Diverse I had slowly started confusing performance with connection.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Nysgjerrig på hvorfor ikke Wilson Audio? De går ikke nødvendigvis ikke etter en snorrett frekvensrespons?

Eller Monitor Audio Hyphn om jeg skal drømme litt. Noe av det beste jeg har hørt. Nøytral lyd. Analytisk ;) ...

Sist redigert:

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Ujevn respons og ikke min smak utseendemessig. :)
    Kanskje de er et godt eksempel på trådens tema? Wilson Audio er jo meget anerkjent for meget god lyd selv om de ikke måler best. Det er neppe fordi de ikke får det til, men prioriterer anderledes for lydens skyld. Litt interessant kanskje, men jeg vurderte å kjøpe en brukt Wilson Audio Sabrina. Jeg ble ikke helt klok på den fordi den virket å endre seg litt avhengig av hva slags musikk jeg spilte. Kan det ha noe med mer ruglete kurve?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de er et godt eksempel på trådens tema? Wilson Audio er jo meget anerkjent for meget god lyd selv om de ikke måler best.
    Kan godt hende de gjør noe lurt som gjør at lyden oppleves besnærende selv om den ikke er nøytral ja.

Det er neppe fordi de ikke får det til, men prioriterer anderledes for lydens skyld.
    Ja, de prioriterer nok ikke annerledes utelukkende for lyden. Ser man på toppmodellene så er det jo utrolig kompliserte greier uten at jeg tenker det nødvendigvis bidrar så veldig mye til lyden. Så man kjøper jo en slags skulptur nærmest.

Litt interessant kanskje, men jeg vurderte å kjøpe en brukt Wilson Audio Sabrina. Jeg ble ikke helt klok på den fordi den virket å endre seg litt avhengig av hva slags musikk jeg spilte. Kan det ha noe med mer ruglete kurve?
    Jepp.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Registrerer til min forbauselse at tråden i stor grad har dreid seg mot å handle om forståelse, tolkning og bruk av begrepet analytisk.
    Begrepet i seg selv skulle i utgangspunktet ikke trenge å være spesielt kontroversielt.
    Jeg tror de fleste som driver med hifi har en god forståelse av hva som menes når det uttales at et oppsett låter analytisk.
    Og for en del av hifi-entusiastene her er det gjerne en slik klang og formidling som er målet.
    Når jeg reflekterer over begrepet, kobler jeg det til oppsett som er spesielt gode på f x pinpointing, hvor det er lett å plassere instrumenter og utøvere i nøyaktig i lydbildet. Dessuten kan lyden/klangen gjerne beskrives som "tørr", "krisp" og kanskje oppleves ein schmule "anemisk". Dette skyldes gjerne at kildematerialet gjengis med liten grad av "farging" - dvs en vesentlig grad av nøytralitet. Jeg har hatt denne typen opplevelser med ulike merker involvert. F eks har jeg sjelden fått fot av Audio Research eller Audio Physics høyttalere. Og KEF Blade passet ikke mine øreganger spesielt mye.... Jeg har også hatt slike lytteopplevelser hvor det har vært transistorforsterkeri involvert.
    Dette er ikke, og har aldri vært en type lyd som får foten min til å gå eller nakkehårene til å reise seg, rett og slett fordi det i mine ører går på bekostning av musikkformidlingen og -opplevelsen, ut fra egne preferenser. Dette uavhengig av hvor "korrekt" musikken enn måtte gjengis ifht det som måtte befinne seg av informasjon i kildematerialet.
    Motsatsen blir da oppsett hvor lyden beskrives som "organisk", hvor der i ett eller flere ledd i oppsettet befinner seg komponenter som tilfører en egensignatur, gjerne i form av "varme og fylde" i lydbildet, og som i mine ører gjør musikkformidlingen og -opplevelsen mer tiltalende. Dette selv om det gjerne kan måles og dokumenteres avvik ifht det "korrekte". Mange av slike "organisk-klingende" oppsett er gjerne typisk "rørbasert", men det er også mulig å få til en slik type lyd/gjengivelse av transistorbasert utstyr - eller de kan inkludere høyttalere som klinger som en del tidligere mid-fi modeller fra Sonus Faber - for å gi noen eksempler.
    Jeg mener det blir litt vel mye flisespikkeri å henge seg opp i forståelsen, tolkningen og bruken av begrepet analytisk, og jeg anser det for å ha blitt en avsporing fra utgangspunktet for trådens innledning - spørsmålet om fokus på perfermance in stead of connection to the music.

mvh
    Proffen

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Jeg mener det blir litt vel mye flisespikkeri å henge seg opp i forståelsen, tolkningen og bruken av begrepet analytisk, og jeg anser det for å ha blitt en avsporing fra utgangspunktet for trådens innledning - spørsmålet om fokus på perfermance in stead of connection to the music.
    Er det ikke akkurat det du gjør forbilledlig? Du forklarer hvordan du oppfatter det, bruker eksempler og forteller hva du søker. Strålende innlegg! Applaus!

Jeg er enig i din beskrivelse, men har en annen preferanse. Verre er det ikke :). Og det er bare gøy at vi liker forskjellige ting.

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.368
    Torget vurderinger
    0
    To cent om analytisk og studiomonitorer fra min erfaring.

Jeg gir ut stereoopptak uten noen form for etterbehandling etter opptaket. Den eneste etterbehandlingen er fra klipping mellom ulike takes. Siden det ikke blir lagt til noe etter klipp er disse innspillingene veldig avslørende disse klippene. Litt av utfordringen med ulike anlegg er at de maskerer og fremhever ulike vinkler. Derfor kan klippene være uhørlige på mye utstyr, men være hørbare på annet. Derfor er jeg avhengig av å kunne avspille musikken på noe som avslører klipp mer enn noe annet anlegg så jeg er sikker på at klippene ikke dukker opp når de spilles av på anlegg som er avslørende.

Selv om slike ting maskeres naturlig mer på andre type innspillinger er dette en av grunnene til at man ønsker analytisk utstyr i produksjon.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    (..)
    Og for en del av hifi-entusiastene her er det gjerne en slik klang og formidling som er målet.
    Det kan hende, men det er jo i så fall litt rart, gitt din videre beskrivelse.

Når jeg reflekterer over begrepet, kobler jeg det til oppsett som er spesielt gode på f x pinpointing, hvor det er lett å plassere instrumenter og utøvere i nøyaktig i lydbildet.
    Jeg vil tenke at pinpointing/imaging og presisjon i lydbildet er nettopp det, og er en evne en høyttaler kan ha uavhengig av om den er analytisk eller ikke. En varm og organisk høyttaler koblet til en rørforsterker kan fint ha disse egenskapene, så de er ikke motsetninger.

Dessuten kan lyden/klangen gjerne beskrives som "tørr", "krisp" og kanskje oppleves ein schmule "anemisk". Dette skyldes gjerne at kildematerialet gjengis med liten grad av "farging" - dvs en vesentlig grad av nøytralitet.
    Nei, hvis lyden er tørr og anemisk uavhengig av kildematerialet så er det jo ikke liten grad av farging. Her er vi tilbake til en utbredt misforståelse, at nøytralt låter tynt. Det er ikke sant, og burde gi seg selv. Hvis det er tonalt balansert er det nøytralt. Låter det tynt / anemisk, så er det nettopp det, og dermed ikke nøytralt.

Jeg har hatt denne typen opplevelser med ulike merker involvert. F eks har jeg sjelden fått fot av Audio Research eller Audio Physics høyttalere. Og KEF Blade passet ikke mine øreganger spesielt mye.... Jeg har også hatt slike lytteopplevelser hvor det har vært transistorforsterkeri involvert.
    Transistorforsterkere flest er jo også nettopp dønn nøytrale, så hvis det låter tynt så er det høyttaleren og/eller rommet som er problemet.

Dette er ikke, og har aldri vært en type lyd som får foten min til å gå eller nakkehårene til å reise seg, rett og slett fordi det i mine ører går på bekostning av musikkformidlingen og -opplevelsen, ut fra egne preferenser. Dette uavhengig av hvor "korrekt" musikken enn måtte gjengis ifht det som måtte befinne seg av informasjon i kildematerialet.
    Motsatsen blir da oppsett hvor lyden beskrives som "organisk", hvor der i ett eller flere ledd i oppsettet befinner seg komponenter som tilfører en egensignatur, gjerne i form av "varme og fylde" i lydbildet, og som i mine ører gjør musikkformidlingen og -opplevelsen mer tiltalende.
    Så her har vi to muligheter, enten at du i disse situasjonene har hatt høyttalere som faktisk har vært på den tynne/anemiske siden og trenger hjelp, eller at du faktisk ønsker lyd som heller mot det varme.

Hvis vi skal snakke om hvordan det låter, men bruker ord som gjør at vi ikke forstår hverandre, så blir jo diskusjonen vrien. Å forsøke å nøste opp i det tenker jeg ikke passer innunder begrepet flisespikkeri.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Jeg vil tenke at pinpointing/imaging og presisjon i lydbildet er nettopp det, og er en evne en høyttaler kan ha uavhengig av om den er analytisk eller ikke. En varm og organisk høyttaler koblet til en rørforsterker kan fint ha disse egenskapene, så de er ikke motsetninger.
    Jo, analytiske anlegg er litt bedre på det. Og mer transparent og sortere bakgrunn hjelper. Men det betyr ikke at et varmere/organisk anlegg ikke får det til. Og her tror jeg mye av analytisk ordet kommer fra. Pinpoiting. Og noen tror at det ikke er helt naturlig, men det er det. Og grunnen til det er hvordan opptakene blir gjort.

Nei, hvis lyden er tørr og anemisk uavhengig av kildematerialet så er det jo ikke liten grad av farging. Her er vi tilbake til en utbredt misforståelse, at nøytralt låter tynt. Det er ikke sant, og burde gi seg selv. Hvis det er tonalt balansert er det nøytralt. Låter det tynt / anemisk, så er det nettopp det, og dermed ikke nøytralt.
    Han skrev ikke tynt, Sigberg. Og her er vi tilbake til det jeg prøvde å si til en annen uten at han forsto det. En gjengivelse vil aldri bli 100% lik det du hører med egne ører foran et instrument. Vanskelig å beskrive, men du får ikke helt den samme fysiske "kroppen". Å ta opp musikk via mikrofoner vil ikke bli 100% naturlig. Og husk det er alltid nært. Et nøytralt innlegg vil få frem det som er på innspillingene, ikke hva som for oss oppleves mest mulig naturlig. Men han skriver en smule, for det er ikke snakk om mye, imo. Han skriver "vesentlig grad av nøytralitet".

Transistorforsterkere flest er jo også nettopp dønn nøytrale, så hvis det låter tynt så er det høyttaleren og/eller rommet som er problemet.
    Igjen, tynn lyd er noe annet. Det har ikke noe å gjøre med analytisk/nøytral lyd. Nøytralt skal ikke låte tynt, men er det ikke dynamikk på innspillingene så blir det tydelig. Det er ikke høyttalernes feil.

Og så har jeg aldri hatt noe problem med å forstå at endel ikke vil ha en så dønn nøytral analytisk lyd som mulig. Og man får med alle skavanker på alle innpilliger også. Noen liker bedre lyden som publikumer enn lyden på scenen. Helt forståelig det også, men da vil ikke dønn presis lyd være best.

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jo, analytiske anlegg er litt bedre på det. Og mer transparent og sortere bakgrunn hjelper. Men det betyr ikke at et varmere/organisk anlegg ikke får det til. Og her tror jeg mye av analytisk ordet kommer fra. Pinpoiting. Og noen tror at det ikke er helt naturlig, men det er det. Og grunnen til det er hvordan opptakene blir gjort.
    Det er vanskelig å diskutere om vi er enige om analytiske anlegg er bedre eller dårligere på det når vi ikke er enig i hva analytiske anlegg er. 😅 Men basert på min forståelse av analytisk (som utelukkende er en beskrivelse av tonalitet / linearitet), så er jeg uenig.

Han skrev ikke tynt, Sigberg. Og her er vi tilbake til det jeg prøvde å si til en annen uten at han forsto det. En gjengivelse vil aldri bli 100% lik det du hører med egne ører foran et instrument. Vanskelig å beskrive, men du får ikke helt den samme fysiske "kroppen". Å ta opp musikk via mikrofoner vil ikke bli 100% naturlig. Og husk det er alltid nært. Et nøytralt innlegg vil få frem det som er på innspillingene, ikke hva som for oss oppleves mest mulig naturlig. Men han skriver en smule, for det er ikke snakk om mye, imo. Han skriver "vesentlig grad av nøytralitet".
    Han skrev anemisk. Så da er vi tilbake til dette med ord da.

"Å være anemisk betyr å ha blodmangel eller lav blodprosent, det vil si for lite hemoglobin eller færre røde blodceller enn normalt. Dette gir redusert oksytransport i kroppen, noe som fører til tretthet, blekhet og svimmelhet. Ordet kan også brukes i overført betydning om noe som mangler liv og kraft."

Det høres hvertfall ikke ut som en nøytral/normal tilstand. Ordet brukes meg bekjent rutinemessig innen hifi for å beskrive lyd med for lite bass, altså tynt. Et mer folkelig uttrykk for det samme ville vært "blodfattig".

Igjen, tynn lyd er noe annet. Det har ikke noe å gjøre med analytisk/nøytral lyd.
    Tynn lyd har jo noe med nøytral lyd å gjøre, da det er et avvik fra nøytral lyd. Så det er en relatert/alternativ beskrivelse av lyd, men det er ikke det samme som nøytralt, ref din egen uttalelse under.

Nøytralt skal ikke låte tynt, men er det ikke dynamikk på innspillingene så blir det tydelig. Det er ikke høyttalernes feil.
    Nå gjentar du bare akkurat det jeg skrev. Betyr det at vi er enige?
    Jeg forstår ikke hva du mener med "er det ikke dynamikk på innspillingene så blir det tydelig." Hva blir tydelig på innspillinger uten dynamikk?

Og så har jeg aldri hatt noe problem med å forstå at endel ikke vil ha en så dønn nøytral analytisk lyd som mulig. Og man får med alle skavanker på alle innpilliger også. Noen liker bedre lyden som publikumer enn lyden på scenen. Helt forståelig det også, men da vil ikke dønn presis lyd være best.
    Nøytral og riktig lyd gir deg skavankene, men ikke på en problematisk måte.
    En analytisk høyttaler (i min forståelse av ordet, dvs at den fremhever enkelte frekvenser) gjør derimot det.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Relatert og potensielt interessant perspektiv, hva er det som gjør en god hifi anmelder god / hva skal til? Han snakker om det å beskrive lyd, om følelser man får av å lytte til musikk, målinger m.m.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Men basert på min forståelse av analytisk (som utelukkende er en beskrivelse av tonalitet / linearitet), så er jeg uenig.
    Det blir for snevert.

Han skrev anemisk. Så da er vi tilbake til dette med ord da.
    Ja, det er ikke alltid så lett for beskrive lyd. Han skrev; schmule "anemisk". Jeg kjente meg igjen i hans beskrivelse. For å si det enklere så tror jeg mange vil ha en fyldigere, rundere klang enn dønn nøytralt. Mer kjøtt og blod.

Jeg forstår ikke hva du mener med "er det ikke dynamikk på innspillingene så blir det tydelig." Hva blir tydelig på innspillinger uten dynamikk?
    Etter min erfaring så vil høyttalere som er stramme og presise i bassen skille litt tydeligere på dynamikken. Mens anlegg som er fet og fyldige vil tilsynelatende maskere det litt tror jeg. Dermed kan noen mer korrekte høyttalere høres litt tynnere ut når det er veldig liten dynamikk i innspillingen.

En analytisk høyttaler (i min forståelse av ordet, dvs at den fremhever enkelte frekvenser) gjør derimot det.
    Jeg er som sagt, svært uenig i at analytisk fremhever enkelte frekvenser. Hvis de gjør det blir de heller mindre analytiske. Analytisk er ikke et negativt ladet ord, men mindre vi bruker det feilaktig.

MakkinTosken

The Lawnmower Man
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    62.355
    Sted
    En plen i nærheten
    Torget vurderinger
    7
    Har forsøkt å lese gjennom denne tråden for å se om det har kommet frem noe nytt. Jeg har vel konkludert med at det går i mye av det samme som tidligere og at tråden følger et nokså kjent mønster.

Bare for å gå helt tilbake til utgangsinnlegget. Har erfart at flere, inklusiv undertegnede, fint klarer å kombinere jakten på et teoretisk ideal og høy prestasjon, med kjærligheten til musikken og den barnslige gleden over nye lekesaker.

Jeg aksepterer ikke premissene eller den fiktive polariseringen som ofte skapes i slike debatter.

Fortsatt god sommer! ☀

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er ikke alltid så lett for beskrive lyd. Han skrev; schmule "anemisk". Jeg kjente meg igjen i hans beskrivelse. For å si det enklere så tror jeg mange vil ha en fyldigere, rundere klang enn dønn nøytralt. Mer kjøtt og blod.
    Men jeg personlig mener jo at jeg har akkurat passe mengde kjøtt og blod hos meg, og jeg mener også at jeg har riktig tonalitet. Jeg kan jo så klart ta feil.

Som jeg har sagt flere ganger i diverse tråder så opplever jeg også virkeligheten som ganske fyldig og rund, og da er det jo nettopp dette som er nøytralt. Min oppfatning er dermed ikke at folk ikke liker nøytral lyd, men at folk har feil forståelse av hva nøytralt er (de tror nøytral lyd har mindre bass og fylde enn det faktisk har).

Jeg er som sagt, svært uenig i at analytisk fremhever enkelte frekvenser. Hvis de gjør det blir de heller mindre analytiske. Analytisk er ikke et negativt ladet ord, men mindre vi bruker det feilaktig.
    Men hvis analytisk og nøytral betyr nøyaktig det samme, hvorfor bruke ordet analytisk? Det er jo bare forvirrende.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    19.115
    Sted
    Østfold
    I jungelen av fjollete begrep som folk forsøker å finne mening i mister vi de grunnleggende begrepene for å beskrive lyd.

Når så vi sist en test nevne at en høyttaler mangler low mid/nedre mellomtone?

Når sluttet seriøst språk å være tilstrekkelig for å beskrive virkeligheten, og hvem bestemte at det måtte bli slik?

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Men jeg personlig mener jo at jeg har akkurat passe mengde kjøtt og blod hos meg, og jeg mener også at jeg har riktig tonalitet. Jeg kan jo så klart ta feil.
    På dine demoer med dine tidligste høyttalere så merket jeg med en gang en fylde og rundhet som er et avvik fra nøytralt i mine ører. Det kan de ha selv om frekvenskurven er bra linjær, ikke sant? Presise høyttalere skal ha minst mulig egenklang. Dine siste høyttalere har jeg ikke hørt godt nok på.

Som jeg har sagt flere ganger i diverse tråder så opplever jeg også virkeligheten som ganske fyldig og rund, og da er det jo nettopp dette som er nøytralt. Min oppfatning er dermed ikke at folk ikke liker nøytral lyd, men at folk har feil forståelse av hva nøytralt er (de tror nøytral lyd har mindre bass og fylde enn det faktisk har).
    Nøytralitet handler om å være tro mot den ferdige miksen, ikke hva som høres mest tro ut i vikekligheten.

Men hvis analytisk og nøytral betyr nøyaktig det samme, hvorfor bruke ordet analytisk? Det er jo bare forvirrende.
    Ja, sant nok. Har ikke noe godt svar på det. Mange tenker bare på tonaliteten når de bruker ordet nøytralt så kanskje analytisk er mer omfattende. Egenlig er jo "korrekt" bedre å bruke om man ikke sammenblander med hva man liker.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    På dine demoer med dine tidligste høyttalere så merket jeg med en gang en fylde og rundhet som er et avvik fra nøytralt i mine ører. Det kan de ha selv om frekvenskurven er bra linjær, ikke sant? Presise høyttalere skal ha minst mulig egenklang. Dine siste høyttalere har jeg ikke hørt godt nok på.
    Du må huske at systemene har konfigurerbar tonalitet. På hvertfall den første Hortenmessen SBS ble vist frem så var de helt klart hottere enn tonalt nøytralt i bassen. Jeg/vi har lært mer om å skru lyd på messe siden den gang. Bassen varierer også gjerne med 5-10dB avhengig av hvor i rommet man står. Så messe er sjelden en optimal plass å vurdere tonalitet.

Det kan ha en fylde selv om det ikke er store ujevnheter i responsen, men det kan ikke være fylde uten å ha overvekt i nedre frekvenser. Et anlegg som oppleves tonalt nøytralt vil ha overvekt av nedre frekvenser i lytteposisjon, spørsmålet er hvor mye.

Nøytralitet handler om å være tro mot den ferdige miksen, ikke hva som høres mest tro ut i vikekligheten.
    De som gjør det opprinnelige opptaket og råmiksen sitter gjerne ved siden av rommet hvor instrumentet eller vokalen ble spilt inn, så om noen har en forutsetning for å sammenligne det så er det dem. Det blir en del rariteter i ferdig mikset produksjon likevel, men jeg synes ikke det er så vanskelig å synse om når det høres riktig ut.

Poenget var uansett at live instrumenter ute i det virkelige liv stort sett har en fyldig klang. Mennesker hadde vært veldig rare hvis de hadde laget masse instrumenter som alle låt skarpe og ubehagelige ut i sin naturlige form. Hva skulle vitsen med det være?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    23.330
    Sted
    Langesund
    I jungelen av fjollete begrep som folk forsøker å finne mening i mister vi de grunnleggende begrepene for å beskrive lyd.

Når så vi sist en test nevne at en høyttaler mangler low mid/nedre mellomtone?

Når sluttet seriøst språk å være tilstrekkelig for å beskrive virkeligheten, og hvem bestemte at det måtte bli slik?
    Heldigvis brukes det språket ofte når det snakkes med de jeg omgås mest med i denne hobbyen.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.754
    Torget vurderinger
    1
    Mange tenker bare på tonaliteten når de bruker ordet nøytralt så kanskje analytisk er mer omfattende. Egenlig er jo "korrekt" bedre å bruke om man ikke sammenblander med hva man liker.
    Nøytralt har kurver, Harman og Bruel/Kjær er vel nærmest der av definisjonen. Analytisk er tilsvarende, men har flat respons oppover i frekvens istedet for nedadgående kurve.

konklusjon, det dreier seg fortsatt om tonalitet eller frekvensrespons om man vil. Nøytralt har mindre energi på øvre frekvensene enn det analytiske. Grunnen til at man ikke tror det er «tonalt» som utgjør forskjellen er fordi det er svært lite base informasjon fra instrumenter og stemmer og det er mer støy og presence som krydrer litt på toppen enn å ha reell info. Symbaler blir veldig tamme om man kutter alt der oppe som et eksempel, så analytisk er fint for å rett og slett lugge ut støy som man ikke hører med nøytalt da det sikkert kan være 10dB forskjell på topp av diskanten på de to kurvene. Selv om tonaliteten «høres lik ut» så er den ikke lik. Dette har man veldig lett sett på et frekvens sveip, og spart flere timer og tråder med tullete definisjoner som ingen er enige i..

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Poenget var uansett at live instrumenter ute i det virkelige liv stort sett har en fyldig klang. Mennesker hadde vært veldig rare hvis de hadde laget masse instrumenter som alle låt skarpe og ubehagelige ut i sin naturlige form. Hva skulle vitsen med det være?
    Det motsatte av fyldig er jo ikke nødvendigvis skarpe og ubehagelige. Og det kommer veldig an på hvordan instrumentene trakteres. Jeg synes instrumenter kan låte litt skarpe noen ganger ja. Og ikke så fyldige i klangen, men som sagt så synes jeg at "kropp" er noe som går litt tapt i innspilling.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det motsatte av fyldig er jo ikke nødvendigvis skarpe og ubehagelige.
    Hva er det motsatte av fyldig da? Det er jo nettopp mangel på fylde som gjør at ting gjerne blir litt hardt spesielt når man skrur opp litt.

Og det kommer veldig an på hvordan instrumentene trakteres. Jeg synes instrumenter kan låte litt skarpe noen ganger ja. Og ikke så fyldige i klangen, men som sagt så synes jeg at "kropp" er noe som går litt tapt i innspilling.
    Hva som er med og ikke på en innspilling vs live er jo en interessant diskusjon, men på en måte ikke den samme. :)

Tror vi kan konkludere med at det ikke er så lett å snakke om lyd. :D

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Nøytralt har kurver, Harman og Bruel/Kjær er vel nærmest der av definisjonen. Analytisk er tilsvarende, men har flat respons oppover i frekvens istedet for nedadgående kurve.
    Men en høyttaler er vel mest mulig nøytral i forhold til masteren om kurven er flat oppover i frekvens også? Hva kommer denne definisjonen av?

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Oslo
    Hva er det motsatte av fyldig da? Det er jo nettopp mangel på fylde som gjør at ting gjerne blir litt hardt spesielt når man skrur opp litt.
    Hvor ofte har du stått ved et jazzorkester som spiller for full eller tett på et klassisk orkester som drar på?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvor ofte har du stått ved et jazzorkester som spiller for full eller tett på et klassisk orkester som drar på?
    Det har jeg ikke tall på, men jeg har vært på initimkonsert med jazzband flere ganger. Jeg har også stått to meter fra 17.mai korps ca en gang i året.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    7.382
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvis produsenten faktisk viser frekvensrespons, fase, forvrengning, direktivitet og kapasitet i databladet, er høyttaleren i det minste transparent på det som betyr noe. Da slipper man mye av historiefortellingen og kan heller velge det kompromisset man selv setter pris på.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.941
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et fall på 7 dB fra 100 Hz til 10 kHz låter ganske bra i lytteposisjonen. Brede avvik fra den snorrette linje mellom de to er gjerne preferanser og tilpasning til etterklangstid. Det er ofte nødvendig med kraftig korreksjon under Schroederfrekvensen for å nærme seg linjen (men mer enn 3 dB boostmed høy Q er sjelden av det gode).

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.667
    Denne tråden har vel vist mer enn noe annet hvor viktig det er med målinger og forståelse av objektive kriterier.

Uten det, blir det rot og egenvalgte og feilaktige begreper.

Og man har ikke en gang i særlig grad vurdert tidsdomene målinger i rommet - noe var helt essensielt i design til studioer/masteringsrom for å oppnå nøytralitet.

At noen kan leve med noe helt annet for å nyte musikk vet vi selvsagt godt. Det er flere veier til å nyte musikk, men de låter også vidt forskjellig.

Kombinasjonen nøytralitet, høy innsikt i kildemateriale og samtidig noe som takler alt og blir nesten aldri slitsomt å lytte til er det vanskeligste å få til og er ikke nødvendigvis noe for alle pga hva det krever.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.961
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Det hadde jo da vært fint om Bransjeaktørene gav oss de korrekte benevnelsene for de forskjellige beskrivelsene av lyd, slik at alle i fremtiden har fasit tilgjengelig

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    19.115
    Sted
    Østfold
    Det hadde jo da vært fint om Bransjeaktørene gav oss de korrekte benevnelsene for de forskjellige beskrivelsene av lyd, slik at alle i fremtiden har fasit tilgjengelig
    Har du tenkt over hvor blomsterspråket kommer fra? Hvem tror du har hatt mest å vinne på at de som kjøper utstyr ble kritiske til etterprøvbare metoder?

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.245
    Har du tenkt over hvor blomsterspråket kommer fra? Hvem tror du har hatt mest å vinne på at de som kjøper utstyr ble kritiske til etterprøvbare metoder?
    Jeg har inntrykk av at blomsterspråket i stor grad kommer fra Hifi-anmeldere, men jeg kan jo ta feil.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    19.115
    Sted
    Østfold
    Jeg har inntrykk av at blomsterspråket i stor grad kommer fra Hifi-anmeldere, men jeg kan jo ta feil.
    Jeg tror de har spilt en ekstremt viktig rolle i spredningen, men opphavet virker å være "livsstilsselgerne".

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    1.245
    Jeg tror de har spilt en ekstremt viktig rolle i spredningen, men opphavet virker å være "livsstilsselgerne".
    Men får Hifi-pressen solgt magasinene sine uten å bruke blomsterspråk? En oppramsing av tekniske fakta selger vel ingenting?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.961
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Nå tenkte jeg mere på 3 av de som har debattert i denne tråden

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    19.115
    Sted
    Østfold
    Men får Hifi-pressen solgt magasinene sine uten å bruke blomsterspråk? En oppramsing av tekniske fakta selger vel ingenting?
    Det kommer jo an på flere ting.

For det første er de avhengig av å være relevante. Dersom trenden er at man skal snakke veldig høytsvevende og upresist kan man velge å følge trenden eller forsøke å gå mot strømmen. Det siste er klart mest risikabelt. Men et stykke tid tilbake i tid var trenden en helt annen.

For det andre er de avhengige av et visst samarbeid med bransjen for å få produkter til test. Bransjen sender produkter til test hos de magasinene som gjør slik de ønsker. Ikke dermed sagt at de skriver testene for dem, men om de er utilfreds med en test blir det kanskje ikke flere tester fra den importøren i det magasinet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    7.100
    Torget vurderinger
    1
    "vi" kjøper drømmer, "vi" leser om drømmer i den kullørte hifi pressen, det selges drømmer, og det produseres drømmer. Så ja mer nøktern omtale av reel ytelse, både teknisk og med ørene, selger antagelig ganske dårlig. Det kan også bli "kjedelige" konklusjoner om de beste tingene, lytefri.

Mvh
    KJ

IvarT

Nattmannen
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.610
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    En oppramsing av tekniske fakta selger vel ingenting?
    Jeg leste en gang i en tråd for en del år siden at da Hi-Fi Klubben ga ut "aviser" (altså før Internett ble allemannseie), så trykket de datablad for alle høyttalermodeller bakerst i "avisen". Men siden nesten ingen skjønte noe av det, så kuttet de det ut.

Om det er sant, så viser det problemet for den gjengse hifi-entusiast. De som har teknisk utdanning eller har satt seg godt inn i tekniske ting kan selvsagt gjøre seg nytte av slik info, men for alle andre "vanlige folk" blir det gresk.

Likevel, om "den kulørte hifi-pressen" hadde ønsket det, så kunne de ha drevet mer med folkeopplysning for hvordan "vanlige folk" skal tolke teknisk info. Noen har kanskje gjort litt av det, men mitt inntrykk er at det i hovedsak er mer opplevelsesbasert. Og å beskrive lyd med ord er fryktelig vanskelig, så derfor tyr man til "blomsterspråk".

En annen faktor er at en hifi-anmelder også er et menneske, med sine preferanser, sin musikksmak og sin oppfatning av hva som er god lyd, og da blir teksten fort preget av anmelderens personlige preferanser. For noen kan det treffe godt, mens for andre kan det bli sånn at man ikke kjenner seg igjen i hva anmelderen snakker om. Mer fokus på teknikk og objektive kriterier vil gjøre en anmeldelse mindre preget av anmelderens personlige opplevelse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn