Hyllest til Alfred Bokrand - og "hans" tonearm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Fikk anbefalt en tysk tidligere radioingeniør som nå er bosatt i Spania, og som setter i stand eldre tonearmer, samtidig som han også bygger nye.
    Jeg ville ha en 12" Ortofon arm, til en SPU jeg har, og en jeg nevnte dette til sa at "da må du kjøpe fra Alfred Bokrand på eBay." Men det er det mange som har lyst til, så etter at jeg i to vendinger ikke hadde fulgt med på auksjoner, og så pene tonearmer gå til andre, sendte jeg en e-post til ham og spurte om han kunne selge utenfor eBay.
    Det gikk greit, og forleden kom armen i hus. Strålende pakket, rehabilitert og justert - med noen av hans forbedringer. Bl.a. nye tonarmskabler, justering av lager, egen tonearm, osv - og balsa skjøvet inn i selve tonearmen, noe han mener rydder opp i lydbildet, ved å fokusere bassen.

    Og det har han helt rett i.

    Balsainnlegget:

    23373caf8829efa63ec4e2ca3bdfe0c11.jpg


    Modifikasjonen:

    3363ae367e5b5fa9b1ca35b29ce08c504.jpg


    299d4e24a8a0f0ca1821da95dcd5c1494.jpg


    Han sverger til matt tonearm, som han mener reduserer resonnanser - selv om jeg kanskje skulle tro dette skyldes balsainnlegget.

    5d47e99754a71222eb2528757df963fda.jpg


    Dette spiller oppsiktsvekkende godt hos meg. Har den nå på en Garrard 301, med en SPU Royal GMII, og den PUen har ikke spilt så godt på noen av mine andre tonearmer.

    Alfred Bokrand er alfredgerd1602 på eBay: eBay My World - alfredgerd1602
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hi jeg er også fan. Har to arme fra Alfred. En til normal SME headshell og en til SPU-A
    Har ennu ikke lavet plinth til begge tonearme.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.649
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forslag: Vi lager dette til en generell Bokrand-tråd. Ti år siden vredensgnag/@Hardingfele startet den men siden den nå dukker opp i Google-søk kan vi vel kjøre på.
    Siden 2013 har Alfred Bokrand sluttet å bruke de originale vertikale lagrene til Ortofon, gått over til Jelco armløfter med kopi av den originale betjeningsarmen. På Ebay her han nå analogandmore4you. Han er mye syk, og det gir både utfordinger med leveringstider og rekkefølgen på ting.



    Min AS-230 er foreløpig plassert i et Ø 20 mm SME-adapter fra Ebay som ser akkurat ut som adapterne anerkjente Sorane og kjipe Jasmine leverer til sine armer. Armen jeg fikk er forøvrig ikke ihht Bokrands geometrispec. 230 mm lageravstand, 51 mm konnektor-nål (á la SPU) og null på 66 og 121 mm er bare å glemme. Jeg bruker null på 61 og 132 mm. Det fungerer også fint. Jeg har mange gamle klassiske LPer med smale utløpsrillefelt.

    Her en skrytevideo om lagerkvaliteten:

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.649
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alfred Bokrand har skrevet et åpent brev:

    here is an open letter to all my customers, why the deliveries have become such a disaster for me.


    explanation of my situation: I'll be 74 this month and have been living alone for many years. In the last 10 months I've had migraine attacks almost every day, which now only occur rarely cause a dependency (drug-induced headache) i got migraine every day and therefore have to take these pills every day. as a result i often could not work for days or only by the hour. i had started to sell my tonearms on ebay in 2013 as a private person, because it was always should only be my hobby. ebay then forced me to list myself as a professional seller because the sales were too high. I never expected that my tonearms would be so successful worldwide been rolled over outside of ebay and then lost the overview. unfortunately I didn't create a book where I recorded the orders with the customers e.i got and still get about 10-15 emails every day with inquiries and questions about technical details.since my english isn't that good,i need at least 10 minutes for each email.that's 120-150 minutes a day (2-2.5 hours) after 3 days that's already more than 30 emails. If I don't go back far enough then I've overlooked and forgotten many emails. I was then often horrified to see that customers who had contacted us after a long time still hadn't received their tonearm and I then tried to make it quickly and send it off.





    I've gotten into this situation now where there are more than 30 customers waiting for their tonearm. You must have an extra person for communication but I don't have one. My earnings with the tonearms are very small, because money was never my focus, additional helpers were therefore not possible. for a few days my daughter has been helping me to sort out this tricky situation that's more than 30 days to send them all out. Of course, I always react immediately when a customer complains about his tonearm and then tries to make and ship the tonearm quickly and then sends it to another customer (caused by medication).



    This whole situation bothers me a lot because I always want to satisfy my customers. I've been feeling better for 1 week and I can work many hours in the workshop again. At the beginning I was always in the workshop for up to 12 hours, without stress, since it was always just supposed to be my hobby see a used Ortofon AS-212 (currently 300-400 euros) can calculate my earnings myself. I always need an Ortofon AS 212 for modification, there are also turned parts made of brass, lift and much more. There is only a symbolic gain for 8 hours of work. I have been constantly improving the tonearms since 2013 and have never raised the price. Due to the worldwide success and the extremely high rating of my customers, maybe many would have done it.



    But as I said, money has never been my driving force. I enjoy making such a beautiful tonearm and it is a satisfying occupation.

    All in all, i hope with the help of my daughter to bring more order to this tricky situation and through my daughter have more time to make the tonearms
     

    wildbuck

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    53
    Ser ut til at han har pakket sammen og stengt ned forretningen på ebay. Er jeg for seint ute?
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Ja, da får jeg bare krysse fingrene på at han får sendt min snart.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.649
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det kan være at du er for sent ute, @wildbuck, men det kan også være at Die Torchter har skåret igjennom; at det skal ryddes opp i backlogen før nye ordre kan mottas.
    Det var også slik at han kun hadde 12" bananer med nytt antiskatinghus og sandblåst messing i butikken de siste par månedene.
    Ser ikke bort fra at et eventuelt comeback kommer med en ordentlig prisøkning. Kvaliteten er ikke dårligere enn den fra Thomas Schick etter hva jeg leser, og det AB har forlangt har vært latterlig lavt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.049
    Antall liker
    33.656
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Synd slike entusiaster begynner å fade ut. Forstår godt han tar en pause vedr. nye bestillinger til ventelista er gjort unna.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Sendte ham en e-post på adressen han oppga på whatsbestforum, så får vi se. Bestilte banan, så det øker i så fall kanskje sannsynligheten for at jeg får noe i posten snart. Krysser fingrene :)
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    372
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Fikk kontakt med ham før helgen gjennom "whats best..." Ble lovet at arm skulle ferdigstilles og sendes i løpet av neste uke. Får krysse fingrene:) Armen var bestilt i midten av november.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Ja, samme beskjed som jeg fikk det. Etter det har det vært helt stille... Bestilte i oktober.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    372
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Melding fra Alfred:

    Hi Jakob,

    I will make the booking tomorrow and then send you the confirmation from the carrier

    Best regards

    Alfred


    Da ser det ut til at det løser seg!
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Melding fra Alfred:

    Hi Jakob,

    I will make the booking tomorrow and then send you the confirmation from the carrier

    Best regards

    Alfred


    Da ser det ut til at det løser seg!
    Den har jeg også fått. Flere ganger. Etter det har det typisk blitt stille…
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    372
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    "Det vil helst gå godt", som noen med bedre tålmodighet enn meg sa en gang...:)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.649
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ebay. Viktig å følge opp, åpne evt sak før tidsfristen går ut.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    372
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Nei, ikke siden begynnelsen av uka, følger opp videre…. Har jæv lyst på den armen nå, DAS plinth i tollen og ny pickup på vei…
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    372
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Ny utsettelse, i slutten av neste uke… Vet at andre er i ferd med å få armene sine, så tålmodighet…
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Må si det er enestående at denne Alfred driver på og tar godt vare på sine kunder tross sin alder og sykdomsplager. Han kommer sikkert til å holde på så lenge han klarer. For han så er det bra at han driver på, da det kan holde han oppegående. Så tålmod må man ha, hvis man vil vente litt lenger på sin bestilling:)
     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Må si det er enestående at denne Alfred driver på og tar godt vare på sine kunder tross sin alder og sykdomsplager. Han kommer sikkert til å holde på så lenge han klarer. For han så er det bra at han driver på, da det kan holde han oppegående. Så tålmod må man ha, hvis man vil vente litt lenger på sin bestilling:)
    Aldri noe kjekt når helsen skranter, men…
    har man tatt penger for et produkt må man levere!

    Kunne godt tenkt meg å prøvd en slik arm selv, men slike varierende leveringstider hadde jeg hatt problemer med.
    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.278
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fikk bekreftelse fra fraktselskap....ETA 11/4...tok nok litt tid fra registrert frakt til faktisk innlevert
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.649
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min tok altså fem og en halv måneder fra bestilling (15. august) til levering (31. januar), og Alfred hadde på den tiden absolutt nada som kunne likne på et FIFO-system.



    Men den er bra altså, det må jeg si, og til prisen jeg betalte latterlig bra.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Spent på om @LMC fikk armen i posten?

    Og @Liveatleeds , har du hørt noe mer?

    Hos meg er det tyst som graven. Siste e-post fra Alfred var 19. mars hvor han lovet å komme tilbake til meg dagen etter...
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    372
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Hadde siste kontakt med Alfred 1.april, da skulle han prøve å få sendt avgårde arm påfølgende uke, altså forrige uke, taust siden… Bestilte i midten av november, men mistenker vel at det er folk som har venta lengre enn meg… Følger litt med på Whats best forum, er vel en del folk som er lei av å vente der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn