Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hel uinteressant og lytte til Herbert Diess og VW som har lagt alle eggene i en kurve og bruker en en tullete undersøkelse basert på tall som ikke har reell verdi som argument. Det er bare et desperat forsøk på å styre veien hvor de ønsker det.

    BMW kommer med et mindre antall av X5 hydrogenbil i 2022.

    Jaguar/Land Rover har uttalt at de satser på hydrogen til sine større biler.

    Stellantis gruppen som består av 17 bilmerker har også sagt de satser på hydrogenbiler. Peugeot lanserte nylig en varebil med hydrogen og ladbar batteri. Foruten Toyota og Hyundai gruppen er det flere kinesiske merker som bygger hydrogenbiler og en del mindre prosjekter med superbiler osv.

    I Norge er det planer om å få ut 100 hydrogentaxier innen utgangen av 2022:

    Det er verdt å merke seg uttalelsen under som selvsagt er langt mer gjeldende i større byer i verden:
    Ladekapasitet forventes å bli en alvorlig flaskehals for elbiler om man ikke lykkes med å byggen balanse mellom el og hydrogen.

    Bare i Oslo anslår Cabonline at man ville trenge opp til 10 store ladeterminaler for å betjene taxinæringen om alle skal over til å drives bare på batteri. Dette har Oslo kommune verken konkrete planer om eller tomter til.
    Sinopec i Kina har planer om og bygge1000 fyllestasjoner i løpet av de neste 5 årene:

    Det som derimot kan redusere behovet for hydrogenpersonbiler er f.eks teknologien som StorDot sier de har underveis. Men det løser uansett ikke den enorme ladekapasiteten som kreves til flere biler samtidig.

    Så er det nå slik at hydrogenbiler ligger fremdeles i stor grad i fremtiden. Noe som er helt naturlig når bransjen nå satser på elbiler først og venter på utbygging av stasjoner. I alle fall inntil 2025 i den vestlige verden, så vil personbiler av hydrogen være en nisje.

    Skal batteri blir eneste løsningen, så må ladekapasitet til mange biler samtidig løses og det må bli rimeligere enn hva hydrogenprisene blir med storproduksjon. I dag er det ingenting som tyder på det. Og planer for storskala hydrogenproduksjon rundt om i verden dukker opp nesten annenhver måned nå. Norge bestemmer fremdeles ikke hva verden går for.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    3.687
    Antall liker
    1.225
    Sted
    Liten by
    Nja.....time will show. Når BMW i 2022 kanskje kommer med en "limited series" med hydrogen biler, så anser jeg ikke dette som et seriøst forsøk. At andre tester er ikke annet enn...en test. Du må gjerne forsøke å argumentere mot det Herbert Diess og VW sier? Jeg er interessert i argumentene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det fine med hydrogenbiler er at de oppnår rekkevidden de er oppgitt med og vel så det hvis man kjører økonomisk.

    Toyota Mirai has set a new world record for the most distance driven by a hydrogen-powered vehicle in one fill. The drive started on Wednesday 26th of May at 5:43 am from the HYSETCO hydrogen station in Orly and finished after driving 1003 km on one single fill. The journey was done on public roads, south of Paris and in the Loir-et-Cher and Indre-et-Loire areas, and the distance & consumption were certified by an independent authority.

    Japan planlegger å bygge 1000 fyllestasjoner innen 2030:


    Dette kan nok være riktig for spesielt tyngre kjøretøy.
    The study suggests that cars and SUVs powered by H2 won’t have to wait long before they take off.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    13.317
    Antall liker
    3.167
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    så en sort Mirai av nyeste modell i Asker i dag. Det var en stor og røslig bil mye finere real life enn på bilder. Ja den hadde HY skilter.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    26.920
    Antall liker
    16.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det fine med hydrogenbiler er at de oppnår rekkevidden de er oppgitt med og vel så det hvis man kjører økonomisk.
    OK, så de kjørte 1003 km på en tank. Omtrent samme rekkevidde som en firehjulsdreven Tesla Model S 100D hvis man kjører den like økonomisk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    OK, så de kjørte 1003 km på en tank. Omtrent samme rekkevidde som en firehjulsdreven Tesla Model S 100D hvis man kjører den like økonomisk.
    Med en gjennomsnittlig hastighet på 40 km/h og en bil som koster omtrent over det dobbelte av Mirai ;)
    Hvem er det som kjører i 40 km/h ved store strekninger? Omtrent like uinteressant som hypermiling.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    26.920
    Antall liker
    16.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje ikke så mye bedre å kjøre i 66,7 km/t (som de i Mirai’en gjorde) heller hvis man absolutt vil kjøre 1000 km nonstop. Og hvis du synes en Model S 100D er for dyr, kan du jo gjøre det samme i en Model 3 også.

