Ønsker anbefaling I villrede igjen

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Hei,

Etter månedvis med hodepine og søvnløse netter om matching, pre-power? integrert? aktive høyttalere osv. havna jeg på et par Dynaudio Xeo 6 med en Onkyo streamer til. Mitt endgame tenkte jeg. Vel..

Dynaudioene spiller for all del bra, med definisjon og tyngde i bassen jeg aldri har hørt maken til fra så små gulvhøyttalere, men jeg savner litt morrofaktor.
Det låter ganske så laid-back. En kjempefordel egentlig, men det får liksom ikke blodet til å bruse i kroppen.

Jeg savner litt mer frampå mellomtone, vokalistene står liksom å synger i bakgrunnen.

Noen som kan anbefale noen morsome høyttaler - forsterker matcher som spiller gøy musikk til rundt 10-15k?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Brukte PA høyttalere og varmtlydende integrert?

En gang jeg virkelig begynte å lure på hva vi egentlig driver med i hifi-hobbyen var når jeg hørte nettopp en sånn kombinasjon. Noen fæle, gamle PA kasser koblet med sytrådtjukke høyttalerkabler til en gammel Sansui integrert forsterker som spilte hinsides vilt og engasjerende, hvis det er eneste kriterie. Tror det var den opplevelsen som fikk meg til å søke mot Klipsch og hornhøyttalere i sin tid, siden det meste av hifi låt litt søvnig i forhold. Men sånn lyd kan fort bli slitsomt i lengden, så trikset er vel enten to oppsett eller en gylden middelvei.
 
L

Lassencad

Gjest
Meget enig med bambi :) Når jeg i dag lytter til såkaldte HiFi anlæg/højttalere kan det være noget Gaaaaab kedeligt. Så når bambi skriver: så trikset er vel enten to oppsett eller en gylden middelvei. kan jeg ikke være mere enig :) Har i dag Pa og HiFi forstækere + Bio Horn Mid/Hi+ Bas Kabinet . Denne sammensætning gør at det er underholdende og en oplevelse hver gang. :)
Men at give en anbefaling til 10-15K kan jeg ikke lige :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
14965105_800.jpg


Det ligger ett par sånne på HFS torget til 4500,-
Tannoy Gold 8.
Så slipper du forsterker også.
300 watt aktive monitorer.

Jeg gjetter på at det er mye moro for penga.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bergfinn De der er visst beregnet til nærfeltslytting så jeg akkurat i en review, så da kan det lønne seg å teste dem først tror jeg. :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.719
Antall liker
21.573
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Artig nok gir nærfeltslytting et mer frampå lydbilde (noen vil beskrive det som engasjerende). Det er fysikk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Artig nok gir nærfeltslytting et mer frampå lydbilde (noen vil beskrive det som engasjerende). Det er fysikk.
Jeg vet ikke om det var tilsiktet, men måten du skrev dette på fikk deg til å høres ut som en nedlatende gammel dame med sure oppstøt i hodet mitt når jeg leste det.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.495
Antall liker
15.279
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Hei,

Etter månedvis med hodepine og søvnløse netter om matching, pre-power? integrert? aktive høyttalere osv. havna jeg på et par Dynaudio Xeo 6 med en Onkyo streamer til. Mitt endgame tenkte jeg. Vel..

Dynaudioene spiller for all del bra, med definisjon og tyngde i bassen jeg aldri har hørt maken til fra så små gulvhøyttalere, men jeg savner litt morrofaktor.
Det låter ganske så laid-back. En kjempefordel egentlig, men det får liksom ikke blodet til å bruse i kroppen.

Jeg savner litt mer frampå mellomtone, vokalistene står liksom å synger i bakgrunnen.

Noen som kan anbefale noen morsome høyttaler - forsterker matcher som spiller gøy musikk til rundt 10-15k?
Et helt konkret tips fra meg måtte være: Densen 110+ (ligger et par brukt på finn) og Audiophysic Sitara HT (brukt for å klare budsjettet). Da har du et oppsett som spiller morsomt og engasjerende. Går ikke kjellerdypt i bassen, men god kvalitet på det som er. Lykke til!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Hei,

Etter månedvis med hodepine og søvnløse netter om matching, pre-power? integrert? aktive høyttalere osv. havna jeg på et par Dynaudio Xeo 6 med en Onkyo streamer til. Mitt endgame tenkte jeg. Vel..

Dynaudioene spiller for all del bra, med definisjon og tyngde i bassen jeg aldri har hørt maken til fra så små gulvhøyttalere, men jeg savner litt morrofaktor.
Det låter ganske så laid-back. En kjempefordel egentlig, men det får liksom ikke blodet til å bruse i kroppen.

Jeg savner litt mer frampå mellomtone, vokalistene står liksom å synger i bakgrunnen.

Noen som kan anbefale noen morsome høyttaler - forsterker matcher som spiller gøy musikk til rundt 10-15k?
Hørtes de bedre ut i butikken? prøvde du dem ikke hjemme først?
Forøvrig kjnner jeg bare Dynaudio C1 signature, og den er meget bra langt fra laid back
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.719
Antall liker
21.573
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Artig nok gir nærfeltslytting et mer frampå lydbilde (noen vil beskrive det som engasjerende). Det er fysikk.
Jeg vet ikke om det var tilsiktet, men måten du skrev dette på fikk deg til å høres ut som en nedlatende gammel dame med sure oppstøt i hodet mitt når jeg leste det.
Haha! Ikke tilsiktet i det hele tatt.
En annen ting som skjer når man skrur opp si 0,5 dB vil det låte mer frampå. Det er denne Fletcher-Munson-effekten i praksis.

Så nå har jeg gitt to råd:
1) Sitt nærmere
2) Spill (litt) høyere

Ok. Tilbake til bridgebordet, kniplingene og mokkabønnene. Mine Tannoyer hadde nok vært i valnøtt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Artig nok gir nærfeltslytting et mer frampå lydbilde (noen vil beskrive det som engasjerende). Det er fysikk.
Jeg vet ikke om det var tilsiktet, men måten du skrev dette på fikk deg til å høres ut som en nedlatende gammel dame med sure oppstøt i hodet mitt når jeg leste det.
Haha! Ikke tilsiktet i det hele tatt.
En annen ting som skjer når man skrur opp si 0,5 dB vil det låte mer frampå. Det er denne Fletcher-Munson-effekten i praksis.

Så nå har jeg gitt to råd:
1) Sitt nærmere
2) Spill (litt) høyere

Ok. Tilbake til bridgebordet, kniplingene og mokkabønnene. Mine Tannoyer hadde nok vært i valnøtt.
Ok, sorry for det. Jeg har blitt litt overeksponert for syrlige gamle purkeskinn i det siste og er nok litt overfølsom. :D

Kos deg med mokkabønnene og ha en fin lørdag. :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.900
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Streamer du trådløst til høyttalerne, eller har du en separat streamer du koblert til connect-boksen?

Om du har en streamer koblet til connect-boksen., kan en dsp fikse biffen. F.eks en MiniDSP Open-DRC-DI.

Johan-Kr
 
Topp Bunn