Hypex plateforsterkere

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Hei

Sitter her og kikker litt på diverse hypexprodukter. Kom over disse plateforsterkerne som kan bygges inn i høyttalerkabinetter og dele toveis aktivt via medfølgende software. Er det noen som har erfaringer eller tanker angående disse? Hadde vært morsomt å bygge litt igjen synes jeg.

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2961

hypex-as2.100.jpg
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Helt kurante forsterkere i disse. Det er UcD-baserte greier, som låter godt.

Det største aberet er egentlig at de er bare to kanaler, så du må supplere med en plateforsterker til om du vil ha treveis.

Johan-Kr
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.245
Antall liker
5.602
Torget vurderinger
14
bak.jpg

Brukte slike i mitt Extrema-bygg.
Bygde de inn i sokkelen.
Har fungert uten problemer i ca. 3 år nå.
Måtte ha hjelp til å programere den innebygde DSP'n
foran.jpg


Skulle gjerne hatt en 3-veis versjon til mitt neste prosjekt.


Vh GunnarS
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hypex har noen nye plateforsterkere på gang i en serie som heter Fusion. De er basert på Ncore og kommer i litt forskjellige modeller.

En modell som er nevnt er 2x500W+1x100W treveis med innebygget dsp.
Hypex Electronics Introduces New NCAS500MP Active Speaker Amplifier Module

Hold ikke pusten mens du venter - det kan ta sin tid før Hypex får gjort seg ferdig, og alt som ikke er på markedet bør regnes som vapourware (ikke spesielt mhp Hypex, med generelt...) Det var sagt på Diy audio at de skulle bli tilgjengelige for diy-markedet også.

Johan-Kr
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Takk for link . Jeg er litt skeptisk til ICE. Jeg har eid et par varianter av disse. Lyden var flott og veloppløst, men jeg opplevde dem som ganske dynamikkfattige til tross for massiv effekt på 600w i mitt tilfelle?

Både denne og Hypex tiltaler meg voldsomt merker jeg!!!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tokanals de Ice-sakene til MiniDSP også. Lydkvalitetsmessig er vel (så vidt jeg har greid å lest meg til) Hypex UCD (som er i de gamle plateforsterkerne) litt bedre enn Ice. Ncore som er i de ny Fusion-forsterkenre er no contest. På den annen side, så er MiniDSP sin programvare nokså mye mere polert enn Hypex sin.

Det sagt - selv om råvarene på forsterkersiden kanskje er litt bedre hos Hypex, så tror jeg nok sluttresultatet er mere gitt av hvordan implementasjone er gjort - dvs hvor flink høyttalerdesigneren og DSP-styrmannen er.

Johan-Kr
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Ja, det er dette som gjør det så spennende.
Jeg har bygget høyttalere hele "karrieren", og har lest mye om emnet. Muligheten til leke seg med kurver og filtre appellerer til meg.
Lurer litt på en liten 2,5 veis med Seas H1602 L12RE/XFC og en passende bassenhet. Må legge inn en passiv spole da men har tro på konstruksjonen. :)
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.245
Antall liker
5.602
Torget vurderinger
14

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.245
Antall liker
5.602
Torget vurderinger
14
Hypex har noen nye plateforsterkere på gang i en serie som heter Fusion. De er basert på Ncore og kommer i litt forskjellige modeller.

En modell som er nevnt er 2x500W+1x100W treveis med innebygget dsp.
Hypex Electronics Introduces New NCAS500MP Active Speaker Amplifier Module

Hold ikke pusten mens du venter - det kan ta sin tid før Hypex får gjort seg ferdig, og alt som ikke er på markedet bør regnes som vapourware (ikke spesielt mhp Hypex, med generelt...) Det var sagt på Diy audio at de skulle bli tilgjengelige for diy-markedet også.

Johan-Kr
Det hørtes spennende ut. Skal på Munchen- messa neste helg. Da skal jeg ta en sjekk på standen deres.
Vh GunnarS
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Tokanals de Ice-sakene til MiniDSP også. Lydkvalitetsmessig er vel (så vidt jeg har greid å lest meg til) Hypex UCD (som er i de gamle plateforsterkerne) litt bedre enn Ice. Ncore som er i de ny Fusion-forsterkenre er no contest. På den annen side, så er MiniDSP sin programvare nokså mye mere polert enn Hypex sin.

Det sagt - selv om råvarene på forsterkersiden kanskje er litt bedre hos Hypex, så tror jeg nok sluttresultatet er mere gitt av hvordan implementasjone er gjort - dvs hvor flink høyttalerdesigneren og DSP-styrmannen er.

Johan-Kr
MiniDSP har også meget kraftige 3 kanals forsterkere bassert på Pascal sine forsterker moduler. De plasserer seg nok lydmessig imellom Ice og Ncore.

Men jeg vil nok tro at dersom en ikke liker Ice så liker en kanskje heller ikke Ncore eller Pascal!?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
De trekanalerne til Minidsp ser ut til å være gått ut. De er merket med EOL2017. Aberet med disse er at de er dimensjonert opp så inn i h, så prisen blir tilsvarende drøy. 2,4kW på basskanal og 6-700W på mellomtone og diskant er jævlig mye mere enn nødvendig for mine behov...

Johan-Kr
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Visste ikke at de var EOL, har hatt 3 stk av de selv (og har en fortsatt), veldig kjekke forsterkere i hvert fall.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Utrolig gunstige priser på dette €399 for 2x250W + 1x100W nCore med DSP. En nCore 400-modul uten strømforsyning ligger på €325.

Johan-Kr
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Det er grei pris det ja, men nå er kanskje ikke nCore 400 så veldig gunstig priset i utgangspunktet.
Hadde jeg bare ikke hatt både dsp og forsterkere fra Hypex allerede.

Hvor fant du priser?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Prisene står på produktsidene. Kommer i løpet av april står det også.

Mvh
KJ
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Fant de nå, jeg så rett forbi de og ned på spesifikasjonene :)
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Dette er interessant, har tidligere bygget fulltone for å slippe å beregne analoge delefilter. Men med disse prisene så lurer jeg virkelig på om jeg ikke skal prøve meg på en snasen treveis neste gang
 
Topp Bunn