    Forskjellen i hva som er mest økonomiske hastighet er en litt interessant forskjell i hvor store konstante tap det er. Med en elbil er det veldig lave tap på tomgang. Forbruket følger rulle- og luftmotstand, hhv som kvadratet og kuben av hastigheten. Med et konstantledd på tilnærmet null blir mest økonomiske hastighet lav, og maksimal rekkevidde er mer et tålmodighetsspørsmål enn noe annet.

    Når det ser ut til at mest økonomiske hastighet for hydrogenbil ligger høyere indikerer det langt høyere konstante tap i drivlinjen. En fossilbil har gjerne mest økonomiske hastighet rundt 80 km, helt enkelt fordi det gjelder å komme frem før tanken går tom på grunn av alle varmetapene i forbrenningsmotoren. Det kan se ut til at hydrogenbilen havner et sted mellom, ikke så langt fra fossilet.

    Hva en Mirai egentlig koster er også et åpent spørsmål. Toyota selger dem vel fortsatt med store tap. Et estimat er at de taper €50-100k pr solgte bil. Det ville vært langt billigere for Toyota å kjøpe en Tesla Model 3 og gi den til kunden gratis enn å produsere og selge Mirai.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    så en sort Mirai av nyeste modell i Asker i dag. Det var en stor og røslig bil mye finere real life enn på bilder. Ja den hadde HY skilter.
    Den er faktisk omtrent samme lengde som Tesla Model S, men ikke fult så bred.

    Batteriprisen i dag regnes og ligge på ca. 110 kWh. Målet er og komme ned til ca. 80 kWh om en del år. Brenselceller+tanker ligger i dag på litt over 50 kWh med produksjon på over 100k biler i året ifølge Hyundai. Og prisfall er naturlig her også.

    Store elbiler fremstår derfor som rimelig meningsløst økonomisk og her en av de klare fordelene med hydrogen når bilen passerer en viss størrelse.
    Så ikke så rart at Land Rover velger hydrogen i sine store biler. Det er mangel på fyllestasjoner som egentlig er hinderet enn så lenge.

    44236621-0-image-a-15_1623739291229.jpg
     

    Balle Clorin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    5.971
    Antall liker
    3.853
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange hydrogenstasjoner for privatbiler er det i Norge nå? En? Etter den andre som brant..?

    omtrent like praktisk som å kjøre bil på knott



    Hydrogen er nok fortsatt komplett irrelevant i Norge . Når man ikke engang klarer å sette opp nok El ladestasjoner rundt Oslo til at jeg uten lademuligheter hjemme tør kjøpe elbil, hvordan skal jeg da tørre å kjøpe hydrogenbil med 0 infrastruktur ??


    Hydrogen er dessuten for jævlig eksplosivt og vanskelig å håndtere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje ikke så mye bedre å kjøre i 66,7 km/t (som de i Mirai’en gjorde) heller hvis man absolutt vil kjøre 1000 km nonstop. Og hvis du synes en Model S 100D er for dyr, kan du jo gjøre det samme i en Model 3 også.

    Forskjellen i hva som er mest økonomiske hastighet er en litt interessant forskjell i hvor store konstante tap det er. Med en elbil er det veldig lave tap på tomgang. Forbruket følger rulle- og luftmotstand, hhv som kvadratet og kuben av hastigheten. Med et konstantledd på tilnærmet null blir mest økonomiske hastighet lav, og maksimal rekkevidde er mer et tålmodighetsspørsmål enn noe annet.

    Når det ser ut til at mest økonomiske hastighet for hydrogenbil ligger høyere indikerer det langt høyere konstante tap i drivlinjen. En fossilbil har gjerne mest økonomiske hastighet rundt 80 km, helt enkelt fordi det gjelder å komme frem før tanken går tom på grunn av alle varmetapene i forbrenningsmotoren. Det kan se ut til at hydrogenbilen havner et sted mellom, ikke så langt fra fossilet.

    Hva en Mirai egentlig koster er også et åpent spørsmål. Toyota selger dem vel fortsatt med store tap. Et estimat er at de taper €50-100k pr solgte bil. Det ville vært langt billigere for Toyota å kjøpe en Tesla Model 3 og gi den til kunden gratis enn å produsere og selge Mirai.
    Det er veldig mye bedre med 66,7 km/t enn 40 km/t. 66,7 km/t er omtrent det man på f.eks har på en kjørestrekning fra vestandet til østlandet og mange andre strekninger. Det er derimot selvsagt alt for lite hvis man ligger på en motorvei i Tyskland e.l.

    Når det gjelder tap i høyere hastigheter og under kulde, så vinner hydrogenbilen. Tapet fremstår som noe mindre i høyere hastigheter, men her mangler det per dags dato gode nok sammenligner og data. I vinterkulde i en test i Sveits hadde en Nexo en tap på lave 12%, mens en SUV elbil i tilsvarende størrelse har et tap på 30-40%. Så i praksis blir forskjellene større enn hva oppgitt rekkevidde skulle tilsi.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    26.920
    Antall liker
    16.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv med 70 km/t viser det jo hvor irrelevante disse rekkeviddetallene er. 1000 km rekkevidde med 70 km/t er 14,3 timer i førersetet non stop, uten tisse- eller matpause. Det gjør man ikke. Med en elbil finnes det alltids en stikkontakt der man velger å stoppe for en pause, mens sjansen for å finne en hydrogenstasjon er heller begrenset. Fra linken over:

    1625903905946.png

    Jeg ser ikke helt hvordan man skulle organisere Norges-ferie i hydrogenbil og virkelig få utnyttet den påståtte rekkeviddefordelen fremfor batterielektrisk. Å kjøre på knott blir jo direkte praktisk i forhold, siden man kan stikke ut i skogen med øks og skaffe litt mer knott ved behov.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    26.920
    Antall liker
    16.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjørt elbil siden 2013 og har vel tilsammen opplevd to minutter ladekø på de årene. Det var den ene gangen jeg kom inn på en superlader og alle båsene var fulle. Jeg kunne forsåvidt kjørt videre til neste, men noen var på vei til bilen sin så jeg valgte å vente de to minuttene på at båsen skulle bli ledig.

    Så stort er det problemet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    13.317
    Antall liker
    3.167
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det blir nok raskt enda trangere om plassen skal du se,…

     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    26.920
    Antall liker
    16.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den kommer nok også til å selge i bøtter og spann. Ladekøene blir nok til å leve med, skal du se.

    1625905163515.png

    Jeg ser forresten at hydrogenbil.net ikke har oppdatert sin salgsstatistikk siden 2019-tallene. Da var det 164 personbiler, 5 busser og 1 varebil registrert. Jeg vet ikke hvor mange det er nå, men det eneste salgstallet jeg har sett for 2020 er null. Hos SSB er hydrogenbiler gjemt blant "øvrige" sammen med naturgass og knott, så det er ikke lett å finne de tallene. Websiden hydrogen.no forteller om kommende modeller fra bl.a. Audi og Bentley, men de er kansellert.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har et par kolleger som har vært på ferie med elbil i Norge nå i sommer. Et lite mareritt med mye rekkeviddeangst, ladere som ikke fungerer og tilbakemelding er klar på at "elbil skal jeg ikke kjøpe".

    Men jeg tror nå allikevel det ordner seg på sikt i lille Norge for mange. Norge er særs godt tilrettelagt for elbiler.

    Beveger vi oss derimot over til land med stor befolkningstetthet, gjerne mindre muligheter for å lade hjemme og høyere strømpriser så endrer bildet seg fort. Er det noen som ser for seg at man velger utbygging av masse ladestasjoner i Afrika og Sør Amerika hvor strømnettet allerede er knapt godt til lyspærer uten at det blinker? Jeg tror ikke det, og så ser for meg at i flere land vil man utelukkende velge hydrogen. De kan dessuten produserer hydrogen direkte fra sollys eller vind.

    Hydrogenprisene fra grønn energi er kanskje allerede konkurransedyktige i Midt-Østen:
    A report by the International Renewable Energy Agency (IRENA) has suggested affordable green hydrogen could already be obtainable, based on the record-breaking low prices for solar negotiated in the Middle East.

    Solar electricity tariffs of $0.0157, $0.0135 and $0.0104 per kilowatt-hour agreed in Qatar, the United Arab Emirates and Saudi Arabia, respectively, in the last 18 months, would enable renewables-powered hydrogen to be produced for as little as $1.62 per kilogram, according to IRENA's Renewable Power Generation Costs in 2020 report.
     

