interessant å vite hvordan prisene er for skatter og avgifter, og hvordan de regnes ut 8)

Norum

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.07.2006
Antall liker
5
Ikke at jeg har så veldig mye greie på dette, men jeg kan anbefaler deg å spørre noen på www.bilforumet.net
Der er det en del som har gjort det tror jeg.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
1. Skatter og avgifter er a) Enten kun moms (kun veteranbiler) eller b) basert på vekt og motoreffekt, gis avslag for hvert år av bilens alder. Dette er særs tungvindt å regne ut. Det finnes en "importkalkulator" som regner ut avgiftene for deg, på dinside.no. Du må da vite bilens egenvekt, motoreffekt, motorvolum og alder for å kunne beregne avgiftene.

2. Enkelte bilmodeller har annet varmeapparat, litt større batteri og dynamo men det hører nok til sjeldenhetene.

3. Bilimport er ikke nødvendigvis fantastiske greier. Tyskere kjører lengere enn oss, og det er nok mang en tysk bilselger som har gnidd seg i hendene når en nordmann har kjørt avgårde med "pent brukt bil"... ;D Regn med 30 tusen kilometer i året. Så det er ikke noe vits å kjøpe bil som er mer enn 2-3 år gammel.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Mener at M3 eieren på jobb snaker om at M3ene som blir solgt i statene har en annen motor blandt annet.

MVH

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Her finner du svaret på avgifter og moms: http://www.autodb.no/importavgifter/

Frakt og leie av container må du nok sjekke opp konkret hos en befrakter, vil tippe at ACCN kan gi deg en pekepinn om hvem du bør snakke med.
Du trenger også en kontaktperson i statene som får bilen fraktet fra forhandler til terminalen og plassert den forsvarlig i containeren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
montesi skrev:
Kom til å tenke på å importere bil:)

Hvordan er det å importere bil fra f.eks statene, og over hit til kalde nord?
Hvordan er prisen på f.eks leie av container med båt, og hvordan er f.eks en bmw m3 rustet for varmere forhold, i kaldere strøk? Har hørt noe om at biler som sendes til norden, blir utrustet for våre forhold fra fabrikk. Kunne jo også vært interessant å vite hvordan prisene er for skatter og avgifter, og hvordan de regnes ut 8)
I BMW's tilfelle går den klimatiske tilpasningen på helt enkle ting såvidt jeg er kjent med, sånn som laderegulator og batteri (ikke dynamo), restvarmeanlegg, lyktespylere og evt inkludering av DSC som standard.

En californisert BMW har gjerne et lite batteri med en laderegulator som har et litt lavere utslagspunkt enn her i Norden. Det koster etpar-tre hundrelapper for en regulator (sitter på Bosch-dynamoen som regel, noe modellavhengig), og batteriet må du jo uansett bytte før eller senere :)

Vet ikke om motorforskjeller på M3, men det typiske er jo at US-versjoner av europeiske biler har litt "strupede" motorer pga amerikansk proteksjonistiske miljøkrav til importbiler.

Mvh Vidar P

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Høres ut som du er BMW-mann, Vidar P. Har selv hatt lyst på en 7-serie av forrige karrosseritype, dvs. t.o.m. 2001. Denne designen er virkelig elegant. Fikk prøvekjøre min svoger sin syver, det var en deilig kjøreopplevelse. Er imidlertid litt skeptisk for større verkstedbesøk, selv om denne utgaven er kjent for god driftssikkerhet, såvidt jeg husker fra NAF sin statistikk. Kanskje et godt objekt for bruktimport?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Joda, er glad i BMW-biler. Men ingen bilentusiast. Har kjørt 5-serier i 20 år, har nå en 2004 525i som også er en bil som passer meg veldig godt. Ikke minst pga at jeg kjører langt på landeveier. Kona har også en 5-serie. Min 525i byttes sikkert først når det kommer ny 5-serie i 2010 :)

Mvh Vidar P

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Ja, E60-karosseriet er fint, mer sportslig i uttrykket enn tidligere kanskje. Må innrømme at jeg trengte litt tid til å venne meg til utseendet til denne modellen, men opplever den som sprek og skiller seg ut i trafikkbildet. Når du har hatt 5`ere i 20 år tyder jo det på at du har vært fornøyd med merket, vil jeg tro. Trodde forøvrig alle BMW-eiere var bilentusiaster ;) ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hva angår BMW er en ting, mens andre merker modeller kan ha andre avvik;

Jeg ble fortalt at f. eks Crysler/Dodge/Plymuth Voyager/Caravan modellene som ble produsert for US-markedet hadde en gearbox som var satt opp i hht området den ble solgt. F. esk Arizona/Nevada typisk med høyere utveksling enn en som ble solgt i f. eks Colorado. Resultatet av dette igjen var at eiere av importbiler som ikke ble rekonfigureret ofte opplevde havari av gearbox.

Selv har jeg en BMW X3 2.5i som ble importert fra USA av tidligere eier. Iflg han som importerte den, måtte den innom autorisert BMW-verksted for å bytte noen komponenter og sette opp elektronikken med kjørelys etter norske regler, rekonfigurerer systemet til å vise km og ltr. i stedet for miles og gallon (dette er bare en programmerings sak) + pluss noen andre småting. Totalpris for å kovertere bilen til samme std som de som selges fra BMW Norge = kr 12000,-. Noe som ikke ble gjort i denne forbindelse, var kontakten for tilhenger-lys. Denne har jeg ennå ikke fått rotet meg til å fixe, men den må byttes og rekonfigureres.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Atonal, vel skal erkjenne en interesse for gode og interessante biler, gamle som nye. Vi har f.eks en finfin MGB i familien, det er slike biler jeg har litt ekstra til overs for.
BMW-biler har jeg hatt i 20 år ja som sagt, aldri vært annet enn strålende fornøyd. De virker å være bygd av folk som vet hva de holder på med :)

Erland; på min bil (som riktignok har i-Drive) så er det bare snakk om å stille inn metrisk eller andre målestokker ved etpar tastetrykk på displayet. Så det spørs kanskje på hvilken modelltype det er.

Mvh Vidar P

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Vidar P skrev:
Erland; på min bil (som riktignok har i-Drive) så er det bare snakk om å stille inn metrisk eller andre målestokker ved etpar tastetrykk på displayet. Så det spørs kanskje på hvilken modelltype det er.

Mvh Vidar P
Hehe..kan godt hende det er slik her også......
Jeg jobber jo offshore, og det er min kone som bruker bilen mest.
Hun hadde veldig lyst på X3, så da ble det en slik!

Jeg har ikke tatt meg bryet med å fikle så mye med den. Det blir litt sånn;
"if i works, don't mess with it" ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
Erland skrev:

Jeg ble fortalt at f. eks Crysler/Dodge/Plymuth Voyager/Caravan modellene som ble produsert for US-markedet hadde en gearbox som var satt opp i hht området den ble solgt. F. esk Arizona/Nevada typisk med høyere utveksling enn en som ble solgt i f. eks Colorado. Resultatet av dette igjen var at eiere av importbiler som ikke ble rekonfigureret ofte opplevde havari av gearbox.

Selv har jeg en BMW X3 2.5i som ble importert fra USA av tidligere eier. Iflg han som importerte den, måtte den innom autorisert BMW-verksted for å bytte noen komponenter og sette opp elektronikken med kjørelys etter norske regler, rekonfigurerer systemet til å vise km og ltr. i stedet for miles og gallon (dette er bare en programmerings sak) + pluss noen andre småting. Totalpris for å kovertere bilen til samme std som de som selges fra BMW Norge = kr 12000,-. Noe som ikke ble gjort i denne forbindelse, var kontakten for tilhenger-lys. Denne har jeg ennå ikke fått rotet meg til å fixe, men den må byttes og rekonfigureres.
Automat kassa i Voyager havarerer uansett, tror ikke det er forskjell på utv.! Møkka har bare en utrolig dårlig diff.!(Akslene som holder/lagrer solhjulene blir slitt, går til slutt i oppløsning og sprenger hull i kassa) Skal man kjøpe slik skrammel lønner det seg å handle en her hjemme, en som allerede har byttet automat! Eller en med man. kasse.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Saab og Volvo er så små produsenter at de leverer identiske biler på alle markeder. Det blir for kostbart med differensierte girkasser, generatorer, varmeapparat og lignende.

Men klart hvis man ikke har lyst på en "svenske" hjeøper det jo lite. Jo større fabrikk og produksjon av den aktuelle modellen jo større sjanse for at de spesialtilpasser bilene til forskjellige markeder.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
SAL skrev:
Erland skrev:

Automat kassa i Voyager havarerer uansett, tror ikke det er forskjell på utv.! Møkka har bare en utrolig dårlig diff.!(Akslene som holder/lagrer solhjulene blir slitt, går til slutt i oppløsning og sprenger hull i kassa) Skal man kjøpe slik skrammel lønner det seg å handle en her hjemme, en som allerede har byttet automat! Eller en med man. kasse.
Var det ikke særlig 95/96-modellen som hadde disse problemene med automatkassa? Hukommelsen svikter...

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
Atonal. Er ikke sikker på årsmodeller, en kompis(Ringstad Automatic Transmission Service, forkortet Rats) har overhalt rundt 100 av de! De får en forbedret diff, i tilleg til nye lammeler og andre slitedeler. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.478
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har lånt nye Audi A4 - står i garasjen. En virkelig flott bil - glimrende kjøre egenskaper.

Leste nettopp at Audi kan man importere fra Sverige for å spare noen tituselapper. Noen som har erfaring med det?

BMW var Belgia gunstig etc.

USA sto det ingenting om.

K

kbwh

Gjest
Det er vel fremdeles slik at man sparer omregistreringsavgift, som er langt høyere enn avgiften man betaler for førstegangsregistrering.

I Tyskland er markedet større, og det er gode muligheter for å finne akkurat det man vil ha, og gode kjøp er det også lettere å gjøre. Jeg kjøpte fra Tyskland i ved årsskiftet 2004/2005. Da var det bortimot umulig å finne brukte Peugeot 307 SW med partikkelfilter i Norge, den eneste jeg så ville kostet meg 50kkr mer enn den jeg endte opp med.
Kjenner noen som akkurat tok hjem en BMW X3 3.0d "med alt". Ikke mange slike å finne i Norge heller.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Sparer mye på dollarkursen ved å handle fra USA. Innbiller meg at jeg har vært borti at det koster ca. 10 000 å frakte en bil i container fra New York.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.478
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
jowil skrev:
Sparer mye på dollarkursen ved å handle fra USA. Innbiller meg at jeg har vært borti at det koster ca. 10 000 å frakte en bil i container fra New York.
Samme som forhandlerene tar i frakt fra Drammen til Vestlandet......Les Haugesund.

10500,- i fraktomkostninger.

S

svk

Gjest
enkelte nyere biler har varmerkolber i kjølevannet,eller kjørevarmer std når det blir solgt til kalde land..

dette gjelder nyere diesel biler...

en ny moderne dieselmotor uten tileggsvarme vil ikke gi varme i kupe når det er 20blå ute...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.478
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda det vil de, men det tar så inni hampen lang tid.

Min gamle A4 tdi må jeg kjøre i 10 min før det blir lunk i kupeen.
110hk tdi

Den nye (2008/2009 modell) som jeg testet igår brukte bare et par minutt så var det helt greit i kupeen.

Så bor jeg på Vestlandet og minus grader er bare noe vi hører om på nyhetene ;)

143hk - tdi
Var forøvrig ikke mer motor enn det må være på den bilen. Nå er den gamle min chippet litt (143 hk - 311nm) mot den nyes 143 hk - 320nm. Med lavere vekt er den gamle endel spreker, selv om dreiemomentet på den nye er jevnere i et større turtallsregister.

I tillegg så bruker den gamle langt mindre drivstoff/mil enn den nye. Det er litt spesielt.
Ca 0.7 l/mil mot ca 0.5 l/mil. Det er jo litt forskjell også da.

Når den er innkjørt regner jeg med at det reduseres noe.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
1) Det er vel fremdeles slik at man sparer omregistreringsavgift, som er langt høyere enn avgiften man betaler for førstegangsregistrering.

