Ikke oppbevar 7" singler i PVC-lommer

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Det fikk jeg erfare var en dårlig ide.. av totalt 54 7" singler har omlag 30 singler blitt såpass warpet at de nå ikke er spillbare lengre. Dette, fordi jeg i 2019 kjøpte 7" PVC lommer for å få plass til både bildecover og polypapir-lommer ved siden av hverandre i samme plastlomme.

PVC'lommene har over tid gasset / lekket plasticizer ( mykner ) gjennom polypapir-lommen og over på singlen - som igjen har forårsaket at de har warpet. Håper at jeg får redda de nå som alle de jævla forbanna PVC-lommene er kastet, og singlene lagt rett i papir/bildecover.
Singlene som var oppbevart i polypropylen-lommer har ikke tatt noe skade, de er fine og flate.

1. Nei, de har ikke vært utsatt for direkte sollys
2. Normalt inneklima med omlag 18-22c inne
3. Normal luftfuktighet.
4. Oppbevart i både boks for singler og hylle.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Hvilken type plastcover er det du bruker ?
Jeg har hatt plastcover på alle mine plater i over en mannsalder, men aldri hatt problemer.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hvilken type plastcover er det du bruker ?
Jeg har hatt plastcover på alle mine plater i over en mannsalder, men aldri hatt problemer.
Disse:

Det finnes utallige forumtråder på dette teamet, om PVC-cover som gasser av plasticizers ( myknere ) - de tilfellene så blir LP platen gråaktig/ hvitaktig og låter dårligere. I mitt tilfelle så har jeg altså oppbevart bildecover og 7" single ved siden av hverandre i et pvc-plastcover, da de polypapir innerlommene ikke får plass i bildecoverne. Og da hatt direkte kontakt med PVC-plastcoveret. Polypapir-innerlommenes lim har også reagert, så der limingen er er det nå tydelige striper av lim.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det var rart, at de har blitt skjeve av det. Har hørt om plater med grått belegg pga. ftatalater fra PVC-yttercover, me at de blir skjeve? Det forstår jeg ikke helt hvorfor kan skje?

Skjeve plater kan forøvrig svært ofte fikses:

https://www.facebook.com/MetalOnVinylZine/posts/282918122576461


...Og faktisk har folk klart å fikse det grå belegget også:

 
Topp Bunn