    Balle Clorin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    5.971
    Antall liker
    3.853
    Torget vurderinger
    2
    For å produsere hydrogen fra vind og sol må man ha vann ….rent vann …
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.022
    Antall liker
    3.917
    Sted
    Trondheim
    Som sagt tidligere - jeg kjører egentlig mest i gamle Øst-Europa. I Tsjekkia finnes det foreløpig ca 10 hurtigladesteder med til sammen ca 80 ladepunkter (Tesla + Ionity) på 10,5 mill innbyggere. Og strømmen er dyr (men det er for så vidt bensin også). Jeg har 2 garasjeplasser der nede. Begge uten lademuligheter. Elbil er ikke praktisk i det hele tatt selv om det nok hadde vært greit å komme seg ned dit hvis man tar tiden til hjelp.
    Og før noen kommer og sier at det finnes mange ladeplasser der ned så er dette 22kW eller mindre ladere som ofte er plassert steder der man ikke kan, eller ønsker, å la bilen stå lenge.
    De som vil kjøre miljøvennlig der nede kjører på gass.

    Og elbilforeningen og NAF skriver begge at ladeinfrastrukturen i Norge er alt for dårlig (ca 3300 hurtigladepunkter på 5 mill mennesker) og at man må være forberedt på ladekøer i sommer. Samtidig skriver avisene "Ikke lad elbilen nå" fordi strømprisen er så høy.
    Så hvis man hever blikket litt ut over det sentrale østlandet er det ikke alltid så greit som mange vil ha det til.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    26.920
    Antall liker
    16.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er sant, men det er et j..g dårlig argument for å velge hydrogen i stedet for elbil. Det er veldig mye lettere å bygge ut mer ladekapasitet enn å ganne frem en ikke-eksisterende infrastruktur for hydrogen.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.022
    Antall liker
    3.917
    Sted
    Trondheim
    Hydrogen er vel primært løsningen for tungtransport hvis den noen gang skal komme bort fra å bruke diesel.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Behovene er forskjellige. Har brukt elbil til bykjøring i over 5 år. Og har tilstrekkelig rekkevidde til hytten også. Det fungerer fint selv om man kan diskutere miljøutfordringer med batteriene (både produksjon og gjenvinning).

    Til lengre kjøring blir elbil for upraktisk for min del og man gir dessuten avkall på komfort og forutsigbarhet. Her er det kun fossilbil som er aktuelt i dag. Klarer derimot Everfuel og bygge ut de planlagte 15 stasjonene innen 2023, så skal jeg vurdere en hydrogenbil i 2024. Er ikke å forakte at en slik bil blir rimeligere i innkjøp enn tilsvarende dimensjonert elbiler med stort batteri heller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.022
    Antall liker
    3.917
    Sted
    Trondheim
    Kommer tungtransporten over på hydrogen, kommer fyllestasjonene også. Og da blir det kanskje praktisk å ha en hydrogenbil som personbil også. Kanskje.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    13.317
    Antall liker
    3.167
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Is hydrogen, rather than electric, the future for big-engined machinery? I visit JCB to find out

    I visit JCB to see first hand the work they are doing as they look for alternatives to diesel power for their heavy duty machines. They already sell fully electric machines and have a hydrogen fuel cell excavator under development but they have recently been working on making their diesel engines run on hydrogen instead and have been amazed by the results. I visit the factory to find out more..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De bruker altså en dieselmotor som er bygget om til å gå på hydrogen fremfor å bruke brenselceller. Prisen blir omtrent den samme som et dieselkjøretøy. Helt klart veldig interessant. Så må man veie dette opp mot morgendagens brenselceller med masseproduksjon. Hyundai indikerer mye lavere priser enn hva man gir inntrykk av i videoen.

    Som de understreker, så er kostnaden et stort problem med batterier. Koster det dobbelte og veier dessuten langt mer. Miljømessig er det også et problem i dag med mineralene/utvinning og til dels utfordringen med gjenvinning. Er komisk at MDG ikke støtter hydrogen, som er mer miljøvennlig på alle måter.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    7.061
    Antall liker
    3.530
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hydrogen er ikke mere miljøvennlig, så lenge situasjonen for produksjon er som dagens - at hydrogen hovedsakelig utvides fra hydrokarboner. Energieffektiviteten blir grusomt lav, og det hele blir kun et forsøk på grønnvasking.

