Hypex SMPS 1200/400 ???

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Noen her som har bygget med denne ? Har bygget en 5 x 400hg med smps 1200/400.
Kort og godt : Får ikke liv i dævelskapen :mad:
Trenger litt seriøs hjelp...
 
M

Mr-T

Gjest
Prøv Hypex support.. de er temmelig serviceinnstilt ?
support@hypex.nl

Har du sjekket om alle spenningene ut fra SMPS'en er ok forresten? Et greit sted å starte.

En ting som er lett å glemme er enable-pin'en på inngangskontakten. Den må kobles til jord, eller starter ikke UcD'ene opp.
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Hvilken er enabel pin ? Har ikke spenning ut fra smps i det hele tatt.... Skulle vel kunne måle rundt 50V på vcc og vee ut fra smps ? Målt mot jord/chassis.
Kabelsettet jeg fikk fra hypex har alle ledninger til både 700 og 400 moduler.
Den eneste jeg finner med det navnet er på J4 - 6 , men den kontakten er kun for 700 modul... en 10 polet plugg som det ikke er noen plassering for på ucd 400.
 
M

Mr-T

Gjest
Pin4 på inngangskontakten på UcD'en. Den må kobles til jord.

Du må måle spenningene mot GND på SMPS'en, ikke mot chassis eller lysnett jord.
 
A

audiosan

Gjest
hei. på signalkabelen din er det en tynn ledning. denne han tenker på.
 
A

audiosan

Gjest
men om du ikke har spenning ut av smps'n, så erdet uansett ikke den kabelen som er problemet.
den sørger bare for å slå av/på UcD modulene.
hvordan er smps'n satt opp med tanke på brytere og thermoswitch (om de har denne muligheten)?
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Jepp, den har jeg prøvd både mot chassis jord og ground out ( sort ledning fra smps ) uten resultat. Både J 1 / 3 og 6 er sorte = ground out på det settet jeg har.
 
M

Mr-T

Gjest
SMPS'en skal starte opp uten noe mer dilldall bare du har 230V inn på riktig sted. Har du sjekket at du virkelig har 230V AC inn på den?
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
audiosan skrev:
men om du ikke har spenning ut av smps'n, så erdet uansett ikke den kabelen som er problemet.
den sørger bare for å slå av/på UcD modulene.
hvordan er smps'n satt opp med tanke på brytere og thermoswitch (om de har denne muligheten)?
Har en bryter med dobbelt brudd ( kutter begge faser ) Måler 230V mellom hver fase til jord. Ingen termobryter..

Ligger forøvrig mange fine bilder på det andre forumet ;D
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Mr-T skrev:
SMPS'en skal starte opp uten noe mer dilldall bare du har 230V inn på riktig sted. Har du sjekket at du virkelig har 230V AC inn på den?
Jess, brun og blå ledning med en stikker som ikke kan settes feil. Måler nettspenning fra stikket til jord, men resten er dødt...
 
A

audiosan

Gjest
du har dobbelt sjekket at sikringen er hel? og at den står innstilt på 230V? J3 ikke er koblet sammen.
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Jepp, sikringen er tett. Har heller ikke lasket J3 :) det skal kun gjøres ved 115V..
 
A

audiosan

Gjest
da ser jeg ingen grunn for at den ikke skal virke. har du bilde av oppkoblingen på smps'n?
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Siste update : Begge de sorte ledningene er merket Ground out på skjema , resten er koblet farge mot farge Rød = poitive output voltage .Blå =negative output
voltage . Sort = output grund ( den er det 2 av ) De tynne sorte fra modulene er koblet til den ene ground out
 

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
Har du sjekket om det er noe spenning ut fra SMPS'en når KUN 230V er koblet på? Altså ta vekk alle andre kabler og mål utgangene. Er det ikke noe liv da så er den nok død.

Hvis du f-eks har en kortslutning noe sted på utgangene så går jo SMPS'en i protection, og ingen spenning ut er resultatet, derfor testen over.
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Sjekket nå, det er ikke liv i utgangene.
Tar ut smps og demonterer for å se etter brente kontekter.

Har en ekkel følelse av at jeg blir lurt av et eller annet ;D
 
M

Mr-T

Gjest
Du skal ikke se bort fra at SMPS'en er død. Jeg har hatt en som sluttet å fungere etter kort tid. Heldigvis ikke noe problem å få byttet i en ny, da jeg kjøpte den hos forhandler i Norge.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
gubben skrev:
Noen her som har bygget med denne ? Har bygget en 5 x 400hg med smps 1200/400.
Kort og godt : Får ikke liv i dævelskapen :mad:
Trenger litt seriøs hjelp...
Jeg har testet powersupplyet ditt. Der er det +/-65V arbeidsspenning samt 12V. Itto gæærnt. Lurer på om det kan være en eller flere moduler som kan være koblet feil. Det er lett å få øya i kryss med så mange koblinger på en gang - selv om hver og en kobling er enkel å få til.


Vidar
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Det var som F.. Da titter jeg innom i morgen, med BRILLER :)
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Da er fanteriet i gang, Fant feilen selv.... AT DET GÅR AN !! Det er så flaut som det kan bli... :p

Takk til Vidar for god hjelp :)











Sikringen på inntaket var defekt ( Hadde satt inn en 500mA,den tok vel kvelden på første forsøk...)
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Hadde du glemt denne?


;D

Godt å se at det er liv i galskapen!
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Hi hi, som sagt over : AT DET GÅR AN ;D
 

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Innlegg
98
Antall liker
0
Når vi først er igang : Hva er normal arbeidstemp på disse sakene ? Blir godt lunkne selv uten belastning.
 
A

audiosan

Gjest
disse blir faktisk varmest av å stå på tomgang. om kabinettet ligger på 40 grader, så er ikke det noe å bekymre seg for :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
gubben skrev:
Når vi først er igang : Hva er normal arbeidstemp på disse sakene ? Blir godt lunkne selv uten belastning.
Selv med virkningsgrad på <=90% på strømforskyning, og <=90% på modulene har du likevel en effektomsetning på 250 - 300W i varme. Det blir jo godt lunkent. Til sammenligning med en klasse AB forsterker med samme totale utgangseffekt, går 800 - 1000W bort i varme - nok til å grille pølser :)

Godt at spetakkelet fungerer. Med over 100dB følsomhet i høyttalere kan du spille "infisert sopp" til murpussen detter av...

Vidar
 
A

audiosan

Gjest
Low-Q skrev:
gubben skrev:
Når vi først er igang : Hva er normal arbeidstemp på disse sakene ? Blir godt lunkne selv uten belastning.
Selv med virkningsgrad på <=90% på strømforskyning, og <=90% på modulene har du likevel en effektomsetning på 250 - 300W i varme. Det blir jo godt lunkent. Til sammenligning med en klasse AB forsterker med samme totale utgangseffekt, går 800 - 1000W bort i varme - nok til å grille pølser :)

Godt at spetakkelet fungerer. Med over 100dB følsomhet i høyttalere kan du spille "infisert sopp" til murpussen detter av...

Vidar
som jeg har forstått det så er vel virkningsgraden godt under 90% ved tomgang?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
audiosan skrev:
...
som jeg har forstått det så er vel virkningsgraden godt under 90% ved tomgang?
Virkningsgraden på tomganng er ofte omtrent 0 siden det ikke avleveres effekt.

mvh
KJ
 
A

audiosan

Gjest
ja den ble litt feil formulert. effekttapet er høyere ved tomgang enn ved spilling.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke sett noe finregning på effekttapet fra tomgang og oppover for swtchende utstyr, men det er ikke maksimum ved tomgang.

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Skal undersøke dette med Hypex. Får vel svar i løpet av morgendagen.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Da har jeg fått svar fra Hypex. Strømforskyningen trekker ca 10W, og UcD400 ca 8W hver. Det blir totalt 50W i varme. Da blir det nok lunkent.

Vidar
 
Topp Bunn