Import av 100 V - 120 V utstyr

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det er mulig dette emne har vært dekket tidligere, men det får stå sin prøve.......

Er det noen her som har konkrete erfaringer med import fra Japan / USA og som har løst spenningsproblematikken på en grei måte? Har planer om import av Uesugi, ARC o.l., men er sørgelig klar over at ARC ikke konverterer utstyr, dette ville heller ikke svart seg å sende det tilbake.
Er trafoene slik at man bare kan endre punkt på primærsiden eller må disse skiftes ut? For ordens skyld, de aktuelle apparatene er > 10 år (ikke noe chip'ing eller lignende). Takknemlig for assistanse!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.840
Antall liker
8.811
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Har handlet en del utstyr fra utlandet.

Det letteste er selvsagt å kjøpe utstyr fra Europa eller Hong Kong som har 240V.

På utstyr som bruker lite strøm, ville jeg vel valgt å bare bygge meg en liten skilletrafo med 120V på sekundærsiden. At du da får 50Hz istedefor 60Hz hadde jeg ikke bekymret meg for! Noe utstyr er trolig forberedt for begge deler, og det er kun å koble viklingene på hovedtrafoen i serie i stedefor parallell. Det er heller ikke spesiellt dyrt å bestille seg en ny trafo fra Noratel....her snakker vi nok om 300-600 for de størreslene det er snakk om.

Effektforsterkere er jeg litt mer skeptisk til!

Bakdelen med dette, er at det blir jo litt kronglete og at de er trolig vankselig å selge videre iNorge. I tillegg har du jo risikoen for at du plugger inn feil kabel og setter 240V inn på utstyre...noe som ikke er så heldig.

Tror også at du kan komme i mål med en PS AUdio Power plant...som kan stilles til valgfri utspenning og frekvens...tror jeg....

mvh
OMF
 
J

Jurassic

Gjest
Er ganske vanlig at det er brukt lik trafo på effektforsterkere i 110 og 230 V utgave og trafokoblingen som er annerledes så da er det bare et par loddinger og voila, 230V
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Tror også at du kan komme i mål med en PS AUdio Power plant...som kan stilles til valgfri utspenning og frekvens...tror jeg....

mvh
OMF
Eksport versjonen av PP kan du ikke få 120v ut på. Men US versjonen av P300 kan stilles til å ta 240v inn og gi 120v ut.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Takk for gode svar, var ikke klar over at HK hadde 240V, men det løser langt på vei problemene med japansk utstyr. Er faktisk en god del av de mer eksotiske phono og rørsakene som ikke eksporteres.
Ellers kunne jo fabrikantene gjort som Quad og EMT gjorde, et snurrehjul på baksiden med all verdens nettspenninger!
 
Topp Bunn