Impedans på selvbygg høyttalere

Matrix802

Fersking
Ble medlem
09.06.2016
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei
Tenkte å lage meg ett par gulvstående høyttalere. Disse skal ha cirka 8 ohm impedans, og jeg skal bruke Seas diskant og bass. Det går fint ellers, men problemet mitt er at det finnes jo nesten ikke 8 ohms diskanter fra seas lenger, de er enten 6 eller 4 ohm. Hvordan kan jeg gjøre en 4 ohm/6 diskant 8 ohm? Det eneste jeg kan tenke er å sette en resistor i serie på 2 ohm (hvis 6 ohm diskant) eller 4 ohm (hvis 4 ohm diskant.
Men overalt hvor jeg leser om akkurat dette er det fysj fysj. Er det noen andre alternativ egentlig? Finner ikke svar på det noen plass
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Impedansen i diskanten kan godt være 6 ohm. En må bare ta hensyn til dette når en lager delefilter. Det går uansett lite effekt i diskanten.

Johan-Kr
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Problemstillingen er nok litt mer sammensatt enn som så. Du får aldri en konstant impedans fra ett høytaler element uansett.
Den vil endre seg med frekvensen.
Dette ser du også på målingene fabrikken har gjort tilgjengelig.
Det skal jo også ett delefilter inn i bilde her. Gjerne med en kondensator i serie med diskant.
Da ser plutselig impedansen helt anderledes ut igjen. Ikke heng deg så veldig opp i lik impedans på elementene.
Men se litt på følsomheten på elementene du kikker på. Prøv å få den nogenlunde lik på bass/mellomtone og diskant.
Slik at du unngår voldsomt med demping av diskanten feks.
Hvis du deler litt av dine tanker rundt prosjektet ditt. Hvilke elementer du har tenkt på type kasse etc. Så er det sikkert noen kloke hoder her inne. Som kan gi deg glimrende rådgivning videre.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Og hvis du vil gjøre livet enkelt: benytt to effektforsterkere og et minidsp 2x4 aktivt filter. Da stiller du inn delefrekvenser, evnt. korrigeringer og nivåjustering fa pc. Ferdig, ferdig.

Johan-Kr
 

Matrix802

Fersking
Ble medlem
09.06.2016
Innlegg
3
Antall liker
0
Takker for svar/råd!
Fenalaar: Hvis jeg bruker en 6 ohm diskant vil jo den totale impedansen på høyttaleren bli lavere, jeg vet at det kan matche. Men jeg skal ha 8 ohm som minimum da jeg vil ha mest mulig stabil drift fra forsterkere.
Bamboo: takk for tipset, har lest en del allerede men skal definitivt sjekke ut linkene. Kit er ikke aktuelt for øyeblikket, kanskje ved en senere anledning
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Ideelt sett vil forsterkeren din se 8 ohm i bassmellomtone og 6 ohm i diskantområdet, i praksis betyr dette ingenting med mindre du har en ekstermt sær forsterker. Den vil ikke arbeide noe "tyngre" av den grunn. Som det også er sagt, så har stort sett ingen høyttalere en flat impedanskurve, tvert imot så varierer den nokså ofte svært mye over hele båndet. Diskanter har typisk en stigende kurve med økende frekvens, og denne kurven finner du også på databladet for elementet.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Så lenge du oppnår rundt 8 ohm total systemimpedans, altså det du måler inklusive delefilter - er det som nevnt av andre her ingen grunn til å bekymre seg over at forsterkeren din får problemer. Generellt sett er det sånn at en 8 ohm høyttaler er en litt lettere belastning for forsterkeren, men det visste du sikkert allerede..
 
Topp Bunn