Forsterkere Impedans / aktive høytalere

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Electronically balanced / 10 kOhms XLR
Adjustable, +4dBu or -10dBV

Jeg leter etter en preamp til mine aktive høytalere. Mtp impedans hva er match og hva er mismatch? I hvilken grad hører man dette og hvordan blir lyden ved evt mismatch?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
I analog lydteknikk bruker vi konstant spenningsmating, dvs. lav utgangsimpedans og høy inngangsimpedans.
En preamp med balanserte utganger vil ha lav utgangsimpedans, typisk mellom 50 og 200 ohm.

En pramp med forholdsmssig høy utgangsimpedans (typisk rør-preamp) vil gi litt nivåtap og vil slite med å drive kabler mer enn et par meter (pga kapasitans i kabler som danner et lavpassfilter med utgangsimpedansen).

Med aktive høyttalere blir det fort noen meter kabel mellom høyttaler og preamp, så jeg ville gått for en en solid-state preamp (= transistor).

Mvh
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Studiomonitor, så kabelstrekket blir ikke allverdens.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.483
Antall liker
35.344
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Minst 10x lavere utgangsimpedans enn inngangsimpedans.

Siden lasten sannsynligvis et tilnærmet resistiv med konstant impedans ved alle frekvenser, er det kapasitansen i kabelen som vil danne et første ordens lavpassfilter sammen med utgangsimpedans. Det vil eventuelt gi en avrulling øverst i diskanten. Lange kabelstrekk, høy kapasitans i kablene og høy utgangsimpedans = tidlig avrulling, potensielt hørbart.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.461
Sted
Holmestrand
I analog lydteknikk bruker vi konstant spenningsmating, dvs. lav utgangsimpedans og høy inngangsimpedans.
En preamp med balanserte utganger vil ha lav utgangsimpedans, typisk mellom 50 og 200 ohm.

En pramp med forholdsmssig høy utgangsimpedans (typisk rør-preamp) vil gi litt nivåtap og vil slite med å drive kabler mer enn et par meter (pga kapasitans i kabler som danner et lavpassfilter med utgangsimpedansen).

Med aktive høyttalere blir det fort noen meter kabel mellom høyttaler og preamp, så jeg ville gått for en en solid-state preamp (= transistor).

Mvh
Hva er "en forforsterker med forholdsmssig høy utgangsimpedans" egentlig?
Ser det er fryktelig mange som snakker om rørbaserte forforsterkere og høy utgangsimpedans, men de aller fleste sier ingenting om hva dette betyr.
Fant 2 som faktisk oppgav verdier, og det var henholdsvis 200 og 250 Ω, og det er jo ikke spesielt høyt.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.483
Antall liker
35.344
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mer enn 1/10 av lastimpedansen er altfor høyt. 600 ohm er nokså normalt, 100 ohm eller mindre veldig bra, enkelte oppskrytte rørkonstruksjoner og «passive preamper» kan ha 2500 ohm eller mer. Fint det, hvis du absolutt vil bruke kabelbytter som tonekontroll for diskant, men det er nokså høyt.
 
Topp Bunn