I Tyskland er markedet større, og det er gode muligheter for å finne akkurat det man vil ha, og gode kjøp er det også lettere å gjøre. Jeg kjøpte fra Tyskland i ved årsskiftet 2004/2005. Da var det bortimot umulig å finne brukte Peugeot 307 SW med partikkelfilter i Norge, den eneste jeg så ville kostet meg 50kkr mer enn den jeg endte opp med.
Kjenner noen som akkurat tok hjem en BMW X3 3.0d "med alt". Ikke mange slike å finne i Norge heller.
1) Då er det anten å kjøpe ny bil i Noreg ,eller pent brukt i Tyskland som er aktuelt...Har lurt litt på Peugot 308 eller 407, og sidan 308 er heilt ny, må ein tysk importert bli ein 407, tenkjer eg.. Ford Modeo er også eit alternativ som er ganske dyrt her i landet.

Stor motor og ekstrautstyr vert vel om lag i same kostnadsstorleik uansett, eller kva?

S

svk

Gjest
bambadoo skrev:
Joda det vil de, men det tar så inni hampen lang tid.

Min gamle A4 tdi må jeg kjøre i 10 min før det blir lunk i kupeen.
110hk tdi

Den nye (2008/2009 modell) som jeg testet igår brukte bare et par minutt så var det helt greit i kupeen.

Så bor jeg på Vestlandet og minus grader er bare noe vi hører om på nyhetene ;)

143hk - tdi
Var forøvrig ikke mer motor enn det må være på den bilen. Nå er den gamle min chippet litt (143 hk - 311nm) mot den nyes 143 hk - 320nm. Med lavere vekt er den gamle endel spreker, selv om dreiemomentet på den nye er jevnere i et større turtallsregister.

I tillegg så bruker den gamle langt mindre drivstoff/mil enn den nye. Det er litt spesielt.
Ca 0.7 l/mil mot ca 0.5 l/mil. Det er jo litt forskjell også da.

Når den er innkjørt regner jeg med at det reduseres noe.
du må gi den 10.000 på telleren, da bruker den 1dl mindre og går bedre.. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.478
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hørte foresten rykter idag om at den nye Bosch c17 chippen som står i de nye er knekket og chip tuning på dem vil være en realitet om en 14 dagers tid eller noe. Tar tid med tuning, testing etc. Effekten skulle visstnok komme opp imot 200hk. De sa ingenting om dreiemomentet.

S

svk

Gjest
bambadoo skrev:
Hørte foresten rykter idag om at den nye Bosch c17 chippen som står i de nye er knekket og chip tuning på dem vil være en realitet om en 14 dagers tid eller noe. Tar tid med tuning, testing etc. Effekten skulle visstnok komme opp imot 200hk. De sa ingenting om dreiemomentet.
kunne jo vært morro og skremt min oppi 200hk..eller litt mer ::)

bør jo gå litt bedre

Vedlegg

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Eivind E skrev:
3. Bilimport er ikke nødvendigvis fantastiske greier. Tyskere kjører lengere enn oss, og det er nok mang en tysk bilselger som har gnidd seg i hendene når en nordmann har kjørt avgårde med "pent brukt bil"... ;D Regn med 30 tusen kilometer i året. Så det er ikke noe vits å kjøpe bil som er mer enn 2-3 år gammel.
Jo det er nettopp fantastiske greier det er. Tyske biler kjøres på en mye finere veistandard, og kjøper du en fra sør vest tyskland har den heller sikkert aldri sett rust. De kjører mye i tyskland, men en bil som har gått f.eks 100000km der er ingen ting i Tysk sammenheng. Dessuten har den kjørt 100000km på 2 år, har den sikkert ikke sett mye til kø kjøring. Norsk biler har sikkert ikke gått så langt i avstand, men motoren har sikkert gått mye mere i tid.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Er ikke i tvil etter å ha kikket på bilpriser det siste halvåret - skal importere fra Tyskland når jeg bytter bil. Er såpass å spare at det lønner seg kraftig...

Kikker da spesielt på biler som faller mye og fort i verdi - ikke akkurat stasjonsvogner med diesel og 4WD...tog du'an?

Porsche 928, MB W140 eller W220 er aktuelle kandidater. V8 rundt 5 liter på disse.

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Hmm, kan du vise meg et lite regnestykket på dette limvingen?

Vurderte nettopp en BMW 525d touring fra 2006, men kom til at prisen på 475K i Norge ikke var så gal (bare kr. 260K i avgift) Var jeg helt på jorde når jeg brukte tollvesenets kalkulator tro ???

mvh
Knut

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Til Erland,

jeg er ikke helt sikker på om dette gjelder US modellen, men til min 2006 mod. 320d fikk jeg kjøpt en overgang (mellomstykke, var det i Rhodium tro ;D) til kontakten på bilen slik at den passer norsk standard på hengeren.

KAS

S

svk

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Korleis finn ein dei gode billeverandørane i Tyskland og Frankrike? Eg surfa i veg ein halv time utan å finne fram. Så då er det kanskje nokon som har eit tips?
hvorfor ikke kjøpe en 2-3år gammel norskbil,da vet du hva du får..kjøpte en a4 2006 mod,kostet 390ny,solgt etter 14mnd 275.000. sviger sin 05 a6..tapte seg 180.000 på 3år..biler taper seg like mye i norge...så skal du gjøre kup i tyskland,så må du hvertfall har rette kontaktene..

hva med en norsk konkurs\inkasso bil...?

eneste fordel med og handle bil utenlands er vel utvalget,ikke noe annet...norske avgifter må betales uansett når den skal registreres

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
svk skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Korleis finn ein dei gode billeverandørane i Tyskland og Frankrike? Eg surfa i veg ein halv time utan å finne fram. Så då er det kanskje nokon som har eit tips?
hvorfor ikke kjøpe en 2-3år gammel norskbil,da vet du hva du får..kjøpte en a4 2006 mod,kostet 390ny,solgt etter 14mnd 275.000. sviger sin 05 a6..tapte seg 180.000 på 3år..biler taper seg like mye i norge...så skal du gjøre kup i tyskland,så må du hvertfall har rette kontaktene..

hva med en norsk konkurs\inkasso bil...?

eneste fordel med og handle bil utenlands er vel utvalget,ikke noe annet...norske avgifter må betales uansett når den skal registreres
OK, takk for tips!

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Skal du kjøpe bil fra f.eks Tyskland, kjøp fra aurorisert forhandler som har muligheter til å refundere tysk moms.
Biler kan du finne på f.eks www.mobile.de
her står det som regel om de som selger har muligheter til å refundere tysk moms.
og, ikke minst, utvalget i Tyskland er jo enormt, hvis du ikke finner det du vil ha der, så vet jeg ikke helt......
Pga norske importregler lønner det seg å kjøpe bil med lite motorvolum og heller ha turbo for å få mer hk, stort motorvolum svir.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Der er ikke vanskelig å importere bil fra Tyskland.... Har gjort det to ganger selv. Men jeg kjøper ikke fra privat personer. Og ved kjøp fra bruktbil forhandler er det viktig at de snakker engelsk (det finner du ut av ved å ta en rask telefon), ellers er det viktig at de gjør "export service". D.v.s at de gidder å ordne alle papirer og eksport skilter for deg.

De aller fleste biler som er rundt 2år gamle er leasing biler, og du kan derfor trekke fra tysk mva. Fordelen ved å kjøpe en leasing bil er også at det nesten helt sikkert ikke er trikset med kilometer teller (triksing med km teller skjer som regel ikke i tyskland uansett, men av norske bruktbil selgere som importerer fra tyskland).

Noe du må tenke på er at du ikke får billån fra norsk bank for å kjøpe bil i tyskland, men må finansiere det på annen måte. Nå tenger du ikke betale engangs avgiften før du registrerer bilen med nye skilter i norge, og det er ingen tidskrav fra du har importert den til du må registrere bilen. Mva må du derimot betale innen tre dager (tror jeg) fra du kjører over Svinesund.

Topp Bunn