Mat, drikke og røyk I Bergen er tydeligvis..

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Helt greit.
Ringnes skulle vært forbudt i Drammen m/omegn også.
Litt patrioter må stolte byer ha lov til å være.

Jada, fri konkurranse, anbud osv..... Det hjelper liksom ikke når kvaliteten er bånn i bøtta.
Går konsekvent ikke på utesteder som bare serverer folk søppel. Det gjelder McDonalds også.
 
C

cruiser

Gjest
Helt greit.
Ringnes skulle vært forbudt i Drammen m/omegn også.
Litt patrioter må stolte byer ha lov til å være.

Jada, fri konkurranse, anbud osv..... Det hjelper liksom ikke når kvaliteten er bånn i bøtta.
Går konsekvent ikke på utesteder som bare serverer folk søppel. Det gjelder McDonalds også.
Tenker gutta i f.eks 7Fjell er veldig glad for din sammenligning med McDonalds ettersom de heller ikke fikk solgt sitt øl under festivalen..
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Tall Ship Race er jo et dyrt arrangement og jeg forstår godt at det blir gjort på denne måten. Når man er på konsert, festival eller lignende er det nå sjelden man kan velge mellom flere typer pils. Det var vel bare på uteserveringen denne restriksjonen gjaldt. Og om man ville ha en 7 fjell øl kunne man jo gå inn og kjøpe denne. Det ville sikkert vært fornuftig også med de prisene på vanlig pils. Jeg var ikke jeg der, men Nøgne Ø er kjøpt av Hansa nå så det var kanskje mulig å få tak i noe godsaker derifra om man skulle sitte ute?
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
23.998
Antall liker
32.026
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Er nå temmelig spesielt av en offentlig etat å simpelthen inndra allerede gitte skjenkeløyver og erstatte dem med nye som kun gir lov til servere Hansa utendørs, og det over hele byen. Med priser på godt over 100 kr halvliteren. Lurer på hva bergenserne ville ha sagt om det var Ringnes som ble sponsoren og dermed fikk monopolet.

Hadde noe sånt skjedd i Oslo....:cool:
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Tja... var det ikke sånn at det gjaldt for de som søkte ekstra skjenkebevilgning da de trengte større plass?
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
23.998
Antall liker
32.026
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ikke i følge artikkelen. Der står det at alle uterestaurantene i hele byen kun kunne servere Hansaøl.

Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt ved Universitetet i Bergen mener praksisen ikke kan være lovlig.

– Jeg har vanskelig for å forestille meg at dette er lovlig. En skjenkebevilling skal være produktnøytral, og man kan ikke velge ut én leverandør fremfor andre, sier Bernt til Bergens Tidende.
 
Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ganske mafiøst spør dere meg.

"Før arrangementet ble nemlig de ordinære skjenkeløyvene inndratt og erstattet med nye, som også hadde høyere leiepriser - i tillegg til bestemmelsen om at det kunne skulle selge produkter fra Hansa."

blir litt merkelig å sammenligne Tall Ship Races med festivaler som foregår innenfor et avgrenset/lukket område styrt av en arrangør.
 
Sist redigert:

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
23.998
Antall liker
32.026
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ja, jeg tenker meg en tilsvarende situasjon der jeg sitter ute på Grünerløkka Bryggehus og ikke får øl i det hele tatt. Fordi de lager sitt eget øl, men Bystyret har bestemt at man utendørs bare kan servere Ringnes (ikke bedre med annen standardvare) fordi de leker med båter i Frognerkilen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.724
Torget vurderinger
4
Det virker litt uklart om dette gjaldt uteserveringer som var tilknyttet selve arrangementet eller om det også gjaldt uteserveringen til vanlige utesteder. Dersom det første var tilfellet er det sikkert snakk om midlertidige bevilgninger nært knyttet til arrangementområdet. Da ser jeg få problemer. Dersom det derimot er det andre som er tilfellet, at vanlige eksisterende steder med fast bevilgning brått blir pålagt å kjøpe øl fra et bestemt bryggeri så kan jeg ikke se hvordan det skal kunne være lovlig konkurransemessig.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Det gjaldt så vidt jeg vet bare de utestedene som hadde fått ekstra areal i forbindelse med denne seilbåtfestivalen.

Ringnes var også med i konkurransen om å bli hovedsponsor.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Ganske mafiøst spør dere meg.

"Før arrangementet ble nemlig de ordinære skjenkeløyvene inndratt og erstattet med nye, som også hadde høyere leiepriser - i tillegg til bestemmelsen om at det kunne skulle selge produkter fra Hansa."

blir litt merkelig å sammenligne Tall Ship Races med festivaler som foregår innenfor et avgrenset/lukket område styrt av en arrangør.
Alle skal tælje kroner når det er noe.... Den lokale spekematpusheren på (xxx) Storsenter her i nærheten ble offer for noe lignende før jul - det arealet på det åpne sentergulvet de alltid hadde leid ble plutselig leid ut fra byggherren til en egen "åpen areal" utleier (!) som så presenterte en EGEN pris på arealet for "julesesongen". Resultatet ble at den lille tomannsbedriften ikke hadde råd til å leie disse sølde 12-15 m2 for 30.000,- kun for julesesongen, og måtte flytte til en helt annen lokasjon. Begredelige saker. Det mest skremmende med denne historien var at jeg ikke fant selgeren og måtte vansmekte gjennom hele jula uten Arnoldpølse! :(
 
Topp Bunn