Ikeda har bygget MC pickuper i 60 år er påstanden.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.300
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
........ kan man lese i en annonse på forsiden av HFS......... skal tro hva Joseph Grado synes om dette, jeg mener siden det vel var han som oppfant dette med MC pickuper for si sådær 45 år siden :p.

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Antall liker
577
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
........ kan man lese i en annonse på forsiden av HFS......... skal tro hva Joseph Grado synes om dette, jeg mener siden det vel var han som oppfant dette med MC pickuper for si sådær 45 år siden :p.
Og hvor lenge har Ortofon laget SPU ? Eller Denon DL 103 ?

Skal man komme med sarkasmer er det greit å sjekke fakta først;-)

mvh.
Rolf

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.300
Sted
Torget vurderinger
39
Og hvor lenge har Ortofon laget SPU ? Eller Denon DL 103 ?

Skal man komme med sarkasmer er det greit å sjekke fakta først;-)

mvh.
Rolf

Tja, Ortofon lagde vel noe de selv kallte en movingmagnet mc i 1948, ser alikevel ikke helt hva som er sarkasme vedr hva Joseph Grado ville ment om at Ikeda hadde laget MC pickuper i 60 år.

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Antall liker
577
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Man antyder at Ikeda ikke har laget mc i snart 60 år, hvilket han vitterlig har.......

mvh.
Rolf

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.300
Sted
Torget vurderinger
39
Man antyder at Ikeda ikke har laget mc i snart 60 år, hvilket han vitterlig har.......

mvh.
Rolf

Da er min info feil, fordi det jeg har lest så gikk Ikeda i lære inntil 1959 og begynte og jobbe som selvstendig i oktober 1959, men ikke med MC pickuper, men da er det helt sikkert feil det jeg har latt meg fortelle om ham fra Japanske mestere også. Beklager så mye, man skal tydligvis ikke stole for mye på det som har vært skrevet og fortalt. Jeg har forsøkt og samle info i et par år nå om alle disse gamle mesterbyggere og om hvem som har gjort hva for hvem og hvor de har vært innleid og ansatt og i hvilke tidrom, men det er neimen ikke lett og holde tunga rett så lenge hva som blir fortalt av Japanerne selv ikke stemmer, dvs hvis hva du sier stemmer da. Hvis Ikeda begynte og lage MC pickuper som 24 åring over 5 år før han var ferdig utlært vil jeg svært gjerne ha infoen om hvem han da jobbet for og om dette i det hele tatt er sannt, jeg begynner og tvile på både det ene og det andre nå Dette er viktig info i min lille personlige utredning om Japanske mesterbyggere og konstruktører.
Bare for og banne litt i kjærka, så er jeg til og med litt i tvil om hvor mange pickuper selveste Sugano (Koetsu) laget selv, veldig mange motstridende ting der i gården om innleide konstruktører og mesterbyggere.
Vedr SPU og Ortofon så kom vel ikke SPU i den form vi kjenner i dag før på slutten av 50 tallet, men jeg kan ta feil der også.

Sist redigert:

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.300
Sted
Torget vurderinger
39
Denon 103 ble også nevnt........ den lå på tegnebrettet til en meget kjent konstruktør i 1962, men han jobbet ikke hos Denon, han var utlånt fra et annet firma.
Denon 103 ble vel ikke solgt kommersielt før i ca 1971, men den kunne kjøpes av radiostasjoner fra 1963....... får håpe dette er korrekt info da ;).

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.583
Sted
Pt. Høvik
Interessant diskusjon. Bestilte for noen timer siden en VPI-spiller med Benz-PU. Men, kunne dere vinkle samtalen også litt mot hva som er bra/ikke bra og hva som var nyvinningene? Et, sannsynligvis, idiotspørsmål: Hvorfor har vi i dag fortsatt både MM og MC?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Ortofon Model AB var utvilsomt den første (mono) MC-pickupen - patentert i 1948.
Denne ble fulgt av den første stereo MC-pickupen; Ortofon SPU - patentert i 1958.

http://www.adventuresinhifiaudio.com/22/06/2010/a-short-history-of-ortofon-pick-up-cartridges/

En av de store amerikanske produsentene (Shure, Grace eller kanskje Grado(?)) kjøpte
opp patentet (muligens for 25 år om man ser på patentpapirene Terje refererer til) og
sperret på denne måten organisert import av MC-pickuper til det amerikanske markedet.
Dette preger også amerikanske forforsterkere som aldri tilbyr MC-inngang før godt ut på
80-tallet. Tenk på alt hva amerikanerne gikk glipp av...

Fordelen med en MC-pickup kontra en MM-pickup er at de bevegelige spolene kan lages
mye lettere (særlig om low output) enn tilsvarende bevegelige magneter. Det å ha lav
bevegelig masse (i pickupen) øker dynamikken (betraktelig).

De konkurrerende (high end) pickupsystemene; elektrostatisk (kondensator), strain gauge
og moving micro cross (moving iron) har alle vesentlig lavere bevegelig masse enn MM-pickuper
og i noen tilfeller sogar MC-pickuper. Sound Smith påstår at deres "The voice" MMC pickup har
den laveste (interne) bevegelige masse av noen pickup på markedet.

Når det gjelder påstanden om at Ikeda San har laget MC-pickuper i 60 år kan dette meget
vel stemme. Sugano San startet sin karriere med å reparere tidlige Ortofonpickuper for etter
hvert å produsere sine egne (Koetsu) pickuper. Ikedas karriere kan meget vel basert på den
samme historikken, der pickup produksjon har vært en bigesjeft.

http://www.theabsolutesound.com/art...-japan-part-five-analog-from-ikeda-sound-lab/

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Alltid hyggelig med litt historikk på HFS, så takk for den.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.529
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ortofon Model AB var utvilsomt den første (mono) MC-pickupen - patentert i 1948.
Denne ble fulgt av den første stereo MC-pickupen; Ortofon SPU - patentert i 1958.

...og moving micro cross (moving iron) har alle .....

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Hei Gunnar, jeg er usikker på hva du legger i din tolkningen av at Ortofon var den første (mono) MC-pickupen? Den første kommersielle patenterte MC mono kom riktignok endel år tidligere, noe lenger sør i europa og ble registrert av Schröter 7. januar 1914 (German Patent 292,447).

Ortofon synes heller ikke å ha vært først ute med patent på MC stereo hvis det var det du mente. Fonofilm (forløperen til Ortofon) tror jeg ganske sikkert leverte sin første MC stereo i Danish Patent 110.237, to år senere enn hva som antydes i det du skriver Gunnar. Uansett betyr dette veldig lite for de fleste av oss, men just for the record.

Jeg håper heller ikke at du mener at Moving Micro Cross (MMC) er det samme som Moving Iron (MI) ettersom du har satt sistnevnte i parantes bak MMC. For helt det samme er det vel ikke Gunnar? De fleste har vel også en oppfatning av at MMC på generell basis yter bedre kanalseparasjon sammenlignet med Moving Iron.

Mvh

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.583
Sted
Pt. Høvik
Fordelen med en MC-pickup kontra en MM-pickup er at de bevegelige spolene kan lages
mye lettere (særlig om low output) enn tilsvarende bevegelige magneter. Det å ha lav
Små-OT: Produseres da MM PUer fortsatt p.g.a. at det er en mer enkel og mer kostnadseffektiv produksjon og dermed kan selges til lavere priser enn MC? Og er MC alltid overlegen MM når det gjelder lyd? Eller: Kan MM noensinne slå MC på lyd?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.719
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Små-OT: Produseres da MM PUer fortsatt p.g.a. at det er en mer enkel og mer kostnadseffektiv produksjon og dermed kan selges til lavere priser enn MC? Og er MC alltid overlegen MM når det gjelder lyd? Eller: Kan MM noensinne slå MC på lyd?
Jeg sletta mitt svar, da det finnes en egen tråd som stiller dette spørsmålet.

Mvh

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg

...og moving micro cross (moving iron) har alle .....

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Hei Gunnar.

Jeg er usikker på hva du legger i din tolkningen av at Ortofon var den første (mono) MC-pickupen?
Den første kommersielle patenterte MC mono kom riktignok endel år tidligere, noe lenger sør i europa og ble
registrert av Schröter 7. januar 191
4 (German Patent 292,447).

Ortofon synes heller ikke å ha vært først ute med patent på MC stereo hvis det var det du mente. Fonofilm (forløperen
til Ortofon) tror jeg ganske sikkert leverte sin første MC stereo i Danish Patent 110.237, to år senere enn hva som antydes
i det du skriver Gunnar. Uansett betyr dette veldig lite for de fleste av oss, men just for the record.

Jeg håper heller ikke at du mener at Moving Micro Cross (MMC) er det samme som Moving Iron (MI) ettersom du
har satt sistnevnte i parantes bak MMC. For helt det samme er det vel ikke Gunnar? De fleste har vel også en
oppfatning av at MMC på generell basis yter bedre kanalseparasjon sammenlignet med Moving Iron.

Mvh
Hei.

Dette var helt ukjent for meg. Artig med ny kunnskap. Har du noen linker?
Det er jo utrolig spennende, og nok et eksempel på hvordan ting fort kan gå i glemmeboken og bli ignorert om
tidspunktet for en oppfinnelse er feil (for tidlig). Hvilken sjanse hadde denne oppfinnelsen i 1914 med den tids
innspillingskvalitet av platene (mekanisk) og den tids platespillere, armer, forsterkere og høyttalere. To early!
Når det gjelder patenter så er det mye fanteri ute å går (Tomas Edison var vel mesteren her). Man gjør en knøtt-
liten endring til en konstruksjon og presanterer den som sin egen (gjerne i et annet land). Hvor store forskjeller
det er mellom Schröters MC og Ortofons har jeg ingen formening om siden jeg ikke vet noe om originalen.

Du har en mening, jeg har en annen. Vi har vel begge har vel hentet sin informasjon fra nettet, som jo ikke alltid
er like presist. Strengt talt er Model AB (og Model C) produsert av Fonofilm A/S mens SPU definitivt ble produsert
av Ortofon. Sitat fra tyske wiki: Anfang der fünfziger Jahre erfolgte die endgültige Namensänderung in Ortofon A/S,
was sich aus dem griechischen orto (dt. korrekt) und fon (dt. Klang) herleitet.

Selvfølgelig er Moving Micro Cross en avart av Moving Iron - der et bevegelig (korsformet) jernblekk leder den
magnetiske fluxen i takt med moduleringen på plata. MMC er patentert av B&O og har flere særtrekk som skiller den
fra ordinære MI pickuper; den korsformede utformingen av det bevegelige jernet og den symmetrisk oppbygning
av spoler, fluxledere og magneter i en korsform, men uansett hvordan man snur og vender på det er dette et
system som fungerer etter Moving Iron prinsippet. Les mer om dette i testen min av Sound Smith Boheme i Fidelity
60 (s. 72):
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf

Jeg har forresten tittet litt på patentet Terje avbildet. Teksten sier Moving Coil, men dette er da visserligen en
Moving Iron konstruksjon i følge tegningen! Grado patenterte en genuin MC-pickup i 1962
http://www.google.com/patents/US3040136 (sannsynligvis etter avtale med Ortofon (se forrige innlegg), men
tegningen i dette patentet viser da ingen MC pickup. Hvor er de bevegelige spolene?
Her ser vi et (Mikke Mus formet) bevegelig plate - et jernblekk som modulerer fluxen; definitivt Moving Iron!
Hva i all verden er dette for noe?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.529
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kjære Gunnar, jeg blir litt satt ut når du skriver:

"Hvilken sjanse hadde denne oppfinnelsen i 1914 med den tids innspillingskvalitet av platene (mekanisk) og den tids platespillere, armer, forsterkere og høyttalere. To early!"
Det berører neppe det faktum at det foreligger et registrert patent i 1914. Hvilken sjanse produktet hadde, er en helt annen diskusjon enn hvem som først patentregistrerte en MC Mono. Det er vel grunn til å tro at patenthaver neppe hadde andre intensjoner enn å reprodusere datidens kildemateriell. I dette tilfelle vertikale skiver med tale og musikk gjennom telefonrør.

En av patenttegningene av 1914 ser slik ut, men er forståelig nok hverken brukbar på dine eller mine spillere:
German_Patent_292.447.JPG

"Du har en mening, jeg har en annen. Vi har vel begge har vel hentet sin informasjon fra nettet, som jo ikke alltid er like presist."
Beklager Gunnar, dette har lite med hva du og jeg "mener" sålenge det foreligger fakta i registrerte og daterte patenter i offentlige registre. Patentregistre er i de alle fleste tilfeller å finne som åpne, søkbare baser. Derfor oppga jeg patentnumrene som referanse. Mulig at Fonofilm og Ortofon patenterte på årstall du oppgav, men først ute synes ingen av de å ha vært. -Hverken på MC Mono eller Stereo.

Min hensikt var kun å korrigere faktafeil Gunnar, spesielt ettersom du har signert på vegne av troverdige Fidelity hvor jeg har inntrykk av at de fleste av oss lesere tar trykt informasjon som sikker informasjon.

Samtidig, la det være sagt at jeg legger meg helflat og litt til, dersom noen finner tidligere patenter av MC Mono enn Schröters av 7. jan 1914.

PS!
Øvrige referanser kan være:
1927: Kellogg "Electronical reproduction from phonograph records" side 903.
1938: Hunt et al "HP6A: A radical departure in phonograph pickup design" side 9.
1977: Bauer "The high-fidelity phonograph transducer" side 729.
1985: Anderson. Fifty years of stereo phonographic pickups" side 1320.

Forøvrig har du helt sikkert rett i at det foreligger mye bøss oppigjennom av patenter. Jeg har en oppfatning av at en rekke patenter har kommet i kjølevannet av andre - med små modifikasjoner - nettopp for å unngå lisenser. Kanskje finner vi sogar noen danske "syndere" på sliping av stylus også? Men produktutviklingen går jo videre på den måten også :)

Mvh

Topp Bunn