    Johan-Kr
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    943
    Antall liker
    177
    Sted
    Tranby
    For å produsere el-bilen jeg har, produseres det 16 tonn co2, batteriet tilsvarer 11 tonn. En tilsvarende diesel bil er oppgitt til 8 tonn.
    El-bil får ca 40% reduksjon av C02 i løpet av livsløpet kontra diesel bil.
    Hydrogen forbrennings motor ble forsøkt av BMW https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
    Vet ikke om det stemmer, men EPA vil ikke godkjenne bilen som 0-utslipp på grunn av det ville være en sjanse for at smøre olje fra motor kunne forbrennes.
    Så motvillige myndigheter kan ha stoppet utviklingen. De var også manglende fylle stasjoner.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BMW lanserer sin første kommersielle hydrogenbil neste år i mindre antall og vurderer større produksjon fra 2025 avhengig av utvikling og mottakelse.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    7.061
    Antall liker
    3.530
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det skal vistnok settes opp en forsøksvis hydrogenstasjon her i bye. Den har hydrogen nok til å fylle opp 4 familiebiler fra tom tank…

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt greit at det drøyer med hydrogen. Det skjer nemlig veldig mye fremdeles under forskning og utvikling. Som f.eks kan dette være interessant:
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    26.920
    Antall liker
    16.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skal vistnok settes opp en forsøksvis hydrogenstasjon her i bye. Den har hydrogen nok til å fylle opp 4 familiebiler fra tom tank…
    Omtrent hvor høyt opp i luften vil den blåse en av de familiebilene i et worst case-scenario?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    7.061
    Antall liker
    3.530
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så veldig mye høyere enn en bensinstasjoneksplosjon kan gjøre. 20kg hydrogen tilsvarer vel omtrent 4-500 liter bensin…

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tanker eksploderer. Branner og eksplosjoner på bensinstasjoner rundt i verden er ganske vanlige.

    Og både fossilbiler og batteribiler brenner godt som vi vet.

    Hydrogen stiger raskt i atmosfæren og derfor er sjansen for antennelse svært liten og en hydrogenbil regnes som sikrere. Man bruker for øvrig hydrogen i militære kjøretøy nå. Faren med hydrogen er derimot hvis gassen blir stengt inne og det antennes. Da smeller det godt ja. Så sikkerhetsrutiner i forhold til tanker og at man legger til rette for at hydrogen ikke blir innestengt er ekstremt viktig. Det var på disse to punktene det sviktet i Sandvika og et sted i Sør-Korea. Det var både en lekkasje fra tankene/ventil og overflaten var ikke bygget i forhold til forskrifter. Meget alvorlig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.232
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt nyheter.

    Fra Tesla til brenselceller:
    Tesla Gigafactory Operations executive David Mindnich has left the electric car company for Plug Power. “I’m honored to join Plug Power at a time when more businesses are looking for clean hydrogen energy solutions,” Mindnich said in Plug’s press release regarding his recruitment.

    Honda skal lansere en ny hydrogenbil snart:
    President Mibe has stated that he will announce a new FCV soon

    Ingen bombe at Lexus har en hydrogenbil i løypen:
    A new rumor out of Australia suggests that the Lexus GS could return to the lineup sporting a next-generation hydrogen electric powertrain similar to the Toyota Mirai. Drive.com reports that a leaked – but now deleted – Lexus product roadmap showed the addition of a midsize sedan with a hydrogen powerplant.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    943
    Antall liker
    177
    Sted
    Tranby
    Hydrogen kan fylles fort og krever ikke så store batterier. Er dog ikke billig.
     

    MartinSandvik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    375
    Antall liker
    128
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har litt troen på hydrogen i stempelmotorer.
    Regnestykkene som JCB kommer med i videoen til Harry er interresante for hvorfor batteri ikke med det første vil være aktuelt for større maskiner.
    Men og det er ett men.
    Ser at det i dag ikke tas med at stempelmotoren trenger olje. At denne oljen må produseres, samt at noe av den vil brennes av i motoren under drift. Så helt 0 utslipp blir det ikke (tar utgangspunkt i hydrogen produsert av fornybart her).

    Men tanken om at høykompresjonsmotorer kan bygges om til å gå på hydrogen er interresant i ett fremtidig klimaregnskap hvor hydrogen er lett tilgjengelig og produsert "rent". Det å kunne bygge om en allerede eksisterende bil til å gå på hydrogen istedet for å produsere en ny batteribil er miljømessig veldig heldig!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    13.317
    Antall liker
    3.167
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Why Elon is Wrong About Hydrogen Fuel


    A few weeks ago Wheelhouse made an episode about how Hydrogen cars were supposed to be the future of automobiles. And in that episode Nolan made a pretty good economic argument for why they failed. An argument that everyone’s favorite billionaire, Elon Musket, might agree with. But like all things car related, I get curious about the engineering side of things. Outside of politics, why couldn’t the car of the future be hydrogen powered? Well today on B2B we’re gonna take a look at hydrogen-fueled tech, and explain why Elon Musk might just be wrong about hydrogen cars.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn