Hyttehøyttalere - eller noe sånt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.601
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kunne du delt grafer med 45-105dB på y-aksen? Da er det litt lettere å se + sammenligne med andre ting man er vant til å se (det er den oppløsningen det typisk deles i). :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Spennende med filt.

    Ref mitt innlegg nr 24 lenger opp. En liten dipp ved 7000 Hz er kanskje en fordel?

    Men jeg ville hatt mer fall videre opp, hvertfall i lytteposisjon.

    Ellers ser jeg litt ekstra sikksakk ved +2500 Hz. Har det noe med delingen å gjøre?
    Dip’en ved ca 6,5kHz er nok relatert til bredden på åpningen i filten. Den er circa 5cm, som korresponderer til bølgelengden ved 6,5kHz. Jeg tenker at jeg i neste runde lager større avstand og større forskjeller på de tre filt-lagene, så blir nok dipen utjevnet. Jeg har ikke noe mot en liten dip, men ville heller hatt den omkring 3-4khz.

    For øvrig har jeg sett at målingene ser best ut bitte litt off axis, kanskje 10 grader. Da blir responsfallet veldig jevnt og fint.

    husk at målingene ikke viser integrasjonen mot bsstårnene. Her kommer det også noen dB løft.
    For øyeblikket synes jeg det låter meget bra med det fallet som er der da jeg typisk spiller dette oppsettet på moderate volumer. Som nevnt tidligere blir det unsett dødfødt å sammenligne de med linjekildene when the going gets tough. For øvrig den samme overgangen jeg opplevde fra Kef Ref 207/2 (eller for den saks skyld Piega Coax 70) og til Adyton Imagic 2.0TC.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kunne du delt grafer med 45-105dB på y-aksen? Da er det litt lettere å se + sammenligne med andre ting man er vant til å se (det er den oppløsningen det typisk deles i). :)
    Som sagt, så gjort:
    C5D969C0-4CDB-4058-A4B6-B3D911207A67.jpeg

    edit: og for ordens skyld så er dette gjort på stuegulvet.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.601
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dette er målt kun 1 meter fra, så synes jeg det er mye fall. Burde nok vært ganske flatt fra typ hvertfall 500hz-10khz på 1m (også innendørs) hvis målet er noe som måler flatt anekoisk i hvertfall. Riktignok tar du igjen noe av nivået ved rundt 10k. I prinsipp har du en kjempebred dip fra typ 2-10khz.

    1649325163258.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har som kjent kikket litt på designet til Wilson Sasha DAW. Her er noen plot fra disse:
    A2320897-17D3-4E4A-9849-ECE9B22521D2.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis dette er målt kun 1 meter fra, så synes jeg det er mye fall. Burde nok vært ganske flatt fra typ hvertfall 500hz-10khz på 1m (også innendørs) hvis målet er noe som måler flatt anekoisk i hvertfall. Riktignok tar du igjen noe av nivået ved rundt 10k. I prinsipp har du en kjempebred dip fra typ 2-10khz.

    Vis vedlegget 807338
    Målet mitt er ikke en høyttaler som måler flatt verken på 1m eller i lytteposisjonen. Ved 2,5dB demping av mellomtonene måler det flatere, men har også mindre av den organiske lyden som jeg ønsker. Målingen over er altså med 1,5dB demping av mellomtonene. Nedenfor er altså forrige måling på 4 meters avstand i sweetspot, dvs med 2,5dB demping. For meg låt det en smule for lyst, slik Hornlyd kommenterte. Jeg ser at fallet rundt 500hz er generert at sofaen. Hvis jeg flytter mic’en litt så jevnes dette ut.
    220324 sweetspot.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.601
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg vet jo ikke hvor du har delefrekvens her (og som snickers er inne på vet jeg jo ikke hvordan spredningen ser ut), men ser kanskje mer ut som man trenger løft i diskant enn demping i mellomtone. :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja jeg vet jo ikke hvor du har delefrekvens her (og som snickers er inne på vet jeg jo ikke hvordan spredningen ser ut), men ser kanskje mer ut som man trenger løft i diskant enn demping i mellomtone. :)
    Målinger skal man alltid ta med en klype salt. Høres det bra ut så er det en god start.

    Jeg har nå byttet tilbake fra Umik-2 til Umik-1. Jeg fikk en del feil på Umik-2, blant annet så jeg at den hver gang indikerte gigantiske nivåer av harmonisk forvrengning. Målingene kommer litt annerledes ut med Umik-1.

    Altså, jeg har jo startet med et forholdsvis lite bratt 2. ordens LR filter som skal være på 2.5kHz. Av erfaring stemmer ikke disse før man har justert verdiene i forhold til relle forhold. Jeg har ikke kommet dit enda. Jeg byttet nå ut filten rundt diskanten med en som er en del bredere. Da ser det slik ut:
    Først 1 meters avstand "on axis". Ingen vesentlige ulumskheter å spore med hensyn på harmonisk forvrengning.
    220407 on axis new felt 1m umik 1.jpg

    Så på 1 meter on axis, 2 meter on axis og 4 meter i lytteposisjon som er ca 15 cm høyere enn diskantens akse. Essensen her er at disse små "bølgene" flytter seg i frekvens (som forventet). Det er naturlig at dette skylders diverse refleksjoner - husk igjen at dette er målt i en stue og ikke i ekkofritt rom. Igjen ser man at sofaen stjeler en del nivå rundt 400-500 hz.
    220407 sweetspot.jpg

    Deretter samme graf bare med "psychoacoustic smoothing" for å se bedre hva øret oppfatter på hhv 1, 2 og 4 meters avstand.
    220407 sweetspot psy.jpg

    Til slutt 1m på akse, 22,5 grader til siden og 45 grader til siden. Igjen psychoacoustic smoothing.
    220407 vinkel psycho.jpg

    I hovedsak er målingene ganske jevne i området 2-3 khz både på akse og til siden. Det kan vel tyde på et elementene er forholdsvis godt i fase rundt delefrekvensen. Avvikene kommer i oktaven over og under dette båndet. Det tyder muligens på at et brattere filter kan gi en finere overgang totalt sett.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For de, som meg, som måler DIY prosjekter i et vanlig oppholdsrom så ser jeg at det er hensiktsmessig å bruke en del gjennomsnittsberegninger i stedet for å stole blindt på enkelte punktmålinger. Enkeltpunkts-målingene vil naturlig gi større avvik, og som gjerne ikke reflekterer hva vi faktisk hører. Som eksempel viser grafen nedenfor måling på akse på 1 (rød) og 2 (oransje) meter og deretter et gjennomsnitt av de to. På en del frekvenser svinger disse to frekvenskurvene motsatt, slik at gjennomsnittet forblir ganske nøytralt.
    Hvis en skal gjøre videre korreksjoner i filter-design eller annet, kan det være greit å filtrere bort noe av støyen som kommer fram i helt uglattede målinger. Feks er dippen som jeg tidligere så mellom 6-7 khz nå omkring 2 dB mindre enn den første enkeltpunkt målingen.
    220407 1 og to meter med gjennomsnitt.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og her her den midlertidige (løse) installasjonen av filt arrangement nr 2 brukt i de siste målingene. Litt prøving og feiling. Så finjustering.
    0AE0F04A-47E2-4C63-8269-343414E850B8.png
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Da er jeg sånn circa halvveis i prosjektet og kan reflektere litt underveis.

    Siden jeg har tilgang på elektronisk deling og basstårn har det vært greit å gjøre 90% av tuningen av mellomtone og diskant før bass seksjonen er bygget. Jeg har altså hatt anledning til fullfrekvent lyd når jeg har jobbet med passiv deling mellom mellomtone og diskant. Det har også vært greit å jobbe med en fysisk mindre høyttaler i forhold til vekt og andre konstruksjonsmessige forhold. Jeg har tross alt bare tilgang på DIY utstyr og ikke et skikkelig verksted.

    konstruksjonsmessig så har det fungert bra med en to-lags struktur med 17mm kryssfiner og 12mm mdf. Fronten er laget av 3*12mm mdf. Knoketesten er bestått med glans.

    Lyden er jeg meget godt fornøyd med. De spiller supert på lave og middels volumer. De kan egentlig spille ganske høyt, med samtidig er det veldig klart hvorfor jeg har Line Arrays som hovedhøyttalere. Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg nok tenkt at de var gode også på høye lydtrykk. Pt er mellomtonene dempet med 2.5 dB. Det skulle i teorien tilsi ca 93 dB 2.83V Og virker ganske riktig i forhold til diskanten som også er oppgitt til slik sensitivitet. Jeg tror kanskje at dempingen til slutt blir redusert med 0,5 dB for å gjøre klangen en tanke varmere.

    Bass seksjonen blir 2x Seas L22rn4x/p i en SBB4 avstemming. Den blir ca 75 cm og løfter da diskanten opp i naturlig ørehøyde. Da har jeg 4 basselementer til overs enn så lenge.
    hva typ lim bruker du når du lager sandwich mdf?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    og det ene thd plottet (første av 9). jeg ser at 3. harmonisk er litt opp akkurat rundt delefrekvensen. kanskje noe å se på.
    220410 en av on axis.jpg
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Kult og godt dokumentert prosjekt. Det er tydelig at du har god kontroll på det du driver med, og at ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

    Resultatet ser også ut til å bli veldig bra, for å si det mildt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kult og godt dokumentert prosjekt. Det er tydelig at du har god kontroll på det du driver med, og at ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

    Resultatet ser også ut til å bli veldig bra, for å si det mildt.
    Takk skal du ha. Tanken var å lage noe modulbasert og ha aktiv deling mot bass seksjonen. Da kan man gjøre seg rimelig ferdig med «alt over 300hz» først og vite at det gjør sin jobb før man utvider.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Takk skal du ha. Tanken var å lage noe modulbasert og ha aktiv deling mot bass seksjonen. Da kan man gjøre seg rimelig ferdig med «alt over 300hz» først og vite at det gjør sin jobb før man utvider.
    Det er slett ikke dumt. Jeg postet en liknende sak her i fjor vår/sommer, MTM med separat bassdel med 2 x 8" (hele tråden ble slettet siden jeg ikke er betalende "bransjeaktør-medlem"). Men det fungerer meget bra å dele det opp slik du sier.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Helt ferdig blir man aldri. Jeg liker godt å ha en innstiling stående en stund og spille gjennom diverse musikk før jeg blir enig med meg selv hva jeg liker best. Planen er å få noe som spiller rimelig "rett" og med lav thd og så kan jeg tune ned toppen med enkel shelving i DSP alt etter rommet jeg bruker høyttalerne i. Noe flere målinger for de som liker slikt:
    Mellomtonene med kun en spole i serie og 12dB på diskant. denne versjonen gir lavest thd og tar bort artifakten med 3.ordens forvrengning som jeg tidligere observerte:
    220413 b d og total.jpg

    Her harmonisk forvrengning i forhold til signalet. Under 0,1% opp til 2,5 kHz og under 0,2% opp til 10kHz lar seg høre: Alt dette var for øvrig under rommets støygulv.
    220413 10 degr thd.jpg

    Så On axis, 5 , 10, 18, 30, 45 og 60 grader på 1 meter:
    220413 0 to 60 deg 1 m.jpg

    Og så gjennomsnitt av 3 posisjoner på 3,5 meters lytteavstand uten noe dsp. Under 1 khz er variasjonene en funksjon av interaksjon med lyttestol og rommet. Responsen over 1khz er mer enn god nok i forhold til mitt ønske. Da blir det enkelt å "ratte dsp" for å få ønsket respons/klangbalanse:
    220413 3 measurments sweetspot no EQ.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig må jeg si at MCA15RCY er et lite funn. Frekvensresponsen "out of the box" er eksemplarisk. Her er responsen på 1m på "diskant akse" i en MTM konfigurasjon (altså to MCA15RCY i parallell). Kun delt i bunn med 24dB BW filter på 140Hz. I forhold til ett element og da på det elementets akse så faller responsen litt over ca 2,5 kHz.
    220413 Mellomtone delt 140hz 24dB BW.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter siste tuning viser toppene en frekevnsgang på +/- 2dB fra 300-20000Hz, med unntak av at det er nede i -3db omkring 3-4khz (slik jeg gjerne vil ha det). Jeg har lyttet en god del og liker det jeg hører. Jeg foretrekker likevel en shelving på ca 2db (via dsp) ned over ca 800hz-1khz - litt avhengig av lytteavstand.

    da har jeg så smått kommet i gang med basskassene, og frontbafflene er i produksjon.
    E84E0C97-AD88-4EB1-B73C-0E7874AFA18A.jpeg
    518C9DF6-C23D-40F8-B8A3-497BACB3EFE7.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det gjenstår litt fylling, sparkling og maling før dette blir bra. Av natur er jeg en smule utålmodig, så da prøver jeg å stable litt for å se hvordan dette blir seende ut. Målet er å slepe det hele ut på hytta til himmelfarts helgen, jekke en øl og spille en trall. Det kan fort gå godt.
    305290A8-329F-4EDF-BAB4-E112C7E22803.jpeg

    BFEA781E-AC06-42FE-AD2A-9CE3068DE631.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da er vi så smått i gang. Celestion 15 er på vei ut, og nybyggene på vei inn. Forsterkeriet blir miniDSP SHD, med Hypex NC 400 til toppene og Midgard Oberon 4.1 til bassene. Henholdsvis 400w og 500w i 4 ohm.
    DA9FD444-D261-40BD-B2F0-693E9987154C.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Morgenkaffe med Neil Young. Joda, dette funker etter planen. Det kan bli en god sommer på hytta.
    Foreløpig ikke kjørt Dirac. Bare deling på 250hz og lett shelving i toppen.
    F2B8DC20-5A5B-4826-A8CB-44E8750A23DE.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et par kjappe målinger. Det låter behagelig «out-of-the-box», så dette virker bra. Noen naturlige interaksjoner med frontveggen som kan tunes med DSP/Dirac. Det eneste som har blitt gjort med kurven er -3dB shelving med 1000hz som senter og Q på 0,5 og som forklarer hvorfor toppen ligger litt lavere enn mellomtonen.
    B092E410-9DAB-471A-9458-5C47F224461E.jpeg
    57D7654F-5D08-4D91-A827-3432FC1C4FB6.jpeg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er slett ikke dumt. Jeg postet en liknende sak her i fjor vår/sommer, MTM med separat bassdel med 2 x 8" (hele tråden ble slettet siden jeg ikke er betalende "bransjeaktør-medlem"). Men det fungerer meget bra å dele det opp slik du sier.
    Dette syntes jeg du burde "forfølge" direkte overfor Høvdingen, flere bransjeaktører her som får opptre nokså fritt med sine prosjekter, da burde din entusiasme omkring hobbyen vår også tåle å stå på trykk.

    Jeg syntes for øvrig bransjeaktører burde kunne opptre her på høyde med andre, kanskje bare enda tydeligere merkes som bransjeaktør, så skal nok vi andre kunne lese mellom linjene det som evt. hadde blitt fremført som salgs-propaganda, allerede noen som får lov til å holde på med nettopp det her.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Dette syntes jeg du burde "forfølge" direkte overfor Høvdingen, flere bransjeaktører her som får opptre nokså fritt med sine prosjekter, da burde din entusiasme omkring hobbyen vår også tåle å stå på trykk.

    Jeg syntes for øvrig bransjeaktører burde kunne opptre her på høyde med andre, kanskje bare enda tydeligere merkes som bransjeaktør, så skal nok vi andre kunne lese mellom linjene det som evt. hadde blitt fremført som salgs-propaganda, allerede noen som får lov til å holde på med nettopp det her.
    Det hadde vært hyggelig å dele litt av egne prosjekter, og jeg har jo sett andre "bransjeaktører" gjør det - men jeg vet ikke hvem av dem som er betalende medlemmer, eller om merkelappen "bransjeaktør" er avhengig av om man selger løse komponenter eller de samme komponentene montert i kabinetter 😁

    Det er uansett ikke noe jeg dveler ved. Den aktuelle tråden ble opprettet før profiltypen min ble satt som "bransjeaktør", hvorpå det i etterkant ble gjennomført en relativt streng sensur av tidligere postet innhold. Det er greit nok. Det er jo ikke mitt forum, og jeg får delta uten kostnad så lenge jeg ikke driver med egenreklame. Det er vilkår jeg har godtatt ved å delta videre.

    På AVforum er det enda strengere, så der er det fullstendig bortkastet å være for min del. På en måte er det forståelig, i og med at Audiogear er en direkte konkurrent til AVshop - men om alle skulle hatt hvert sitt forum hadde nok den totale aktiviteten blitt enda mer utvannet.

    Jeg tror egentlig hele det lille, nasjonale lydmiljøet hadde tjent på å ha en felles, nøytral plattform - jeg trodde egentlig at hifisentralen var slik, men det var visst bare delvis tilfellet 🤷🏼‍♂️

    Det er likevel flere medlemmer her som har handlet hos Audiogear, og jeg har sånn sett tro på at jungeltelegrafen har større effekt enn mine egne innlegg når det gjelder salg. Videre er "kontigenten" for å bli betalende medlem fem ganger så stor som nettoresultatet for hele fjoråret, så det er i alle fall ikke et alternativ de nærmeste årene 😂
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og så var det jo slik da, at jeg hadde 4 stk Seas L22rn4x/p til overs…

    Valget falt på å bygge 2 stk subwoofere med ca 58-60 litets kabinett og motstående elementer. Ved dette volumet blir Qtc = 0,5 ved lukket kasse, eller jeg kan sette inn bassrefleksrør og få en SBB4 avstemming.

    Man finner alltid en plass man kan bruke et par subwoofere. En av alternativene jeg har lyst til å teste er å kjøre dem delvis overlappende med et par Forsman D2-8, som ligger nedpakket på overskuddslageret mitt. De har jo 2 stk Seas elementer som er veldig like de jeg bruker her, men i en OB løsning. Jeg får eksperimentere litt og se. Målet er at de rundtstrålende subwooferne er med på å nøytralisere strålingen bakover fra Forsman høyttalerne, slik at de sammen nesten får en kardiode effekt.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Forsman høyttalerne har en meget bra og åpen gjengivelse, med to ankepunkter: de har en distinkt peak i diskanten som bør temmes (med eq) samt at det blir litt lite vekt i bunnen når man drar på. Ellers så er de et funn i prisklassen de var i da de ble solgt. Jeg håper at sub-støtte og litt EQ kan ta dem fra «nice prospects» til at det blir en skikkelig løsning. Vakre skapninger
    .
    5156960D-32DA-43C5-BB43-D8112F21AC6A.jpeg
    403407FA-AB46-4357-8DFA-034ECDEA2B70.jpeg
    A57F311D-DB11-4632-B4FB-C69DCFF996D6.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For en gangs skyld har jeg tatt til vett og spurt trestokken om å CNC-frese delene til kabinettet.
    37E4B97D-E96E-4152-9394-5FE4BD3DF33D.jpeg
    AA4402CB-879A-42E5-820D-22A741A383DF.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det kan funke med disse sammen.
    Tanken var å kjøre Forsman fullfrekvent, og forsøke forskjellige delinger på subbene, for å se hvordan interaksjonen blir i forhold til kansellering via frontvegg, rombidrag osv. med to elementer i dipol og to i lukket kasse bør det være mulig å få en reduksjon i refleksjon fra frontvegg og samtidig får mer direktelyd i de laveste frekvensene.
    Til syvende og sist skal subbene trolig bidra ekstra i kinoen. Der er det pt bare Kef Reference 209 som spiller bass.
    4794ED79-1D3A-4E5D-BE02-A9BF3DCD20E3.jpeg
    38AAD365-1047-426C-B1BE-DF7524132710.jpeg
    A123C62A-DBE4-4BED-BB05-B894291C3EF7.jpeg
    DB37E812-135D-42AC-B752-578BCB8BD30A.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter at jeg bygget basstårn til Adyton Imagic i 2014, har de tjenestegjort med mørk grå front og bakplater og med sider i amerikansk eik. Senere bygget jeg line-arrays i lønn. På tide å re(de)finere litt. Begynner med line-arrayene. Valnøttfiner og osmo hardvoksolje.
    A044D09F-BB2C-4609-BB82-4C7886CF748B.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig vakkert...
    Takk, det ble stort sett veldig bra. Baksiden hadde noen gamle synder som jeg bare delvis fikk rettet opp, men det er utenfor praktisk synsvidde. Det hadde nok vært litt enklere med eget verksted…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn