Jo, analytiske anlegg er litt bedre på det. Og mer transparent og sortere bakgrunn hjelper. Men det betyr ikke at et varmere/organisk anlegg ikke får det til. Og her tror jeg mye av analytisk ordet kommer fra. Pinpoiting. Og noen tror at det ikke er helt naturlig, men det er det. Og grunnen til det er hvordan opptakene blir gjort.
Det er vanskelig å diskutere om vi er enige om analytiske anlegg er bedre eller dårligere på det når vi ikke er enig i hva analytiske anlegg er.

Men basert på min forståelse av analytisk (som utelukkende er en beskrivelse av tonalitet / linearitet), så er jeg uenig.
Han skrev ikke tynt, Sigberg. Og her er vi tilbake til det jeg prøvde å si til en annen uten at han forsto det. En gjengivelse vil aldri bli 100% lik det du hører med egne ører foran et instrument. Vanskelig å beskrive, men du får ikke helt den samme fysiske "kroppen". Å ta opp musikk via mikrofoner vil ikke bli 100% naturlig. Og husk det er alltid nært. Et nøytralt innlegg vil få frem det som er på innspillingene, ikke hva som for oss oppleves mest mulig naturlig. Men han skriver en smule, for det er ikke snakk om mye, imo. Han skriver "vesentlig grad av nøytralitet".
Han skrev anemisk. Så da er vi tilbake til dette med ord da.
"Å være anemisk betyr å ha blodmangel eller lav blodprosent, det vil si for lite hemoglobin eller færre røde blodceller enn normalt. Dette gir redusert oksytransport i kroppen, noe som fører til tretthet, blekhet og svimmelhet. Ordet kan også brukes i overført betydning om noe som mangler liv og kraft."
Det høres hvertfall ikke ut som en nøytral/normal tilstand. Ordet brukes meg bekjent rutinemessig innen hifi for å beskrive lyd med for lite bass, altså tynt. Et mer folkelig uttrykk for det samme ville vært "blodfattig".
Igjen, tynn lyd er noe annet. Det har ikke noe å gjøre med analytisk/nøytral lyd.
Tynn lyd har jo noe med nøytral lyd å gjøre, da det er et avvik fra nøytral lyd. Så det er en relatert/alternativ beskrivelse av lyd, men det er ikke det samme som nøytralt, ref din egen uttalelse under.
Nøytralt skal ikke låte tynt, men er det ikke dynamikk på innspillingene så blir det tydelig. Det er ikke høyttalernes feil.
Nå gjentar du bare akkurat det jeg skrev. Betyr det at vi er enige?
Jeg forstår ikke hva du mener med "er det ikke dynamikk på innspillingene så blir det tydelig." Hva blir tydelig på innspillinger uten dynamikk?
Og så har jeg aldri hatt noe problem med å forstå at endel ikke vil ha en så dønn nøytral analytisk lyd som mulig. Og man får med alle skavanker på alle innpilliger også. Noen liker bedre lyden som publikumer enn lyden på scenen. Helt forståelig det også, men da vil ikke dønn presis lyd være best.
Nøytral og riktig lyd gir deg skavankene, men ikke på en problematisk måte.
En analytisk høyttaler (i min forståelse av ordet, dvs at den fremhever enkelte frekvenser) gjør derimot det.