I den italienske bjørns rike / eller... Chario sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • schimmel

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Antagelig siste høyttaler i denne stua. Har hatt flere forskjellige Chario modeller; Constellation Delphinus, Constellation Pegasus, Aviator Cielo, Academy Sonnet og nå Academy Sovran. Ser bra ut og spiller enda bedre...(etter min smak)
    Felles for alle Chario modellene er at de er forholdsvis lettdrevne. En 100 watter med god strøm-forsyning er mer en tilstrekkelig med mindre du skal skremme naboene....Passer svært bra til vokal & akustisk musikk.
    En typisk "Jazz høyttaler" som håndterer det aller meste i den sjangeren. Forholdsvis tilgivelig på middels gode opptak. Gode opptak er ekstremt bra.
    Synd at den siste norske importøren har kastet inn håndkledet, for det er en produsent med flere flotte modeller som burde hatt livets rett her til lands.
    Sovran 07.jpg 09.jpg Sovran 08.jpg
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Som lykkelig ejer af Chario Aviator Cielo vil jeg gerne give mit bidrag til denne noget stille tråd
    6D1C4182-486C-493F-A728-F1D96D843DEE.jpeg

    Fornemmer at der er forholdsvis stille omkring Chario. Såvel i Norge som i Danmark. Det er ærgerligt!

    Jeg er vild med det visuelle, forarbejdningen og ydelsen fra mine Cielo. Italienske skønheder ♥
    Cielo leverer et kæmpe lydbillede med masser af dynamik, rum og detaljer. De er alt andet en analytiske og tekniske i deres formidling. Ej heller 100% neutrale. Derimod har de en dejlig varm lydsignatur der fanger essencen og nerven i musikken. Kan virkelig relaterer til schimmels karakteristik af Chario lyden i ovenstående indlæg. T38 Waveguide domen er i øvrigt helt fantastisk IMO!

    Håber andre Chario venner vil give deres bidrag til at give noget liv til denne tråd :)

    PS. Chario Academy Sovran i ovenstående = ♥
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint å se liv i denne tråden. Chario lager veldig gode høyttalere, fortjener oppmerksomhet.
    Jeg angrer at jeg solgte mine fantastiske Constellation Ursa Major.
    -Denne forbannete byttetrangen, støttet av vanskelig akustikk...
    (ps: Hvis mulig hadde jeg kjøpt dem tilbake umiddelbart. Er redd for at de er solgt videre ut av landet med god fortjeneste)
     
    Sist redigert:

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Hei ottone

    Tak for dit bidrag 👍

    Kan godt forstå at du ærger dig. Kan se Chario ikke producerer Constellation Ursa Major længere (flotte billeder tidligere i denne tråd) Jeg, samt mange andre hifi-nerds kender vist kun følelsen af byttetrangen alt for godt. Og den efterfølgende åbenlyse fejl ved beslutningen.

    Håber flere ejere samt tidligere Chario ejere vil give deres bidrag til tråden.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Constellation Ursa Major kostet 99000 kr i butikk første gang jeg så dem, kanskje 15 år siden
    Jeg kjøpte eg par brukte for en brøkdel av den prisen, og solgte videre nesten uten tap.
    Hvis jeg søker idag er første treff et demo-brukt par for 5200 Euro.
    Ikke rart min kjøper var fornøyd. Jeg hadde flere utenlandske budgivere som stoppet pg.a. veldig dyr frakt. Disse er svære og tunge. En italiensk kjøper var villig til å kjøre fra Italia for å hente, men han måtte vente til neste års ferie, og han var skuffet og irritert da jeg solgte til en lokal.
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Mht. Forstærkeren har jeg oplevet at en strømstærk forstærker er alfa og omega i forhold til Cielo. Klangbalancen hos forstærkeren må ej heller være til den alt for varme side. Jeg havde en Accuphase E-280. Det blev simpelthen for glat og pænt. Særligt udstillede Cielo Accuphase E-280 manglende kontrol og tilskud i bunden. E-280 er bestemt en rigtig fin forstærker. Det var bare ikke et optimalt match I denne sammenhæng. Derfor solgte jeg den til fordel for Norma Revo IPA-70B. Norma er et fremragende match til Cielo :cool:

    Det er ikke vanskeligt at placerer Cielo i lytterummet. Dog skal man særligt gøre sig umage med den forstærker man spænder for, jævnfør ovenstående. Er disse betingelser opfyldt er der ingen vej tilbage :love:
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Chario har jeg dessverre ikke fått hørt, men nydelige høyttalere. Har vært så heldig å ha hatt Norma Revo IPA 140 på hjemlån, og det var en fantastisk forsterker som jeg ikke helt glemmer og angrer litt på - nå og da.

    Med Chario + Norma har du estetikken på plass, ihvertfall. :)
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Tak Einstein (y)

    Sidder netop og lytter til Jazz at the Pawnshop. Såvel æstetik og LYDEN er topklasse! 🏆

    Norma Audio laver nogle fremragende forstærkere. Havde jeg kunne presse økonomien til IPA-140 var den røget i kurven.
    Når det er sagt savner jeg egentlig intet fra IPA-70B! Virkelig et super match til Chario Aviator Cielo. Italienske specialiteter 🇮🇹

    F3E18612-107A-4060-9C72-03E4F05683D3.jpeg
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Constellation Ursa Major kostet 99000 kr i butikk første gang jeg så dem, kanskje 15 år siden
    Jeg kjøpte eg par brukte for en brøkdel av den prisen, og solgte videre nesten uten tap.
    Hvis jeg søker idag er første treff et demo-brukt par for 5200 Euro.
    Ikke rart min kjøper var fornøyd. Jeg hadde flere utenlandske budgivere som stoppet pg.a. veldig dyr frakt. Disse er svære og tunge. En italiensk kjøper var villig til å kjøre fra Italia for å hente, men han måtte vente til neste års ferie, og han var skuffet og irritert da jeg solgte til en lokal.
    Jeg ga 16000.- for mange år siden og de fikk vel for rundt det samme dor et par år tilbake! Nyprisen jeg fant var 60000.- den gang! Vil si rundt 20 lapper er en ok pris selv om enkelte prøver seg på helt spinnville priser.
    Flotte høyttalere er det 👍
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Hei Marcus

    Hvilket smukt kor du har samlet på billedet, sammen med Aviator Cielo flyvende i forgrunden (y)
     
    Sist redigert:

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Hei Marcus, www.perfect-sense.se

    Mht. valg af forstærker, kunne det være spændende at få dit besyv.

    Selv er jeg rigtig glad for Norma Revo IPA-70B sammen med Aviator Cielo

    Hvilke forstærkere har du ellers god erfaring med sammen med Aviator Cielo?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ga 16000.- for mange år siden og de fikk vel for rundt det samme dor et par år tilbake! Nyprisen jeg fant var 60000.- den gang! Vil si rundt 20 lapper er en ok pris selv om enkelte prøver seg på helt spinnville priser.
    Flotte høyttalere er det 👍
    Du likte dem ikke, og har en forskjellig smak fra meg når det gjelder lyd. Jeg kjøpte og solgte mine for mer enn 20000, kunne fått mer ned i Europa, det var frakten som sto i veien. Jeg har hatt Harbeth SHL5, Quad ESL63 og ESL2912, PMC Fact8 og Gradient Revolution. Ursa Major låt bedre enn alle disse hos meg.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Husker du hva jeg sa den gangen Otto? Men du ville ikke høre!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Jeg husker også en som mente jeg hadde egeninteresse av å fremsnakke paret som var til salgs...
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Du likte dem ikke, og har en forskjellig smak fra meg når det gjelder lyd. Jeg kjøpte og solgte mine for mer enn 20000, kunne fått mer ned i Europa, det var frakten som sto i veien. Jeg har hatt Harbeth SHL5, Quad ESL63 og ESL2912, PMC Fact8 og Gradient Revolution. Ursa Major låt bedre enn alle disse hos meg.
    Hei jeg synes de var ok jeg og til 15-20 lapper så er det flotte høyttalere med en behagelig lyd 👍 reagerte bare på den prisen som ble nevnt i utlandet! Mye ville priser på hifi både her og hjemme
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil ha fordel av at du fortsetter nedsnakkingen, amason, hvis det skulle dukke opp et par igjen. Jo billigere jo bedre for oss kjøpere.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    5000 Euro er forøvrig en grei pris for et par Ursa Major i god stand. Jeg har ingenting å selge, men minner om at dette er en vennetråd.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil ha fordel av at du fortsetter nedsnakkingen, amason, hvis det skulle dukke opp et par igjen. Jo billigere jo bedre for oss kjøpere.
    Ja vennetråd og jeg som tidligere eier sier det er fine høyttalere men bruktprisen som ble nevnt er alt for høy! Det er vel ikke nedsnakking
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte disse for en tid tilbake. Men falt for Serblin Accordo Essence. Det er tross alt i samme kategori ang lydgjenngivelse og byggekvalitet. Italienerne forstår så godt å nyte god lyd og lage vakre kreasjoner. I motsetning til andre. Uten å nevne f eks Magico, Wilson og mange andre. Nevnte de visst…
     

    Perfect sense

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    332
    Antall liker
    202
    Sted
    Stockholm / Sverige
    Hei Marcus, www.perfect-sense.se

    Mht. valg af forstærker, kunne det være spændende at få dit besyv.

    Selv er jeg rigtig glad for Norma Revo IPA-70B sammen med Aviator Cielo

    Hvilke forstærkere har du ellers god erfaring med sammen med Aviator Cielo?
    Faktum är att även jag håller Norma IPA-70B eller IPA-140 som utmärkta val till Chario i allmänhet.

    Jag tycker också mycket om Ayre tillsammans med Chario, eller varför inte Mastersound om man tycker om rör och vill hålla sig till Italien och hitta en perfekt match rent estetiskt.

    / Marcus, www.perfect-sense.se
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Faktum är att även jag håller Norma IPA-70B eller IPA-140 som utmärkta val till Chario i allmänhet.

    Jag tycker också mycket om Ayre tillsammans med Chario, eller varför inte Mastersound om man tycker om rör och vill hålla sig till Italien och hitta en perfekt match rent estetiskt.

    / Marcus, www.perfect-sense.se
    Tak for input, Marcus (y)

    Det som jeg liker ved Norma er den klangmæssige balance. Det bliver hverken for køligt/analytisk, ej heller for varmt og pænt i klangbalancen. KÆMPE lydbillede hvor højttalerne “forsvinder“. Alt er intakt; Detaljer, dynamik og masser af drive.
    Som tidligere nævnt er det ikke en 100% neutral gengivelse. Derimod er vægten lagt på formidlingen af MUSIKKEN! Dem der vægter en mere analytisk tilgang skal helt sikkert kigge andetsteds. Jeg ønsker modsat at røres emotionelt, drages ind i musikken og underholdes! Kvaliteter kombinationen Norma Revo IPA-70B og Chario Aviator Cielo formår.

    Jeg har ikke prøvet voldsomt mange forstærkere sammen med Aviator Cielo. Dog vil jeg anbefale en forstærker med samme lydsignatur- eller i retning af Norma. Dvs. Hverken for varm eller kølig klangkarakter. Watt betyder ikke så meget da Aviator Cielo er en let belastning (selvfølgelig afhængigt af hvor højt man vil spille) Hvis der skal sparkes noget liv i musikken vil jeg stadig anbefale en strømstærk, velkonstrueret kvalitetsforstærker. Mit anbefaling er Norma. Men der findes helt sikkert andre alternativer, som Marcus fra Perfect sense har givet sine bud på.

    Jeg havde eksempelvis Accuphase E-280. Denne kombination var ikke optimal. Det lød fint. Ikke mere end det. Alt for pæn og glat gengivelse med manglende dynamik og drive. Særligt i bunden manglede E-280 reserver, tilskud og kontrol. Ja, det blev simpelt for pænt og poleret. Accuphase E-280 er en rigtig fin forstærker. Bare ikke et godt match til Aviator Cielo IMO. Det vidner om at man skal have fokus på samspillet i kæden. Intet led er stærkere end det svageste.


    Følgende spørgsmål/erfaringer kunne være interessant at høre mere om:
    1. Hvilke forstærkere tidligere ejere, samt nuværende ejere af Chario bruger/har brugt?
    2. Samt erfaringer og karakteristika med forskellige forstærkere i forhold til Chario? (positivt/negativt)
     
    Sist redigert:

    schimmel

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Tak for input, Marcus (y)

    Det som jeg liker ved Norma er den klangmæssige balance. Det bliver hverken for køligt/analytisk, ej heller for varmt og pænt i klangbalancen. KÆMPE lydbillede hvor højttalerne “forsvinder“. Alt er intakt; Detaljer, dynamik og masser af drive.
    Som tidligere nævnt er det ikke en 100% neutral gengivelse. Derimod er vægten lagt på formidlingen af MUSIKKEN! Dem der vægter en mere analytisk tilgang skal helt sikkert kigge andetsteds. Jeg ønsker modsat at røres emotionelt, drages ind i musikken og underholdes! Kvaliteter kombinationen Norma Revo IPA-70B og Chario Aviator Cielo formår.

    Jeg har ikke prøvet voldsomt mange forstærkere sammen med Aviator Cielo. Dog vil jeg anbefale en forstærker med samme lydsignatur- eller i retning af Norma. Dvs. Hverken for varm eller kølig klangkarakter. Watt betyder ikke så meget da Aviator Cielo er en let belastning (selvfølgelig afhængigt af hvor højt man vil spille) Hvis der skal sparkes noget liv i musikken vil jeg stadig anbefale en strømstærk, velkonstrueret kvalitetsforstærker. Mit anbefaling er Norma. Men der findes helt sikkert andre alternativer, som Marcus fra Perfect sense har givet sine bud på.

    Jeg havde eksempelvis Accuphase E-280. Denne kombination var ikke optimal. Det lød fint. Ikke mere end det. Alt for pæn og glat gengivelse med manglende dynamik og drive. Særligt i bunden manglede E-280 reserver, tilskud og kontrol. Ja, det blev simpelt for pænt og poleret. Accuphase E-280 er en rigtig fin forstærker. Bare ikke et godt match til Aviator Cielo IMO. Det vidner om at man skal have fokus på samspillet i kæden. Intet led er stærkere end det svageste.


    Følgende spørgsmål/erfaringer kunne være interessant at høre mere om:
    1. Hvilke forstærkere tidligere ejere, samt nuværende ejere af Chario bruger/har brugt?
    2. Samt erfaringer og karakteristika med forskellige forstærkere i forhold til Chario? (positivt/negativt)
    Hei.
    Jeg har benyttet Unison Research Unico Secundo på flere av Chario sine modeller. ( delphinus, pegasus, academy sonnet , aviator cielo og academy sovran )
    Passet svært godt på alle unntatt Sovran. Ble en ørliten tanke for liten. Benytter nå en EC-ECI 6D og den er akkurat sterk nok for Sovran i medium rom ( 25m2)
    og har en klangsignatur som passer bra etter min smak.
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Hei.
    Jeg har benyttet Unison Research Unico Secundo på flere av Chario sine modeller. ( delphinus, pegasus, academy sonnet , aviator cielo og academy sovran )
    Passet svært godt på alle unntatt Sovran. Ble en ørliten tanke for liten. Benytter nå en EC-ECI 6D og den er akkurat sterk nok for Sovran i medium rom ( 25m2)
    og har en klangsignatur som passer bra etter min smak.
    Spændende forstærkere schimmel(y)

    Kan se du er godt bevandret i Chario. Jeg har kun lyttet til Aviator Cielo som jeg ejer nu. Det har vist sig at være et rigtigt dejligt bekendtskab.

    Håber flere Chario venner vil komme med flere input til tråden.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn